Smirkelimies kirjoitti: ↑La Elo 27, 2022 1:03 pm
Ny ku ajelin, 75 on aika soppeli matkavauhti pikkutiellä, siitä ylöspäin nousee melutaso vähä häiritseväksi. Pitää hommata kuulokkeet ni voipi kuunnella ratiota puhelimesta ja ei niin ajomelu kuuluis.
Tieliikennelaki pykälä 24 a Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana.
Ei suoraan kiellä mutta jos jotain sattuu niin voidaan pitää osaltaan vaikuttaneena. Tämä on Aamuset-lehdestä luettu poliisitarkastaja Konsta Arvelin'in lausunto.
Jaa, ei passaa sitte vissiin kuunnella ratiota. Kaipa saapi pelkkiä läppiä pitää päässä?
Smirkelimies kirjoitti: ↑La Elo 27, 2022 1:03 pm
Ny ku ajelin, 75 on aika soppeli matkavauhti pikkutiellä, siitä ylöspäin nousee melutaso vähä häiritseväksi. Pitää hommata kuulokkeet ni voipi kuunnella ratiota puhelimesta ja ei niin ajomelu kuuluis.
Tieliikennelaki pykälä 24 a Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana.
Ei suoraan kiellä mutta jos jotain sattuu niin voidaan pitää osaltaan vaikuttaneena. Tämä on Aamuset-lehdestä luettu poliisitarkastaja Konsta Arvelin'in lausunto.
Jaa, ei passaa sitte vissiin kuunnella ratiota. Kaipa saapi pelkkiä läppiä pitää päässä?
Onneks ei ole armeijan radiolaitteistoja autossa paikallaan Muuten koko auto voitaisiin tulkita viestintälaitekonaisuudeksi ja joutuis ajamaan kädet irti ratista. Vaihteen joutus tökkäämään polvella päälle.
Smirkelimies kirjoitti: ↑La Elo 27, 2022 1:03 pm
Ny ku ajelin, 75 on aika soppeli matkavauhti pikkutiellä, siitä ylöspäin nousee melutaso vähä häiritseväksi. Pitää hommata kuulokkeet ni voipi kuunnella ratiota puhelimesta ja ei niin ajomelu kuuluis.
Tieliikennelaki pykälä 24 a Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana.
Ei suoraan kiellä mutta jos jotain sattuu niin voidaan pitää osaltaan vaikuttaneena. Tämä on Aamuset-lehdestä luettu poliisitarkastaja Konsta Arvelin'in lausunto.
Jaa, ei passaa sitte vissiin kuunnella ratiota. Kaipa saapi pelkkiä läppiä pitää päässä?
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
Olisit lainannut myös pykälän alkuosan.
Vanhassa laissa oli pykälässä 24 a
Niin, ensimmäinen momentti kuuluu:
Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. (17.12.2020/1040)
Ei mitenkään kiellä radion kuuntelua tai kuulosuojainten käyttöä. Omissa Peltoreissa on myös ympäristömikrofonit ja meluisassa ympäristössä niiden avulla kuulee toisen puheen paljon paremmin kuin ilman kuulosuojaimia. Ei haittaa tai vaaranna ajamista, meluisassa ajoneuvossa päinvastoin.
Taas ajelin reilun 100 km pikkutietä, kevyet kuulokkeet on ihan riittävät kun paahtaa 80 km/h.
Vaihteistossa muhii rvs:t, ne on ollu noin 250 km matkan lootassa. Yhä kuuluu miedohkoa ulinaa jossain 60-70 vauhdissa tasakaasulla nelosella. Loppuu moottorijarrutuksessa tai vedätyksessä ja isommassa vauhdissa.
Nettikeskusteluista olen päätelly että kyseessä lienee nelosvaihteen rattaan aiheuttama ääni. Jossain foorumilla on ollu kertomuksia ulinan metsästyksestä Audi/vw laatikoista ja ei lie harvinainen ilmiö tämä.
Oli semmonen toteamus että jos jos korvat kestää, ajaa vaan menemään. Onko moisia kokemuksia?
Mulla on toinenkin vaihteisto, käyny mielessä sen käyttö jossain pajalla tarkistuksessa, liekö Ouluseudulla joku sopiva?
En nyt tuon lootasta ossoo sanna, mutta nelonen on usein suora vaihde jolloin voima menee suoraan vaihteiston pääakselia myöten läpi, eli ei mene minkään ratasparin kautta, eikä tuolloin aiheuta kummoisia sivuttaisvoimiakaan laakereihin. Tämä siis ns. Entisajan lootissa nykyään kun perheautossa on enemmän pykäliä kuin muinaisessa kymppipyörässä niin asia saattaa olla toisin.
Laita sitä rvsää vielä jakikseenkin. Itse pidän sitä todennäköisempänä äänen lähteenä. Ja tietty perien pinjonien laakerien kireys on helppo tarkistaa ravistelemalla.
E.Kytkinakselin laakeri tietty osaa kahnuttaa mutta oli ääni kenessä hyvänsä niin silloinhan se katoaa kun veto häviää.
Jostain luin että perustuisi Audi 100 vaihteistoon.
Ulkolaisella foorumilla on mainittu mittarin vaijeri äänen lähteenä. Se on tässä poikki. Pitäs vaihtaa sekin. Sen luulis ääntävän oli veto päällä tai ei, jos ois ääntääkseen.
Smirkelimies kirjoitti: ↑Ti Syys 06, 2022 6:50 pm
Jostain luin että perustuisi Audi 100 vaihteistoon.
Ulkolaisella foorumilla on mainittu mittarin vaijeri äänen lähteenä. Se on tässä poikki. Pitäs vaihtaa sekin. Sen luulis ääntävän oli veto päällä tai ei, jos ois ääntääkseen.
Miten se neliveto olikaan järjestetty? Erillinen jakoloota vai miten?
Mekaaninen vaijerilla toimiva nopeusmittari ei ehkä toimikaan kytkin pohjassa. Ehkä ulina tulee sittenkin rikkinäisestä mittarin vaijerista. Aattelin ettei voi olla ku loppuu kytkin pohjassa.
Mekaaninen vaijerilla toimiva nopeusmittari ei ehkä toimikaan kytkin pohjassa. Ehkä ulina tulee sittenkin rikkinäisestä mittarin vaijerista. Aattelin ettei voi olla ku loppuu kytkin pohjassa.
Eihän se vaijeri kytkimestä pyöri, vaan jostain viimeisestä akselista. Kuplassa jopa etupyörästä.
Mikä sen nelivedon kytkee tai kytkee irti? Todella nopea guukkelointi ei sitä silmille työntänyt?
Pientä ulina tai himinää aiheuttaa nelivedossa jo pyörien kehäerot. Siis jos nelikko on kytkettynä. Ja jos tuossa on joku viscosysteemi, joka on tarkoitettu hajoamaan kiinteäksi, niin se osaa antaa ääntä jollain nopeudella.
Smirkelimies kirjoitti: ↑Ke Syys 07, 2022 10:53 am
Kokeilin toista vaijeria, ei vaikutusta. Oiskohan laatikosta sitte laakeri loppu.
Neliveto kyrketään mekaanisesti vivusta. Ulina kuuluu vaikka ajaa takavedolla.
Ok. Onko se takaveto vai keskitasuri auki?
Jos se ääni ei ole korvia vihlova selkeä vikaääni niin en ehkä jännittäisi moista. Kyseessä on,kuitenkin laite joka oikeissa töissään ammutaan tuusan nuuskaksi jollain aikaa, ja ympärillä jytisee ja paukkuu muutenkin koko ajan. Joten ei ole niin justiinsa viheltääkö joku hieman vai ei.
Kokeile vielä se takaperän pinjonin laakerin kireys. Se on helppo homma..
...niin ja tässä ei ole keskitasauspyörästöä. Enimmän aikaa takaveto ja etuvedon voi lumpsauttaa hanikasta avuks. Jos ottaa kardaanin irti, voi ajaa etuvetona.
Koetin vielä ravistella vetoakseleita. Edessä matkustajan puolella tuntuu klappia. Minulla on vaihto-osia. Pari ihan uuden näköstä akseliakin. Ajattelin vaihtaa kokeeksi akselin kun se ei vaikuttaisi kovin hankalalta hommalta.
Ehkä nivel ääntää vaikkei oliskaan neliveto päällä?