Majurin pakoputkesta tulee jäähdytysnestettä!!!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Majurin pakoputkesta tulee jäähdytysnestettä!!!

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Majurin pakosarjan vesireijästä tulee käynnistettäessä, jonkin verran jäähdytysnestettä. Traktori seisonut ladossa 12 vuotta jäähdytysjärjestelmä tyhjänä. Nyt kun otettiin jälleen käyttöön niin tällainen vaiva tuli esille muutaman käyttötunnin jälkeen. Onko mahdollista, että kannentiiviste vuotaa? Vai onko odotettavissa jotain vielä suurempaa remppaaa?? Majuriin tehty kone remppa pari vuotta ennen seisomaan laittoa. Kun laitettin nesteet sisään puhalsi traktori nesteitä jonkin verran korkin kautta ulos kovalla paineella!
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Fodsonnin jäähdytys nesteet

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Vaihdettiinko remontin yhteydessä sylinteriputket? Jos ei niin epäilen, että putki ruostunut puhki. Mielestäni ei kannentiiviste mene seisoessa rikki
Yrittänyttä ei laiteta
majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Putket on vaihdettu uusiin rempan yhteydessä!
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Oletko varma että se on nestettä, ota sormenpäähän tippa ja kosketa kielen kärjellä, jos on makeaa on nestettä. Monet väittävät että kuivana seisovassa koneessa alkaa kansipahvi vuotamaan, itsekin olen törmännyt samaan ilmiöön pari kertaa, en tosin ole varma onko johtunut juuri kuivuudesta.
fnmf

nestettä

Viesti Kirjoittaja fnmf »

Nostaisin kannen poi ja katsoisin onko putkset "valuneet alas". En muista tarkkaan, mutta putkien yläpinta pitää olla n. 0,1mm kannen yläpuolella. Jos jollain on tarkka mitta niin suapi korjata. Huonompi vaihtoehto, oliko lohkon olkapäät hyvät. Em. putkien valumiseen on kätevä remppa jos putket liikkuu, niin varovasti nostaa hiukka ylös ja Fordilta saa aluslevyjä 0,1mm n välein. :wink: toivottavasti on apua!
majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Eikös öljyt ja nesteet mene sekaisin jos putkien alapäät vuotaa? Mulla ei ole nesteet ja öljyt menneet sekaisin, eikä öljyn määrä ole lisääntynyt. Lisäksi moottori vuotaa kannen välistä valmistunumeron kohdalta ulospäin hieman joko öljyä tai nestettä, ei oikeen saa selvää kumpaa vuoto on.
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: nestettä

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

fnmf kirjoitti:Nostaisin kannen poi ja katsoisin onko putkset "valuneet alas". En muista tarkkaan, mutta putkien yläpinta pitää olla n. 0,1mm kannen yläpuolella. Jos jollain on tarkka mitta niin suapi korjata. Huonompi vaihtoehto, oliko lohkon olkapäät hyvät. Em. putkien valumiseen on kätevä remppa jos putket liikkuu, niin varovasti nostaa hiukka ylös ja Fordilta saa aluslevyjä 0,1mm n välein. :wink: toivottavasti on apua!
Jos putki on matalalla niin siihen ei yksistään auta aluslevyn lisääminen. Olake on ensin koneistettava ja sen jälkeen vasta säädettävä levyillä
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

majuri 54 kirjoitti:Eikös öljyt ja nesteet mene sekaisin jos putkien alapäät vuotaa? Mulla ei ole nesteet ja öljyt menneet sekaisin, eikä öljyn määrä ole lisääntynyt. Lisäksi moottori vuotaa kannen välistä valmistunumeron kohdalta ulospäin hieman joko öljyä tai nestettä, ei oikeen saa selvää kumpaa vuoto on.
Taitaa olla niin, että putket ovat jääneet alas remontissa.

Aina kun putket nostetaan ylös on myös olake puhdistettava huolellisesti hiomapaperilla ja tarkistettava onko olakkeen kulmassa repeämiä. Jos on, niin silloin käytännössä lohko on romu.

Yleensä Fordsonin lohko on niin mädäntynyt, että putkenkumien olakkeita ei enää ole tässäkin tapauksessa se on romu.

Jos käy niin hyvin,että lohko on ylä- ja alapäästään hyvä, niin silloin on syytä koneistaa olakkeet ja säätää putket oikealle korkeudelle. Putkien pitää olla pystyssä ja keskenään samalla korkeudella. Jos putket jäävät alas niin silloin on tiedossa kannentiivistemurheita ja uusi remontti. Sama pätee, jos putket ovat liian korkealla.

On melkoinen riski jättää kone seisomaan ilman pakkasnesteitä. Tällöin se ruostuu pilalle niin lohkosta kuin putkistakin.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ei muuta kun kansi pois ja tutkimaan, missä vika. Jonkinmoinen puuhahan siinä on, mutta tuollaisena sillä traktorilla ei kannata ajaa yhtään enempää.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Nyt 1½ viikon seisonnan jälkeen kun laitettiin Majuri tulille ei tullut nestettä pakoputken mutkasta. Vaihdoin termarin ja jäähdytysnesteen. Kun kone pantiin käyntiin se sylki nestettä jäähdyttimen täyttöaukon kautta kovalla paineella ulos ja aina kun lisäsin nestettä se alkoi kuohuun yli. Mutta kun saatiin nestetila täyteen ei nestepinta kuplinut ja termarikin toimi normaalisti ja lämmötkään eivät sahanneet. Mutta sammutuksen jälkeen tuli taas nestettä paineella ulos jonkin verran.
Missä asennossa Majurin polttoaine hanan tulee olla kiinni auki ja varalla.
Mulla pyörii useamman kirroksen ympäri. Suodattimen vaihdon ja sakkakupin tyhjennyksen jälkeen tuli polttoaineen saanti ongelmia kun hanaa tuli roplattua.
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

majuri 54 kirjoitti:Missä asennossa Majurin polttoaine hanan tulee olla kiinni auki ja varalla. Mulla pyörii useamman kirroksen ympäri.
Ei kai tuossa mopontankin tapaista varatankkitoimintoa olekaan? Mun omassa myös pyörii kierroskaupalla, mutta lopuksi pyöriminen loppuu ja kara menee muutenkin syvemmälle kierros kierrokselta, kun hanaa kiertää kiinni. Olisiko sulla hana lähes kiinni, jos kerran on ongelmia polttoaineen saannin kanssa? Ostin uuden hanan (tarvikehana?) samalla, kun ostin muitakin tarvikkeita, koska nykyinen hana vuotaa ja tuossa uudessa hanassa ainakaan ei ole tasoeroja polttoaineen imemiselle.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Katsoitko, että neste alkaa kiertää kun kone lämpenee? Traktorin koneet ei kovin äkkiä tyhjäkäynnillä lämpene termostaatin avautumislämpötilaan.

Jos termostaatti on täytin kiinni (kuten vajaalämpöisellä koneella kuuluu ollakin), eikä ilmareikäkään ole auki. Täyttää vuotavasta kannentiivisteestä tuleva kaasu moottorin yläpään. Vesipumppu painaa nestettä kaasupatsasta vasten ja kun kone sammutetaan painaa kaasunpaine pari kahvikupillista nestettä alavesiletkun kautta takaisin ja jäähdyttäjän korkista pihalle.

Kannentiivisteen kunnon näkee luotettavasti vasta, kun kone on niin lämmin, että termostaatti aukeaa ja neste kiertää. Silloin kun täyttää jäähdyttimen piripintaan, näkee varmasti, tuleeko kaasukuplia vai ei. Tähän lämmitykseen tarvitaan näillä keleillä jo vähän ajeluakin.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Moottoria käytettiin kovilla kierroksilla noin ½ tuntia, jolloin lämmöt nousi IKH:n tarvikemittarissa noin puoleen väliin. Sitten aukesi termari, jolloin lämmöt tippui noin kolme viisarin leveyttä alemmas ja nestepinta täyttöletkun suulla oli täysin tyyni (ei kuplinut). Kun kone sammutettiin tuli neste täyttöletkun korkinpuoleisesta liitoksesta joka on näköjään huonosti kiinni.
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Tuliko pakoputkesta edelleen jäähdytin-nestettä?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Siitä polttoainehanasta, sitä kierretään aukipäin monta kierrosta kunnes tulee jäykäksi ( on täysin auki ).
majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Nestettä ei tullut pakoputkesta!
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

konemies1 kirjoitti:On melkoinen riski jättää kone seisomaan ilman pakkasnesteitä. Tällöin se ruostuu pilalle niin lohkosta kuin putkistakin.
Mun ostama belarus seisoi 17 vuotta käyttämättömänä, kuitenkin moottoria kätetty vuoden parin välein ettei ihan jumitu. Kun otin sen käyttöön oli ainoa vuoto vesipumpun stefa, ja sekin rupesi pitämään kun muutama tunti konetta pyöritettiin. Ei vuotanut mistään, ei sitten yhtään mistään. Ei edes hydrauliikasta (joka toimi sekin niillä 17 vuotta seisoneilla öljyillä) ja hydrauliikastahan nämä belarukset vuotavat lähes poikkeuksetta.
Mahtaa olla moottorissakin niin paljon rautaa ettei ihan heti pilalle ruostu, mutta mitään tietoa lohkon kunnostahan ei vielä ole. Voihan putket olla alapäästään ruostuneet aivan umpeen. Parempi kun ei rupea niitä sorkkimaan :wink:
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Nyt on kansi koneistettuna ja venttiilit ja seetit hiottuna paikoillaan. Lakkas kaikenmoinen nesteen purlailu ja paineen kehittuminen. Kone kävi kuin kello. Huomenna jälkikiristys kunhan on yön yli jäähtynyt.
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Belco, Falcon, Google [Bot], Kardaani, korsteeni, Paalari ja 43 vierailijaa