Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja NH »

Nättää 10 vuodessa kadonneen Motonetin valikoimasta, mutta tuolloin noin kympin maksaneessa paikkasarjassa oli mukana myös liima. Kolme tai neljä peltiruuvin reikää on tullut tuona aikana korjattua 100% menestyksellä.
Marku3
Viestit: 243
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja Marku3 »

https://www.ikh.fi/fi/korjaussarja-tubeless-x002257
Näitä olen käyttäny enkä ole tajunnu muita kokeillakaan. Ajoleikkurin pehmokumit yhtälailla kun pakun c-renkaat.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
Pataässä
Viestit: 1983
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Marku3 kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 8:54 pm https://www.ikh.fi/fi/korjaussarja-tubeless-x002257
Näitä olen käyttäny enkä ole tajunnu muita kokeillakaan. Ajoleikkurin pehmokumit yhtälailla kun pakun c-renkaat.
Metsäkömpijässä ja ajoleikkurissa olen käyttänyt menestyksellä. Ei tieliikennekäyttöön. https://www.hankkija.fi/varaosat-ja-tar ... a-2034270/
Jiitek
Viestit: 5868
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pataässä kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 9:00 pm
Marku3 kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 8:54 pm https://www.ikh.fi/fi/korjaussarja-tubeless-x002257
Näitä olen käyttäny enkä ole tajunnu muita kokeillakaan. Ajoleikkurin pehmokumit yhtälailla kun pakun c-renkaat.
Metsäkömpijässä ja ajoleikkurissa olen käyttänyt menestyksellä. Ei tieliikennekäyttöön. https://www.hankkija.fi/varaosat-ja-tar ... a-2034270/
Tuota litkua olen suositellut vähän suuntaan jos toiseen mutta enpäs ole hoksannutkaan, että ei sopisi tieliikennekäyttöön?

Onko jollakulla faktaa, mistä johtuu?
Pataässä
Viestit: 1983
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Jiitek kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 9:07 pm
Pataässä kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 9:00 pm
Marku3 kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 8:54 pm https://www.ikh.fi/fi/korjaussarja-tubeless-x002257
Näitä olen käyttäny enkä ole tajunnu muita kokeillakaan. Ajoleikkurin pehmokumit yhtälailla kun pakun c-renkaat.
Metsäkömpijässä ja ajoleikkurissa olen käyttänyt menestyksellä. Ei tieliikennekäyttöön. https://www.hankkija.fi/varaosat-ja-tar ... a-2034270/
Tuota litkua olen suositellut vähän suuntaan jos toiseen mutta enpäs ole hoksannutkaan, että ei sopisi tieliikennekäyttöön?

Onko jollakulla faktaa, mistä johtuu?
Voi hieman ravistaa ja hitaammat pompottaa kun mönjä velloo renkaan sisällä. Täyttömäärät olen katsonut tuotteen 11D sivulta, toi hankkijan täyttömäärälinkki ei avaudu.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja NH »

Marku3 kirjoitti: Ma Elo 22, 2022 8:54 pm https://www.ikh.fi/fi/korjaussarja-tubeless-x002257
Näitä olen käyttäny enkä ole tajunnu muita kokeillakaan. Ajoleikkurin pehmokumit yhtälailla kun pakun c-renkaat.
Tuo on juuri se sarja, joka on toiminut kuin junanvessa!
Oli ennen Motonetinkin valikoimassa.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Pienenä päivityksenä : eilen 20km ajon jälkeen tarkistin ja paikka ei vielä vuotanut. Näyttää ehkä siltä siitä vois vähän leikata veitsellä pois vielä ylimääräistä paikkaa.

Mulla tulee aika vähän autolla kilometrejä nyt, niin seurailen tätä ainakin viikon verran.

Ja joo edelleen tuntuu siltä, että on hyvä homma jokainen opettelee tän pikapaikkauksen, ja on paikkaussarja mukana autossa tai muussa kulkineessa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli tarkoitat paikkatupsua, joka tulee hiukan kulutuspinnan ulkopuolelle, niin turha pätkiä, asfaltti tekee tarvittavan työn.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Keväällä paikkasin mahdollisesti murskeen tekemän haavan. Ne ylimääräiset pistin painon alle ja ne täytti sen haavan. Se jäi vuotamaan ja tökkäsin myöhemmin viereen uuden. Nyt on pitänyt. Väkisinkin kudokset kärsii, mutta onko se iso ongelma? Olen käyttänyt liimaa liukasteena. Joskus myös poralla porannut, muuta viimeiset tehnyt rassilla.
Ford-5000
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 9:35 pm
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja Ford-5000 »

Kevätkylvöjen aikaan velipojan lietevaunun 710/55r34 renkaan kulutuspinnasta meni peuran sarvi lävitse.
sen reijän paikkaukseen tarvittiin 4 rättipaikkaa. Onse tähän päivään saakka pitänyt. tarkoitus oli asentaa kiireitten jälkeen sisäpuolinen paikka.Ei ole vielä tullut asennettua, koska on pitänyt ilmansa. Nämä oli niitä IKH paikkasarjasta.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Ketjuun vielä yksi päivitys:
- viimeisin paikkaus kesti 1 kuukauden, kilometrejä sillä välin tuli 2000 km ehkä (pari pidempää päiväreissua oli mukana, selittää kilometrien määrät).
- nelostiellä rengas tyhjeni kerralla tyhjäksi, onneksi sattui linja-autopysäkki juuri kohdalle, ja autossa oli vararengas ja työkalut

En tien päällä alkanut selvittämään miksi rengas tyhjeni, tänään valoisassa katsoin ja reikä mitä tässä ketjussa yritettiin paikata oli "tyhjä", kuten sillä rassilla puhdistettuna.

Näillä kokemuksin sanoisin, että nuo Motonetin tarpeet ovat vain väliaikaista hätäpaikkausta varten. Toisaalta mietin, että miksi hätäpaikkausta autonrenkaaseen kannattaisi alkaa tien päällä tekemään, kun muutenkin ilman ylimääräistä sähläystä renkaan tyhjeneminen tien päällä on riittävän haastava tilanne. Varapyöränkin voi ottaa mukaan.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Construction King kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 9:48 pm Ketjuun vielä yksi päivitys:
- viimeisin paikkaus kesti 1 kuukauden, kilometrejä sillä välin tuli 2000 km ehkä (pari pidempää päiväreissua oli mukana, selittää kilometrien määrät).
- nelostiellä rengas tyhjeni kerralla tyhjäksi, onneksi sattui linja-autopysäkki juuri kohdalle, ja autossa oli vararengas ja työkalut

En tien päällä alkanut selvittämään miksi rengas tyhjeni, tänään valoisassa katsoin ja reikä mitä tässä ketjussa yritettiin paikata oli "tyhjä", kuten sillä rassilla puhdistettuna.

Näillä kokemuksin sanoisin, että nuo Motonetin tarpeet ovat vain väliaikaista hätäpaikkausta varten. Toisaalta mietin, että miksi hätäpaikkausta autonrenkaaseen kannattaisi alkaa tien päällä tekemään, kun muutenkin ilman ylimääräistä sähläystä renkaan tyhjeneminen tien päällä on riittävän haastava tilanne. Varapyöränkin voi ottaa mukaan.
Alkaa vaan se vararengas olemaan jo joissakin autoissa jätetty pois, ja harva sellaista alkaa jälkikäteen autoonsa hankkimaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ajomies kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 11:56 pm
Construction King kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 9:48 pm Varapyöränkin voi ottaa mukaan.
Alkaa vaan se vararengas olemaan jo joissakin autoissa jätetty pois, ja harva sellaista alkaa jälkikäteen autoonsa hankkimaan.
Yhdessä autossani (Golf III) oli tehtaalla laitettu vararenkaaksi sellainen "kottikärryn pyörä" onneksi se oli kuitenkin poterossa johon oikeakin rengas mahtui. Niinpä sitten heti uutena ostin VW- liikkeestä alkuperäislevypyörän ja rengasliikkeestä oikean renkaan, ei ne paljoa maksaneeet. Koskaan en tarvinnut, auto on jo vuosia sitten mennyt Kuusakoskelle mutta se varapyöränkorvike on vielä tallella, siitähän saisi kottikärryyn ihan reilunkokoisen pyörän.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Ajomies kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 11:56 pm Alkaa vaan se vararengas olemaan jo joissakin autoissa jätetty pois
Autossani (Bmw) oli sama tilanne, käytettynä sen ostaessani vararengas puuttui, kuten 95% samaisen mallin muista versioista. Jotkut kuitenkin ovat sellaisen onnistuneet ruksimaan varustelistalle, ja löytyi sellainen kolaripurettavasta autosta.

Kannattaa tarkistaa auton takaluukussa on tunkki, renkaanvaihtotyökalu ja mahdolliset lukkomutteriavaimet jne. Pultit kannattaa myös tarkistaa, ja rasvata että ne saa pienellä työkalulla auki tienpäällä.

Olishan tuo renkaan paikkauskin hätätilassa mahdollinen tienpäällä, mutta haasteena näkisin:
- auton rengas pitää saada irti joka tapauksessa (ja sitä varten auto on nostettava)
- valtatien vieressä melu ja olosuhteet monesti ovat sellaiset että sieltä tekee mieli pois

Ei olis tienpäällä -paikkaus pukumiehen hommia, mutta karskille kaiken kokeneelle masinistille kuten me olemme, tehtävissä oleva.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja zukka »

En tiennyt että rengas on otettava pois kun siihen laittaa paikan...
Eturenkaassa oli vielä helppo kun käänsi reiän kohdan ulos lokarista.
Onhan se irto renkaaseen helpompi laittaa,mutta onnistuu autossa kiinni ollessaankin jos kumi ei ole lähtenyt vanteelta.
juntunen
Viestit: 3226
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Muutama paikkaus on tullut tehtyä niillä kumikuitupuikoilla. Hiukan epämukavaa voi olla tienpäällä, toki kuivalla kelillä jos sattuu pysäköintipaikalle jossa voi auton ajaa niin että saa paikattua ilman tunkkaamista niin vois ehkä tehdä mutta mieluummin vaihtaa alle ehjän.
Omassa autossa oli myös alunperin vain paikkauslitku mutta pari vuotta sitten heitin varapyörän koloon vanhan talvipyörän varalle. Olikin käyttöä viime keväänä kun meni takakumi tyhjäksi ja kyljistä puhki, siinä ei mikään paikkausaine olisi auttanut. Oli tutunnnäköinen ruuvi renkaassa, varmaan omasta pihasta.
Yhtään pidemmälle en koskaan enää lähde ilman varapyörää. Eihän siinä muuta mutta voi matka-aika venähtää pidemmäksi ja vielä autonhaku reissu erikseen siihen päälle jos rengas menee riekaleiksi tienpäällä.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Noita ruuveja ja nauloja löytyy aina silloin tällöin omastakin pihasta rakentamisen jäljiltä... Lapsille olen tarjonnut 5€ jokaisesta ruuvista tai naulasta jonka löytävät pihasta... eivät ole vielä miljonääreiksi muuttuneet, mutta ei myöskään renkaisiin eksynyt.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Se paikkauslitkun käyttöikä on hyvin rajallinen. Itselläni on alkuperäinen putilo vuodelta 2011 autossa. Varapyöräkoteloon ei mahdu varapyörä, kun tehdas on väsännyt sinne sähköisen käsijarrun koneiston. Pakko luottaa Autoliiton Plus jäsenyyteen. Lavetti vie auton kummisuutarille tarvittaessa. Aikaa toki siinä palaa.
Retkiautoilla kun lähden etelästä Lappiin, tai kauemmas, niin tsekkauslistalla on aina varapyörän ilmanpaineen tarkistus ennen reissua.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: juntunen, tommy ja 27 vierailijaa