Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ttk81
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 02, 2022 1:25 pm
Viesti:

Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Tällä hetkellä traktorissa (Mf-35 3-pyttyinen) on tasavirtalaturi, mutta se ei lataa. Laturin polarisointi on tehty (-maadotteinen) ja testasin myös varmuuden vuoksi +maadotteisena ja polarisoimalla uudelleen, mutta ei vaikutusta. Polarisoinnissa laturi pyörii kyllä "sähkömoottorina", eli nähtävästi latausrele on rikki ja se vaikuttaisi olevankin alkuperäinen. Myös uusi johtosarja on asennettu edellisen omistajan toimesta ja tarkistin kytkennät että ne on ok. Nyt kun tuo latausrele pitäisi ainakin uusia niin ajattelin että voisi olla järkevää tehdä samalla muutos vaihtovirtalaturiin.

Koska näitä muutoksia on varmasti tehty jo jonkin verran, niin olisiko jollain heittää vinkkiä/linkkejä sopivaan laturiin ja siivapyörään? Virtalukkokin menee ehkä vaihtoon, koska nykyisessä ei ole "virrat päällä" -asentoa. Koneessa on kyllä jo päävirtakytkin maajohdon välissä, jota käytäkin aina samalla kun avaan/suljen polttoainehanan. Hoitaisikohan se saman asian kuin tuo "virrat päällä" -asento virtalukossa? Latausvalo pitää tietty hankkia vielä lisäksi. Kiitos avusta jo etukäteen!
Massey Ferguson 35 -60
International 434 -69
mauri
Viestit: 7476
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja mauri »

Sellainen laturi mikä mekaanisesti sopii vähillä askarteluilla on tietysti helppo asentaa, hihnapyörän halkaisija voisi olla vaikka sellainen että laturi pyörii noin kolminkertaisesti moottorin kierrokset.
Laturin maakontakti on tietysti oltava hyvin sähköä johtava, ei ruostetta tai hapettumaa pinnoissa. Laturin (lähtö) B+ navasta vähintään 6 mm2 tai 10 mm2 Cu-johdin käynnistysmoottorin (solenoidin) siihen napaan mihin tulee akun plussasta paksu johdin, vaihtoehtoisesti suoraan akun plusnavalle, kumpi helpommin käy/on lähempänä. Laturin D+ (herätys) navalta ohut johto latauksen merkkilampun napaan, lampun toiseen napaan virtalukolta sähköä kun avain on "käy" asennossa, lampuksi sitten ihan oikea esim. 3 W hehkulamppu (ledi ei välttämättä anna rittävää herätysvirtaa).
Tasavirtalaturin säätimen voi jättää kokonaan pois, samoin ampeerimittarin jos on, se ja sen johdotukset on vaan turhaa vastusta (jännitehäviötä) virtapiirissä.
Virtalukolle sähkö sitten sieltä startin (solenoidin) navalta tai akulta, mielellään sieltä mihin laturin plussakin tulee, näin jännitehäviöt koneen käydessä minimoituu. Jotkut ottaa esimerkiksi osan valoja siten etteivät ole virtalukon kautta. Sulakkeita sitten tarpeen mukaan.
Päävirtakytkin akun miinukselta maahan menevään paksuun johtoon.
tapsa
Viestit: 3956
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja tapsa »

80- luvun lopulla laitoin MF 175:seen ysiysi Saabin laturin, kymmenen vuotta sitten vaihdoin tilalle Escortin laturin. Hyvin on toimineet. Mietin etukäteen kierroslukuja, mutta sitten lakkasin miettimästä ja laitoin mitä hyllystä löytyi.
Kannattaa laittaa iso latauksen merkkivalo. Aluksi tahtoi jäädä virta päälle…
Lynexi
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Lucas 18acr latureitahan näihin on laitettu iät ajat.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16901
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Lynexi kirjoitti: La Heinä 23, 2022 10:09 am Lucas 18acr latureitahan näihin on laitettu iät ajat.
Ittekkin laitoin samanlaisen, merkkivalolle erillinen vetokatkaisija valon viereen.
Massikan alkuperäinen amppeerimittari suli kun pääsi akkutyhjenemään polttoaineen ilmauksen takia ja sitten Lucas lykkäs parastaan.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
ttk81
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 02, 2022 1:25 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Kiitos vastauksista, enköhän näillä saa projektin etenemään. Taidan tilata tuollaisen acr18 tarvikkeen ja latausvalon. Laturin vakio siivapyörä ja sen vakio pyörimissuunta jäähdytystä ajatellen on varmaankin ok. Virtalukon virkaa saa hoitaa ainakin toistaiseksi olemassa oleva maa-johdossa oleva päävirtakytkin.
Massey Ferguson 35 -60
International 434 -69
SPS1975
Viestit: 2554
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Minä vaihdoin vaihtovirtalaturin laiton yhteydessä omaani myös virtalukon ja laitoin ampeerimittarin tilalle volttimittarin.
ttk81
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 02, 2022 1:25 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Jos nyt kuitenki innostun vaihtamaan myös virtalukon, niin oletteko käyttäneet "off-on-hehku-startti"-mallista? Ja tietty sopivan kokoinen pitäisi olla että käy samaan reikään.
Massey Ferguson 35 -60
International 434 -69
Lynexi
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Joo tuommonen virtalukko. Kannattaa kattoa semmonen laturi jossa on hihnapyörä valmiina, tuo tasavirtalaturin hihnapyörä on vähän iso, joutuu käyttämään aluksi kierroksia että herää.
ttk81
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 02, 2022 1:25 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Ok, hyvä tietää että hihnapyörä ei tule välttämättä aina mukana. Näitä olen nyt katsellut, kuvissa niissä on kyllä hihnapyörät, mutta pitää vielä varmistaa kunhan päättää mihin noista päätyy. Motonetin mallissa on myös kätisyys mainittu, ei mitään hajua onko oikea vai väärä.

https://www.ikh.fi/fi/laturi-ford-18-acr-uusi-st0005
https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... ts_id=7625
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=487
Massey Ferguson 35 -60
International 434 -69
Jiitek
Viestit: 6107
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

ttk81 kirjoitti: Su Heinä 24, 2022 4:28 pm Ok, hyvä tietää että hihnapyörä ei tule välttämättä aina mukana. Näitä olen nyt katsellut, kuvissa niissä on kyllä hihnapyörät, mutta pitää vielä varmistaa kunhan päättää mihin noista päätyy. Motonetin mallissa on myös kätisyys mainittu, ei mitään hajua onko oikea vai väärä.

https://www.ikh.fi/fi/laturi-ford-18-acr-uusi-st0005
https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... ts_id=7625
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=487
On tullut noita muutama laitettua ja piikkilangankiristäjään piti hommata toisenkätinen. Maksoi puolitoistakertaisesti siihen tavallisempaan verrattuna.
Jos haluaa ulkonäöltään tasavirtalaturia vastaavan mallin niin sellaisiakin on olemassa jne jne.
Tumppi 865
Viestit: 8866
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Motonetin mallissa on myös kätisyys mainittu, ei mitään hajua onko oikea vai väärä.
Kätisyyden voi vaihtaa noissa ikh:n ja mätänetin mallissa, eli etukappaleen voi kievauttaa 1/3 kierrosta eri asentoo.
mauri
Viestit: 7476
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja mauri »

Lynexi kirjoitti: Su Heinä 24, 2022 4:06 pm Kannattaa kattoa semmonen laturi jossa on hihnapyörä valmiina, tuo tasavirtalaturin hihnapyörä on vähän iso, joutuu käyttämään aluksi kierroksia että herää.
Ilman muuta vaihtovirtalaturin oma hihnapyörä. Jos käyttää liian suurta (vanhan tasavirtalaturin) hihnapyörää jää laturin tehosta pienillä kierroksilla paljon hyödyntämättä.
ACR18 nimellisvirta on 45 A ja antaa 2000 1/min (laturin) kierroksilla n. 25 A. Siis hihnapyörien välityssuhteella 1/3 pystyy antamaan 25 A vaikka moottori on noin tyhjäkäyntikierroksilla (700 1/min). Laturille on ilmoitettu maksimipyörimisnopeudeksi 15000 1/min. Tasavirtalatureillahan sallittu maksimi pyörimisnopeus on pieni johtuen roottorin rakenteesta.
Tuo aiemmin mainittu jännitemittarin asentaminen on ihan fiksu idea, varsinkin jos on paljon moottorin tyhjäkäynnillä pyörittämistä ja lisäksi runsaasti sähkökuormaa (mm hehkulamppu valaisimia. Näkee milloin alkaa latausteho hiipua = jännite laskee alle 14 V. Samoin mahdollisen laturivian huomaa nopeasti.
Jotkut liikkeet tarjoaa myös ko laturiin sopivaa liitintä, sitä voi harkita jos ei itsellä ole sopivia "abikoja" valmiiksi. Se 45 A virta tarvitsee kunnon liitännät.
SPS1975
Viestit: 2554
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Heinä 24, 2022 4:58 pm
Motonetin mallissa on myös kätisyys mainittu, ei mitään hajua onko oikea vai väärä.
Kätisyyden voi vaihtaa noissa ikh:n ja mätänetin mallissa, eli etukappaleen voi kievauttaa 1/3 kierrosta eri asentoo.
Motonetin laturista ei ole kokemuksia, mutta ikh:n laturissa ja Lucaksen alkuperäisessä laturissa pitkän pultin siivapyörän puoleinen korvake on kiinteänä samassa etukappaleessa kuin hihnan säädön lyhyen pultin korvake, joten kätisyyttä ei voi vaihtaa.
Tumppi 865
Viestit: 8866
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ikh:n laturissa ja Lucaksen alkuperäisessä laturissa pitkän pultin siivapyörän puoleinen korvake on kiinteänä samassa etukappaleessa kuin hihnan säädön lyhyen pultin korvake, joten kätisyyttä ei voi vaihtaa.
Niin ne korvakkeet on kiinteät, mutta kasattu kolmella pultilla, ja se etukappale kievautetaa vaan eri asentoon, niin sillon kätisyys vaihtuu. Eli säätökorvake tulee kiinityspultin paikalle, ja kiinityspultin korvakkeesta tulee säätökorvake. :wink: Ainakin alkuperäsessä luukaksessa on noin!? :roll:

Joissan on valmiina jengat säätökorvakkeessa, mut ne voi porata sileäksi ettei haittaa kiinityspultin elämää!?
Jiitek
Viestit: 6107
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

mauri kirjoitti: Su Heinä 24, 2022 5:04 pm Se 45 A virta tarvitsee kunnon liitännät.
No jos siellä koskaan sellaiset virrat liikkuu. Toki perinteisiä työvaloja roppakaupalla joka puolelle konetta niin sehän on siinä.
mauri
Viestit: 7476
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jiitek kirjoitti: Su Heinä 24, 2022 5:51 pm
mauri kirjoitti: Su Heinä 24, 2022 5:04 pm Se 45 A virta tarvitsee kunnon liitännät.
No jos siellä koskaan sellaiset virrat liikkuu. Toki perinteisiä työvaloja roppakaupalla joka puolelle konetta niin sehän on siinä.
Eihän siihen tarvita kuin kunnolla startattu akku ja muuta kuormaa lisäksi. Olihan tuolla aiemmin jo esimerkki sulaneesta A-mittarista. Sääli jos hyvässä tarkoituksessa tehty sähkösysteemin parantelu pilataan liitoksissa tuhertelemalla. Monesti pahimmat jännitehäviöt ja vikakohteet paikallistuu huonosti tehtyihin tai ajan mittaan hapettuneisiin liitoksiin. Sitten ihmetellään miksi se latausvalo palaa himmeästi tai akku ei lataannu.
jiipee
Viestit: 11530
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja jiipee »

mauri kirjoitti: Su Heinä 24, 2022 6:09 pmMonesti pahimmat jännitehäviöt ja vikakohteet paikallistuu huonosti tehtyihin tai ajan mittaan hapettuneisiin liitoksiin.
Valmetti teki total blackoutin kun piti lähteä eräänä talvi-iltana ennakkoon sovitulle aurauskeikalle. Lähti käyntiin, mutta starttia lukuun ottamatta ei mitkään muu sähkölaite toiminut. Eipä siitä työstä sitten mitään tullut, kun en löytänyt ajoissa huonon kontaktin paikkaa - muut urakoivat sen keikan. Virtalukolle tuli virta laturin B+ tuplaliittimeltä, josta toinen haara lähtee akulle. Oli hapettunut se liitin laturin persiistä, eikä ainakaan virtalukon puoli toiminut.
"Kolomosen tarjoan koneeseen, rattaat hauskasti rohisee..." - Sleepy Sleepers
ttk81
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 02, 2022 1:25 pm
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Joo, liitokset on tarkoitus tehdä kunnolla ja käyttää riittävän paksua johtoa. Tuo valmis liitin voi olla kaikkein kätevin ottaa mukaan. IKH:ta sellaine ainakin löytyy ja taidan olla muutenkin hankimmassa laturin sieltä. Googlettelemalla ei jäänyt oikein hyvä kuva noista motonetin latureista. Suunnitelmissa on vetää lataus-johto startille, kun se on ihan tuossa laturin vieressä, varmaan 30cm pätkä riittää. Startista akulle meneekin jo valmiiksi hiljattain uusittu järeä, melkein pikkusormen paksuinen, kaapeli akulle.
Massey Ferguson 35 -60
International 434 -69
pepe
Viestit: 171
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:27 pm
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Mf35 muunnos tasavirtalaturista -> vaihtovirtalaturiin

Viesti Kirjoittaja pepe »

Virtalukkoa ei tarvitse vaihtaa kun tuolle merkkivalolle voi tuoda jatkuvan plussan kun sehän sammuu kun päävirran avaa näin mulla Nuffissa ja valo samalla muistuttaa päävirran olevan päällä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Joordis, Kuuskakkone, Masi475, sja, trantor ja 40 vierailijaa