Palax Combi TSV e

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Morjes! Hakua käyttämällä en löytänyt ko aiheesta keskustelua mutta oletan täällä olevan tietoa ongelmaan mikä ilmeni vkl.

Puita siis piti tehdä vm 2000 olevalla palaxilla vkl hyvällä vauhdilla mutta ongelmia ilmeni koneeseen joka muutaman vuoden omalla käytöllä aiemmin toiminut hyvin.

Mallissa on sekä traktori että sähkö mahdollisuus ja napit ja valot etupaneelissa. Eli virheen kuittaus/palautus/halkaisu sylinterin käsistarttinappi.

Manuaalia ei tietenkään ole enkä netistä löytänyt. Ennen kuin soitan palaxille ajattelin kysyä täältä.

Ongelma siis on etupaneeliin syttyvä punainen valo, joka palaa kiinteästi. Kuittaantuu napista, voi heittää häiriön päälle myös kesken haluaisin, sylinterin paluun. Sirklatessa puuta ns kieli ei aina toimi eli ei anna käskyä, joutuu manuaalisesti starttaamaan sylinterin. Häiriö ilmenee yleensä kun puun tiputtaa kaukaloon missä sylinteri sen työntää. Esim isompia klapeja ennen pystynyt heittämään ns perästä yhden halkaisukerran uudestaan kaukaloon kielen päälle ja sylinteri ne halkoo, nyt joka kerta syttyy häiriö valo ja joutuu sen kuittaamaan. Palax myös sammui tänään kolme kertaa kesken työstön mitä ei kanssa ole aiemmin käynyt. Anturit, sähköt kateltu mutta järkevää vikaa ei löydy. Tänään sellaisen huomion tein että ns kylmänä aamusta ja illasta kieli toimi muutamissa puissa ok kun sirklasi ja puu tippui kaukaloon ja sylinteri lähti normisti liikkeelle. Lämpimänä ei tapahtunut mitään. Mikä mahtaa olla vikana?
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Jammu »

eiköhän se vika ole siellä kielen magneettikytkimessä

kotopaikassa ollut vastaava traktoripyöritteinen, siinä ohjausboksi kiukutteli ja syyksi paljastui muistaakseni joku noista anturituloista.

Taisin silloin kai laittaa sen kielen kytkimeltä tulevan käsinapi ohjauksen rinnalle tai jotain. Siis prossussa olevassa pinnissä oli vikaa. Tuosta on ainakin 15 vuotta aikaa, en muista muuta kuin että rinnakkaisen toiminnan korvasin.

Jos sen turvahäkin magneettikytkin on samanlainen, voi ehkä koittaa vaihtaa kielen kytkimen kanssa päikseen. Kotopaikan vehkeessä häkki on aina auki eli kytkin ohitettu.
Suomi kuuluu länsimaihin
tapaniv
Viestit: 1153
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Tuo koneen sammuminen viittaa venttiilivikaan. Hydrauliikan käyttöventtiili on siellä järjestelmän alimmassa osassa. Jos öljyn joukossa on vettä, niin se valuu koneen seistessä venttiilille ja hapettaa paikat. Myös nuo anturit ovat kulutustavaraa TSVe mallissa. Liian matala käyttöjännite aiheuttaa joskus huolia. Tuo sähköohjattu malli oli tuotannossa hyvin lyhyen ajan, Ahti kiersi suomea kovasti, kun noita koneita jouduttiin korjailemaan takuu aikana. Hakki electro taisi olla vastaava kone.
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Morjesta! Kiitoksia vinkeistä. Täytyy tutkia noita ja ideana nyt hommaa ainakin pari tuollaista induktiivista anturia ja vaihtaa ne ja katella onko vaikutusta. Ainakin kielen anturijohto oli yhdestä kohtaa lytyssä missä oli ollut nippuside kiinni. Ilmeisesti ainakin liian tiukalle joskus vedetty. Mittaamalla oli ok mutta voisiko karvat koskettaa välillä tärähdyksestä ja ottaa häiriötä?

Eilen illalla puita tehdessä itseasiassa sen verran sain selvyyttä että sen suojakuorin/luukun anturi oli hieman liikkunut väärään kulmaan, aina tärähtäessä ilmeisesti ohjasi juuri tarvittavan muutaman millin sivuun jostain syystä tai anturi oli hieman liian kaukana magneetista ym. Sitä säädin lähemmäs ja hieman eri kulmaan niin kone toimi toista tuntia ok. Toki sammui kaksi kertaa kesken kaiken mikä viittaisi mahdollisesti tuohon venttiilivikaan mistä ylempänä annettua infoa.

Ja muuten tosiaan toimi kaikenaikaa siinä illalla kuin ennenkin mutta loppupäässä se kielen anturi sitten jostain syystä lopetti toiminnan. Ei reagoinut puuhun kuin noin 1/10. Koitin monta kertaa testailla. Punaista valoa ei syttynyt missään vaiheessa eli se suojakorin anturi oli koko ajan ok. Mutta mahdollisesti se kielen anturijohto sitten tai vaan anturi sökö? Tuskin se älyboxi viallinen kun toimii kuitenkin tunnin pari ilman ongelmia välissä?
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Eipä ole näköjään palaxilla enää töissä ketä tietää tuon koneen sielunelämää sen paremmin. Täytyy varmaan ensin vaihtaa muutama anturi ja jos ei silläkään toimi niin sitten investoitava varmaan älyboxiin ja koittaa johtuuko käskytysongelmat siitä.
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Morjesta. Vielä tuosta palaxin combista sen verran.
Nyt sain sen "häiriövalon" pois kokonaan. Oli tärinästä suojahäkin anturi ilmeisesti löystynyt ja muuttanut muutaman mm kulmaa magneettiin nähden niin jokaisesta uudesta tärähdyksestä meni oletettavasti liian reunalle magneettia ja antoi häiriön. Tai liian etäälle. Jompikumpi. Useamman säätö kerran jälkeen se ongelma poistunut.

Klapikone toiminut viimeisenä muutamana kertana pari tuntia ongelmitta, kunnes kaukalon "kieli" mihin puu putoaa ja anturi reagoi ja laukaisee sylinterin loppuu pelaamasta.

Esim eilen kun oli viileä keli, toimi pitkään hyvin, seurasin öljynlämpöjä. Heti kun ne meni sen parin tunnin päästä ns polttavan kuumaksi loppui kielen toiminta. Ehkä kerran kymmenestä taas laukaisi kielen. Suodatinta lähden hydrauliöljyyn tänään metsästämään ja öljyjen vaihto samalla edessä. Suodatin näyttää aika tukkoiselta jo. Voiko siinä olla syy että se alkaa ahdistamaan ja öljyt lämpenee ja joku venttiili ei vapaudu yms?

Jos jollain parempaa tietoa niin vinkkejä otetaan vastaan. Näyttäisi ainakin että isompaa vikaa ei ollut koneessa kun ne huollon ja säädön puutetta.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Jammu »

tapaniv kirjoitti: Ti Huhti 26, 2022 6:04 am Tuo koneen sammuminen viittaa venttiilivikaan. Hydrauliikan käyttöventtiili on siellä järjestelmän alimmassa osassa. Jos öljyn joukossa on vettä, niin se valuu koneen seistessä venttiilille ja hapettaa paikat. Myös nuo anturit ovat kulutustavaraa TSVe mallissa. Liian matala käyttöjännite aiheuttaa joskus huolia. Tuo sähköohjattu malli oli tuotannossa hyvin lyhyen ajan, Ahti kiersi suomea kovasti, kun noita koneita jouduttiin korjailemaan takuu aikana. Hakki electro taisi olla vastaava kone.
Aika jännä, tuon koneen isä osti aikoinaan käytettynä ja vika ilmeni varmaan toisena käyttövuonna.

Sen jälkeen varmaan keskimäärin 50 kiintokuutiota mennyt koneella klapeiksi. Tänä vuonna on meneillaan n 150 k-m3 palaxtelu.

On siis ollut erinomainen kone ja vähän remonttia. Viimeksi kuljetinhihna vaihdettu varuiksi. Yhtään anturia ei ole vaihdettu. Jos tuolliasen koneen saisi uutena voisin lämpimästi suositella. Se on varsin hyvä käyttää.
Suomi kuuluu länsimaihin
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Aijaa. Mielenkiintoinen ilmiö sitten. Et koskaan siis vaihtanut tuohon koneeseen älyboxia? Riitti kun silloin ohittelit jos pinnissä vikaa?

Mietin onkohan kuinka tarkka öljystä ja suodattimesta. Ei sulla ole muistikuvia onko kuinka taajaan öljyt ja suodatin vaihdeltu? Noin 500h välein vai mennyt pidemmälle? Itellä menee alkuviikkoon kun ei tänään saa paikallisista firmoista ko suodatinta enää mistään. Täytyy ensiapuna vetää putsisprayta suodattimeen niin saa edes hieman avonaisemmaksi sitä vkl puiäuhommia varten
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

On kyllä mystinen vika tänävuonna tuossa palaxin klapikoneessa. Nyt toimii muuten täydellisesti lukuunottamatta sitä kun koneella tehnyt noin 1,5h putkeen klapeja. Öljyt kuumenee siihen pisteeseen että sylinterin laukaisukieli lakkaa toimimasta, manuaalisesti se kuitenkin toimii kaikenaikaa normaalisti, tuo vaan hidastaa hommia reilusti. Kun koneen sammuttaa ja antaa seistä 10 min, toimii kone tämän jälkeen sen 10 min normaalisti ja taas sama vika.
Onko kenelläkään parempaa tietoa mistä voisi johtua, jääkö joku jossain jumiin öljyn ollessa tietyssä lämmössä vai mitä tuossa mahtaa käydä. Aiempina vuosina ei tuota ongelmaa ole ollut.
Öljyt vaihdettu vkl.
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Ei ollut kellään mitään käryä onko venttiilivika vai mikä kun koneen sylinterin "kielilaukaisin" lopettaa automaattisen toiminnan reilu tunnin jälkeen kun öljyt on kuumat. Viileänä toimii normisti.
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Ei ole ketään tutustunut tuon palaxin venttiilin sielunmaisemaan sen paremmin? Onko sille itse tehtävissä, tsekattavissa mitään, onko esim tiivisteet ok. Palaxilla ne ei osaa enää kuulemman neuvoo noin vanhaa konetta, ainakaan jos ei lähde sinne viemään. Yksi vaihtoehto toki alkaa rakentamaan jäähdytystä öljylle. Se toki edelleen hyvin outoa kun öljy lämpenee tarpeeksi niin kielen kautta sylinteri ei laukea. Mutta manuaalisesti napista toimii normaalisti. Ei silloin varmaan venttiilin karassakaan vikaa.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Jos sulla on siitä hydraulikaavio tjsp olemassa niin laittele tänne esille. Missäspäin se kone edes asustaa?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Morjes! Palaxilta sain kaikki koneeseen liittyvät ohjeet ja kaaviot mutta hydrauliikasta ei ole kaaviota kyllä.
Sen ymmärtäisi jos öljyt kuumenee että karan tiivisteet ym laajenee mahdollisesti ja ahdistaa niin ettei liiku. Se taas tässä tapauksessa outo että öljyn ollessa kuumana manuaali starttinappi käskyttää sylinteriä koko ajan normaalisti. Tuo vaan hidastaa hommaa todella paljon.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Se toki edelleen hyvin outoa kun öljy lämpenee tarpeeksi niin kielen kautta sylinteri ei laukea. Mutta manuaalisesti napista toimii normaalisti.
Mitä se kieli tekee/käyttää, mekaniikkaa vai sähköä? Entä se manuaali nappi, onko mekaanine vai sähkö, ja onko noilla sama päätepiste, eli venttiili? :roll:
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Meitillä on Palaxin TSV ilman noita sähköhärpäkkeitä, oljyt ei kuumene mitenkään erikoisen kuumaksi vaikka kone käy koko päivän, lämpenee kyllä mutta ei mielestäni ole kuuma.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Olisiko iso temppu käyttää karat ulkona lohkosta ja katsoa niiden kunto?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Vaihtakaa kokeeksi öljyt. Ja suodatin. Ja jos oikein intoutuu harrastamaan niin tilkka rvs:ssää tms.sekaan.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Morjesta. Öljyt ja suodattimen vaihdoin reilu viikko sitten. Ei vaikututusta.
Kieli toimii magneettianturilla mikä menee ohjausboxiin ja siitä venttiiliin.
Manuaali napista suoraan sähköllä venttilille.
Kara oli esillä eikä siinä näkynyt mitään, öljyt oli kirkasta. Öljypumppu oli myös auki eikä siinäkään näkynyt ainakaan mitään poikkeavaa.

Outoa tässä viassa tosiaan tekee sen että noin kk sitten toimi normaalisti ilman ongelmia niinkuin aiemmin. Koneen ajettua tietä pitkin noin kilometrin päähän toiselle tontille ja tuo ongelma alkoi.

Öljyt siis noin 1,5h päästä niin kuumat ettei säiliön kyljessä kauaa pysty kättä pitämään. Muistaakseni viime vuonna ei noin kuumana koskaan ollut.

Myös se tekee viasta oudon kun kieli lakkaa käskyttämästä siinä vaiheessa kun öljyt kuumana, manuaalinappi toimii, joka kuitenkin liikuttaa samaa karaa venttiilillä ja sylinteri toimii jne. Luulisi ettei toimi napistakaan jos venttiilipuolella vikaa?

Kun koneen sammuttaa ja antaa jäähtyä esim 10min, toimii kieli taas noin 10min ennen kuin lakkaa toimimasta, eli jostain pienestä viasta on kyse kun tietäisi vaan mistä.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja jiipee »

En tunne kyseistä konetta lainkaan, mutta kuvausten perusteella tuli mieleen sellainen, että eihän siellä logiikassa olisi jokin öljyn lämpötilan valvonta, joka estää ohjelman toiminnan, jos öljy on liian kuumaa? Onko jossakin tankkilinjan putkessa tai öljysäiliössä anturi, josta lähtee johto ohjausboksiin?

Öljyn epätavallinen kuumeneminen vaikuttaa siltä, että pumppu tekee koko ajan töitä, vaikka mitään liikettä ei tapahdukaan. Olisiko tullut jokin yllättävä kuristus tankkilinjaan tmv. paikkaan, jossa kiertää öljy normaalisti koko ajan vailla isompaa vastusta? Tai sitten sylinterin paluuliike jäisi jostakin syystä suuntaventtiilissä (tai sen ohjauksessa) päälle ja pumppu tekee seuraavaa halkaisua odotettaessa töitä painevaroa vasten?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
H_sonni
Viestit: 26
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

jiipee kirjoitti: Su Touko 08, 2022 6:46 pm En tunne kyseistä konetta lainkaan, mutta kuvausten perusteella tuli mieleen sellainen, että eihän siellä logiikassa olisi jokin öljyn lämpötilan valvonta, joka estää ohjelman toiminnan, jos öljy on liian kuumaa? Onko jossakin tankkilinjan putkessa tai öljysäiliössä anturi, josta lähtee johto ohjausboksiin?

Öljyn epätavallinen kuumeneminen vaikuttaa siltä, että pumppu tekee koko ajan töitä, vaikka mitään liikettä ei tapahdukaan. Olisiko tullut jokin yllättävä kuristus tankkilinjaan tmv. paikkaan, jossa kiertää öljy normaalisti koko ajan vailla isompaa vastusta? Tai sitten sylinterin paluuliike jäisi jostakin syystä suuntaventtiilissä (tai sen ohjauksessa) päälle ja pumppu tekee seuraavaa halkaisua odotettaessa töitä painevaroa vasten?

Täytyy tutkia vielä noitakin mahdollisuuksia..Kaikkihan on todellakin mahdollista näköjään tuossakin vehkeessä. Tänään kun illalla testasin tehdä puita. Reilu tunnin jälkeen taas öljy sen verran kuumaa että "kieli" lopetti toiminnan. Testasin laittaa venttiilikopan päälle vettä että viileni. Sen jälkeen kone toimi reilu vartin taas täysin normaalisti. Eli voisiko siellä venttiilipuolessa olla joku ongelma. Täytyy vielä tutkia noitakin jos on jotain lämpötila-antureita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EKo, Semrush [Bot], Veijokoo ja 66 vierailijaa