Auton arvon mittaaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuossa yhdessä keskustelussa auton avain on kadonnut ja samassa viitataan "auton arvo nolla". Tapaus siis mietityttää aloittajaa, onko järkeä investoida vaikkapa uuteen lukkosarjaan.

Tästä sitten tuli mieleen se, miten itse arvotan auton. Jos ajatellaan vaikkapa tapausta, että "arvottomaan" autoon pitäisi vaihtaa iskarit, joiden hinta on 200€. Jonkun mielestä "satasen autoon" ei kannata laittaa rahaa. No jos mietitäänkin miten paljon muut vaihtoehdot tilanteen ratkaisemiseksi maksavat. Miten paljon sen 200€ lisäksi pitää sijoittaa, että pääsee samaan lopputulokseen. Minun maailmassa se 200€ sijoitus ei ole ollenkaan huono jos muut asiat autossa on kohdallaan. Voin itse huoletta laittaa auton remonttiin auton kaupallista arvoa enemmänkin rahaa, koska tiedän muiden vaihtoehtojen usein olevan kalliimpia.

Ajatus siis on, että se auton arvo ei aina ole sama kuin sen kaupallinen myyntihinta. Kannattaako siis tonnin autoon laittaa tonnilla osia jos sillä tietää saavansa pariksi vuodeksi eteen päin toimivan auton, joka vastaa muuten omistajan tarpeita?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Halpoja kilometrejä saa noilla kahden sadan iskareilla, jos auto on muuten ok kuntoinen. Myyntimielessä noihin markkinahinnaltaan lähes ilmaisiin autoihin ei tietenkään kannata remonttirahaa laittaa, mut käyttöarvo on eri juttu.
Ja eihän nykyisillä romun hinnoilla ole nolla hintaisia autoja, pari sataa joka tapauksessa.

Traktoreissa on tuo sama dilemma. Jos markkinahinnat pyörii 8000 - 15 000 eurossa ja koneesta hajoaa vaikkapa vaihteisto, kannattaako teettää 10 000 euron remontti?
Koneen hinta ei todellakaan ole remontin jälkeen kymppitonnia suurempi, vaan vastaavien myytävien hintataso sen määrittää. Joku harva saattais maksaa muutaman tonnin enemmän, jos myyjällä on esittää muhkea kuitti just tehdystä vaihteiston korjauksesta, mut ei täyttä hintaa kumminkaan. Ostaa mieluummin sen halvemman, joka toimii samalla tavalla, kun just isolla rahalla rempattu.

Sit taasen jos omistaja pitää koneestaan ja aikoo ajaa sillä vielä hamaan tulevaisuuteen, ni miks ei teettäis tuota remonttia?
Toinen vaihtoehto olis myydä viallinen kone muutamalla tonnilla vaikkapa purkuun ja laittaa se kymppi takataskusta ja hakea vaihtorivistä seuraava.
Voi onnistua ja saada hyvänkin koneen, tai sit se vaihteistoremontti alkaa koputtelemaan kopin lattiaa jo muutaman kuukauden ajon jälkeen. Tiiä noista käytetyistä etukäteen..
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tähän arvottamiseen varmaan perustuu premium autojenkin kestävyys.
Niihin kun voidaan tehdä yhtä kallis remontti, mitä halpis auto maksaisi uutena. Halpis auto menee Kuusakoskelle ja premium auto muka kestää moninkertaisesti, kun kalliilla rempataan.
Tänä päivänä takuun loppumisen jälkeen uudehko auto voi olla isompi pommi, kuin 20 vuotiaat autot. Johtuu pitkälti uudempien autojen hienommasta tekniikasta, jota vanhemmissa ei edes ole, eikä vaadita.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Olen jo vuosikaudet ajanut niillä autoilla jotka toisten mielestä arvottomia eikä ole enää kannattanut korjata. Olen ostaessa korjannut viat ja tehnyt kaikki huollot jakohihnasta vaihteistoöljyyn. Halpaa on ollut ja hyvin on toimineet kun kerran viat korjattu ja huollot tehty. 150 euroa on voinut olla ostohinta halvimmillaan, korjaukset ja hullot itse tehtynä vaikka 600 euroa ja toimiva auto muutaman vuoden ajossa ja vielä voinut myydä jollekulle sen jälkeen. Ei pääse Esson baarissa elvistelemään tällaisilla vanhoilla kikottimilla mutta aina on päästy liikkeelle ja autoja ollut lainassakin tutuilla kun heillä olleet autot telakalla remontin takia. Omalla kohdalla auton rahallisella arvolla ei ole mitään väliä ainoastaan käyttöarvo merkitsee, ja käyttöarvoahan on paljon enemmän toimivalla ja huolletulla luotettavalla autolla. Ja se harrastuksen ilo kun saa pelastaa käyttöön jonkun muun jo hylkäämän ajopelin.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja BHN »

Lisäksi se aika ja vaiva mikä menee auton vaihtamiseen. Kuulemma jotkut on ajellut satojakin km potkimaan renkaita..
Hankala keksiä miten rehellisesti voisi muuten säästää yhtä tehokkaasti kuin ajamalla vanhalla autolla jos kilsat on vähäiset.
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja elk »

Siinä vaiheessa auto on parhaimmillaan kun se on liki "arvoton" monen mielestä :roll:

Mites arvottoman auton tankkaus? Kannattaako se näillä hinnoilla...
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja lukke »

Ostin Ajoneuvon 22 vuotta sitten hintaa oli 28000 e, nyt katkes taka jousi 40e harmitta pirusti, ajettu sillä 218th/km, tulee siinä hintaa vieläkin käytettyä vuotta kohden :lol:
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja BHN »

Katso aeromotors.fi voi 40e jousi löytyä 10eurolla :lol:
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja grani »

Asia on hyvin yksinkertainen. Jos autoa ei ole myymässä, vaan aikoo pitää niin sen arvolla ei ole mitään merkitystä. Korjaus ja käyttökulut ovat aivan eri asia.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

lukke kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:27 am Ostin Ajoneuvon 22 vuotta sitten hintaa oli 28000 e, nyt katkes taka jousi 40e harmitta pirusti, ajettu sillä 218th/km, tulee siinä hintaa vieläkin käytettyä vuotta kohden :lol:
Jos auton kaupallinen arvo ajatellaan nyt nollaksi, pääomakuluja on ollut noilla kilometreillä 12,8 senttiä per kilometri. Tuo siis jos autossa ei ole ollut rahoituskuluja vaan se on hankittu käteisellä. Itse olen päässyt pääoma- ja huoltokuluineen alle kuuden sentin per kilometri.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja BHN »

Itse ostin dieselvagineen 2700e n 8v sitten. 290tkm Itse ajanut lisää. Laturi 200e kallein remontti.
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Linkki »

20 vuotta oon ostanut saman merkkisiä ja mallisia autoja. Ei tarvi pahemmin ostella osia ja jos ostaakin, ei haittaa kun voi hyödyntää myöhemmin.
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

jarikos kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:50 am
lukke kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:27 am Ostin Ajoneuvon 22 vuotta sitten hintaa oli 28000 e, nyt katkes taka jousi 40e harmitta pirusti, ajettu sillä 218th/km, tulee siinä hintaa vieläkin käytettyä vuotta kohden :lol:
Jos auton kaupallinen arvo ajatellaan nyt nollaksi, pääomakuluja on ollut noilla kilometreillä 12,8 senttiä per kilometri. Tuo siis jos autossa ei ole ollut rahoituskuluja vaan se on hankittu käteisellä. Itse olen päässyt pääoma- ja huoltokuluineen alle kuuden sentin per kilometri.
Suomessa elettiin 22 vuotta sitten markka-aikaa. Oletan, että auto on maksanut 28000 markkaa, joka olisi euroissa ollut n. 6500.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja zukka »

Itsellä on sama ajatustapa kun monella muullakin täällä taitaa olla.
Ei 1-2k autoon harmita laittaa varaosiin muutamaa kymppiä tai satasta jos sitten taas näyttää siltä että auto jatkaa palvelemista.
Ei sillä muutamalla satasellakaan tiedä millaisen saisi tilalle jos seuraavan ostaisi.
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja konty »

Jos ei ole kovin mätä ja tolkuttoman paljon ajettu niin yleensä kannattaa korjailla.
Tottakai jokainen korjaa ite kaiken.
Sitten jos alkaa olla useita vikoja esim. päästöissä, ruostevikaa, niveliä, tuulilasi halki, jousta poikki ym niin kannattaa vähän miettiä kannattaako.
Katsoo vastaavien katsastettujen autojen hintoja netistä ja puntaroi oman auton korjauskustannusten välillä.
Joku iskarin vaihto ei ole kummonen kustannus ja varsinkin itse tehden vain varaosan hinta.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Auton kokonaiskunto ratkaisee sen mitä siihen sijoittaa. Jos on muutaman satasen ajopeli, joka alkaa olemaan siinä kunnossa ettei sitä ole järkevää tehdä, esim. ruostevauriot. Niin sitten tekohengittää sen niin että on turvallinen, eli mm. ohjaus ja jarrut kunnostetaan. Ne ovat niitä kulutusosia joita menee jossain vaiheessa autossa kuin autossa. Moottori ja voimansiirto-ongelmat menee sitten jo rajan yli mikäli niitä pitää isommalti remontoida. Ellei sitten satu "nurkista" löytymään toimivia osia, jotka voi vaihtaa rikkoontuneen tilalle. Ratkaisevin asia on se katsastus, mikäli leimaaja löytää sellaisia vikoja joiden korjaukseen menee muutakin kuin omaa aikaa, niin kyllä sellainen siirtyy sinne paalattavien joukkoon. Tällä hetkellä pihassa on kaksi 100 € ajokkia ja ainakin toisen leimakuntoon saamiseksi ei ole kuin käsijarruvaijerin vaihto ja ulkopeili, joka tuli auton mukana. Toisen viat on vielä tutkimatta, kun ei suostu käynnistymään. Käy kyllä jarrukliinerillä, ettei ainakaan remmi ongelmaa ole. Ruostevaurioita ei löytynyt kummastakaan, vaikka ovat 2003 ja 2007 vuosimallisia. Netistä kun vilkuilee niiden pyyntihintoja niin sitten näkee sen remonttirajan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jumunen kirjoitti: La Kesä 25, 2022 10:41 am
jarikos kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:50 am
lukke kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:27 am Ostin Ajoneuvon 22 vuotta sitten hintaa oli 28000 e, nyt katkes taka jousi 40e harmitta pirusti, ajettu sillä 218th/km, tulee siinä hintaa vieläkin käytettyä vuotta kohden :lol:
Jos auton kaupallinen arvo ajatellaan nyt nollaksi, pääomakuluja on ollut noilla kilometreillä 12,8 senttiä per kilometri. Tuo siis jos autossa ei ole ollut rahoituskuluja vaan se on hankittu käteisellä. Itse olen päässyt pääoma- ja huoltokuluineen alle kuuden sentin per kilometri.
Suomessa elettiin 22 vuotta sitten markka-aikaa. Oletan, että auto on maksanut 28000 markkaa, joka olisi euroissa ollut n. 6500.
Eipä tainnut vuonna 2000 saada mitään uutta autoa 28000 markalla?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

jarikos kirjoitti: La Kesä 25, 2022 3:56 pm
Jumunen kirjoitti: La Kesä 25, 2022 10:41 am
jarikos kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:50 am
lukke kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:27 am Ostin Ajoneuvon 22 vuotta sitten hintaa oli 28000 e, nyt katkes taka jousi 40e harmitta pirusti, ajettu sillä 218th/km, tulee siinä hintaa vieläkin käytettyä vuotta kohden :lol:
Jos auton kaupallinen arvo ajatellaan nyt nollaksi, pääomakuluja on ollut noilla kilometreillä 12,8 senttiä per kilometri. Tuo siis jos autossa ei ole ollut rahoituskuluja vaan se on hankittu käteisellä. Itse olen päässyt pääoma- ja huoltokuluineen alle kuuden sentin per kilometri.
Suomessa elettiin 22 vuotta sitten markka-aikaa. Oletan, että auto on maksanut 28000 markkaa, joka olisi euroissa ollut n. 6500.
Eipä tainnut vuonna 2000 saada mitään uutta autoa 28000 markalla?
Minusta missään ei ollut mainintaa, että auto oli uusi, siis ajamaton.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jumunen kirjoitti: La Kesä 25, 2022 5:58 pm
lukke kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:27 am Ostin Ajoneuvon 22 vuotta sitten hintaa oli 28000 e, nyt katkes taka jousi 40e harmitta pirusti, ajettu sillä 218th/km, tulee siinä hintaa vieläkin käytettyä vuotta kohden :lol:
Minusta missään ei ollut mainintaa, että auto oli uusi, siis ajamaton.
Oletin auton uudeksi kun oli tuossa mainittu hinnaksi 28000 e. Tulkitsen tuon een tarkoittavan euroa kun myöhemmin on vielä maininta 40e. Markoissa se tekisi noin 165000 markkaa, joka siihen aikaan on ollut "premium" auton hinta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Auton arvon mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Itse ostin kahden litran diesel-Vectran hieman päälle kolmella tonnilla ja sillä ajelin reippaat 300tkm. Jakohihnaa ei ole, laturi kallein rikkoontunut osa. Ei varmaan millään autolla pääse edullisimpia kilometrejä kuin tuolla Muutenkin oli mieluisa auto.

Sanoisin että tekniikkaa kannattaa kyllä korjata halpaa kin autoon mutta maaluuttaminen on kyllä liikaa jos ei itsellä ruisku pysy kädessä.

Itse mietin tuota Vectran kohtaloa, jos vaan kylmästi olisi maaluuttanut yli asti silloin kun ensimmäiset ruostekukat alko puskemaan läpi niin olisiko vieläkin ulkonäkö siedettävä?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa