Valmet ei liiku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Valmet ei liiku

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Tänään ilmesty semmonen vika että ei liiku enään eteen eikä taakse. :cry: Vaihteita voi vaihtaa ilman kytkintä eikä rutise. Pikavaihde normaali välityksellä kuuluu jonkinlaista "valitusta" laatikosta, ei juuri kuulu nopealla välityksellä. Sopisiko nämä oireet pikavaihteen boorien hajoamiseen vai jotakin pahempaa :?:. Kone on valmet 855 ajettu 11200 tuntia ja pikavaihde vaihdettu noin 4 vuotta sitten.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
jip59
Viestit: 2875
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Yksi mahdollisuus on että kytkinlevystä on pinnat menneet palasiksi ja ovat kopan pohjalla. Sitä ei huomaa polkimesta kun hydraulisylinteri säätää välyksen pois. Levyyn jäljelle jääneet niitit ovat sen verran liukkaat että pykälät voi pökkiä päälle eikä yhtään ahista. Ensimmäisen kerran kun tuollainen vika tuli vastaan niin piti raapia päätä että missä vika.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Juu mutta koneessa turpiinikytkin, voihan sekin tietty olla hajalla mutta en ole huomannut mitään erikoista ennenkuin lopetti liikkumisen.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
reino
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reino »

Luultavasti kytkinakselin boorit on menneet sileiksi. Itselläkin ollut 05:n ja siitä meni jossain 9000 tunnin paikkeilla.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Oliko pikavaihteen palikat originaaliosaa vai tarviketta? Tarvikeosaa ollut kuulemma todella huonoista aineista tehtyä saatavilla pikavaihteeseen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

toimiiko hydrauliikka?
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
varmari
Viestit: 754
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:30 pm
Paikkakunta: sastamalan KIIKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja varmari »

no tuota mezzoissa riittää kun pikavaihteen sulake palaa niin laite ei kulje pika vaihde on vapaalla virrattomana en tiiä onko mahdollista 05 sarjassa ja muuten kytkimen käyttö on mekaaninen vielä tuon ikäisissä valmeteissa
Ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä..........
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

No nyt on ollut aikaa purkaa konetta ja vika löytyi. Kytkinakselin holkki ja pikavaihteen akselista boorit p#skana :evil: . Osat Valtralla holkki 350 ja akseli 680, samat osat IKH holkki 200 ja akseli 360 :shock: . Miten kestääkö nämä tavikeosat yhtähyvin kuin alkuperäinen :?:
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ehkä kuitenkin kannattaisi ottaa alkuperäiset osat tuohon paikkaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

en kerinny edes neuvomaan ku vika jo löyty :-)

tuo vaiva on helppo tarkistaa. lattiamatto irti ja 13mm avaimella pultit irti kopin pohjassa olevasta luukusta, luukku auki ja kone käyntiin. jos pikavaihteen akseli pyyörii myös holkin jälkeen on hyvä pitää hiljanen hetki ja katsoa tilin saldo ;-)

no juu, yleinen vika tuntus olevan toi holkin meneminen, purkuttaa koko pikavaihteen. joku selvä rakenne vikahan tuo on,ei pitäs mennä noilla tunneille. mezzo ja mega malleissahan tuota ongelmaa ei ole esiintynyt, eli kehitys kehittyy.

eiköhän niillä ikh:n osillakin aja sinne 20 000h paikkeille. sitte voi olla jo muutakin syytä avata laatikkoa...
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Oli holkista lukitus pettänyt niin että akseli liukunut moottoria päin ja tämä aiheuttanut sen että vain akselin pääty siirtänyt voimaa ja boorit kuluneet ennen aikojaan. On vissiin jonkunlainen tyyppivika tuo lukituksen pettäminen.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

Hilux kirjoitti:Oli holkista lukitus pettänyt niin että akseli liukunut moottoria päin ja tämä aiheuttanut sen että vain akselin pääty siirtänyt voimaa ja boorit kuluneet ennen aikojaan. On vissiin jonkunlainen tyyppivika tuo lukituksen pettäminen.

***no ei muuta ku holkkia takasi päin,lukitus kiinni ja kovaa ajoa!
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Oli tuossa naapurilla 8000 tuntia ajettu 605nenkin menettänyt boorinsa. Tiedän muitakin tapauksia. En usko että IkH:n osilla voi mennä 20 000 tunnin paikkeille. Tietysti jos ne parempia kuin tehdasosat...



Tommi
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

Saakos joku purettua -05:sesta pikavaihteen pois koppia nostamatta ja katkaisematta raktoria?

Joku väitti että onnistuisi, mutta en keksinyt miten pikavaihde pujotetaan kytkinakselin välistä pois, kun holkeissa ei riitä liukuvaraa. Äkkiähän tuon Valmetin kopinkin nostaa kun muutaman kerran harjoittelee :wink:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meilläkin lakkas kerran 705 liikkumasta, takaperin. Oli pakkirattahat ja sivuaksila siliät. Piti himpunverran sepitellä.

Emmä usko jotta pikavaihretta sais pois iliman katkaasemista.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
ojankaivaja
Viestit: 29
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 1:17 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojankaivaja »

Valmetissa/Valtrassa ei koppia tarvi irrottaa remontin takia ellei itse koppi ole rikki.Koppi on helppo keventää takapäästään kuormaliinoilla peilinkorvakkeista etupainotelineeseen/etuakseliin/muuhun telineeseen. 05-sarjan koneessa on pakko katkaista traktori n.20 cm jos haluaa irroittaa pikavaihteen.Työntövarren tuki pois. Hydrauliikkapumppu pois.(Imuputken lemmarin saa löysättyä kun avaa peräkotelon vasemmalla puolella olevan propun(19mm) Pura PTO-pakka. VARO ettei pakan jouset tipu peräkoteloon.Riukuakseli pois.Akselin sisällä muistaakseni 6 tai sitten 8 mm kierre.Helpottaa hommaa jos ruuvaa esim. kierretangosta 25cm vaarnaruuvit molemmin puolen konetta ohjureiksi moottorin ja tankin välille. Pikavaihteen saa nostettua pois lattialuukun kautta.Joutuu käyttämään vähän kieroja/ns.starttimoottoriavaimia 17mm.
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Hyviä neuvoja. Kannattaa varoa selkää kun tuo pikavaihde painaa jonkun verran :D
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

meidän 805:sta se holkki jurahti kerran, oli se lukitus pettäny. siirsin holkkin takasin paikalleen ja ajo jatku...kesti ihan myyntiin saakka. tunteja silloin yli 12000
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Ei onnistunut kun ei ollut booreja hylsyssä tai pikavaihteen akselissa enään jäljellä. Olisihan siihen saanut tilapäisesti kemppilukon :D Kerran koitettu vanhassa 700 toimi jonkin aikaa kunnes sai hommattua uuden akselin tilalle. Miten on saako/pitääkö laittaa rasvaa booreihin :?:
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
ojankaivaja
Viestit: 29
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 1:17 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojankaivaja »

Booreihin kannattaa laittaa korkeapainerasvaa. Kuparitahnakin pitäisi käydä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, Jusi, tommipommi ja 55 vierailijaa