Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - ( ei toiminut lopulta )

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Moi, olisko vinkkejä tilanteeseen?
- huomasin auton renkaassa pienen ruuvin kulutuspinnassa
-- ilmeisesti rengas vuoti siitä hieman, koska paineet olivat laskeneet
- kävin ostamassa Motonetistä paikkasarjan ( "kamelinpaska tms" + työkalun
https://www.youtube.com/watch?v=xiUfMNxahdA

- viikko sitten poistin ruuvin, ruuvi oli pieni ja reikä oli siisti ja tosi pieni
- hinkkasin reikää ohjeen mukaan "rassilla"

1. asennus ei toiminut, rengas vuoti, havaintoni mukaan paikan vähän niinkuin keskeltä
- tein asennuksessa työkalun pyöräytyksen kuten ohjeessa
- poistin veitsellä kumin ulkopuolelle jääneen ylimääräisen "stubun"
2. asennus - ainakaan heti asennuksen jälkeen paikka ei vuotanut
--
Mutta nyt muutama päivä paikkauksen jälkeen, paikka vuotaa taas. :x

Miten paikkauksen saisi 3. kerralla pitämään? Pitäisikö "kamelinpaskaan" laittaa esimerkiksi polkupyöränkumin paikkaukseen tarkoitettua liimaa? Mulle ne "kamelinpaskat" vaikutti jotenkin "kuivilta", joo ovat ne tahmeita, mutta ei ehkä kovin vakuuttavalla tavalla. Tai pitäisikö jostain toisesta kaupasta hakea ehkä eri merkkisiä "kamelinpaskoja"?
Viimeksi muokannut Construction King, Ma Syys 26, 2022 9:49 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Niitä on myös eri paksuisia saatavilla.
Voisihan jotain tahmeaa liimaa kokeilla noillakim jos kerran kuivahkoja ovat.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Yhden paketin mukana tuli jotain liimaa, mutta yhtälailla ovat pitäneet ilmankin. Tähän mennessä onnistumisprosentti 100. Ja kai on varmistettu, että vuotaa juurikin paikkauksesta, eikä jostain muualta?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
VesQ
Viestit: 956
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Siinä saa olla tarkkana jos naulan tms tekemä reikä on viistossa ja paikkarassilla tökkää suorassa kulmassa renkaasta läpi, eli tulee uusi reikä väärään suuntaan viereen ja se viistossa oleva reikä vuotaa edelleen

Kerran ehkä näin käynyt ja rengasliikkeen jamppakin joskus jutteli että yleinen epäonnistumisen paikka?
Valmet 502 -76
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

yleensä parempi tulos tulee sit kun irroittaa kumin ja tekee sisäpaikan sinne niin ongelmat loppuu, se ruuvi monesti pyörittää sisälle isomman holen
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä sitä kiroili kun joku toi renkaan paikattavaksi ja oli nykäisyt sen puhkaisun aiheuttaneen pois. Siinä sitten oli arpomista mihin suuntaan se reikä menee. Silloin oli kyllä kätevä laite joka paineilmalla sysäsi sellaisen kumitutin siihen reikään. Edustaja joka niitä paikkatutteja toimitti kertoi sitten ettei niitä enää saa koska niiden käyttäminen on kielletty? Minun mielestä kuitenkin paljon parempi systeemi kuin nämä koiranp@sk@ viritykset.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
nokipumppu
Viestit: 144
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Nuita koiranpaskapaikkojakin on sitten monentasoisia olemassa. Paikan pitää olla semmoinen tahmea ja pehmeä, niin toimii. Osa on kovia ja liukkaita. Ovat helppoja tökätä reikään, mutta eivät pidä ja irtoavat itsestään.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

VesQ kirjoitti: Su Elo 21, 2022 11:36 am Siinä saa olla tarkkana jos naulan tms tekemä reikä on viistossa ja paikkarassilla tökkää suorassa kulmassa renkaasta läpi, eli tulee uusi reikä väärään suuntaan viereen ja se viistossa oleva reikä vuotaa edelleen

Kerran ehkä näin käynyt ja rengasliikkeen jamppakin joskus jutteli että yleinen epäonnistumisen paikka?
Mielestäni se reikä oli ihan suoraan, ja oli tosi pieni. Reikää tuli kasvatettua aika paljon sillä rassilla. Alkuun en työkalulla millään saanut paikkaa työnnettyä läpi, mutta se rassi kasvattaa reiän nopeasti.
zukka kirjoitti: Su Elo 21, 2022 11:14 am Niitä on myös eri paksuisia saatavilla.
Voisihan jotain tahmeaa liimaa kokeilla noillakim jos kerran kuivahkoja ovat.
nokipumppu kirjoitti: Su Elo 21, 2022 12:14 pm Nuita koiranpaskapaikkojakin on sitten monentasoisia olemassa. Paikan pitää olla semmoinen tahmea ja pehmeä, niin toimii. Osa on kovia ja liukkaita. Ovat helppoja tökätä reikään, mutta eivät pidä ja irtoavat itsestään.
Musta tuntuu vinkkien perusteella strategia vois olla:
1. koitan laittaa polkupyörän liiman kera
2. jos ei pidä, hankkisin erimerkkisiä paikkoja

Sen jälkeen ehkä rengasliikkeeseen, ja mahdollisesti samalla toiset renkaat (korjauksen sijaan) - vanhat ovat jo melko kuluneet. Sitä olen tässä koettanut välttää, että tarvitsisi rengasliikettä, siellä paikkaus on 55 euroa, ja se tuntui kalliilta 5 minuutin korjauksesta. Tosin nyt näyttää työtä tuli enemmän. Haluaisin kyllä korjata tuon itse, tuntuisi silloin mukavalta, luovuttaminen sen sijaan ei tunnu.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Construction King kirjoitti: Su Elo 21, 2022 11:06 am ..Mulle ne "kamelinpaskat" vaikutti jotenkin "kuivilta", joo ovat ne tahmeita, mutta ei ehkä kovin vakuuttavalla tavalla. ...
Oliko siinä parasta ennen päiväys paketissa? Mulla on sellaisia, jossa tuo parasta ennen päiväys on merkitty.
MF 4245 -98
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Olen aika moneen renkaaseen josta ruuvi läpi suhauttanut vaan renkaanpaikkauspullosta töhnät sisään ja unohtanut koko homman kun aina ovat sillä paikkaantuneet
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Mä oon paljon noita kamelinpaska paikkoja tehnyt ja ainakin mulla ne on hyvin pitäneet. Tosin en ole niitä "kuivana" laittanut kuten aloittajan Motonetin linkin videossa vaan olen aina käyttänyt "liukasteena" liimaa aka vulkanointinestettä.
Eli ensin raspaus "kuivana" sitten liiman kanssa ja liimalla kasteltu paikka reikään...

Liimaksi esim jompikumpi noista:
https://kauppa.rematiptop.fi/Vulkanoint ... a/p515933/
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6502751 ... ine-250-ml
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Päivityksenä,
3. paikan koetin laittaa "kamelinpaska" kaksinkerroin - siis pujottamalla sen pötkyleen kahteen kertaan neulan silmän läpi + ja polkupyörän sisäkumin vulkanointiliimalla voideltuna => lopputulos ... en saanut työnnettyä pötkylettä läpi autonrenkaan reiästä ... vaikka painoin työkalua kymmenien kilojen voimalla.

4. paikan laitoin "kamelinpaska" normaalisti yksinkerroin + polkupyörän sisäkumin vulkanointiliimalla voideltuna ... meni helposti paikoilleen ... mutta => lopputulos ... paikka vuoti heti kun kumiin laittoi ilmaa
---
Tällä erää olinkin käyttänyt 1. pakkauksen "kamelinpaskapötkyleitä" loppuun. Jäljellä oli vielä käyttämätön pussukka joka tuli "raspityökalun ja työntötyökalun mukana". Olin aloittanut paikkaukset "pötkyleillä" mitkä olin hankkinut varalle, samalla kun hankin itse työkalun ja sen setin mukana tulleet pötkyleet.

5. paikka
uudesta toisesta pakkauksesta ... havaintoni mukaan pötkyleet olivat paljon tuoreemman oloisia, pehmeitä ja huomattavasti tahmeampia kuin 1. pakkaus. Oranssi aine pötkyleissä oli sitkeän, venyvän ja todella tarttuvan oloista. Vaikutti lupaavalta

Laitoin tuon 5. paikan ilman mitään liimoja ja ...täytin ilmalla kumin 3 bariin, ja ei tullut saippuavedellä yhtään kuplia.

Uskon ja toivon toi 1. setti paikkoja oli vaan jotenkin huono / vanhentunut erä. Mitään päivämääriä en pakkauksista löytänyt.

Seuraan tilannetta muutaman päivän ja kerron miten käy. Iso kiitos kaikille!

P.S. Vuotojen löytämisessä Bilteman suihkepullossa tuleva saippuavesi on todella hyvää. Suosittelen. Aikanaan kokenut kaverini sanoi kannattaa hankkia, olin vähän ihmeissäni miksi kannattaisi maksaa pelkästä saippuavedestä. Mutta se on todella todella hyvää, jos sitä suihkaisee hieman liitokseen tai paikkaan mitä epäilee vuotavan, siitä huomaa kuplat 10 minuutin kuluttuakin, toisin kuin tavallisen saippuaveden kanssa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Oliko se paikkaussarja MTX merkkinen ja se raspi ja ”asetti” ruuvimeisselikahvoilla? Ostin nimittäin just viikolla motonetissä käydessä tuollaisen sarjan vanhan kadottua jonnekkin. Kotona olikin heti tarvetta paikkailuun ja totesin että ei tee vi*tujakaan tuollaisilla karkeasti muotoiluilla meisselikahvoilla jos reikä vähänkään piikaisempi :evil: Kaverilta sitten lopulta lainasin vähän laadukkaammat vehkeet ja niillä mato lumpsahti mukisematta reikäänsä.

Tympäännyin niin tuohon mtx:än muotoiluun että tein avensit ja nakkasin vehkeet metsään ja hain oikeat ammattivehkeet metallisilla T-kahvoilla (halvoista muovisista kuulemma tulee kovaa painaessa metalli läpi ja uppoaa mukavasti kouranpohjaan). On se rassi ja madon asennus puikko aikapaljon laadukkaamman oloinen ja muotoinen, eikä nuo maksaneet käytännössä sen enempää mitä mtx muutamine matoineen
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja Construction King »

korsteeni kirjoitti: Su Elo 21, 2022 5:52 pm Oliko se paikkaussarja MTX merkkinen ja se raspi ja ”asetti” ruuvimeisselikahvoilla?
Kyllä juurikin se, 6,99 EUR oli hinta Motonetistä:
-> MTX Automotive Tubeless-renkaan paikkaussarja 45-1332

Katsotaan nyt pitääkö. Tosiaan ne paikat mitkä tähän saakka eivät pitäneet, oli varasetti, mutta tässä MTX -setissä ne "madot" olivat pehmeämpiä.

Sitä ruuvimeisselikahvaa jossa oli "kamelinpaska" päässä tuli tosiaan pariin kertaan painettua koko kropan painolla. Alkoi tuntua vaaralliselta kun auton rengaskin pääsi pyörimään, pelkäsin tulee pahasti pistettyä itseä sillä. Mulla oli siis auton rengas vielä paikoillaan, tunkkasin vaan ilmaan ja käänsin eturenkaan niin että kulutuspinta oli esillä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Porakone ja n.5mm terä, niin ei tarvitse millään raspilla reikää rassailla, helppo ja nopea, sitten paikka pötkö hyvälaatuisella t-kahvaisella "neulalla" paikalleen, vulkanointi aineella höystettynä.
Juice
Viestit: 2012
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Juice »

Construction King kirjoitti: Su Elo 21, 2022 12:17 pm
Sen jälkeen ehkä rengasliikkeeseen, ja mahdollisesti samalla toiset renkaat (korjauksen sijaan) - vanhat ovat jo melko kuluneet. Sitä olen tässä koettanut välttää, että tarvitsisi rengasliikettä, siellä paikkaus on 55 euroa, ja se tuntui kalliilta 5 minuutin korjauksesta.
Missä päin Suomea on noin helkatin kallis paikkaus :cry: 15-20 eurolla olen selvinnyt, ellei nyt inflaation myötä ole täälläkin hilattu 50-60 euroon :roll:
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Juice kirjoitti: Su Elo 21, 2022 7:43 pm
Construction King kirjoitti: Su Elo 21, 2022 12:17 pm
Sen jälkeen ehkä rengasliikkeeseen, ja mahdollisesti samalla toiset renkaat (korjauksen sijaan) - vanhat ovat jo melko kuluneet. Sitä olen tässä koettanut välttää, että tarvitsisi rengasliikettä, siellä paikkaus on 55 euroa, ja se tuntui kalliilta 5 minuutin korjauksesta.
Missä päin Suomea on noin helkatin kallis paikkaus :cry: 15-20 eurolla olen selvinnyt, ellei nyt inflaation myötä ole täälläkin hilattu 50-60 euroon :roll:
Toukokuussa oli pakun rengas tyhjänä kun piti lähteä ajamaan vajaan 500km kokonaisreissu ruuhkasuomeen. Aikataulun mukainen lähtö oli tunnin päästä ja kun olin saanut auton lastattua valmiiksi niin huomasin takarenkaan olevan lähes tyhjän, kokeilin laittaa ilmaa mutta tyhjeni melko äkkiä, ei muuta kuin tunkki alle ja rengas pois sekä kiiren vilkkaan paikkakunnan ainoaan kunnolliseen korjaamoon sanoi että hän katsoo huomiseksi, totesin että pitäisi muutaman tunnin päästä olla Hellsinskissä, sanoi että ok tule vartin päästä takaisin. Kävin huoltamossa kahvilla ja sitten takaisin, sanoi että on kunnossa oli pitkä ruuvi mennyt läpi ja koko lysti maksoi 10 euroa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Juice kirjoitti: Su Elo 21, 2022 7:43 pm Missä päin Suomea on noin helkatin kallis paikkaus :cry: 15-20 eurolla olen selvinnyt, ellei nyt inflaation myötä ole täälläkin hilattu 50-60 euroon :roll:
Vastauksena, Euromasterille soitin, valtakunnalliseen numeroon, josta sain tiedon hinta olisi 55 euroa.

Katsoin vielä netistä Euromasterilta hinnaston,
- yhden renkaan korjaus 29 EUR ( ei sis. vannetöitä eikä tasapainotusta )
- Renkaan irrotus, vannetyö, tasapainotus, venttiili 24,75 - 27,75 EUR ( riippuen renkaan koosta )

Ymmärsinköhän oikein, että nykyisin eivät enää tee korjauksia kuten ennen on tehty, ulkokautta tulppa, vaan sisäpuolelta korjaus.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Construction King kirjoitti: Su Elo 21, 2022 10:06 pm Ymmärsinköhän oikein, että nykyisin eivät enää tee korjauksia kuten ennen on tehty, ulkokautta tulppa, vaan sisäpuolelta korjaus.
Minulle ainakin kerrottiin Euromasterissa, että turvallisuuden takia naulan rikkoma rengas heillä tarkastetaan sisäpuolelta. Näin tehtiin, mutta en muista mitä lysti maksoi.
Naapurifirmassa myöhemmin korjattiin ihan vain ulkopuolelta. Hyvin sekin paikkaus toimi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
eepi
Viestit: 1305
Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
Viesti:

Re: Autonrenkaan paikkaus - tee itse - ei pidä - RATKAISTU EHKÄ

Viesti Kirjoittaja eepi »

Tässä on joutunu viimeisten 10 vuoden aikana paikkaileen oman ropposen renkaita 1-3 kertaa kesässä. Naulaa tai ruuvia tms ei oo löytyny kertaakaan, aina murskeenkappale.
Menestys on ollut hieman vaihtelevaa, varmaan 60-70 prosenttisesti onnitunut.
Murskeenkappale kun tahtoo rikkoo muutakin renkaasta kuin pelkän kumin. Jos kudos menee rikki niin rengas voi paikattuna kestää 10-200 km.
Hyvällä menestyksellä on toiminut Motonetin TipTop paikkasarja. Maksanut ittensä takaisin moneen kertaan.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602009/ ... ja-2018026

Mukana tullutta raspia en ole juurikaan käyttänyt, jos reikää on joutunut avartamaan, niin varovasti pelkällä ristipäämeisselillä pistänyt läpi. Toimii mielestäni paremmin ja kudokset säilyy katkeemattomina.

Toivottavasti toi paikkausrumba loppu nyt viimeinkin. Ely-keskus ymmärsi jo viimeinkin tulla tarkastaman tohon soratielle ajetun sepelin laadun ja totesivat sen sitten vääräksi, asfalttisepeliä oli urakoitsija tuonut, viime keväänä toivat sitten luonnonhiekkaa 5 cm kerroksen.
Renkaat säästyneet, mutta nimismiehenkiharaa on kyllä vastaavasti enemmän.
Kuva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari ja 35 vierailijaa