Sähköavusteinen polokupyörä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Kyllähän tuo kilowattinen keskimoottori kohtalaisesti nykäisee jos on isoin avustustaso lähdössä, liikkeelle lähdettyään kyllä nostaa tehoja tasaiseen. Järkihän käytössä oltava mukana ja pienimmällä tasolla loogisesti mukavin lähtö. Toki isoimmat moottorit mitä myydään on napamoottoreita. Ja tulee takapyörään. Itselle tuo kW riittää, kelaa pikku alamäestä tasaselle n. 90km/h
Suomi kuuluu länsimaihin
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Perceiver kirjoitti: To Heinä 20, 2023 7:58 pm
rautakasa kirjoitti: To Heinä 20, 2023 5:35 pm Millainen se on ajaa? Olen jostain lukenut, että etumoottori on ajotuntumaltaan huonoin vaihtoehto. Onko polkimissa momenttianturi?
Ei ole muista sähköpyöristä kokemuksia, mutta eipä se juuri eroa tavallisen polkupyörän ajotuntumasta. Tuskin niissä polkimissa momenttia mitataan, voima vaan siirtyy ketjulla Shimanon 6-vaihteiseen takanapaan.
Jos momenttia ei mitata, niin miten moottori osaa annostella oikean määrän tehoa? Vai vetääkö se täysillä aina, kun poljetaan? Keskimoottorisissa moottorin avustus säätyy poljinvoiman (ja avustustason) mukaan. Jos polkee kevyesti, moottorikin avustaa vain hiukan.
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Jammu kirjoitti: To Heinä 20, 2023 9:48 pm Kyllähän tuo kilowattinen keskimoottori kohtalaisesti nykäisee jos on isoin avustustaso lähdössä, liikkeelle lähdettyään kyllä nostaa tehoja tasaiseen. Järkihän käytössä oltava mukana ja pienimmällä tasolla loogisesti mukavin lähtö. Toki isoimmat moottorit mitä myydään on napamoottoreita. Ja tulee takapyörään. Itselle tuo kW riittää, kelaa pikku alamäestä tasaselle n. 90km/h
Paljonko maksaa liikennevakuutus tuollaiseen?
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

2wd sähköpyörä voisi olla mielenkiintoinen jos joskus koeajolle pääsisi. noita ei myynnissä pahemmin näytä olevan.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

rautakasa kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:48 am
Perceiver kirjoitti: To Heinä 20, 2023 7:58 pm
rautakasa kirjoitti: To Heinä 20, 2023 5:35 pm Millainen se on ajaa? Olen jostain lukenut, että etumoottori on ajotuntumaltaan huonoin vaihtoehto. Onko polkimissa momenttianturi?
Ei ole muista sähköpyöristä kokemuksia, mutta eipä se juuri eroa tavallisen polkupyörän ajotuntumasta. Tuskin niissä polkimissa momenttia mitataan, voima vaan siirtyy ketjulla Shimanon 6-vaihteiseen takanapaan.
Jos momenttia ei mitata, niin miten moottori osaa annostella oikean määrän tehoa? Vai vetääkö se täysillä aina, kun poljetaan? Keskimoottorisissa moottorin avustus säätyy poljinvoiman (ja avustustason) mukaan. Jos polkee kevyesti, moottorikin avustaa vain hiukan.
veikkaan ettei noissa halvoissa etumoottoripyörissä ole kuin hall anturi joka mittaa kun poljet, tehoalue jolla moottori sokeasti avustaa, eli käytännössä poljet hitaasti avustus täysillä menee sen 20 tai mitä se moottori nyt jaksaa liikuttaa. sitten rajoitin ettei mene ylinopeutta. onko takanapa pyörissäkään mitään voima-anturia joka poljin voimaa mittaa?
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

vaniljacreme kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 5:51 am veikkaan ettei noissa halvoissa etumoottoripyörissä ole kuin hall anturi joka mittaa kun poljet, tehoalue jolla moottori sokeasti avustaa, eli käytännössä poljet hitaasti avustus täysillä menee sen 20 tai mitä se moottori nyt jaksaa liikuttaa. sitten rajoitin ettei mene ylinopeutta. onko takanapa pyörissäkään mitään voima-anturia joka poljin voimaa mittaa?
Pyörässäni on nykyisin kait laiton manuaalinen voiman säätö. Eli ”kaasukahvaa” vääntämällä voima muuttuu. Pyörä on noin 15 vuotta vanha, joten säädökset ovat siitä muuttuneet. Mielestäni tämä on järkevämpi toiminto kuin tuo porrastettu versio.
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

vaniljacreme kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 5:46 am 2wd sähköpyörä voisi olla mielenkiintoinen jos joskus koeajolle pääsisi. noita ei myynnissä pahemmin näytä olevan.
Sellaista mietin kerran ylämäessä, kun takavetoisesta loppui pito kesken. Tosin taitaa jyrkässä ylämäessä etupyörällä olla aika vähän painoa eli pitokin lienee olematon. (Sitähän saa varoa, ettei pyörä ala keulia.)
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Perceiver kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 11:28 am
vaniljacreme kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 5:51 am veikkaan ettei noissa halvoissa etumoottoripyörissä ole kuin hall anturi joka mittaa kun poljet, tehoalue jolla moottori sokeasti avustaa, eli käytännössä poljet hitaasti avustus täysillä menee sen 20 tai mitä se moottori nyt jaksaa liikuttaa. sitten rajoitin ettei mene ylinopeutta. onko takanapa pyörissäkään mitään voima-anturia joka poljin voimaa mittaa?
Pyörässäni on nykyisin kait laiton manuaalinen voiman säätö. Eli ”kaasukahvaa” vääntämällä voima muuttuu. Pyörä on noin 15 vuotta vanha, joten säädökset ovat siitä muuttuneet. Mielestäni tämä on järkevämpi toiminto kuin tuo porrastettu versio.
Porrastus koskee vain avustuksen "kerrointa" ja maksimia. Avustus säätyy portaattomasti asetettuun maksimiin asti polkimiin kohdistuvan väännön mukaan.
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

TepaR kirjoitti: Ke Heinä 19, 2023 10:35 pm Kyllä mun budjetin yläraja on varmaan siinä 3500 euron paikkeilla per pyörä.
Kyllä tuolla rahalla laadukkaan "tavallisen" sähköpyörän saa. Hihnaveto ja sen vaatima napavaihteisto eivät ehkä mahdu budjettiin. Jos antaa arvoa pyörän ohjelmiston päivitettävyydelle, avustuksen hienosäädölle, monipuolisille näytöille (teho, polkijan energiankulutus ym.), kannattaa valita mittaristo, jossa on bluetooth-yhteys puhelimeen ja muut halutut toiminnot. Eihän noilla sinänsä pyöräilyyn ole niin suurta vaikutusta, mutta vaimoa harmittaa, kun ei näe polkemistehoa ym. omassa pyörässään eikä pysty päivittämään ohjelmistoa ym. Pyörän näytölle saaatava navigointikin oli yllättävän kätevä, kun ajettiin vieraassa kaupungissa.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

rautakasa kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:48 am ...
Paljonko maksaa liikennevakuutus tuollaiseen?
Se joka tarvitsee kyseistä tietoa kysyy varmaan vakuutusyhtiöstä, eikö vain :wink:
Suomi kuuluu länsimaihin
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Jammu kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:14 pm
rautakasa kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:48 am ...
Paljonko maksaa liikennevakuutus tuollaiseen?
Se joka tarvitsee kyseistä tietoa kysyy varmaan vakuutusyhtiöstä, eikö vain :wink:
Vaikea kysyä ilman pyörän tietoja ;-) Mutta sain vastauksen siihen kysymykseen, jota en kysynyt, joten saavutin tavoitteeni.
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja TepaR »

rautakasa kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:07 pm
TepaR kirjoitti: Ke Heinä 19, 2023 10:35 pm Kyllä mun budjetin yläraja on varmaan siinä 3500 euron paikkeilla per pyörä.
Kyllä tuolla rahalla laadukkaan "tavallisen" sähköpyörän saa. Hihnaveto ja sen vaatima napavaihteisto eivät ehkä mahdu budjettiin. Jos antaa arvoa pyörän ohjelmiston päivitettävyydelle, avustuksen hienosäädölle, monipuolisille näytöille (teho, polkijan energiankulutus ym.), kannattaa valita mittaristo, jossa on bluetooth-yhteys puhelimeen ja muut halutut toiminnot. Eihän noilla sinänsä pyöräilyyn ole niin suurta vaikutusta, mutta vaimoa harmittaa, kun ei näe polkemistehoa ym. omassa pyörässään eikä pysty päivittämään ohjelmistoa ym. Pyörän näytölle saaatava navigointikin oli yllättävän kätevä, kun ajettiin vieraassa kaupungissa.
Juu, ketjuvetoinen se saa olla ja tuo puhelimen liitettävyys oli hyvä vinkki :!:
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

rautakasa kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 11:57 am
Perceiver kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 11:28 am
vaniljacreme kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 5:51 am veikkaan ettei noissa halvoissa etumoottoripyörissä ole kuin hall anturi joka mittaa kun poljet, tehoalue jolla moottori sokeasti avustaa, eli käytännössä poljet hitaasti avustus täysillä menee sen 20 tai mitä se moottori nyt jaksaa liikuttaa. sitten rajoitin ettei mene ylinopeutta. onko takanapa pyörissäkään mitään voima-anturia joka poljin voimaa mittaa?
Pyörässäni on nykyisin kait laiton manuaalinen voiman säätö. Eli ”kaasukahvaa” vääntämällä voima muuttuu. Pyörä on noin 15 vuotta vanha, joten säädökset ovat siitä muuttuneet. Mielestäni tämä on järkevämpi toiminto kuin tuo porrastettu versio.
Porrastus koskee vain avustuksen "kerrointa" ja maksimia. Avustus säätyy portaattomasti asetettuun maksimiin asti polkimiin kohdistuvan väännön mukaan.
niin eikös nykyään ole vaan joku 1 2 3 tms nappia painetaan se paljonko avustaa ei kaasukahvaa, liekkö edes laillinen?
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

rautakasa kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:31 pm
Jammu kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:14 pm
rautakasa kirjoitti: Pe Heinä 21, 2023 12:48 am ...
Paljonko maksaa liikennevakuutus tuollaiseen?
Se joka tarvitsee kyseistä tietoa kysyy varmaan vakuutusyhtiöstä, eikö vain :wink:
Vaikea kysyä ilman pyörän tietoja ;-) Mutta sain vastauksen siihen kysymykseen, jota en kysynyt, joten saavutin tavoitteeni.
Sulla on aika kummat tavoitteet, kysellä toisten pyöristä tietoja? Mahdatko olla varma onko kyseistä pyörää olemassakaan :roll:

Pyörähän on täysin laillinen tapauksessa jossa valmistaja on toimittanut moottoriin tarran jossa merkitty 250W teho, avustus säädetty 25km/h katkeamaan ja avustus edellyttää polkemista :idea:
Suomi kuuluu länsimaihin
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

moottori saa olla 1kw ja nopeus rajoitettu 25km/h eikä tarvitse polkemista että liikkuu. se vaatii vakuutuksen ja siten laillinen peli.
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Helkaman e2800 alkaa pehkuuntua kun on ollu niin kovassa käytössä. Monta vuotta oli työmatka 10 km suuntaansa. Mitä lie kokonaisuudessaan ajettu, kymmenissä tuhansissa joka tapauksessa. Sähköjohdot alkaa hapertua, ketjunkiristimen jousi oli ohueksi kulunut, yhdet vanteet jo jarruteltu puhki, muoviosat karisee tielle yksi kerrallaan.

Löysin samanmoisen käytettynä, ajettu ehkä kymmenen kertaa vähemmän ja hyvin huollettu, akku uusittu, 550 euroa :o

Joku mummeli myi, esitteli uutta sähköpyörää, Helkaman tilalle ostanut. Ei tainnu pyörä siitä parantua. Kaipa houkuttaa ostamaan uuden jos kaikki huollot teetättää. Etujarrupalat ois pitäny vaihtaa ja takarengas kuulemma vuotaa.

Ny mulla on varasähköpyörä johon käy akut yms ristiin ja muutenkin tuttu vehe.
hayris
Viestit: 30
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 10:32 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja hayris »

Tuommoisen ostin pari vuotta sitten: https://vtuviaebike.com/products/sj26-c ... ctric-bike

Maksoin 1000€ puoli vuotta vanhasta esittelypyörästä, ei muuta kuin positiivisia kokemuksia.
Jos jollakulla tulee jotain mielleyhtymiä pyörän merkistä niin voin vain todeta että oikein odotan satulaan pääsyä
Valmet 602, 565
Åkerman H7
Lokomo AH172
105H33
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

hayris kirjoitti: To Maalis 21, 2024 8:28 pm Tuommoisen ostin pari vuotta sitten: https://vtuviaebike.com/products/sj26-c ... ctric-bike

Maksoin 1000€ puoli vuotta vanhasta esittelypyörästä, ei muuta kuin positiivisia kokemuksia.
Jos jollakulla tulee jotain mielleyhtymiä pyörän merkistä niin voin vain todeta että oikein odotan satulaan pääsyä
Varmasti sähkö-paksurengaspyörällä on hyvä vaikka retkeillä.

Taannoin kävin kattomassa uusia pyöriä. Ois ollu joku 3000 euron pyörä jossa oli automaattivaihteet. Myyjä ei tainnu tykätä kun tenttasin miten vaihteet pelaa 30 asteen pakkasessa. Läksin sitte pois häiritsemästä, ihan höhlä keksintö.
Seniori-analyytikko
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2019 1:25 pm
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja Seniori-analyytikko »

Perinteisellä pyörällä polkien tuntee kyllä itsensä vanhaksi, toisin kuin 3- kymppiset tyypit, jotka 10 sentin päästä hivotellen painavat ohi oikealta ja vasemmalta 40km/h lasissa, vähä pelottaakin
tumes
Viestit: 3130
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polokupyörä

Viesti Kirjoittaja tumes »

Läskinä otin ja tilasin läskirenkailla varustetun pyörän. Jokusen tunnin kollasin netin tarjontaa ja löytyi tämä:
https://fi.fafreesebike.com/products/fafrees-f20-max
Kun on pituutta liki 2 metriä ja painoa 0.15 tn niin tarjonta on vähissä. Optiona helppo nousu ajurin pukille. Lisäoptiona se että menee Avukan peräloosteriin ja battery on 22.5Ah ja motukka 500 wattinen. Josko tällä alkaisi häätää itseen kertynyttä ihraa...
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies ja 48 vierailijaa