Yksityinen vai julkinen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja tumes »

Syynätty on kohta 10 vuotta rauhasta, etu- vaikka enempi takapuolta kaivellessa se löytyy. Lähetteellä mennyt vaan nyt kun ei lähetettä kuulunut niin menin omin voimin labraan. Itse verikoe maksoi 2.30 € mutta erinäisten aloitusmaksujen, testitulosten printtaamisen ja muiden oheistoimintojen kera loppulaskua karttui 30.80 €. Ei tämä ole kallis hinta mielenrauhasta, eihän toki mutta näiden lisäkulujen hinta on täysin suhteeton itse palvelun hintaan.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Tuoretta kokemusta molemmista.
Julkisesti polttelivat laserilla sitä rauhasta. Halvempi hinta, hyvä puoli. Siitä en tykänny, kun joutui kokeilu- ja näyttelyesineeksi. Kolme tyttöstä, kandeja, ronkki lääkärin lisäksi prsettä. Itse operaation eli sen polttamisen teki harjoitustyönä joku alalle erikoistumaan koluttautuva. Otteista päätellen ensikertalainen. Kävi siinä kyllä välillä joku ohjaajan tapainen jotakin sanomassa.

Yksityisesti vaihtoivat molemmat mykiöt. Suorittajan nimi ja kokemus oli tiedossa etukäteen. Koko ajan tunsi olevansa asiansa osaavien käsissä. Nyt katselen kirkkaampaa maailmaa. Huono puoli oli tietysti se hinta, 1500 €/silmä, lisäksi muutaman satasen tutkimus- ja sivukulut.

..jatkan vielä: Alkoihan se Laserihommakin yksityisen kautta. Arvauskeskukseen kun on vähintään 6 viikon jono täälläpäin, kävin yksityisellä vstaanotolla, kun alkoi olla verta kusessa. Sieltä kirjoittivat lähetteen julkiseen keskussairaalaan.

Mitähän ne sillä luulee saavansa aikaan, kun niitä hoitorahoja nyt ollaan panemassa esikuntaelinten ylläpitoon ensin. No, aika näyttää ja ne kokee, ketkä tulevaisuudessa sattuvat olemaan jotakin hoitoa vailla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Itte olin maanantaina kaihileikkauksessa, yksityisellä. Vasen silmä operoitiin. Nopeasti pääsi pukille, ei mitään valittamista muutakuin hinta, siskoo on tänäpäivänä julkisella saman vaivan tähären, jonotti kauan. Mulla oli tärkeää päästä ennen kevättöitä…marras joulukuulla olis ollus seuraavat joutilaat ajat koska olisin voinut mennä.

Kilpirauhasleikkaukses olin julkisella tammikuulla, ei valittamista.

Hammaslääkärissä käyn joka välissä, yksityisellä. Julkinen ei oo mulle vaihtoehto, seon nähty.
Hammaslääkärihommat on kallista, julkinen vaan ei toimi mitenkään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7724
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Tulin just hammaslääkäriltä,(yksityiseltä Oral) .Sieltä tulee kutsu vuosittain,nyt tällä reissulla pinnoitettiin pari etuhammasta ja huomenna vaihdetaan yksi paikka.
Olen käynyt,kai jo kymmenen vuotta samalla hammaslääkärillä,lähinnä nopean toiminnan takia.
Viimeksi,kun joskus kävin terveyskeskus hammaslääkärillä,niin meni puoli vuotta,ennen kuin,pääsin lääkäriin.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja heijo »

Kävin muutamaviikko sitten hammaslääkärillä, yksityisellä, kun alkoi vanha amalgami irvistämään. Kaksi vanhaa paikkaa vihdettiin yhdellä keikalla, sitten vielä yksi vanha paikka toisella keikalla sekä hammaskiven poisto kolmannella keikalla. Yhteensä 753,60 € jossa 3 x 16,90 € toimistomaksu kuitin kirjoittamisesta, milloinkahan itse pääsisin samaan tilanteeseen. Tuosta summasta on jo kelakorvaus vähennetty suoraan. Maksaminen sattuu enemmän, kuin hampaiden korjuu.
Minkä huollamme sen korjaamme.
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja tumes »

Yksityisellä puolella kävin urologilla ensimmäisen kerran. On sanottava että menetelmä näytteenotossa oli jäänne jostain 70-luvulta verrattuna julkiseen missä nyt käynyt. Toki isommissa yksityisen puolen lafkoissa varmaan on jo kehittyneemmät värkit mutta tällä yksityisellä ei ollut esim. ultraa jolla nähdään jäännösvirtsan määrä ja eturauhasen koko.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7724
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

tumes kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 12:39 pm ..... esim. ultraa jolla nähdään jäännösvirtsan määrä ja eturauhasen koko.
Niin muuten juu,olen kauan sitten ollut,jossain eturauhasen (varmaankin) ultra tutkimuksessa,silloin oll ohjeena ennen tutkimukseen menoa että,piti joku aika olla virtsaamatta ennen koetta,en enää muista kuinka kauan mutta,itse taisin olla aamupäivän,kun lähdin töistä välillä käymään tutkimuksissa.
Tätä nykyä,tällä lääkityksellä,ei onnistu ollla virtsaamatta,kovinkaan pitkiä aikoja.

Juu ja yksi meidän kulman mies,oli aikoinaan ollut yliopisto sairallassa eturauhasensa takia, kun ensimmäinen tutkiva sormi,oli käynyt hänen peräaukossaan,niin hän oli vilkaissut taakseen ja huomannut että,useampi kandidaatti veti kumihanskaa käteensä.
Siinä vaiheessa,tämä yleensä kömpelöksi tiedetty mies,oli pompannut tutkimus pöydältä pois,katsonut kandilaumaa sanoen:
"Ja yksikään mies ei enää työnnä,sormeaan minun persreikääni......
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Taitaa olla takana se aika, jolloin vanheneva mieskuoro puheli oman höylän hankkimisesta kuoron tarpeisiin. Masinisteissa taitaisi olla enemmän laserleikkurin käyttäjän kokemusta.

Mutta asiaan.
Kysymyksen joko-tai asetteluun sanoisin, että sekä-että. Joskus aikaisemmin, ei niin montakaan kymmentä vuotta sitten kunnanlääkäriin pääsi muutaman tunnin odotusajalla. Tosin silloin kyllä osattiin kuollakin vielä osin ilman lääkärin apua. Jokaisella lienee asiasta kokemusta. Ellei omaa niin vanhempien sukulaisten kertomana.

Nyt on tilanne toinen. Elintaso on noussut, mutta vaivan hoito ei onnistu niin kuin ennen. Siksi taitaa olla hyvä, että niille, joilla on rahaa ja niille, kenellä on todella vakava vaiva ja mahdollisuuksia hankkia rahaa tavalla tai toisella, on vielä muukin mahdollisuus kuin Haudan Rauha.

Siis, sekä-että, näillä näkymin.

Ja vielä, olkaahan tarkkana. Tämä asia liippaa politiikkaa niin likeltä, että taitaa olla parempi ainakin minun pitää nyt enemmälti sormeni kurissa.
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

juu hammas lohkesi kesäkuussa ja soittamaan tk hammashoitolaan jossa kerrottiin jotta eka vapaa aika on joulukuussa sanoin että silloin en juuri pääse mutta olisko tammikuulle aikoja :D
sen jälkeen olenkin käynyt yksityisellä niin pääsee nopeesti kun on asiaa. maksaa tosin aika hyvin mutta enpähän muutenkaan puhaltele vaahtoa lasin päältä paikallisissa :lol:
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Jammu »

No joo, onhan se mennyt siihen, että julkisella vaivojensa kanssa vartoomista ei hermo kestä muilla kuin eläkeläisillä ja vähävaraisilla, muille nopeammin apua työtervauksen tai yksityisen kautta. Säännöllisesti itse vain hammaslääkäri yksityisenä, aika pienillä kuluilla.

Itsellä oli edellisloppuvuonna kivestulehdus ja sen ohella persettä piti kaiveluttaa muutamaan otteeseen. Ultrattiinikin sitten urologilla lopputarkastuksessa, eturauhasen syöpää eikä muutakaan mälsää löytynyt. Toki tuo vasen kuukuna on edelleen kananmunan kokoinen, ei oo rusinaksi palautunut, mutta olkoon jos ei juili.

Ex työkaverilla löytyi verikoeseurannoissa syöpä ja eturauhanen poistettiin. 50v. Nyt kuulemma kusi lentää hyvin, kun ei ole jarruja. Muutenhan hepin toiminta oli kuulemma vähän katkolla. En oo kehdannu kysyä miten nyt...

Olishan miehille hyvä olla jotain seulontaa. Se PSA arvokin on vähän niin ja näin, ei ole riittävä luku. Yleensä tuo syöpä saattaa ehtiä pitkälle ennenkuin huomataan ja ikää kun tulee niin radikaalia ei enää tehdä.
Suomi kuuluu länsimaihin
jiba

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja jiba »

itellä kun toinen silmä sumeni . kokennut vaurion aikoinaan. metallia jysähti silmän sisään leikattu pois.
kunnalliseen ois toista kuukautta jono yksiyiselle samantein ja reilusatanen rahhoo totes et kaihi vaurion takia.
no kunnallisessa leikkaus jonne piti jonottaa 6kk ite operaatio 8min koko seslonki seurantoineen 4 tuntia
ja maksoko toi 150€.
Avatar
rattori
Viestit: 11071
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja rattori »

Muistakaas pojat kattoo kun se tri sormen pukkaa sinne kakkoseen että ei ole molemmat kädet olkapäillä.. :lol: :lol:
Hahhah.

Juuri tänään hammashoitola soitti ja siirti maaliskuun lopun käyntiaikaa heinäkuulle. Siis kunnallisella.
Yksityisen hinnat ei sovi mulle. Väittävät että saat Kelakorvausta niistäkin mutta kun lähtöhinta on jo pilvissä niin eipä paljon lohduta.

Suukirurgiset toimenpiteet(kunnallinen)

hampaan poisto 19,20 euroa
vaativa hampaan poisto 38 euroa
leikkauksellinen hampaan poisto 55,60 - 78,00euroa
ensiapuluonteinen toimenpide, jälkitarkastus, ompeleiden poisto 8,50 euroa
lisäksi veloitetaan puudutus ja muut tehdyt toimenpiteet
------------
tractors
Juice
Viestit: 2013
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Juice »

Yksityinen hammashoito ollut käytössä v.2005 eteenpäin. 2004 valtio korjasi kainuun prikaatissa.

Työnantaja hoitaa sitten muun terveydenhuollon yksityisellä asemalla.

Joka vuosi olen käynyt tarkastuttamassa hampaat, no nyt siirsin tarkastusvälin 1.5 vuoteen kun hinnat alkaa olla jo aika kovia. Perustutkimus ja siihen ehkä se 1 reiän paikkaus -> 200 eur.

Vaikka maksaakin niin se että pääsee heti / on valinnanvaraa kellonajoista on tärkeintä. Ettei ole vain kaksi vaihtoehtoa kahden viikon päässä toisistaan klo 9 ja 15.30
Koneilija
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2021 1:51 pm
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Koneilija »

Omalla kohdalla tuli pahoja iho-ongelmia. Yksityispuolelta tuli apu heti eikä tarvinnut arpoa oikeaa hoitoa.
Vaiva uusiutui ja menin paikalliseen terveyskeskukseen josko jotain apua saisi. No, seilläpä olikin nuori naislääkäri
joka totesi, että nämä on vaikeita hoitaa ja antoi lähetteen keskussairaalan ihopolille. Apu tuli ja soittaa saa jos tulee ongelmia.

Miten lienee näiden lähetteiden saaminen näitä terveyskeskuslääkäreiltä, myöntääkö toinen helpommin tietämättömyytensä tai
kokemattomuutensa kuin toinen.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Olkoon yksityistä tai julkista, perusterveydenhoidolla on näinä vuosina kovat haasteet. Valtiontalouden Tarkastusviraston raportissa 11/2017 todetaan, että "10 prosenttia joko palveluiden asiakkaista tai palvelun piirissä olevasta väestöstä aiheuttaa noin 70–80 prosenttia kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksista." Luulin suhteen olevan ns. 20-80, mutta se näkyy olevan vieläkin keskittyneempi.

On kriittistä, että tämän mainittu palvelujen käyttäjäryhmän pitää saada tarvitsemansa terveydenhoito nopeasti, koska jos jonot kasvavat, kuormittuu myös erikoissairaanhoito, ja kustannukset kasvavat edelleen.

Käytännössä terveiden ihmisten terveydenhoito keskitettynä työterveyssysteemiin ja esim. yksityiseen hammashoitoon, vähentää julkisen terveydenhoidon kuormitusta. Kela-korvaukset ovat jo sen verran pieni osa yksityisen terveydenhuollon kustannusta, että sen voisi poistaa kokonaan. Saataisiinko sillä sitten lisäresursseja julkisen perusterveydenhuollon monisairaiden hyvään palveluun, se jäisi nähtäväksi.

Tuntuu siltä, että jos joutuu ensimmäisen kerran jonnekin lääkärille, se on menoa sitten. Hetken päästä on dosetti täynnä ja kunto sen kun heikkenee.

-SS-
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja tumes »

Paikallinen media uutisoi kahden lääkärin vajeesta. No, tuli konkreettisesti todettua, ei päässyt uusimaan C-korttia vaan ohjaavat yksityiselle. Jollei pikaisesti saada uutta verta ( passeli ilmaus hoitoalalla ) ja lisää tohtori Kipusia niin nämä toimessa olevat kuormittuu entisestään eikä jonoja saada purettua. Toki korona kuormittaa vielä pitkään mutta henkilökunnasta on puute ja koko hoitoala on kriisissä. Nuoret eivät ole erityisen innokkaita hakeutumaan alalle. Siitä voi tulla isompi ongelma niin julkiselle kuin yksityiselle puolelle.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
himmeli
Viestit: 845
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Kävin marraskuun alussa tk,ssa kirjoitti lähetteen luunsahurin syyniin, kolmen kuukauden sisällä ,no maanantaina tipahti lasku 51,50 perumattomasta ajasta,1,2 js mitään vastaanottoaikaa ei minulle oltu koskaan annettukaan,kuulemma tullut joku tietokatkos välille ,eli jäi kutsu heiltä postittamatta /tekstiviesti lähettämättä,ja voi voi sanoilla aika siirtyi huhtikuun loppuun eli saatiin puolivuotta täyteen odottamista ,voi .p ,,,kele mitä touhua .Hammastohtorissa käynyt monta vuotta tuolla lahden takana,homma toiminut hienosti ja edullisesti,ei ole tarvinnut viikkoja saati kuukausia jonottaa,nyt tuo korona rajoittanut käyntejä , ja sujuvasti hoitui tohtorin tekemä vatsan ultraäänitutkimuskin koko lailla kattavasti eturauhasta myöten .
Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

jiba kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 8:08 pm itellä kun toinen silmä sumeni . kokennut vaurion aikoinaan. metallia jysähti silmän sisään leikattu pois.
kunnalliseen ois toista kuukautta jono yksiyiselle samantein ja reilusatanen rahhoo totes et kaihi vaurion takia.
no kunnallisessa leikkaus jonne piti jonottaa 6kk ite operaatio 8min koko seslonki seurantoineen 4 tuntia
ja maksoko toi 150€.
Huomenna klo 07:30 asetun Terveystalon leikkauspöydälle ja kaihileikkaus tehdään. Julkinen ei pystynyt hoitamaan ja 6 kk tuli täyteen ja oli pakko ostaa palvelu. Hinta 139 €.
Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 12:12 pm Hammaslääkärissä käyn joka välissä, yksityisellä. Julkinen ei oo mulle vaihtoehto, seon nähty.
Hammaslääkärihommat on kallista, julkinen vaan ei toimi mitenkään.
Minä taas olen ollut erittäin tyytyväinen. On kuvattu, porattu ja paikattu. Joskus revittykin. Nuoret naiset ja varmasti päteviä uudenaikaisilla laitteilla eivät muni.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aulispoika kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 7:55 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 12:12 pm Hammaslääkärissä käyn joka välissä, yksityisellä. Julkinen ei oo mulle vaihtoehto, seon nähty.
Hammaslääkärihommat on kallista, julkinen vaan ei toimi mitenkään.
Minä taas olen ollut erittäin tyytyväinen. On kuvattu, porattu ja paikattu. Joskus revittykin. Nuoret naiset ja varmasti päteviä uudenaikaisilla laitteilla eivät muni.
Siis tyytyväinen julkiseen vai yksityiseen?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, ihmehitsari, Jiitek, Jumunen, Mpaseppä ja 48 vierailijaa