öljynpinnan tarkkailu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Wainamoinen
Viestit: 265
Liittynyt: Su Helmi 11, 2007 7:16 pm
Viesti:

öljynpinnan tarkkailu

Viesti Kirjoittaja Wainamoinen »

Hakkuria syöttäessä alkanut Valtran hydrauli pikaliitin vuotamaan itsekseen, pikaliittimeen ei ollut kytketty mitään. 2,5 tunnin aikana vuoti maahan useampi kymmenen litraa hydrauliöljyä. Mittatikku ulottui vielä öljyyn täpärästi. Millä tätäkin valvoo kun kuormaajalla syöttää hakkuria ja öljy valuu taka-akselin alle maahan.
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: öljynpinnan tarkkailu

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Enshätään vaikka kirkas muovi traktorin alle ja tekee sille vielä laskua sinne suuntaan missä oleskellaan konetta käytettäessä...
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: öljynpinnan tarkkailu

Viesti Kirjoittaja elk »

Monesti tuota ongelmaa miettinyt, kerran meinannut mennä valmetissa hydrauliikka kuivaksi ja eikä ole tuossa mitään paineanturia.
Öljyn hajusta huomaa hitaasti ajettaessa, mutta tieajo pahin vaihtoehto.
Tasoanturikin hieman haastava toteuttaa kun öljyn pinta vaihtelee välillä paljonkin.
Onneksi uudemmissa on paineanturit niin siinä vaihessa viimeistään huomaa kun hörii ilmaa.
Wainamoinen
Viestit: 265
Liittynyt: Su Helmi 11, 2007 7:16 pm
Viesti:

Re: öljynpinnan tarkkailu

Viesti Kirjoittaja Wainamoinen »

Onhan polttoainesäiliössäkin toimiva mittaus järjestelmä, niin miksei hydrauliöljysäiliössäkin. Joka alkaisi hälyttää viimeistään ala merkin kohdalla. Silloin pääsisi vielä ajaan tynnyrille eikä jäisi matkalle.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: öljynpinnan tarkkailu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Tuollaisia antureitahan näyttää olevan netti täynnä sekä uutena että käytettynä. Minulle oli yllätys, että kaikissa uudemmissa autoissa tuollainen näyttää olevan vakiovarusteena.

Itse ainakin valitsisin sellaisen sähkömekaanisen anturin, jossa kellukkeen magneetti kytkee reed-releen, eli kyse on pelkästä kytkimestä. Tuollaisen voi näppärä masinisti rakentaa itsekin, sillä magneetti ja lasiputkessa oleva reed-rele eivät maksa juuri mitään.

Nyt löysin reed-öljykytkimen periaatekuvan. Siinä kellukkeessa (1) on magneetti, joka ohjaa punaista relettä (2). (3) on laitteen runko ja ja (4) ovat liitäntäjohdot. Runkona voi käyttää materiaalia, joka kestää öljyä ja lämpöä sekä johon magneetti ei tartu.
Kyllä se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa