Valtra n141

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

Tuli laitettua ensimmäinen traktori, Valtra n142, vm 2007. Tunteja mittarissa ~6500.
Aijemmat kokemukset traktoreista on leylandin 142 muutama tunteroinen.
Valtra tuli omanpihan lumitöihin sekä ilmeisesti koneen mukana saa myös parikilometriä yksityistien aurausta ja kenties pihoja. Onneks tässä on kesä aikaa traktorilla ajoa vähän harjoitella. Ja keksiä mitä mistäkin napista tapahtuu…

Ensimmäinen kysymys liittyy istuimeen, tuntuu että tuolla on mahdotonta ajaa jalkakaasulla ryömimisvauhtia kovempaa, traktori aloittaa heijaamaan ees taas ja samalla jousitettu penkki aloittaa oman heijarin, joka samalla saa kaasun pumppaamaan ylösalas. Ja kyyti on sen mukaista.
Kyllä tuo seiskytluvun leyland tarjosi tasaisemman kyydin. Missä vika?
Viimeksi muokannut Sks, Pe Touko 06, 2022 6:46 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Versu vai Directi? :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja tommi »

Se on vaan valmetin kaasu ollut aina semmonen... kyllä siihen tottuu!
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Marku3
Viestit: 243
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja Marku3 »

Penkistä eestaas-jousto lukkoon, helpompi sitten? Sormenpään kokonen lipare vas.polvitaipeen kohdalla.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Itse kun olen ikäni ajanut Valmetilla/Valtralla niin ei ole kaasun herkkyyden kanssa ikinä ollut ongelmaa missään mallissa, eli oletan että siihen tottuu tai sitten siinä 142:ssa on vaikka joku häikkä kaasun asentoanturissa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja Talumees »

SamiT kirjoitti: To Touko 05, 2022 9:34 pm Itse kun olen ikäni ajanut Valmetilla/Valtralla niin ei ole kaasun herkkyyden kanssa ikinä ollut ongelmaa missään mallissa, eli oletan että siihen tottuu tai sitten siinä 142:ssa on vaikka joku häikkä kaasun asentoanturissa.
Voiko vuosimallin 2007 142:ssa olla jotain vikaa?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja Sks »

Talumees kirjoitti: To Touko 05, 2022 8:13 pm Versu vai Directi? :lol:
En totta puhuen tiedä😬

Leylanddiin korjaus, sen numero taiskiin olla 272.

Onkohan tuolla Valtran penkin sisällä jonkun sortin iskari, joka nyt mäsänä
porhaltaja
Viestit: 1475
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Sks kirjoitti: To Touko 05, 2022 9:49 pm Onkohan tuolla Valtran penkin sisällä jonkun sortin iskari, joka nyt mäsänä
Eiköhän se penkki Grammeri ole vaikka Valtraksi verhoiltu? On siellä pituus nytkylle iskari, kaasujousi. Itse tutustuin viimeviikolla penkin iskariin kun meidän 7530 Jontikan sivuttaisnytkyn iskari (kaasujousi) oli irti ja rikki. Sitä uutta osaa hakiessa oli varaosamyyjän kanssa puhe että pitkittäisnytkylle on myös, mutta se tuntuu toimivan niin sitä ei vaihdettu.

6850 Valmetin kaasusta on kokemusta, yleensä toimii hyvin. Lähinnä jos on epätasainen maasto ja kantapää ei ole lattiassa niin voi tulle sellainen domino efekti hyppimisessä. (muillakin merkeillä sama homma)
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja Sks »

porhaltaja kirjoitti: To Touko 05, 2022 10:06 pm
Sks kirjoitti: To Touko 05, 2022 9:49 pm Onkohan tuolla Valtran penkin sisällä jonkun sortin iskari, joka nyt mäsänä
Eiköhän se penkki Grammeri ole vaikka Valtraksi verhoiltu? On siellä pituus nytkylle iskari, kaasujousi. Itse tutustuin viimeviikolla penkin iskariin kun meidän 7530 Jontikan sivuttaisnytkyn iskari (kaasujousi) oli irti ja rikki. Sitä uutta osaa hakiessa oli varaosamyyjän kanssa puhe että pitkittäisnytkylle on myös, mutta se tuntuu toimivan niin sitä ei vaihdettu.

6850 Valmetin kaasusta on kokemusta, yleensä toimii hyvin. Lähinnä jos on epätasainen maasto ja kantapää ei ole lattiassa niin voi tulle sellainen domino efekti hyppimisessä. (muillakin merkeillä sama homma)
Jees kiitti. Pitääpäs mennä tutkimaan mistä kautta penkin sisuskaluihin pääsee käsiksi
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Talumees kirjoitti: To Touko 05, 2022 9:43 pm
SamiT kirjoitti: To Touko 05, 2022 9:34 pm Itse kun olen ikäni ajanut Valmetilla/Valtralla niin ei ole kaasun herkkyyden kanssa ikinä ollut ongelmaa missään mallissa, eli oletan että siihen tottuu tai sitten siinä 142:ssa on vaikka joku häikkä kaasun asentoanturissa.
Voiko vuosimallin 2007 142:ssa olla jotain vikaa?
Ei voi kun ei ole olemassa 2007 mallin 142:sta, 2-sarja tuli vasta 2009. Silloin kyllä sitten olikin vikoja alkuun.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Se muuten on totta että kaasu ja muut hallintalaitteet hankalat käyttää jos penkki liian ylhäällä, itse tykkään ajaa niin että jalat ja varsinkin kantapäät on tukevasti lattialla, ratti alhaalla ja ratin etäisyyssäätö ääriasennossa mahdollisimman lähellä kuskia mutta penkki kuitenkin aika edessä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n142

Viesti Kirjoittaja Sks »

SamiT kirjoitti: To Touko 05, 2022 10:51 pm
Talumees kirjoitti: To Touko 05, 2022 9:43 pm
SamiT kirjoitti: To Touko 05, 2022 9:34 pm Itse kun olen ikäni ajanut Valmetilla/Valtralla niin ei ole kaasun herkkyyden kanssa ikinä ollut ongelmaa missään mallissa, eli oletan että siihen tottuu tai sitten siinä 142:ssa on vaikka joku häikkä kaasun asentoanturissa.
Voiko vuosimallin 2007 142:ssa olla jotain vikaa?
Ei voi kun ei ole olemassa 2007 mallin 142:sta, 2-sarja tuli vasta 2009. Silloin kyllä sitten olikin vikoja alkuun.
Joo oikeessa ootte, traktorin nokassa lukee N141
Rami89
Viestit: 8
Liittynyt: To Touko 12, 2022 4:32 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Rami89 »

Vaihda siihen uudenmallinen kaasupoljin, ero on kuin yöllä ja päivällä.
elk
Viestit: 1298
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja elk »

Todennäköisesti vanhan mallinen kaasupoljin tuossa vielä, ihme ettei ole vaihdettu aikasemmin.
Melko järjestään tuo vika on korjattu noista 0 ja alkupään 1 sarjan koneista, se on aivan kamala, miten tuollaista ei ole heti tehtaalla huomattu...
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Onko se poljin samanlainen kuin -05 t sarjassa? Siitä polkimesta saa huomattavasti paremman kun säätää liikevaran pitemmäksi ja vaihtaa hivenen jäykemmän jousen. Poljin kalibroi itse itsensä joten ei tarvi mitään säätöjä tehdä.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Millainen se uudemman mallin kaasupoljin on? En ole ikinä kiinnittänyt huomiota että kaasupolkimia olisi erilaisia vaikka tuossa huollossa on käynyt tuoreempiakin kun oma uusin kone on -07 mallia.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja retku »

Se parempi tulee kojetaulun alakyljestä läpi. On semmoinen suorakulmainen, niinkuin esim.8000srj. 1 sarjassa oli alunperin semmonen lyhyt,monella mutkalla oleva poljin joka on aivan paska.
porhaltaja
Viestit: 1475
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

retku kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 10:52 pm Se parempi tulee kojetaulun alakyljestä läpi. On semmoinen suorakulmainen, niinkuin esim.8000srj. 1 sarjassa oli alunperin semmonen lyhyt,monella mutkalla oleva poljin joka on aivan paska.
https://youtu.be/CLAjxiPAfaw?t=311 tuossa taitaa olla se 1sarjan monella mutkalla oleva. Sitten tässä on tehty muutos: https://youtu.be/PPY-i_leeU0?t=268 eli viimeisiin 6000-sarjalaisiinkin on ehditty laittaa tuota "uudempaa".
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

Joo kyllä tuossa on tommonen monella mutkalla oleva poljin.
Valtran liikkeestäkö sen uuden polkimen saa ostettua? Mitähän lie mahtaa maksaa?
Entinen omistaja kertoili että ajanut aina käsikaasulla. Minusta se ei niin kovin turvalliselta kuulosta.

Penkkiä kävin vähän raplaamassa. Eteen taakse liikkeen sain lukittua.
Löysin myös vivun, mistä painamalla, suhinasta päätellen, saa laskettua ilmat pois ja penkki menee alas lattiaan. Ja sitten ei pompi, ongelma oli vaan siinä, että kun vivusta päästi irti, alko kompura päristä ja nostaa penkin taas ylös pomppimaan. Ilmeisesti tossakin jotain vikaa.
Myös ehkä penkin kiinnityksessä on jo jotain klappia lisäksi tullut.

Sen verran vetelin kumisuojaverhoilua irti, että penkin sisältä näki iskarin mallisen pötkylän, liekkö nyt vaan oli se iskari vai se ilmajousi? Vai onko jousi ja iskari samassa pötkylässä?
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Penkissä on iskari ja ilmapalje erikseen. Tee sille kaasupolkimelle kuten neuvoin niin siitä tulee kohtuu hyvä.
Sopivia jousia sai ainakin joskus motonetistä, sielä on kaks jousta jotka saa irti ihan sormin ilman mitään työkaluja. Liian kireää ei kannata laittaa koska jalka väsyy. Tuo liikeradan kasvatus on se tärkein homma koska sillä se poljin rauhoittuu paljon.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mpaseppä ja 45 vierailijaa