Liikenne käytöstä poisto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

suparta
Viestit: 449
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja suparta »

Tein tänään liikenne käytöstä poiston. Ihme sekoilua on vakuutus yhtiön taholta! Viime viikolla yksi kertoi,että traktorillani on liikenne vakuutus. Minä en ole sellaista ottanut! Tänään konttorilla käydessäni virkailija kertoi,ettei minulle ole mitään maksuja tulossa. Ensin olin kysynyt: korvaako oikeus turva vakuutukseni, jos käyn oikeutta heitä vastaan? LVK kertoi aamulla, että minulle on tulossa maksua 1800 e. Traktori maksoi 1100 e.
Huomenna vakuutus yhtiö ilmoittaa viimeisimmän kantansa.
Aulispoika
Viestit: 1866
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Sks kirjoitti: La Maalis 19, 2022 9:19 pm
Ihan samalla tavalla poistetaan liikennekäytöstä kuin autokin. Kyrsi vain maksaa sitä 50€ pohjamaksua vaikka kelkkaa ei otettu liikenteeseen koko vuotena. Autosta taitaa tämä sama pohjamaksu olla lähitapiolassa 20€/vuosi.
Mikä pohjamaksu? Minulla on kelkka ollut liikennekäytöstäpoistettuna (huom! em. on yhdyssana!) sen seitsemän vuotta ilman mitään maksuja ja Tapiolassa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tuo pohjamaksu tuntuu olevan hieman kimurantti.
Mulle tuli juuri pohjamaksu 20€. Otan kuitenkin auton käyttöön kesäksi, jolloin pohjamaksu kuittaantuu. Tällä autolla on oma vakuutussopimus. Muita käyttöautoja on sitten yhteislaskutuksessa, joiden joukossa on yksi auto ollut varmaan 10 vuotta liikenteestä poistettuna yhtäjaksoisesti. Tähän autoon ei ole tullut pohjamaksua, koska sen laskutus on muiden autojen laskujen kanssa samassa.
Näin sen olen tulkinnut.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
korsteeni
Viestit: 3588
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Aulispoika kirjoitti: Ke Maalis 23, 2022 8:41 pm
Sks kirjoitti: La Maalis 19, 2022 9:19 pm
Ihan samalla tavalla poistetaan liikennekäytöstä kuin autokin. Kyrsi vain maksaa sitä 50€ pohjamaksua vaikka kelkkaa ei otettu liikenteeseen koko vuotena. Autosta taitaa tämä sama pohjamaksu olla lähitapiolassa 20€/vuosi.
Mikä pohjamaksu? Minulla on kelkka ollut liikennekäytöstäpoistettuna (huom! em. on yhdyssana!) sen seitsemän vuotta ilman mitään maksuja ja Tapiolassa.
Osassa omia vehkeitä tulee pohjamaksu joka vuosi (en nyt muista mitä termiä siinä käytetään oikeasti) ja taas toisissa ei ole mitään. Tainnut tuo muuttua tosiaan niin, että vanhemmat vakuutukset (esim. yli 5v olleet) menee ilman maksuja käyttöpoistossa, ja uudempiin tulee maksu. Siltä se nyt ainakin tuntuu :shock:
cherry
Viestit: 169
Liittynyt: Pe Touko 12, 2017 7:00 pm
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja cherry »

Pohjamaksu (lähitapiola) n 20e menee vuodessa oli (auto) sitten liikenteessä tai liikennekäytöstä poissa. Eli laskutetaan aina . Tämä on ollut muutamia vuosia käytössä. Näistä vanhemmista sopimuksista EI OTETA pohjamaksua. ( esim pop vakuutuksessa ei ole samaa maksua, mutta minimimaksu on n 20e , oli sitten auto esim. liikenteessä vuodessa vain päivän )
dextsoni
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2018 1:35 pm
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja dextsoni »

LähiTapiola on per$€€$tä
Masseyman
Viestit: 506
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Masseyman »

Yritin itse ottaa pihatarktorin pois vakuutuksista, mutta se vaatii kilpien viemistä konttorille. Muuten traktorissa on aina vakuutus voimassa, Sama perävaunun kanssa.
Ajomies
Viestit: 28141
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Masseyman kirjoitti: To Maalis 24, 2022 11:34 am Yritin itse ottaa pihatarktorin pois vakuutuksista, mutta se vaatii kilpien viemistä konttorille. Muuten traktorissa on aina vakuutus voimassa, Sama perävaunun kanssa.
Näin minuakin opastettiin jo vuosia sitten, näihin ei ole seisonta vaihtoehtoa, ainoastaan kilvet konttorille viemällä saa maksut poikki.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Ajomies kirjoitti: To Maalis 24, 2022 12:09 pm
Masseyman kirjoitti: To Maalis 24, 2022 11:34 am Yritin itse ottaa pihatarktorin pois vakuutuksista, mutta se vaatii kilpien viemistä konttorille. Muuten traktorissa on aina vakuutus voimassa, Sama perävaunun kanssa.
Näin minuakin opastettiin jo vuosia sitten, näihin ei ole seisonta vaihtoehtoa, ainoastaan kilvet konttorille viemällä saa maksut poikki.
Kyllä minulla ainakin IF:ssä onnistui pelkkä seisottaminen. Samoin kevytperävaunun kohdalla Pohjolassa.
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Perceiver kirjoitti: To Maalis 24, 2022 12:20 pm
Ajomies kirjoitti: To Maalis 24, 2022 12:09 pm
Masseyman kirjoitti: To Maalis 24, 2022 11:34 am Yritin itse ottaa pihatarktorin pois vakuutuksista, mutta se vaatii kilpien viemistä konttorille. Muuten traktorissa on aina vakuutus voimassa, Sama perävaunun kanssa.
Näin minuakin opastettiin jo vuosia sitten, näihin ei ole seisonta vaihtoehtoa, ainoastaan kilvet konttorille viemällä saa maksut poikki.
Kyllä minulla ainakin IF:ssä onnistui pelkkä seisottaminen. Samoin kevytperävaunun kohdalla Pohjolassa.
ifissä piti vakuutus irti sanoa traktorista ja peräkäryssä myös, kilvet sai pitää itellä
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Erikoista jos käytäntö vaihtelee paikkakunnittain.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Ajomies kirjoitti: To Maalis 24, 2022 12:09 pm
Masseyman kirjoitti: To Maalis 24, 2022 11:34 am Yritin itse ottaa pihatarktorin pois vakuutuksista, mutta se vaatii kilpien viemistä konttorille. Muuten traktorissa on aina vakuutus voimassa, Sama perävaunun kanssa.
Näin minuakin opastettiin jo vuosia sitten, näihin ei ole seisonta vaihtoehtoa, ainoastaan kilvet konttorille viemällä saa maksut poikki.
Toissa vuonna IF:issä havaitsin, että liikennekäytöstä poistetuista traktoreistani ja peräkärrystä veloittivat jotain pohjamaksua. Siirsin vakuutuksen POP-vakuutukseen. Sieltä ei ole laskua kuulunut. Käsittämättömät pohjamaksut 40 - 50 % vakuutusmaksusta.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Ajomies kirjoitti: To Maalis 24, 2022 12:09 pm
Masseyman kirjoitti: To Maalis 24, 2022 11:34 am Yritin itse ottaa pihatarktorin pois vakuutuksista, mutta se vaatii kilpien viemistä konttorille. Muuten traktorissa on aina vakuutus voimassa, Sama perävaunun kanssa.
Näin minuakin opastettiin jo vuosia sitten, näihin ei ole seisonta vaihtoehtoa, ainoastaan kilvet konttorille viemällä saa maksut poikki.
Vuosia sitten ei ole nykypäivän tilanne.
It has three speed: here, there and gone...
suparta
Viestit: 449
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja suparta »

Tänään viimeksi keskustelin puhelimessa vakuutusyhtiön virkailijan kanssa. Käyntini vakuutusyhtiössä 2019 syksyllä näkyy heidän arkistossaan. Viikko tätä vääntöä on käyty. Huomenna ilmeisesti selviää,myöntääkö vakuutusyhtiö virheensä vai vienkö asian oikeuteen.
Jiitek
Viestit: 5875
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

suparta kirjoitti: To Maalis 24, 2022 11:14 pm vai vienkö asian oikeuteen.
No ei nyt oikéesti mitään muutaman tonnin riitaa viedä käräjille..
Tapio_Repo
Viestit: 242
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 6:14 pm
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Tapio_Repo »

Heikosti on tietoa netissä. Mutta liikennekäytöstäpoisto koskee nykyään kaikkia ajoneuvoja ?
2007 tuli autoihin, 2015 kaikkiin ?
Vaikuttaako poisto vakuutusmaksuun riippuu vakuutuksesta? Tai nykyään vakuutuksen voi irtisanoa myös kokonaan.
TrafiCom olisi kieltänyt myymästä "seisontavakuutuksia", koska haluaa maksun käytöstäpoistosta/otosta ?
Vanhoissa vakuutuksissa voi olla voimassa mahdollisuus "seisontaan" edelleen ? Siis vain ilmoituksella vak. yhtiöön.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tapio_Repo kirjoitti: Pe Maalis 25, 2022 10:26 am
Vanhoissa vakuutuksissa voi olla voimassa mahdollisuus "seisontaan" edelleen ? Siis vain ilmoituksella vak. yhtiöön.
Tuskin on mitään seisontamahdollisuutta, koska liikennekäytössä olevassa ajoneuvossa on oltava voimassa oleva liikennevakuutus.
Liikennekäytöstäpoistetussa taas ei tarvitse ja siitä ei myöskään autojen tilanteessa makseta veroa tai siis käyttömaksua eikä käyttövoimaveroa poiston ajalta.

Ja kyllähän sen liikenteestä poiston saa edelleen tehtyä ilmoittamalla vain vakuutusyhtiöön, sieltä tulee sitten lasku erikseen ainakin siitä trafin viranomaismaksusta, joka on 6€ ja joku yhtiö voi ottaa jonkun käsittelykulun päälle.
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Miksi traktori pitäisi poistaa liikennekäytöstä, jos se ei katkaise vakuutusta?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Aakku kirjoitti: Pe Maalis 25, 2022 10:35 am Miksi traktori pitäisi poistaa liikennekäytöstä, jos se ei katkaise vakuutusta?
No vaikka siksi, että sen vakuutuksen voi irtisanoa. Tietysti silloin pitää ottaa uusi kun haluaa ottaa takaisin liikennekäyttöön. Uutta ei välttämättä saa samoilla ehdoilla kuin entinen.
Ajomies
Viestit: 28141
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Liikenne käytöstä poisto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

toyopet kirjoitti: To Maalis 24, 2022 1:55 pm
Ajomies kirjoitti: To Maalis 24, 2022 12:09 pm
Masseyman kirjoitti: To Maalis 24, 2022 11:34 am Yritin itse ottaa pihatarktorin pois vakuutuksista, mutta se vaatii kilpien viemistä konttorille. Muuten traktorissa on aina vakuutus voimassa, Sama perävaunun kanssa.
Näin minuakin opastettiin jo vuosia sitten, näihin ei ole seisonta vaihtoehtoa, ainoastaan kilvet konttorille viemällä saa maksut poikki.
Vuosia sitten ei ole nykypäivän tilanne.
Sepä, mutta kyllä nuo vakuutusyhtiöt on sellaisia takapajuloita että jos jokin muuttuu, se on ihme!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Heka, Peksu123 ja 61 vierailijaa