Vanha KGK kompura (sähköongelmaa)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Osmo_
Viestit: 8625
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Vanha KGK kompura (sähköongelmaa)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Sain vanhan KGK:n kunnostettavaksi Tubekanavalle. Mallia tuossa ei ollut, mutta tyyppikilvessä oli seuraavat tekstit
Valm. no 483
Sarjano. 9
Vuosimalli 1985
Ja joku RS -hyväksyntä

Käyttö on valovirralla Boschilaisen käynnistyskonkan kautta. Suoravetoinen V2 lohko ja paketin alapuolella kaksi 6,5l säiliötä. Vikana on, että painekytkimessä olevasta katkaisijasta ei tapahdu mitään. Edes moottori ei ala hurisemaan. En ole vielä ehtinyt kurkkaamaan konetta, mutta ainakaan muita sähkönappeja ei ollut. Mistähän alkais tutkimaan vikaa?
Tarkotuksena on saada kone käyntiin, tilkitä mahdolliset vuodot, kattoo sylinterien kunto ja tuunata mieleisen väriseksi. Välttelen viimeiseen asti uustuotanto-osien, kuten painekytkimen vaihtoa, sillä vaikka tuunaankin konetta, haluan säilyttää autenttisuuden. Säiliöt ovat pienehköt, mutta kai sen rinnalle laittaa vaikka kuorma-auton säiliön.
Viimeksi muokannut Osmo_, To Elo 11, 2022 5:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Epe1975
Viestit: 131
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Koneessa on siis kaksi kondensaattoria? Jos on käynnistyskondensaattori niin silloin on sen lisäksi toinenkin kondensaattori. Käynnistyskondensaattori yleensä kytketään pois keskipakokytkimellä, kun moottori on saavuttanut määritellyn kierrosluvun. Jos kuitenkin koneessa on vain yksi kondensaattori se on käyntikondensaattori.

En tiedä, minkälainen painekytkin tuossa on. Yleensä painekytkimen kannen avaamalla pystyy mittaamaan, yhdistävätkö ja katkaisevatko kärjet normaalisti. Joskus painekytkimen kärkien kuumentuessa esim. hapettumien johdosta, muovirunko johon kärjet ovat kiinnitetty, antaa periksi ja sittenpä eivät kärjet enää yhdistä.

Kompressoreissa joskus on aika jännissä paikoissa ylivirtasuojia. Saattaa olla esim. jossakin puhallinkotelossa. Jos ei muuten löydy, niin johdotuksia seurailemalla. En väitä varmuudella, että tuossa olisi jossakin ylivirtasuoja, mutta tällaista toteutusta joissakin laitteissa on nähty.
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
jiipee
Viestit: 10738
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kokeile mitata yleismittarilla pienellä vastusalueella (jos valittavissa erilaisia) pistotulpan tapeista (irti pistorasiasta), onko niiden välillä jotakin yhteyttä, kun käännät painekytkimen nupista virran päälle. Jos ei johda sähköä, lienee kytkimen kärjet tai niiden käyttömekaniikka epäkunnossa, tai yllä mainittu suojapiiri lauennut. Pienissä laitteissa ei aina ole moottorisuojaa.

Kondensaattoreita voi olla kaksi kappaletta pakattuna samaan lieriöön. Jos konkkaan menee enemmän kuin kaksi johdinta, lienee kyse tällaisesta, missä on käynnistys- ja käyntikonkka samassa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Osmo_
Viestit: 8625
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Painekytkin on Danfoss PSU 9B. Vanhan liiton harmaa mötti missä on katkaisija kyljessä.
Moottori on Asean tekemä ja tyyppikilvessä seuraavat tiedot
1~ 50Hz
IEC34 CSR
MT90L-4F115
1,5kW
1410r/min
220V 9,2A
105-140uF/320V
40uF/400V
Cat No 6184037
Moottorin kytkentäboksista tulee kaksi konkkaa.
Italfarad MSC 125-160uF, 330Vac, 50Hz -10/55/21
Bosch MKP osanro 0675 313 126. 40uF +-10% b, 400V~

Koitin seinään. Jostain kuului pieni, sekunnin mittainen surahdus ja sitten hiljeni ilman mitään savumerkkejä. Sulake meni ja paloi.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8625
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tuohon sähköongelmaan ois kiva saada neuvoa. Villi veikkaus on, että jompikumpi konkka on kaputt kun moottori ei lähtenyt pyörittämään. Katsoin myös yleismittarilla töspelin pinneistä jatkuvuutta. Joka asennossa resistanssi näytti ääretöntä. Ja tossa mittarissa ei ole piippitoimintoa
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Epe1975
Viestit: 131
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura (sähköongelmaa)

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Kotikonsti on vaihtaa molemmat kondensaattorit. 40 uF on käyntikondensaattori ja 160 uF on käynnistyskondensaattori. Tuon jälkeen jos ei toimi, moottorissa on todennäköisesti käämivika ts. moottori lienee palanut. Harvoin painekytkin on oikosulussa. Sulakkeen palaminen antaa olettaa, että painekytkin yhdistää.
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
Osmo_
Viestit: 8625
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura (sähköongelmaa)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Mistäs tuommoisia konkkia saa ja mitä ne maksaa?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
mauri
Viestit: 6687
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura (sähköongelmaa)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Pienempi alle 10 €, isompi alle 30 €.
Nuo löytyi Partco Oy:ltä. Muutkin elektroniikka-alan liikkeet ja yleistavaratalot myy noita. Hinnat vaihtelee ...
Osmo_
Viestit: 8625
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Vanha KGK kompura (sähköongelmaa)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Nyt ehdin hieman tutkimaan vikaa. Moottorin kytkentäboksista löytyi lappu, missä oli kytkentäkaava
Kuva
Mittasin pinnien väliltä vastusta yleismittarin 200_0_ -alueella. Tulokset olivat seuraavat:
1-5: 2,1
3-12: 4,3
1-3: 0,5
3-5: 2,1
5-12: 6,2.
Samalla asetuksella katsoin myös konkkien tilanteen, aatellen että jos sillä saa edes mitään tietoa.
7-11: 6,4
9-11: ääretön
Pinnissä 9 ei ollut tuollaista kuvan osoittamaa käämiä eikä "palikkaa", vaan johto lähti suoraan käynnistyskonkalle.
Mitäs tälläisistä tuloksista pitäisi päätellä🤔
Ja käynnistyskonkan osanumero oli ASEA ZD1469045
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 31 vierailijaa