Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
nuc-64
Viestit: 2971
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Onpahan ollut kesä, oikein mikään nelipyöräinen ei ole pysynyt ehjänä. Kaikki alkoi etukuormaajan letkun hajoamisesta, päätin sitten vaihtaa hydrauliöljyt ja suodattimet samalla kertaa. No eihän se mennyt putkeen, suodattimet kiristetty ilman tiivisteitä, eivätkä kahden miehen ja melkein 2 metrisen vääntövarren avulla inahtaneetkaan. Korjailin samalla kerta traktorin rappuset ja koeajolla ei rappuja ollut, alas laskeutuessani en sitten muistanutkaan asiaa ja vieläkin hytin oviaukkoon käsien varaan roikkumaan jäännistä on muistona kipeä niska ja hartiat.
Seuraavaksi ajoleikkuri ei käynnistynyt. Vian haun tuloksena, venttiilin seeti irti. Oma työnsä tämänkin kanssa...
Emännän Octaviasta etujousi poikki. Ähräsin sitten jousen vaihtojen kanssa, kunhan sain ensin tilattua jouset ulkomailta. Yhdelläkään tarviketukkureilla ei ole valikoimissaan kakkoskoriseen RS Octaviaan sopivia jousia. Tätä emännän autoa tallilta hakiessa sitten pamahti oman Scout Octavian etujousi poikki, niin pahasti meni, ettei sillä oikein uskaltanut enää ajaa.
No traktoriin paikkautin talvella eturenkaan ja samalla laitettiin kyllä sisärengaskin, 250 maksoi tuo lysti ja sanoivat, että ei ole takuuta, rengas on niin huono jo. No pitihän sen särkyä nyt kesällä uudelleen. Renkaiden osto ja vanteille punnerrus, meni taas aikaa ja rahaa. Emäntä sitten soittelee kesken rengashomman, että takajarru kirskuu. Olihan siellä palat toiselta puolen loppu ja kummankin puolen satula aivan yhtä puuta. Kaveri remppasi tämän, kun ei enää ollut oikein motivaatiota, kun itse vaihtelin harrasteauton yläpalloniveltä, joka tuossa mallissa on TODELLA kireässä kiinni.
Eilen työmatka polkupyörällä ja sitten omaan autooni jousia vaihtamaan. Jännää tuppasi olemaan, kun jousi oli pännissä iskarin ympärillä ja rälläkällä piti se katkoa paikallaan, kun en muuten iskariin uskaltanut koskea. Jäihän tämäkin projekti kesken, kun iskarin yläpäätä irroittelin. Yläpään lautasissa on mutterit hitsattuna ja pulttien pitäisi niistä kiertämällä aueta, ei sitten auenneet yksikään kolmesta, vaan epämääräisen muotoiset alapuolen mutterit irtosivat hitsauksistaan. Aloittelin sitten pultin kantojen hiontaa pois, kun ei tuonne mahdu edes poraamaan. Niin ja odotteleehan listalla vielä liian pitkälle venähtäneet öljynvaihdot autoihin, samoin emännän autossa jo vähän käyntivaivaa, kun tulppien vaihtoakaan en ole ehtinyt tekemään, alkukesästä ne jo hankittiin. Harrasteautossa katselin, että on alkanut tiputtaa jäähdytinnestettä, vesiproppuhan siellä on puhki menossa ja juuri mukavassa paikassa koneen korvan takana.
Varmasti joku on sitä mieltä, että korjaamolle vaan. Veisinkin, jos rahaa olisi nykyistä enemmän. Kyllä lainojen lyhennysten ja laskujen maksun kanssa painimisen jälkeen aina tili näyttää masentavan kuihtuneelta, joten pakko tehdä itse niin paljon kuin vähänkään luulee pystyvänsä.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja juha »

:roll:
Kyllä se aina välillä koettelee.
Itse onneksi paljon saa korjattua, josta yleensä pääsee "palkoille",
loput sitten joutuu korjauttamaan +ALV + tulovero..
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä niihin on jo tottunut, että aina jokin vehje lakkaa toimimasta ja minuutin korjaukseen tärväytyy satasia ja viikko aikaa. Nyt vaan on annettava periksi, kun heikentynyt terveys rajoittaa melkoisesti noita tekemisiä. Se vaan menee niin että aina joku potkii mutta onni harvemmin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ryppyilevä Tojota harmittaa, ei toki oo omassa käytössä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Deippa
Viestit: 2144
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Tuossa itekseni kirosin ku kippikärryn kyläsepän kyhäämä kippisylinterin kiinnitys petti ku olis ollu soran ajoa, että pitikö tämänkin hajota just sillon ku olis jotain kunnon työtä kärrylle. Sitten piti miettiä että eipä se kyllä parkissa ollessaan olis varmasti hajonnutkaan :mrgreen: Noh nyt laitetaan sylinteri kiinnin niinku se olis aikanaan jo pitäny laittaa, ainaki teoriassa. Itsekään en ole kaksinen hitsari mutta sitä edellisversion tehnyttä kuurosokeaa sähkömuuraajaa parempi kumminki luulen olevani
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
riha
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2009 1:05 pm
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja riha »

Sitä on kahdenlaista tuuria: "huonoo ja helvetin huonoo". Toisaalta kun varautuu pahimpaan niin kaikki yllätykset ovat myönteisä yllätyksiä. Viime syksynä vaihdoin klapikoneen hihnaa noin 2 kk.Hihnan piti olla Suomessa, ei ollu "tuleeTanskasta" ei tullu, vaan tuli 4 viikon kuluttua Hollannista. Kierteethän ne meni vielä koneesta sököksi....ja paleli.
Juice
Viestit: 2046
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja Juice »

välillä tulee kunnon putkia että kaikki hajoaa kerralla, joskus menee kauankin hienosti.

Omia hermoja koettelee eniten kodinkoneiden hajoamiset. Esim. tiskikone kun menee rikki niin se aikaikkuna on aika pieni kun pitäisi olla kone korjattu tai ostettu uusi. Viime syksynä kone kosahti ja päätös oli ostaa uusi eikä enää korjata, no tietystä syystä valikoimat oli vähän heikkoja ja joku kone oli pakko ostaa. Ei ole oikein tyytyväisiä oltu mutta pesee se nyt kumminkin astiat mikä lienee pääasia.

Toinen asia on lämmitysjärjestelmän ongelmat joita joskus aina tulee, tietää rahanmenoa kun ei putkihommista tiedä yhtään mitään. Vielä on menty pikku rempoilla mutta maalämpökoneen kunnolla lauetessa tietää aika isoa kertainvestointia ja äkkiä.

Kannattaa olla ns. vararahasto juuri näitä tilanteita varten ettei jää ainakaan rahasta kiinni.
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Juice kirjoitti: Ke Elo 10, 2022 2:50 pm välillä tulee kunnon putkia että kaikki hajoaa kerralla, joskus menee kauankin hienosti.
Sama havainto. Tai no, ehkä "hienosti" on turhan vahva sana, mutta "vähemmän huonosti".
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tää vuosi on toistaseks päästy aika pienellä. Kevättöillä työntövarren letku kajahti, tasausäes takalata maassa ja Case yltäpäältä öljyssä. Myös kylvinkoneen toinen nostosylinteri räkii aika häijysti öljyä pihalle ja äkeen lohkosylinteri vuotaa läpi. Kesken kylvöjen 584 päätti lingota etunavan rasvakupin pois. Onneksi huomasin ajoissa. Peltolevy ja gorillateippiä patentiksi ja nyt ehdin asentaa uuden. Talven aikana Massikan eturengas oli tyhjentynyt ja tommosta 20x20" tennaria ei löydy kohtuuhintaan. Torista löytyi renkaat 20km päästä ja ovat helkkaristi paremmat. Braunin kääntösylinterit alkavat olemaan aikas loppu. Öljysäiliön päällä on hyvä kerros pölyä ja öljyä. Lisäksi pääpuomin kara vuotaa läpi ja nostovoima ei ole kaksinen. Ojaa kaivaessa toinen paripörä näytti tyhjenneen ja piti kaivaa loppuun juuripyörillä. Klapinteolla Nuhvin kansinahka päätti myös sulaa, mutta se oli muistuttanut itsestään jo pari vuotta tuomalla nokee jäähdyttimeen. Hermoja syövä remontti oli myös ruohonleikkurin käyntiongelma, mutta se tokeni kunnon pesulla.
Lasketaanko itsensä remontointi mukaan? Talvella tulee olemaan kivaa kun 3kk saikku eikä saa tehdä mitään. Paitsi kaivaa kotona nenää ja nostaa sairaspäivärahaa🙄
Viimeksi muokannut Osmo_, Ke Elo 10, 2022 10:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja sata10 »

sampo 680 puimurin kunnossapito.
Agripower
Viestit: 175
Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 8:08 pm
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja Agripower »

Kevättöis meni 390:n pakosarja poikki.aattelin että korjaan sen sitten heinäkuus kun oon lomalla. Sitten 135:sta päätti irrota pakosarja ruuvit. No hoidan kesälomalla. Autoon piti ostaa uudet renkaat kesälomalla. Kesäloma kun koitti niin nilkka sököksi ja leikkauspöydän kautta 6 viikkoa kipsi jalas. Lopputulemana että kaikki on hoitamatta ku ei oo päässy kävelemään saati autolla ajamaan. Sitten vielä meni ruohonleikkurin aisa poikki toiselta puolen,sitäkään ei pysty vielä korjata. Puintikausikin on ovella niin eilen edes soitin 390:lle ammattimiehen laittamaan kuntoon. Kotonakin pitäs vaihtaa parit ulkolamput kunhan saan jalan kuntoon :mrgreen:

Ei sinänsä kalliita remppoja eikä niin välttämäti hermoja koottava. Lähinnä suurin v***tus on siinä ettei oo mitään pystynyt hoitamaan koko kesänä
MF 390T
Fiat 80-90
MF 135
502 raato
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja Harri S »

2kk tuskaillu ja tapellu V8 Austinin vaihteisto-ongelmien kanssa mutta turbiinihuollon ja viidennen automaattilaatikon avauskerran jälkeen pääsin sillä tänään koeajolle.
Moottoriswapissa meni vain muutama viikko ja sitten alkoi ongelmat.
Mutta kun hieman vastustaa, niin sitä paremmalta se lopulta tuntuu kun saa kaiken toimimaan.
jarikos
Viestit: 4371
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hermoja ja lompakkoa koettelevat remontit.

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Meillä kuudesta henkilöautosta ainoastaan yhdessä ei ole aktiivista vikaa päällä. Neljässä niistä viat haittaa merkittävästi ajamista. Samaan aikaan pitäisi mökillä maansiirtohommia tehdä eikä ole kertakaikkiaan aikaa nyt noihin autoihin. Yhdestä on katalysaattori tukossa, toisessa suuttimelle virtakatkoja, kolmannessa pakoputki poikki. Neljännessä on jälkimmäinen happianturi ilmeisesti vioittunut koska liittimet on käyty läpi eikä ne ole auttaneet. Viidennessä takasatula on jumissa ja kitkapinta hävinnyt pölynä maantielle. Ennakoiviin remontteihin laittanut reippaan pari tonnia varaosiin ja kuvittelin kesän menevän ilman mitään remppoja. On vaihdettu starttia, kytkintä, laturia, jarruosia ja jakopääkin yhteen tehty. No seuraavat pari tonnia menee noihin kun vaan ehtii tekemään. Yhdestä pitää koko kone purkaa öljyvuodon vuoksi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa