Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

zukka kirjoitti: La Elo 13, 2022 10:46 pm
truman kirjoitti: La Elo 13, 2022 10:43 pm Eikös kardaanijarru ollut nimenomaan seisontajarru jota ei saanut käyttää liikkuessa, katkoo kardaaninpultit.
Seisontajarru se oli.
Tiedä sitten kuinka kestäisi käyttöjarruna...
Syö kardaanin poikki vuosien saatossa :D
Jarrulevyä se nakertaa, joka on laipalla kardaanissa :D
rokkimatti
Viestit: 1623
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Netti pullollaan kuvia joissa kardaani solmussa....
Kardaaniseisontajarrun takia.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja jagr »

Miten ne paikallisliikenteen linja-autojen sähköjarrut toimii? Niissä on kardaanin kieppeillä iso limppu jossa sähköjarru, kuski voi valita normijarrujen ja tuon sähköjarrun väliltä, en tiedä voiko säätää miten jarruvoimaa.

Niitä oli ainakin 1990-luvulla kaikissa Oululaisissa Koskilinjojen onnikoissa, muutama tuttu oli siellä kuskina ja tuli joskus puheeksi.
--JaGr
Ford 4610
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

jagr kirjoitti: Su Elo 14, 2022 9:53 am Miten ne paikallisliikenteen linja-autojen sähköjarrut toimii? Niissä on kardaanin kieppeillä iso limppu jossa sähköjarru, kuski voi valita normijarrujen ja tuon sähköjarrun väliltä, en tiedä voiko säätää miten jarruvoimaa.

Niitä oli ainakin 1990-luvulla kaikissa Oululaisissa Koskilinjojen onnikoissa, muutama tuttu oli siellä kuskina ja tuli joskus puheeksi.
Olisiko pyörrevirtajarru?
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

zukka kirjoitti: La Elo 13, 2022 10:46 pm
truman kirjoitti: La Elo 13, 2022 10:43 pm Eikös kardaanijarru ollut nimenomaan seisontajarru jota ei saanut käyttää liikkuessa, katkoo kardaaninpultit.
Seisontajarru se oli.
Tiedä sitten kuinka kestäisi käyttöjarruna...
Syö kardaanin poikki vuosien saatossa :D
Niin siis tässä kyseisessä tapauksessahan ei ole tuota kardaania vaan pelkkä laippa perämurikassa, ei voi siis mennä kardaani solmuun. :lol: Mahdollinen veto hydrauliikalla (apu). Mielestäni levyjarrulla toteutettuna pitäisi olla yhtä hyvä kun autossa yhden puolen jarru, eihän se eroa siitä mitenkään. Traktorissa polkimesta paineensäätyvä peräkärryjarru.

Sain tuon vanhan käsijarrun toimiin kun hitsailin jarrutangot tuonne vanhoihin systeemeihin. Nyt on tilattu nestetoiminen jarrusylinteri jonka ajattelin kiinnittää painamaan tuota jarruja yhdistävää vakaajan vipua. Äsken kokeilin tuota niin, että laitoin pitkän köyden vakaajan vivusta hydrauliseen työntövarteen. Rallattelin vapaalla kärryperässä ja hiljaa aloin työntöverrella kiristään köyttä ja perskutarallaa sehän toimii! :lol: :lol: Jopa niin hyvin, että ääriasennossa jarrutti renkaat lukkoon, tosin tyhjällä kärryllä.
Nyt jään odotteleen tuota jarrusylinteriä. Tuo hydraulinen napamoottori voi olla liian tyyris kardaanille vetoavuksi, ellei jostain ilmesty masinistimainen käytetty vastaava :lol: :lol:
Ford 6610 -88
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja mauri »

jussi77 kirjoitti: Su Elo 14, 2022 10:05 am
jagr kirjoitti: Su Elo 14, 2022 9:53 am Miten ne paikallisliikenteen linja-autojen sähköjarrut toimii? Niissä on kardaanin kieppeillä iso limppu jossa sähköjarru, kuski voi valita normijarrujen ja tuon sähköjarrun väliltä, en tiedä voiko säätää miten jarruvoimaa.

Niitä oli ainakin 1990-luvulla kaikissa Oululaisissa Koskilinjojen onnikoissa, muutama tuttu oli siellä kuskina ja tuli joskus puheeksi.
Olisiko pyörrevirtajarru?
Pyörrevirtajarrua on käytetty mm kaupunkiliikenteen B10M Volvoissa. Säästää kitkajarruja tiheillä pysäkkiväleillä ajettaessa. Pyörrevirtajarru ei toimi pysäköintijarruna, vaatii reilusti sähköä. Velipoika noilla aikoinaan ajeli.
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja mike »

Geroottori moottori riittää hyvin. Tee välitykset tuonne ~ 3 km/h tuntumaan, vetoa tarvitaan vain silloin, kun aletaan jäämään kiinni.
Mulla on kärryssä vaan 200 CC geroottori moottori, traktorin hydrauliikalla. Tyhjänä lyö pyörät sutia, kuorman kanssa auttaa huomattavasti. Renkaat 500/60*22.5" ripakuviolla, zilin perä, alennuslaatikko ja sakarakytkin.
Eikä ollut kallis geroottori moottori uutenakaan, poistotuote reilun satasen.
Parhaiten hyödyttää tuo kärryveto, nelivetotraktorin kanssa. Takavetoisella oli eteneminen kiikun kaakun, kun kärry yritti työntää sutivaa traktoria. Teliveto kärryssä olisi auttanut
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

mike kirjoitti: Su Elo 14, 2022 12:06 pm Geroottori moottori riittää hyvin. Tee välitykset tuonne ~ 3 km/h tuntumaan, vetoa tarvitaan vain silloin, kun aletaan jäämään kiinni.
Mulla on kärryssä vaan 200 CC geroottori moottori, traktorin hydrauliikalla. Tyhjänä lyö pyörät sutia, kuorman kanssa auttaa huomattavasti. Renkaat 500/60*22.5" ripakuviolla, zilin perä, alennuslaatikko ja sakarakytkin.
Eikä ollut kallis geroottori moottori uutenakaan, poistotuote reilun satasen.
Parhaiten hyödyttää tuo kärryveto, nelivetotraktorin kanssa. Takavetoisella oli eteneminen kiikun kaakun, kun kärry yritti työntää sutivaa traktoria. Teliveto kärryssä olisi auttanut
Tää onkin hyvä idea. Paljonko sinulla on tuota alennusta tuossa ja millä laatikolla teit alennuksen?
Ford 6610 -88
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei kyllä välityksestä tietoa, Weckmanin metsäkärry 70-luvun taitteesta. Geroottori moottori pyörii 200-300 kierrosta minuutissa teknisten tietojen mukaan. Laatikon välitys tuntematon, hitaasti se liikkuu, ns ykkösen vauhtia traktorissa.
Tasaisella jaksaa työntää koko yhdistelmää, jos kärryn pyörissä pitoa.
Ketjutin erillisen 3 karaisen ajolohkon, kuormaajan pöydän perään.
Siinä on vedonkytkentä yksitoiminen (päälle/pois kellunta ), moottorikaralohko asentolukituksella eteen-taakse ja aisaohjaukselle oma lohko.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

mike kirjoitti: Su Elo 14, 2022 5:09 pm Ei kyllä välityksestä tietoa, Weckmanin metsäkärry 70-luvun taitteesta. Geroottori moottori pyörii 200-300 kierrosta minuutissa teknisten tietojen mukaan. Laatikon välitys tuntematon, hitaasti se liikkuu, ns ykkösen vauhtia traktorissa.
Tasaisella jaksaa työntää koko yhdistelmää, jos kärryn pyörissä pitoa.
Ketjutin erillisen 3 karaisen ajolohkon, kuormaajan pöydän perään.
Siinä on vedonkytkentä yksitoiminen (päälle/pois kellunta ), moottorikaralohko asentolukituksella eteen-taakse ja aisaohjaukselle oma lohko.
Ok, kiitti tiedoista.
Ford 6610 -88
jiipee
Viestit: 10723
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

mauri kirjoitti: Su Elo 14, 2022 10:49 am
jussi77 kirjoitti: Su Elo 14, 2022 10:05 am
jagr kirjoitti: Su Elo 14, 2022 9:53 am Miten ne paikallisliikenteen linja-autojen sähköjarrut toimii? Niissä on kardaanin kieppeillä iso limppu jossa sähköjarru, kuski voi valita normijarrujen ja tuon sähköjarrun väliltä, en tiedä voiko säätää miten jarruvoimaa.

Niitä oli ainakin 1990-luvulla kaikissa Oululaisissa Koskilinjojen onnikoissa, muutama tuttu oli siellä kuskina ja tuli joskus puheeksi.
Olisiko pyörrevirtajarru?
Pyörrevirtajarrua on käytetty mm kaupunkiliikenteen B10M Volvoissa. Säästää kitkajarruja tiheillä pysäkkiväleillä ajettaessa. Pyörrevirtajarru ei toimi pysäköintijarruna, vaatii reilusti sähköä. Velipoika noilla aikoinaan ajeli.
Oulussa oli 80-luvuilla Veljekset Pohjola Oy:n onnikoissa paljon Volvo B10M -mallia ajossa. 13 ja 19 linjoja tuli yleensä käytettyä. Velj. Pohjola meni myöhemmin fuusiolla osaksi Koskilinjat Oy:tä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Joordis »

TunturiPappa kirjoitti: La Elo 13, 2022 8:52 pm
Superdexta-64 kirjoitti: La Elo 13, 2022 8:48 pm
tapaniv kirjoitti: La Elo 13, 2022 12:38 pm Vanhassa Sisussa ja Bedfordissa on kardaanijarru käsijarruna. Sellaisesta saisi hyvän aihion rakenteluun.
Oho, en tiennytkään tuota. Onkohan noista säilynyt kuvia missään?
Zilissä myös, rumpu vaihdelaatikon päässä.
Omassa - aikoinaan Vanajan runkoon tehdyssä - kärryssä kanssa tuo levy laatikon ja kardaanin välissä. En kovin voimakkaasti lähtisi jarruttamaan moisella ratkaisulla täyskuormalla olevaaa kärryä. Jokin jarrutusvoiman rajoitin tulisi olla, lukkojarrutus kesäisellä maantiellä varmasti rikkoisi paikkoja...
Toisaalta levykin suht pieni, joten tuskin kovin isoja voimia aikaan saisi...

Oma käsitykseni myös, että käsijarruksi tarkoitettu..
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Minulla ei ole mitään kokemusta tuosta kardaanijarrusta. Onko todellisisa tietäjiä jotka osaavat selittää miten se kummalla puolen akselia tuo levyjarru on niin tekisi siitä vaarallisen?
Kaikissa nykyautoissa on levyjarru nesteellä joka pyörässä eikä se tee siitä vaarallista.
Ford 6610 -88
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Pataässä kirjoitti: La Elo 13, 2022 9:04 pm Löytyy myös Patrolista (Oliko mallia rumpu?) Volovon pyöräkirmaajista -80 ja -90 luvun malleista.
Juuri perseen alla olevassa 2019 mallin L90H Lolvossa kanssa käsijarrulevy kardaanilla.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Onko nää kuorma-autoissa kardaanikäsijarrut levyllä, nestetoimisella käsijarrulla?
Ford 6610 -88
Jäärä
Viestit: 3768
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Joordis kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 1:39 pm Omassa - aikoinaan Vanajan runkoon tehdyssä - kärryssä kanssa tuo levy laatikon ja kardaanin välissä. En kovin voimakkaasti lähtisi jarruttamaan moisella ratkaisulla täyskuormalla olevaaa kärryä. Jokin jarrutusvoiman rajoitin tulisi olla, lukkojarrutus kesäisellä maantiellä varmasti rikkoisi paikkoja...
Toisaalta levykin suht pieni, joten tuskin kovin isoja voimia aikaan saisi...
...
Vaikka traktori peräkärryineen ei ole kovin nopea ajoneuvo, niin epäilen vahvasti, ettei yhdestä suhteellisen pienestä jarrulevystä ole kärryn pysäytysjarruksi. Normaalijarrullisessa kärryssä suurempihalkaisijaiset jarrut on sijoitettu molempiin pyörännapoihin. Tämän takia siinä on helpompi saavuttaa sekä suurempi jarrumomentti että tehokkaampi jarrujen jäähtyminen. Tämä aivan mutu-tiedolla, kun ei ole kummemmin tietoa kärryn tai sen osien mitoista ja massoista, että pystyisi suorittamaan kuin korkeintaan karkeita arviolaskelmia.
Kyllä se siitä.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jäärä kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 12:26 pm
Joordis kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 1:39 pm Omassa - aikoinaan Vanajan runkoon tehdyssä - kärryssä kanssa tuo levy laatikon ja kardaanin välissä. En kovin voimakkaasti lähtisi jarruttamaan moisella ratkaisulla täyskuormalla olevaaa kärryä. Jokin jarrutusvoiman rajoitin tulisi olla, lukkojarrutus kesäisellä maantiellä varmasti rikkoisi paikkoja...
Toisaalta levykin suht pieni, joten tuskin kovin isoja voimia aikaan saisi...
...
Vaikka traktori peräkärryineen ei ole kovin nopea ajoneuvo, niin epäilen vahvasti, ettei yhdestä suhteellisen pienestä jarrulevystä ole kärryn pysäytysjarruksi. Normaalijarrullisessa kärryssä suurempihalkaisijaiset jarrut on sijoitettu molempiin pyörännapoihin. Tämän takia siinä on helpompi saavuttaa sekä suurempi jarrumomentti että tehokkaampi jarrujen jäähtyminen. Tämä aivan mutu-tiedolla, kun ei ole kummemmin tietoa kärryn tai sen osien mitoista ja massoista, että pystyisi suorittamaan kuin korkeintaan karkeita arviolaskelmia.
Kun kardaanin pyörimisnopeus on moninkertainen vetoakseliin verrattuna niin eikös silloin samalla momentilla saada suurempi jarrutusteho?
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

tapaniv kirjoitti: La Elo 13, 2022 12:38 pm Vanhassa Sisussa ja Bedfordissa on kardaanijarru käsijarruna. Sellaisesta saisi hyvän aihion rakenteluun.
Minulla oli aikoinaan Range Rover. Siinäkin oli käsijarru kardaanilla. Se oli, ellen väärin muista, toteutettu jakolaatikon kylkeen takakardaanin alkuun.
Ja oli tehokas.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Jäärä
Viestit: 3768
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

mauri kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 12:32 pm
Jäärä kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 12:26 pm Vaikka traktori peräkärryineen ei ole kovin nopea ajoneuvo, niin epäilen vahvasti, ettei yhdestä suhteellisen pienestä jarrulevystä ole kärryn pysäytysjarruksi. Normaalijarrullisessa kärryssä suurempihalkaisijaiset jarrut on sijoitettu molempiin pyörännapoihin. Tämän takia siinä on helpompi saavuttaa sekä suurempi jarrumomentti että tehokkaampi jarrujen jäähtyminen. Tämä aivan mutu-tiedolla, kun ei ole kummemmin tietoa kärryn tai sen osien mitoista ja massoista, että pystyisi suorittamaan kuin korkeintaan karkeita arviolaskelmia.
Kun kardaanin pyörimisnopeus on moninkertainen vetoakseliin verrattuna niin eikös silloin samalla momentilla saada suurempi jarrutusteho?
Näinhän se on. En niinkään ole huolissani jarrumomentin aikaansaamisesta, vaan siitä, mitä momentin synnyttämisestä aiheutuu. Oli jarrusysteemi mikä tahansa, sen tulee muuttaa sama liike-energia lämmöksi. Tämä taas nostaa jarrujärjestelmän lämpötilaa sekä kuluttaa jarruja ja niissä etenkin jarrupaloja tai -kenkiä.

Lämpeneminen riippuu jarrujärjestelmän massasta ja sen lämpöä haihduttavasta pinta-alasta. Jarrupinnoista taas kuluu tietty vakiotilavuus saman energiamäärän muuttamisessa lämmöksi. Näin isommat jarrut sekä kuluvat että lämpenevät vähemmän.
Kyllä se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet, Semrush [Bot] ja 41 vierailijaa