Pullotunkin korjaus
-
- Viestit: 447
- Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
- Viesti:
Pullotunkin korjaus
Ostin muutama vuosi sitten Biltemasta pullotunkin. Vähäisellä käytöllä ollut tunkki lopetti nyt nostamisen. Pystyykö siihen vaihtamaan tiivisteet?
-
- Viestit: 7792
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Minä olen kahdesti onnistunut ostamaan virattoman tunkin,yhden osuuskaupasta 80-luvulla ei se montaa kertaa nostanut,purin ja tutkin sitä kyllä mutta,en keksinyt siitä vikaa,jotenkin se vaan lakkas nostamasta,vaikka kuinka sitä pumppas.
Toinen viraton tunkki tuli k-maataloudesta,se valuttaa käyttämättömänä ollessaan,öljyt ulos,pitää nakata se romulavalle,sitten kun taas kylälle tulee romulava.....
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Heh, tuttu juttu. Minulle sattui myös tuollainen kertakäyttötunkki kaupasta. No vein romukuormaa romikselle ja romuttamon kaverin kanssa juteltiin tuosta epäkelvosta tunkista. No tilanne päättyi siihen, että romuttamolta munulle nakattiin 30T Nike matkaan. Ohjeeksi annettiin puhdistus ja tiivisteiden vaihto. Niin sitten tein ja tuntuu siltä, että tunkkia jää vielä minun perikunnallekin.Painava tuo on, mutta korjattavissa.
-
- Viestit: 2066
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Ostin käytetyn bilteman putkentaivuttimen, jossa myyjän mukaan ehkä tiivistevikaa tunkissa, kun ei pelaa, vaan vika on sellainen, että ei ole korjattavissa.
-
- Viestit: 3561
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Mulla oli sama juttu ja sain pelaan kun joku täällä neuvo sen ilmaamisen. En muista pitikö olla kyljellään ja täyttöaukko ylöspäin, sit öljyä lisäten...kertokaa joku joka muistaa paremmin
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Millainen on tunkki joka ei ole korjattavissa? Kolme osaa sisällä ja vähän enemmän tiivisteitä.
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Pumpun takaisku se yleensä juonii.
Männällehän tuossa ei ole edes tiivistettä. Vain varrelle. Ja pumppumännässä Jonkinlainen.
Männällehän tuossa ei ole edes tiivistettä. Vain varrelle. Ja pumppumännässä Jonkinlainen.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2066
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 440
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
- Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Olisiko kiristetty laskuruuvia liikaa ja melto kiinanrauta antanut periksi?Fred Scuttle kirjoitti: ↑Ti Huhti 26, 2022 10:06 pmJos muistan oikein, niin karan,millä tunkki lasketaan, poraus pilalla.
Lainasin kahdesti (ensimmäisen ja viimeisen kerran) isompaa pullotunkkia eräälle tutulle rakennuksen nostoon. Takaisin paluun jälkeen se tunkki ei enää nostanut mitään. Ilmaa oli, kun ei mäntä tahtonut pysyä alhaalla kuin painamalla. Ilmeisesti oli käytetty vaaka-asennossa. Kyllä siitä vielä toimiva kampe tuli, mutta monta ilmauskertaa ja öljyn lisäämistä vaati. Sen verran työläs homma oli, että enää se ei lähde lainaan.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2066
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Ei kun joo; venttiilin kuulahan se falskaa.
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Meillä luppoaikana kunnosteltiin linja-autojen tunkkeja, niin johonkin niistä aina öljyt katosi, ei kuitenkaan märkänä se tunkin laatikko? 27 autoa parhaimmillaan ja kolme toimivaa tunkkia, sellainen suhdeluku niiden tunkkien kanssa. Minulla on viisi kappaletta erikokoisia pullotunkkeja niin kyllä niihin usen saa öljyä laittaa, ja talvella ne ei toimi ikinä. Hommasin sellaisen ilmapalje tunkin , niin ei tarvitse kiireessä alkaa tunkkiremonttiin aina ennen remonttia. Sama vaiva noiden hallitunkkien kanssa, ainoa jossa ei ole öljypuolen kanssa ollut ongelmia on 70 - luvulla ostettu kiinan tekele. Muuta siinä sitten onkin ollut korjauksessa, ja nyt pitäisi se melttaantunut "lautasen" tuki tanko tehdä uusiksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 11:22 am
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Mulla on vanha NIKE pullotunkki jostaki Volvon tai Scanian työkalulaatikosta aika erikoosen näköinen kantikas "pullotunkki" ja hallitunkkina matala AC hyvin ovat nua toimineet
-Antti
-Antti
Autot tulee Amerikasta!
-
- Viestit: 2723
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Onko joku onnistunut ostamaan jostakin pullotunkin männän tiivisteitä? Kenties suomesta? Todella vanha Nike tunkki kyseessä ja nyt on alkanut vuotamaan männän juuresta öljyä ulos käyttämättömänä ollessaan. Jaksaa kyllä nostaa eli mäntä tiivistyy paineesta, mutta ilman painetta vuotaa.
Tiiviste on jarrusylinterin kumin kaltainen eli eräänlainen huulitiiviste. Ei simppeli o-rengas. Noita korjaussarjoja nousee pilvinpimein kun googlaa, mutta kun ei niistä tiedä mikä mahtaisi käydä. Pitäisi saada mitan mukaan ostettua.
Tiiviste on jarrusylinterin kumin kaltainen eli eräänlainen huulitiiviste. Ei simppeli o-rengas. Noita korjaussarjoja nousee pilvinpimein kun googlaa, mutta kun ei niistä tiedä mikä mahtaisi käydä. Pitäisi saada mitan mukaan ostettua.
-
- Viestit: 1865
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Eiköhän jostain tiivisteliikkeestä löydy. Esim top-osa. Ihmettelen jos ei löydy, kun tekevät tarvittaessa cnc-koneella tiivisteen mallin/mittojen mukaan.ZET kirjoitti: ↑To Joulu 08, 2022 4:25 pm Onko joku onnistunut ostamaan jostakin pullotunkin männän tiivisteitä? Kenties suomesta? Todella vanha Nike tunkki kyseessä ja nyt on alkanut vuotamaan männän juuresta öljyä ulos käyttämättömänä ollessaan. Jaksaa kyllä nostaa eli mäntä tiivistyy paineesta, mutta ilman painetta vuotaa.
Tiiviste on jarrusylinterin kumin kaltainen eli eräänlainen huulitiiviste. Ei simppeli o-rengas. Noita korjaussarjoja nousee pilvinpimein kun googlaa, mutta kun ei niistä tiedä mikä mahtaisi käydä. Pitäisi saada mitan mukaan ostettua.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Jos tarkoitat pumpun männän tiivistettä, se lienee uppomäntä, sopinee siihen varrentiiviste: https://eshop.tiivistekeskus.fi/fi/tuot ... entiivisteZET kirjoitti: ↑To Joulu 08, 2022 4:25 pm Onko joku onnistunut ostamaan jostakin pullotunkin männän tiivisteitä? Kenties suomesta? Todella vanha Nike tunkki kyseessä ja nyt on alkanut vuotamaan männän juuresta öljyä ulos käyttämättömänä ollessaan. Jaksaa kyllä nostaa eli mäntä tiivistyy paineesta, mutta ilman painetta vuotaa.
Tiiviste on jarrusylinterin kumin kaltainen eli eräänlainen huulitiiviste. Ei simppeli o-rengas. Noita korjaussarjoja nousee pilvinpimein kun googlaa, mutta kun ei niistä tiedä mikä mahtaisi käydä. Pitäisi saada mitan mukaan ostettua.
-
- Viestit: 2723
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
No joo, tuostahan se voi löytyä kun on ihan mitatkin näkyvillä. On aika arvokas, jos ovat yksikköhintoja. Tarkempi tutkimus osoitti että tarvitaan kyllä se varrenkin tiiviste. Senverran on vuosikymmenien aikana tunkki pyörinyt hiekassa ja öljyt sen mukaisia että vuotaa sekin hieman.
-
- Viestit: 5873
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Yhdestä tunkista olen vihdoin ajatellut tehdä vaa'an. Olikos noissa maksimipaineet luokkaa 2-300bar?
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe Joulu 02, 2022 10:19 pm
- Viesti:
Re: Pullotunkin korjaus
Jonkin verran noiden kanssa taistellut. Kiinalaisissa usein ongelmia,pakkasella ei pidä,laskee. Kerran oli uudehko hallitunkki ei pitänyt oli lastua sisällä. Viimeksi toin romuista löytyneen 5t hallitunkin. Ei pumpannut kunnolla,syynä vähäinen öljy ja pumpun kulunut O rengas.
-
- Viestit: 1919
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa