Miksi akkulaturit pimenee?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jurputti
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 8:06 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja jurputti »

mauri kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 7:00 pm
jurputti kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 5:56 pm Ja oikein halvoissa ainakin aikanaan oli pelkkä puoliaalto-tasasuuntaus konkan kanssa jos en väärin muista.
Ehkä kovin pienivirtaisissa on käytetty tuota kytkentää jossa tarvitaan vain yks diodi. Latureita on tehty myös kahdella diodilla ja muuntajalla jossa on oma käämipuolisko molemmille (keskipistekytkentä DIN M2). Tällöin saadaan kokoaaltotasasuuntaus kahdella diodilla. Silloin kun diodit oli kalliita tuli siinä säästöä ja tasasuuntauksen kynnysjännitehäviöt puoliintui verrattuna neljän diodin (yksivaihesilta B2) kytkentään, tällä on merkitystä silloin kun tarvittava DC-jännite on pieni. Nykyisin kun diodit on halpoja käytetään usein siltakytkentää.
Juu, aikansa säästökytkentä oli 80- luvulla, eipä nuo sillat enää paljon maksa. Elfalla näytti olevan 25 A/ 140 V vähän alle kympin.
OT, sain tänään kaverilta Meggerin 5 kV:n eristysvastusmittarin, alkaa akkujen elvytys tai uusinta siinäkin :)
Enempi romua ku pihaan mahtuu eli todellinen pientilallinen.
mrjb425
Viestit: 2052
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Alle 5e maksavat nuo 25A/800v tasasuuntaimet. Abiko liittimillä. Partco, Starelec, Spelektroniikka yms. Jopa alle 2e.
jarikos
Viestit: 4393
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Noita Einhellin latureita mitä on minulle kulkeutunut, olen heittänyt suoraan romumetalliin. Aikanaan vanhoista latureista Matti-merkkinen kesti oikosulun koska tasasuuntaus oli laskettu kestämään muuntajan antaman virran. Nykyajan latureissa on elektroniikalla toteutettu oikosulun tunnistus ja ovat kipinöimättömiä. Kestävät jopa vahingossa akkuun väärin päin kytkemisen. Niissäkin useimmiten johtimet ovat pakkasessa kovettuvia, joten niihin joutuu itse vaihtamaan silikonijohtimet.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4377
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

mrjb425 kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 8:07 pm Alle 5e maksavat nuo 25A/800v tasasuuntaimet. Abiko liittimillä. Partco, Starelec, Spelektroniikka yms. Jopa alle 2e.
Näin on
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
luminpe1
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

jarikos kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 9:39 pm Noita Einhellin latureita mitä on minulle kulkeutunut, olen heittänyt suoraan romumetalliin. Aikanaan vanhoista latureista Matti-merkkinen kesti oikosulun koska tasasuuntaus oli laskettu kestämään muuntajan antaman virran. Nykyajan latureissa on elektroniikalla toteutettu oikosulun tunnistus ja ovat kipinöimättömiä. Kestävät jopa vahingossa akkuun väärin päin kytkemisen. Niissäkin useimmiten johtimet ovat pakkasessa kovettuvia, joten niihin joutuu itse vaihtamaan silikonijohtimet.
Ei kai Matti -varaaja oikosulkuvirtaa kestä. Minulla on vanha sininen Matti, aina vaan toimii. Jos menee oikosulkuun, niin siinä on lämpösulake, joka pomppaa ulos. Minuutin odottamisen jälkeen painaa takaisin sisään ja latausta voi jatkaa.
Jotkut uudemmat laturit on romutettu kun edes vähäistä käyttöä eivät ole kestäneet.
Lidlin laturit ovat toimineet. Siellä oli tässä kevättalvella myynnissä hieman tehokkaampi malli, olisiko ollut 10 A maksimivirta. Sen olisi voinut ostaa, mutta kun pienemmälläkin on pärjännyt ne vähät lataukset niin ei oikein ole tarvetta.
Juho M-P
Viestit: 4377
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Einhelleistä hajoaa juurikin tasasuuntaaja.

Ei niissä muuta hajoavaa olekaan. :lol:
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Labunaattori
Viestit: 65
Liittynyt: Su Marras 07, 2021 7:57 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Labunaattori »

70-luvun akkulatureissa käytettiin seleeni-tasasuuntaajaa, diodit ja muut puolijohteet oliva vasta tulollaan.. Yhdestä C-Tech laturista syttyi latausjohto palamaan !? Onneksi olin paikalla...Laite auki, uusi latausjohto ja taas pelittää. C-Techin laturit olen säilyttänyt lämpimässä, kun ne eivät ole käytössä. Painonapit toimii silloin varmemmin? Silloin tällöin näitä löytyy tarjouksessa kohtuu hintaan, niiden hinta on vaan hilautunut ylöspäin. Hintavia ovat verrattuna muihin vastaaviin laitteisiin, Ovatko siitten hintansa väärttejä ??? Irtomuuntajia löytyy elekroniikkamyymälöistä, tavallisia ja rengassydänmuuntajia rakenteluun. Yhden 10A perinteisen laturin tehnyt lataukseen sekä jännitesäädettäväksi virtalähteeksi.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Latailen vissiin harvakseen, koska minulla ei laturit ole pimenneet. Yksi Einhelli kyllä pimeni, jonka olin lainannut ja oli sitten jätetty talveksi ulos. Latureita on kertynyt pikku hiljaa, niitä on nyt 4 - 5 kappaletta, vanhin on keltainen Pallosalama 50 vuoden takaa. Tuollaista määrää latureita en oikeasti tarvitsisi, mutta olen pätevä unohtelemaan niitä. Kun on useampi laturi, niin yksi löytyy aina ilman suurempaa etsimistä.
axe
Viestit: 83
Liittynyt: Su Heinä 02, 2017 4:23 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja axe »

Lidlin älylaturista hajosi ainut käyttökytkin,muttenhan se on palvellut aika monta vuotta ja nytkin korjasin vain kytkimen.Tokmannista ostin 10A perinteisen Einhellin ja palautin saman tien,virtamittari ei osoittanut mitään elonmerkkejä alle 3,5 A virran , minusta aika ikävä ominaisuus->tilalle tuli vastaavanlainen Bilteman laturi joka ainakin myytäessä toimii.
Tumppi 865
Viestit: 8202
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Joku 70-80 luvun oranssissa 4-5 A:n Matti laturissa on ihan tavalliset neljä diodia juotettu muovilevyyn. Olivat räjähtäneet, ja uudet toiminu 90-luvulta tähän päivään saakka. :roll:
jarikos
Viestit: 4393
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Noita Matti-merkkisiä latureita on tainnut olla eri versioita ja väritkin vaihdelleet vuosien varrella. Oma muistini on sellaisesta, jossa ei olisi ollut muuta kuin ampeerimittari mutta tosiaan saattoi siinä olla se lämpösuojakin painonapilla. Lienee ainakin 35 vuotta kun viimeksi sellainen on ollut, mihin kummaan sekin sitten kadonnut.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja NH »

Labunaattori kirjoitti: La Touko 21, 2022 8:04 am Yhdestä C-Tech laturista syttyi latausjohto palamaan !? Onneksi olin paikalla...Laite auki, uusi latausjohto ja taas pelittää. C-Techin laturit olen säilyttänyt lämpimässä, kun ne eivät ole käytössä. Painonapit toimii silloin varmemmin? Silloin tällöin näitä löytyy tarjouksessa kohtuu hintaan, niiden hinta on vaan hilautunut ylöspäin. Hintavia ovat verrattuna muihin vastaaviin laitteisiin, Ovatko siitten hintansa väärttejä ??? I
Ei hintansa väärttejä, mode-nappula ei kestänyt montaa vuotta, kun käyttökertoja oli muutama vuodessa.

Oli polar-malli, ei käytetty pakkasessa, eikä murjottu. Netissä on satapäin kertomuksia samasta ongelmasta. :shock:
jiipee
Viestit: 10734
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jarikos kirjoitti: La Touko 21, 2022 9:38 am Noita Matti-merkkisiä latureita on tainnut olla eri versioita ja väritkin vaihdelleet vuosien varrella. Oma muistini on sellaisesta, jossa ei olisi ollut muuta kuin ampeerimittari mutta tosiaan saattoi siinä olla se lämpösuojakin painonapilla. Lienee ainakin 35 vuotta kun viimeksi sellainen on ollut, mihin kummaan sekin sitten kadonnut.
Yhdestä romukuormasta otin talteen joskus 90-luvulla pari keltaista neljän ampeerin Mattia, silloin jo vanhat. Niissä oli automaattisesti palautuva ylivirtasuoja tasurin jälkeen siellä kotelon sisällä. Tasuri oli muistaakseni seleeni-tyyppiä. Tavallista henkiläauton akkua niillä kyllä latasi, mutta kuorma-auton iso tyhjä akku otti liian pitkään isoa virtaa ja toisesta kypsyi se automaattinen ylivirtasuoja. SER-kuormaan menivät jo kauan sitten.

Vielä on yksi Matti-laturi tallessa. Se on käyttämätön sininen 24 V automaatti, muistaakseni 10 A latausvirralla.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jurputti
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 8:06 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja jurputti »

Noissa mulla olleissa Ctekeissä on kaikissa ollut ongelma sen vaihtoliittimen kanssa, 8A versio meinas polttaa tallin. Siis se liitin johon voi vaihtaa tupakinsytkän syötön yms.

Karvat poikki ja kahvat piuhoihin tilalle, eikä se silti kestä nappulat ulkona oloa. Kahden talven kokemuksella.
Enempi romua ku pihaan mahtuu eli todellinen pientilallinen.
Labunaattori
Viestit: 65
Liittynyt: Su Marras 07, 2021 7:57 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Labunaattori »

Taidan tehdä tuosta Cetekin laturin latauspiuhan tulipalovaarasta maahantuojalle reklamaation, on meinaan sen verran vakavavan vaarallinen riski. Talo on semmonen niinku puolituttu.. Tämän hintaisessa tuotteessa ei kuuluisi enää olla tämmöisiä lapsuksia. Painonappien kontaktipintojen pitäisi myös sietää pohjolan olosuhteita, ilman että ilmantuu kontaktihäröjä..
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Halpa palovakuutus on laittaa sulake heti hauenleuan perään noihin tehdastekoisiinkin piuhoihin. Ihmettelen ettei valmistaja ole tuota älynnyt tai halunnut tehdä.

Ite olen omiini laittanut sulakkeen myös niihin suoraan akkuun kytkettäviin välijohtoihin.
luminpe1
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Ei saa Ctec minultakaan mitään hyviä arvioita.
Laturista akkuun menevien johtojen muovikuori oli jotain niin kelvotonta ainetta, että kun johto taipui siitä runko-osan vierestä, niin johtojen kuparisäikeet tulivat näkyviin kun muovi oli kovaa joustamatonta ainetta. Johto siis murtui pakkasessa. Ja taatusti oli käytetty oikein tuota laturia, ei oltu roikotettu johdon varassa tai muuten revitty. Ctekkiä mainostettiin että se on Ruotsissa suunniteltu. Niin varmaan, mutta oli valmistettu halvimmista materiaaleista. Sain takuuna uuden laitteen, ilmeisesti näitä samoja vikoja oli muillakin. tuli sellainen mielikuva kun Motonetin tiskillä asioin.
Annoin laitteen myöhemmin pois. Kyllä ne varmaan autoliikkeen sisätiloissa ja huoneenlämmössä kestää, mutta laturin pitää toimia myös kovalla pakkasella. Silloinhan latureita enemmän tarvitaan.
1sf
Viestit: 204
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja 1sf »

Ostin yhden ctek laturin kun ne tuli motonettiin kauan sitten, johtojen kuoret on ehjät tänäkin päivänä. Olen antanut olla siinä muodossa mihin - asteilla jäävät koska kuori on muovia, siksi vielä ehjät.

Mode napin kytkimeen tulee kosketushäiriö nopeasti, tippa wd40 tai muuta vastaavaa napin alle, se nappi lähtee vetämällä pois kun kuoret aukaistu. Korjaantuu heti ja nappi toimii jokaisella painalluksella.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja NH »

Ctekin kuoret toki lähtevät helposti irti, mutta mode-nappula on juotettu aivan pienen pienillä, mikropiiri-tyyppisillä, juotoksilla. Ei varmaankaan auta nyppäistä pois, mikäli haluaa kalikan toimivan edes joten kuten.

Netissä on satoja kertomuksia ko nappulan toimimattomuudesta ja usein kytkimen ruumiinavauksen jälkeen on raportoitu katkaisijan sisällä olevasta hiilipölystä, kuin ikivanhojen tv-kaukosäätimien sisällä.

Toimiiko tuossa WD:t?
luminpe1
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

1sf kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 10:31 pm Ostin yhden ctek laturin kun ne tuli motonettiin kauan sitten, johtojen kuoret on ehjät tänäkin päivänä. Olen antanut olla siinä muodossa mihin - asteilla jäävät koska kuori on muovia, siksi vielä ehjät.

Mode napin kytkimeen tulee kosketushäiriö nopeasti, tippa wd40 tai muuta vastaavaa napin alle, se nappi lähtee vetämällä pois kun kuoret aukaistu. Korjaantuu heti ja nappi toimii jokaisella painalluksella.
Kyllä akkulaturin johtojen kuuluu kestää myös pakkasessa taivuttamista. Ei voi olla niin, että johdot pitää murtumisen estämiseksi jättää johonkin "muotoon", kun laitetta käytetään kylmässä. Miksi muiden latureiden johdot kestävät vuosikausia, jopa kireässäkin pakkasessa?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], teemu272, ylioyja ja 34 vierailijaa