Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja ZET »

Meinaatko että kansi voi mennä niin kieroksi, että venttiilit ei pidä?

Muuten, Focuksen lämpömittarista. Jos ihmetyttää että koneen lämmöt pomppaavat yhtäkkiä niin syynä voipi olla fokuksen "vakioitu" lämpömittari. Eli neula seisoo tasan keskellä asteikkoa, vaikka lämmöt ovat liian alhaalla tai melkein liian ylhäällä. Siitä sitten loikataan iso pykälä. Näin on estetty omistajien "turha" ihmettely. Olisivat laittaneet mieluummin varoitusvalon kuin tuommoisen mittarin......
Miksa
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2010 12:03 am
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja Miksa »

ZET kirjoitti: Ma Kesä 27, 2022 1:23 pm
Muuten, Focuksen lämpömittarista. Jos ihmetyttää että koneen lämmöt pomppaavat yhtäkkiä niin syynä voipi olla fokuksen "vakioitu" lämpömittari. Eli neula seisoo tasan keskellä asteikkoa, vaikka lämmöt ovat liian alhaalla tai melkein liian ylhäällä. Siitä sitten loikataan iso pykälä. Näin on estetty omistajien "turha" ihmettely. Olisivat laittaneet mieluummin varoitusvalon kuin tuommoisen mittarin......
Jokunen päivä sitten selostin saman tuosta mittarin toiminnasta tässä ketjussa ja kerroin myös , että MK1 Focuksessa on mittariston testitila mistä pystyy seuraamaan anturin tosinäyttämää. https://panuworld.net/misc/focus/index.htm
jenkula
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Täällä löytyny tapaus jossa lohkon tasopinta kantta vasten saatu kieroksi.
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

transit kirjoitti: La Kesä 25, 2022 12:46 pm
Jammu kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:26 am Fordia en ole ikinä omistanut, enkä tule omistamaan, mutta näitä vastoinkäymisiä seuranneena suosittelisi aloittajalle ihan muuta menopeliä. Vaikka se kuuluista Toyota. Ellei sitten ole erityinen himo Fordin ropaamiseen. Fordeista en ole ikinä mitään hyvää kuullu. Paitsi ajettavuus. Transitilla olen kyllä paljonkin ajanut. No on siinä Natikkaan verrattuna isompi nopeus ja ohjaamo :mrgreen:
13 vuotta tullut ajeltua 1.6 bensa 05 focuksella.
On ollut aivan hiton hyvä auto.
Ei ole tarvinnut kyllä mitään koneremonttia tehdä
Joo! Uutta autoa olen muutenkin kattellu jo noin 3 vuotta, muttei vielä ole löytynyt. Hakusessa olisi automaatti ja korkeintaan noin 180 000 ajettu auto, joka kuluttaa kohtuullisesti (keskimäärin alle 8-9 l/100 km) ja jossa on hyvä maavara. Skoda Yetihän se varmaan olisi, mutta kun siinä on se kuuluisa 1.4 TSI & DSG yhdistelmä. Jotkut kait noista kuitenkin ovat pelanneet hyvin, että onko paha ajatus hankkia semmoinen? Noita kun saa alle kymppitonnin budjulla. Tämän verran offtopikkia.

Mutta tarkoitus nyt olisi ajella tällä Focuksella, mitä on niin kauan kuin tarvii. Nyt se kosla on siis merkkiliikkeessä oikein huollettavana. Toivotaan, että tulee kuntoon. Nesteethän eivät ala syöksyä ulos ennen kuin moottori lämpenee niin, että syylärin tuuletin käynnistyy. Toivottavasti ovat tajunneet testata sen niin, kerroin kyllä, että vika tulee vasta moottorin lämmettyä kunnolla.

Tuo mittariston lämpömittari tosiaan on ihan pösilö. Se tosiaan taitaa näyttää normaalia jo kun moottori on vasta 70-asteinen. Mutta kyllä se punaiselle menee, jos moottori on vaarassa vahingoittua. Kokemusta on. Kerran talvella oli jostain syystä laihat jäähdytysnesteet ja lähdin ajamaan, niin lämmöt nousi punaiselle. Heti ajoin tien reunaan, ja talvi kun oli, niin varmaan osaltaan pelasti miltään moottorivauriolta.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
transit
Viestit: 965
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja transit »

Mauri Tähkä kirjoitti: Ma Kesä 27, 2022 8:33 pm
transit kirjoitti: La Kesä 25, 2022 12:46 pm
Jammu kirjoitti: La Kesä 25, 2022 9:26 am Fordia en ole ikinä omistanut, enkä tule omistamaan, mutta näitä vastoinkäymisiä seuranneena suosittelisi aloittajalle ihan muuta menopeliä. Vaikka se kuuluista Toyota. Ellei sitten ole erityinen himo Fordin ropaamiseen. Fordeista en ole ikinä mitään hyvää kuullu. Paitsi ajettavuus. Transitilla olen kyllä paljonkin ajanut. No on siinä Natikkaan verrattuna isompi nopeus ja ohjaamo :mrgreen:
13 vuotta tullut ajeltua 1.6 bensa 05 focuksella.
On ollut aivan hiton hyvä auto.
Ei ole tarvinnut kyllä mitään koneremonttia tehdä
Joo! Uutta autoa olen muutenkin kattellu jo noin 3 vuotta, muttei vielä ole löytynyt. Hakusessa olisi automaatti ja korkeintaan noin 180 000 ajettu auto, joka kuluttaa kohtuullisesti (keskimäärin alle 8-9 l/100 km) ja jossa on hyvä maavara. Skoda Yetihän se varmaan olisi, mutta kun siinä on se kuuluisa 1.4 TSI & DSG yhdistelmä. Jotkut kait noista kuitenkin ovat pelanneet hyvin, että onko paha ajatus hankkia semmoinen? Noita kun saa alle kymppitonnin budjulla. Tämän verran offtopikkia.

Mutta tarkoitus nyt olisi ajella tällä Focuksella, mitä on niin kauan kuin tarvii. Nyt se kosla on siis merkkiliikkeessä oikein huollettavana. Toivotaan, että tulee kuntoon. Nesteethän eivät ala syöksyä ulos ennen kuin moottori lämpenee niin, että syylärin tuuletin käynnistyy. Toivottavasti ovat tajunneet testata sen niin, kerroin kyllä, että vika tulee vasta moottorin lämmettyä kunnolla.

Tuo mittariston lämpömittari tosiaan on ihan pösilö. Se tosiaan taitaa näyttää normaalia jo kun moottori on vasta 70-asteinen. Mutta kyllä se punaiselle menee, jos moottori on vaarassa vahingoittua. Kokemusta on. Kerran talvella oli jostain syystä laihat jäähdytysnesteet ja lähdin ajamaan, niin lämmöt nousi punaiselle. Heti ajoin tien reunaan, ja talvi kun oli, niin varmaan osaltaan pelasti miltään moottorivauriolta.
Laitoin tuon luottopelin myyntiin kun tuli korjattua tilalle uudempi focus ecoboostilla.
Jos tulee kammo kustannusarvio , niin tuu hakemaan uudempi malli täältä tilalle. :D
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

monoa kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 11:43 am kysymys toimiihan sähköflekti tai sen anturi oikein, kylläse paikoillaan keittää jos ei flekti lähde pyörimään..
Lähti pyörimään ja siinä samassa paisuntasäiliön pinta alkoi nousta.
jarikos kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 6:42 pm Tähän on helppo ratkaisu kun imee jäähdytysjärjestelmän vakuumiksi. Jos se pitää vakuumin vartin verran, niin järjestelmä on tiivis. Jos taas ei, niin kansipahvi on aika varmasti palanut. Jos sitten pitääkin, antaa ilmakehän paineen työntää nesteet sisään ja ilmalukotkin on takuulla pois.

Itse suosin tätä tapaa ja on ehdottomasti luotettavin ja mutkattomin keino.
Millä onnistuu tyhjiöiminen? Eikö se kuitenkin saa korvausilman sieltä paisarin korkista, vai oliko paisarin korkissa varoventtiili? Taitaa olla? Tässähän se pysyisi siis kiinni, koska paineen sijasta alipaine. Mutta millä vehkeellä imet järjestelmään tyhjiön? Ja mistä letkusta uudet nesteet sitten "ryyppäisi" sisälle tyhjiöllä?
rokkimatti kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 3:38 pm Paisarin vaihdossa tavallisesti laitetaan letkut tukkoon ja imastaan säiliö tyhjäks.ei sieltä sillon monia litroja kyllä todellakaan hihaan ja lattialle mene..
Onko paisari alunperin halki vanhuuttaan,vai onko kansipahvi antautunu ja halkassu sen,vai liekkö jäätyny.
Tässäpä mietittävää meille.
Kansi jos on halki niin voorti kyllä rulauttelee ilmoja kennon kautta,sen kyllä kuulee.
Kyllä olen muittenkin kanssa mieltäpuolta että ilmalukko,mutta taitaa olla taustalla nyt muutakin vaivaa ja himpun verran töpeksitty suotta.
Paisarin vaihtohan onnistui ihan hyvin, mutta tyhjensin säiliön imulla puristamatta mitään letkuja luttuun. Mutta ei luulisi muutaman desin aiheuttaneen mitään ilmalukkoja. Vyyhti ilmeni vasta kun varmuuden vuoksi käytin moottoria vielä kauemmin kuin lyhyessä paisarin vaihdon jälkeisessä testissä. Käytin siis reippaasti kierroksia (n. 2500-3000 rpm), jotta moottori lämpeni. Silloin nestettä alkoi tulla ja moottorin sammuttuakin homma jatkui vähän aikaa kuplivan äänen säestyksellä. Ihan kuin kyseessä olisi siis perus keittäminen, mutta miksi? Nimittän onhan se kummaa ajatella ilmakuplaa, jos sisälle tulee kunnolla lämmintä eikä moottorin lämpömittari näytä tuhatta ja sataa...???
korsteeni kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 12:44 pm Eikai tuollaisen focuksen paisuntasäiliön vaihdolla sieltä katoa kuin just se nestemäärä mitä säiliössä oli!? Miten sinne nyt joku maailman isoin ilmalukko olisi moottoriin hiipinyt :roll:

Toki eihän tässäkään taaskaan kerrota edes puoliakaan mitä oikeasti on samalla tehty :idea: Onko moottorikin valutettu tyhjäksi asti ja mites paisuntasäiliön korkin kunto? Niitäkin saa joihinkin merkkeihin vaihtaa tuon tuosta kun alkavat falskata eikä pidä asetettua painetta
Kysy vaan, jos ei löydy tarvittavaa tietoa jo valmiiksi. Hyvä. Paisarin vaihdon yhteydessä emme laskeneet yhtään ylimääräistä nestettä pois. Korkkina uuden säiliön mukana tullut uusi korkki. Säiliö on tarvikeliikkeestä uutena ostettu. Vanhassa alkuperäisessä säiliössä oli pieni halkeama, josta vuoti nestettä. En tiedä mistä johtui, mutta epäilin ajan mittaan tapahtuvaa rasitusta ja nitkumista ???
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mauri Tähkä kirjoitti: Ma Kesä 27, 2022 8:51 pm
jarikos kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 6:42 pm Tähän on helppo ratkaisu kun imee jäähdytysjärjestelmän vakuumiksi. Jos se pitää vakuumin vartin verran, niin järjestelmä on tiivis. Jos taas ei, niin kansipahvi on aika varmasti palanut. Jos sitten pitääkin, antaa ilmakehän paineen työntää nesteet sisään ja ilmalukotkin on takuulla pois.

Itse suosin tätä tapaa ja on ehdottomasti luotettavin ja mutkattomin keino.
Millä onnistuu tyhjiöiminen? Eikö se kuitenkin saa korvausilman sieltä paisarin korkista, vai oliko paisarin korkissa varoventtiili? Taitaa olla? Tässähän se pysyisi siis kiinni, koska paineen sijasta alipaine. Mutta millä vehkeellä imet järjestelmään tyhjiön? Ja mistä letkusta uudet nesteet sitten "ryyppäisi" sisälle tyhjiöllä?
Halvimmillaan saa sellaisia käsipumpulla olevia jäähdytysjärjestelmän testi- ja täyttösarjoja. Niissä on usein myös koeponnistuspainepumppu. Painepumpulla ja adapterilla voi testata paisarin korkin tai jäähdyttäjän korkin. Joissain sarjoissa vakuumi tehdään ejektoriperiaatteella paineilmalla. Vakuumiksi imeminen tapahtuu paisuntasäiliön suuaukosta. Niihin löytyy sarjoista erilaisia adaptereita. Lisäksi sarjoissa on mittarit vakuumille ja koeponnistuspaineelle. Kun vakuumitesti on ok ja järjestelmä tyhjiössä, paisuntasäiliöadapterissa on hana ja siinä letku. Letku laitetaan jäähdytysnestekanisteriin ja kun hana avataan, ilmakehän paine työntää litkut sisään. Ei jää ilmataskuja ja täytös on aina heti oikea.

Itselläni on neljä erilaista sarjaa ja niihin olen rakennellut letkut, mittarit ja adapterit sähkökäyttöiselle vakuumipumpulle. Samalla vakuumipumpulla hoituu kylmäkoneiden huollot, jarrujen ilmaus ja ilmastoinnin huolto.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteet tuli pihalle vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit - Focus MK1 1.6. 2004

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No niin auto tuli korjaamolta ja ollaan nyt 800 euroa köyhempiä mutta toivotaan että toimii jatkossa onkelmitta. Kiitos kaikille vastanneille.

Korjaamon rappari oli, että termarikoteloon ja paisarin yläletkujen klemmat oli huonosti paikoillaan ja oli kuulemma vuotanut niistä. Olivat paineistaneet ja alipaineistaneet järjestelmän eikä vuotoja. Lisäksi olivat käyttäneet koneen kuumaksi. Kova summa oli merkkiliikeen veloitus, mutta eniten oli kuulemma mennyt aikaa rikkoutuneiden pyöränkulmapulttien uusintatyöhön, joka siis hoidettiin samalla.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] ja 24 vierailijaa