Pullotunkin korjaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

suparta
Viestit: 447
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja suparta »

Ostin muutama vuosi sitten Biltemasta pullotunkin. Vähäisellä käytöllä ollut tunkki lopetti nyt nostamisen. Pystyykö siihen vaihtamaan tiivisteet?
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7792
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

suparta kirjoitti: Ti Huhti 26, 2022 6:01 pm Ostin muutama vuosi sitten Biltemasta pullotunkin. Vähäisellä käytöllä ollut tunkki lopetti nyt nostamisen. Pystyykö siihen vaihtamaan tiivisteet?
Minä olen kahdesti onnistunut ostamaan virattoman tunkin,yhden osuuskaupasta 80-luvulla ei se montaa kertaa nostanut,purin ja tutkin sitä kyllä mutta,en keksinyt siitä vikaa,jotenkin se vaan lakkas nostamasta,vaikka kuinka sitä pumppas.
Toinen viraton tunkki tuli k-maataloudesta,se valuttaa käyttämättömänä ollessaan,öljyt ulos,pitää nakata se romulavalle,sitten kun taas kylälle tulee romulava.....
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Heh, tuttu juttu. Minulle sattui myös tuollainen kertakäyttötunkki kaupasta. No vein romukuormaa romikselle ja romuttamon kaverin kanssa juteltiin tuosta epäkelvosta tunkista. No tilanne päättyi siihen, että romuttamolta munulle nakattiin 30T Nike matkaan. Ohjeeksi annettiin puhdistus ja tiivisteiden vaihto. Niin sitten tein ja tuntuu siltä, että tunkkia jää vielä minun perikunnallekin.Painava tuo on, mutta korjattavissa.
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Ostin käytetyn bilteman putkentaivuttimen, jossa myyjän mukaan ehkä tiivistevikaa tunkissa, kun ei pelaa, vaan vika on sellainen, että ei ole korjattavissa.
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Mulla oli sama juttu ja sain pelaan kun joku täällä neuvo sen ilmaamisen. En muista pitikö olla kyljellään ja täyttöaukko ylöspäin, sit öljyä lisäten...kertokaa joku joka muistaa paremmin :lol:
Ford 6610 -88
Pataässä
Viestit: 1992
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Millainen on tunkki joka ei ole korjattavissa? Kolme osaa sisällä ja vähän enemmän tiivisteitä.
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pumpun takaisku se yleensä juonii.

Männällehän tuossa ei ole edes tiivistettä. Vain varrelle. Ja pumppumännässä Jonkinlainen.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Pataässä kirjoitti: Ti Huhti 26, 2022 9:08 pm Millainen on tunkki joka ei ole korjattavissa? Kolme osaa sisällä ja vähän enemmän tiivisteitä.
Jos muistan oikein, niin karan,millä tunkki lasketaan, poraus pilalla.
Nikke
Viestit: 440
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Olisko kuvista apua? Yksinkertainen rakenne noissa on. Nostomännässä jonkinlainen huulitiiviste ja pumppumännän varressa o-rengas.

Kuva

Saattaa venttiilikuulatkin jumitella jos on päässyt kiinalaista asennushiekkaa väliin.

Kuva
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Fred Scuttle kirjoitti: Ti Huhti 26, 2022 10:06 pm
Pataässä kirjoitti: Ti Huhti 26, 2022 9:08 pm Millainen on tunkki joka ei ole korjattavissa? Kolme osaa sisällä ja vähän enemmän tiivisteitä.
Jos muistan oikein, niin karan,millä tunkki lasketaan, poraus pilalla.
Olisiko kiristetty laskuruuvia liikaa ja melto kiinanrauta antanut periksi?

Lainasin kahdesti (ensimmäisen ja viimeisen kerran) isompaa pullotunkkia eräälle tutulle rakennuksen nostoon. Takaisin paluun jälkeen se tunkki ei enää nostanut mitään. Ilmaa oli, kun ei mäntä tahtonut pysyä alhaalla kuin painamalla. Ilmeisesti oli käytetty vaaka-asennossa. Kyllä siitä vielä toimiva kampe tuli, mutta monta ilmauskertaa ja öljyn lisäämistä vaati. Sen verran työläs homma oli, että enää se ei lähde lainaan.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Nikke kirjoitti: Ti Huhti 26, 2022 10:32 pm Olisko kuvista apua? Yksinkertainen rakenne noissa on. Nostomännässä jonkinlainen huulitiiviste ja pumppumännän varressa o-rengas.

Kuva

Saattaa venttiilikuulatkin jumitella jos on päässyt kiinalaista asennushiekkaa väliin.

Kuva
Ei kun joo; venttiilin kuulahan se falskaa.
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Meillä luppoaikana kunnosteltiin linja-autojen tunkkeja, niin johonkin niistä aina öljyt katosi, ei kuitenkaan märkänä se tunkin laatikko? 27 autoa parhaimmillaan ja kolme toimivaa tunkkia, sellainen suhdeluku niiden tunkkien kanssa. Minulla on viisi kappaletta erikokoisia pullotunkkeja niin kyllä niihin usen saa öljyä laittaa, ja talvella ne ei toimi ikinä. Hommasin sellaisen ilmapalje tunkin , niin ei tarvitse kiireessä alkaa tunkkiremonttiin aina ennen remonttia. Sama vaiva noiden hallitunkkien kanssa, ainoa jossa ei ole öljypuolen kanssa ollut ongelmia on 70 - luvulla ostettu kiinan tekele. Muuta siinä sitten onkin ollut korjauksessa, ja nyt pitäisi se melttaantunut "lautasen" tuki tanko tehdä uusiksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
sladiaattori
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 01, 2011 11:22 am
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja sladiaattori »

Mulla on vanha NIKE pullotunkki jostaki Volvon tai Scanian työkalulaatikosta aika erikoosen näköinen kantikas "pullotunkki" ja hallitunkkina matala AC hyvin ovat nua toimineet

-Antti
Autot tulee Amerikasta!
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja ZET »

Onko joku onnistunut ostamaan jostakin pullotunkin männän tiivisteitä? Kenties suomesta? Todella vanha Nike tunkki kyseessä ja nyt on alkanut vuotamaan männän juuresta öljyä ulos käyttämättömänä ollessaan. Jaksaa kyllä nostaa eli mäntä tiivistyy paineesta, mutta ilman painetta vuotaa.

Tiiviste on jarrusylinterin kumin kaltainen eli eräänlainen huulitiiviste. Ei simppeli o-rengas. Noita korjaussarjoja nousee pilvinpimein kun googlaa, mutta kun ei niistä tiedä mikä mahtaisi käydä. Pitäisi saada mitan mukaan ostettua.
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja VD5 »

ZET kirjoitti: To Joulu 08, 2022 4:25 pm Onko joku onnistunut ostamaan jostakin pullotunkin männän tiivisteitä? Kenties suomesta? Todella vanha Nike tunkki kyseessä ja nyt on alkanut vuotamaan männän juuresta öljyä ulos käyttämättömänä ollessaan. Jaksaa kyllä nostaa eli mäntä tiivistyy paineesta, mutta ilman painetta vuotaa.

Tiiviste on jarrusylinterin kumin kaltainen eli eräänlainen huulitiiviste. Ei simppeli o-rengas. Noita korjaussarjoja nousee pilvinpimein kun googlaa, mutta kun ei niistä tiedä mikä mahtaisi käydä. Pitäisi saada mitan mukaan ostettua.
Eiköhän jostain tiivisteliikkeestä löydy. Esim top-osa. Ihmettelen jos ei löydy, kun tekevät tarvittaessa cnc-koneella tiivisteen mallin/mittojen mukaan.
HA
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja HA »

ZET kirjoitti: To Joulu 08, 2022 4:25 pm Onko joku onnistunut ostamaan jostakin pullotunkin männän tiivisteitä? Kenties suomesta? Todella vanha Nike tunkki kyseessä ja nyt on alkanut vuotamaan männän juuresta öljyä ulos käyttämättömänä ollessaan. Jaksaa kyllä nostaa eli mäntä tiivistyy paineesta, mutta ilman painetta vuotaa.

Tiiviste on jarrusylinterin kumin kaltainen eli eräänlainen huulitiiviste. Ei simppeli o-rengas. Noita korjaussarjoja nousee pilvinpimein kun googlaa, mutta kun ei niistä tiedä mikä mahtaisi käydä. Pitäisi saada mitan mukaan ostettua.
Jos tarkoitat pumpun männän tiivistettä, se lienee uppomäntä, sopinee siihen varrentiiviste: https://eshop.tiivistekeskus.fi/fi/tuot ... entiiviste
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja ZET »

No joo, tuostahan se voi löytyä kun on ihan mitatkin näkyvillä. On aika arvokas, jos ovat yksikköhintoja. Tarkempi tutkimus osoitti että tarvitaan kyllä se varrenkin tiiviste. Senverran on vuosikymmenien aikana tunkki pyörinyt hiekassa ja öljyt sen mukaisia että vuotaa sekin hieman.
Jiitek
Viestit: 5873
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Yhdestä tunkista olen vihdoin ajatellut tehdä vaa'an. Olikos noissa maksimipaineet luokkaa 2-300bar?
Vinguttaja
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2022 10:19 pm
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja Vinguttaja »

Jonkin verran noiden kanssa taistellut. Kiinalaisissa usein ongelmia,pakkasella ei pidä,laskee. Kerran oli uudehko hallitunkki ei pitänyt oli lastua sisällä. Viimeksi toin romuista löytyneen 5t hallitunkin. Ei pumpannut kunnolla,syynä vähäinen öljy ja pumpun kulunut O rengas.
JiiSPee
Viestit: 1919
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Pullotunkin korjaus

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Jiitek kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 11:09 am Yhdestä tunkista olen vihdoin ajatellut tehdä vaa'an. Olikos noissa maksimipaineet luokkaa 2-300bar?
Laskujeni mukaan Bilteman 20t mallissa 800 barilla saadaan tuo 20t.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa