Mikä lusikkahaarukka?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

GoPro
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja GoPro »

Tarkotus olis hommata yraktorikaivuri pihakoneeks. Kaikemmoisia yleistouhuja, lumitöitä ojanperkuuta, kivipellolla keväisin, massejenpatojen purkua yms yms mitä ny ikinä keksii. Kysysin veteraaneilta mikä kone ja merkki olis hyvä valinta.

Budjetti alle 10tonnia, ei tarvi olla neliveto, takatuuppari käy. Etukuormaaja oltava. Kersanttivammakset on aika painavia( ehkä liiankin??) Olisko jotaim 5-7tkg painoluokkaa. Mieluusti traktoripohjanen ilman mitää momentinmuutimia tms, että olis halpoja ja yleis varaosia. Muutenki mahdollisimman perusvarma tekniikka sais olla. Kaksvipuohjaus olis kans plussaa.

Tällähetkellä mielespyöriny toi fordi 550. Jostain luin että son vähä nolo ko poomin kääntö ketjulla ja hajoo jatkuvasti, onko näin? Kaikki mielipiteet otetaan vastaan
5424155
Viestit: 517
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

Joo...ihan oikein luit. Ei se ennen niin paha ollut, kun maahantuonti ja varaosat oli Fordilla, se ketju maksoi sen mitä semmonen ketjun pätkä maksoi, eikä ollut paha vaihtaa. Sitten ne varaosat meni Keskolle, ja kun kysyin hintaa ketjuparille pistivät kuulemma oikein kovan tarjouksen, toinen ketju tasan tonni, ja toinen puolitoista. Siinä vaiheessa lähdin haeskelemaan nuorempaa, jossa on sylinterikääntö, ja semmonen löytyikin tosta naapuri "kaupungista." 550n myin talonrakentajalle, ja kokosin mukaan hevoskuormallisen kääntöketjun pätkiä, että pärjää niitä niittailemalla eikä tartte alkaa Keskon asiakkaaksi.
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Ei sitä muunninta kannata välttämättä pelätä. Käyttöominaisuudet nousee aivan toiselle tasolle muuntimen ja suunnanvaihtajan kanssa. Vanhassa james 62:ssa sähkönen suunnanvaihtaja oli pelkästään iso jalkapallon kokonen solenoidi mikä veti mekaanisen sunnanvaihtajan tankoa edes takas.
Toisaalta vuotava muuntimen stefa aiheuttaa kyllä koneen katkaisun, mutta niin tekee myös kytkinakselinkin tiiviste.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Case580F
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja Case580F »

Itsellä on pihakoneena ollut muutaman vuoden Case 580F vm.-83... Tyytyväinen olen koneeseen ollut tekniikan puolesta. Toki väljyyksiä löytyy ja öljyä tiputtelee, mutta itseä ei ole häirinnyt pihakonekäytössä. Hinta osui myös tuohon budjettiisi. Lienee aikas vastaa tuo Casen 580 sarja kuin Fordin 550.

Ohessa Case 580 keskustelu: viewtopic.php?t=38252&hilit=case+580f
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
GoPro
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja GoPro »

Joo näyttäs oleva aika klooni fordin 550:sta. Onko siinä poomin kääntö sylinteeillä?
Joo kyllähän tommoset momentinmuuntimet varmasti käytössä on amerikkaa. Yhtä valmetin cm8-4 katselin myös. Siinä oli portaaton vaihteisto ja sitä selvittelin että jos huoltoa kovin laiminlyöty ni kallista on sitä alkaa uusimaan. Siitä vain aloin pohtimaan että mahdollisimman simppeli traktoripohjainen ratkaisu voisi olla pitkäs juoksus pihakoneena toimivin
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

5424155 kirjoitti: To Maalis 31, 2022 10:26 pm Joo...ihan oikein luit. Ei se ennen niin paha ollut, kun maahantuonti ja varaosat oli Fordilla, se ketju maksoi sen mitä semmonen ketjun pätkä maksoi, eikä ollut paha vaihtaa. Sitten ne varaosat meni Keskolle, ja kun kysyin hintaa ketjuparille pistivät kuulemma oikein kovan tarjouksen, toinen ketju tasan tonni, ja toinen puolitoista. Siinä vaiheessa lähdin haeskelemaan nuorempaa, jossa on sylinterikääntö, ja semmonen löytyikin tosta naapuri "kaupungista." 550n myin talonrakentajalle, ja kokosin mukaan hevoskuormallisen kääntöketjun pätkiä, että pärjää niitä niittailemalla eikä tartte alkaa Keskon asiakkaaksi.
Onko tuo ketju jotain yltiöharvinaista vai ihan tavallista isoa rullaketjua?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
GoPro
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja GoPro »

Samaa ittekkin mietin että onko se pakko olla marmoritiskiltä haettua, ja jos erikoista on saattaako sitä saada mailmalta tilattua sillä oikealla hinnalla?
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Olisi kiva nähdä kuvia tuosta miten se siellä liikkuu ja kääntää puomia.
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja ch »

Juho M-P kirjoitti: Pe Huhti 01, 2022 9:33 am Onko tuo ketju jotain yltiöharvinaista vai ihan tavallista isoa rullaketjua?
Tuossa on kuva, ei nyt ihan Din 8187 näytä olevan.

https://www.brokentractor.com/c/ford-ne ... ing-chain/

USA:sta näyttäisi saavan ebaysta noin 300€/ kpl ja tullit vielä päälle.
Varaosanumerot 7704900 sekä 7704901 jos googlettelee.
Viimeksi muokannut ch, Pe Huhti 01, 2022 10:02 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ihan normaalilta levykimppuketjulta näyttää. Samaa mitä trukkien mastoissa. Ainostaan noi pitkät lenkit on kysymysmerkki..

Edit: katsoin Konaflexin sivuilta. Nuita päärynälenkkejä on saatavilla.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja ch »

Juu päätylenkin on varmaankin kiinnityksen takia erilaiset. Jos tuosta saisi tyypin selville mitä se olis metritavarana ja sitten piirtäis päätylenkeistä kuvan ja teettäis laserilla kasan lätkiä ja niittais niitä sitten itse päätyyn kiinni. Tekisi samalla useamman ja laittais ylimääräiset myyntiin kohtuuhinnalla, niin sais ajan kanssa harrastelijapalkkion ja kuitattua oman koneen ketjujen hinnan.

E: Jaa et saa valmiinakin. No aina vaan helpompaa.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja NH »

Ei muunninta kannata pelätä, mikäli toimii ostaessa.
Vaihteistot ovat muuntimen yhteydessä esim Foordeissa ihan tavallisia manuaalilootia. Muunnin korvaa ainoastaan kytkimen.

Mikäli yhtään mäkistä maastoa, niin neliveto on erittäin suuri plussa.
On ihan eri juttu, kun neljä tonnia painava traktori on takavetoinen tai 7-8 tonnia oleva kaivuri.
Takavetoisella kyllä pärjää, mutta vaatii talvella ehdottomasti ketjut ja märällä alustalla on äkkiä kauhan varassa.

Varaosapuolella ainakin Caseen ja Foordiin saa osia helposti, vanhempien JCB:n tilannetta en tiedä, mutta kotimaiset esim Jamekset taitavat mennä haastavien sarjaan.

Valitettavasti hyväkuntoiset nelivetoiset menevät pitkälle yli 10 000€:n hinnan, joten mikäli raja on tarkka kannattaa suosiolla tähyillä takavetoisia,
Kohtalainen käyttämiseen ja työtehoon vaikuttavat asia on perustuuko kone 80-luvun alun tekniikalle, vai 80-luvun loppupuolen ratkaisuhin.
Esim Ford 555, 655 ja 755 ovat käytännössä aivan eri aikakauden tuotteita kuin 550.
Samoja eroja muissakin merkeissä.
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

NH kirjoitti: Pe Huhti 01, 2022 10:28 am Varaosapuolella ainakin Caseen ja Foordiin saa osia helposti, vanhempien JCB:n tilannetta en tiedä, mutta kotimaiset esim Jamekset taitavat mennä haastavien sarjaan.

Valitettavasti hyväkuntoiset nelivetoiset menevät pitkälle yli 10 000€:n hinnan, joten mikäli raja on tarkka kannattaa suosiolla tähyillä takavetoisia,
Kohtalainen käyttämiseen ja työtehoon vaikuttavat asia on perustuuko kone 80-luvun alun tekniikalle, vai 80-luvun loppupuolen ratkaisuhin.
Esim Ford 555, 655 ja 755 ovat käytännössä aivan eri aikakauden tuotteita kuin 550.
Samoja eroja muissakin merkeissä.
James on toisaalta jossain määrin komponenttikone, moottori perkinssiä, akselit massikkaa jne.

Oma neliveto 655c tuli ostettua juurikin reilulla kymppitonnilla. Sen jälkeen siihen tosin tehtiinkiin toisella mokomalla muuntimen stefan vaihto ja puomin tyven ja parin sylinterin kunnostus..
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja NH »

On toki valitettavaa, mikäli jonkusen satasen, korkeintaan tonnin hintaisten osien vaihtaminen on maksanut liki
10 000€.
Ainakin nuo asiat ovat sitten kunnossa.

Jamesissa tuo eri komponenttien käyttö on osa sitä varaosahankinnan "mielenkiintoisuutta".
Osia saa sieltä täältä, kaikkea ei mistään.
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Niinno, työhän siinä maksaa. Oli kyllä ihan sohloksi ajettu se puomin tyvi, varmaan sentti väljää joka nivelessä.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja NH »

Maksoin tyvinivelen tapin ja puslien vaihdosta 500€ ja pidin roistoina, koska homma kesti n kaksi tuntia.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos kuuskakkosella oli sentti välystä, voisin arvata että pesät täytehitsattiin ja aarporattiin. Mutta jos vain helat/tapit uusittiin niin ryöstöhän tuo oli
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
proto
Viestit: 403
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja proto »

GoPro kirjoitti: Pe Huhti 01, 2022 7:59 am Joo näyttäs oleva aika klooni fordin 550:sta. Onko siinä poomin kääntö sylinteeillä?
Case 580 F/G mallit 80-luvulta on rakennettu komponenteista erilliselle rungolle. Fordit ovat traktoripohjaisia. 580 Case:ssa on 1390 taavetin moottori ja borg warnerin muunnin suunnanvaihdin. Etuakseli taitaa olla sama kun Valmetin 905. Maailmalta saa osia hyvin, toki Case Construction kautta suomessakin myyvät. Kääntö on sylintereillä. Käytettyjä lusikkahaarukoita ylipäätään on vähän myynnissä, eivät juuri liiku omistajiltaan.

https://youtu.be/pudWcAcKA8w
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja NH »

Juho M-P kirjoitti: Pe Huhti 01, 2022 11:24 am Jos kuuskakkosella oli sentti välystä, voisin arvata että pesät täytehitsattiin ja aarporattiin. Mutta jos vain helat/tapit uusittiin niin ryöstöhän tuo oli

Kustannusarviota ei suostunut antamaan, veloitus kuulemma työtuntien mukaan, eli täysi kusetus.
En ole tuolla sen jälkeen asioinut ja on kylällä moni kuullut.
Voi olla, että minkä minulta voitti, on jäänyt monin verroin tulematta jälkeenpäin, yhdeltä sun toiselta.

Näyttää korjaamon piha olleen jo jonkusen vuoden paljon tyhjempi odottavista asiakastöistä, kuin ennen.

Sitä saa, mitä kylvää.
GoPro
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Mikä lusikkahaarukka?

Viesti Kirjoittaja GoPro »

Joo no jos toi fordin 550 lapsellinen ketjuongelmakin on korvattavissa ihan tarvikeketjulla kohtuuhintaan ja muutoin kone on "luja" pidetään se edelleen mahdollisuutena. Kerran ko ketjun katkasee ja laittaa samalla kuntoo nivelet ja holkit ja käyttää jörjellä niin eiköhän sen kanssa pärjää.
Mitenkäs noi jcb:n vanhat c3 LuHat. Muutamia on myynnis kohtuullisen halvalla, toki projektikuntosia ja laittamista on. Karunnäkönen laitos mutta mitä netistä on katellu videoita kunnostetuista niin komiannäjöseks ne on laitettu ja liikkeet näyttää sujuvilta. Onko noista kokemusta vai onko tekniikka jo niin vanhaa että kannattaa heti katella -80 vehkeitä?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Markanseppä, RS, Silverhawk ja 39 vierailijaa