Katsastus tiukkenee

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja savinen »

Iteltä on kerran ja viimeksi kun omaa romua kävin leimauttamassa oli joku neiti ennen mua ja lasista korjaamohallin näin miten vanha käyrä repi neidin autosta öljytikkua pihalle.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jotkut pakokaasun mittalaitteet mittaavat moottoriöljyn lämpötilaa, voisiko olla se syy siihen miksi öljytikkuun kajotaan?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Minultakin on muutaman kerran katsoneet öljyn määrän. Kerran kysyin syytä, niin katsuri vastasi katsovansa kaikista niistä joita joutuu savutestissä polkemaan eli painetaan hetkeksi kaasu pohjaan.
tane II
Viestit: 5313
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja tane II »

Ajomies kirjoitti: Ke Huhti 20, 2022 2:35 pm D4 Heilahduksenvaimennus
5.3. Vaimentimien kiinnitys, vuodot,
vaimennuskyky
Vaimennintesterillä ja/
tai käsin autoa heiluttamalla
Silmämääräisesti
Kokeilemalla
Koeajon aikana
Välystentarkastuslaitteella
Vaimennusteho riittämätön.
Hylätty Hylätty
Rakenteeseen sopimaton.
Saman akselin toinen vaimennin huomattavasti heikompi kuin toinen.
Pyörän tuentana toimivan
vaimentimen kuluneisuudesta johtuva välys.
Vaimennin juuttunut.
Vaimennin vaurioitunut tai
puuttuu.
Rakenne säännösten vastainen.
Kiinnitys viallinen. Hylätty/
Korj.keh.
Hylätty/
Korj.keh.
Vaimennin vuotaa.

Tässä nyt on selvitys trafin ohjeistuksesta iskareiden hylkäysperusteista. Toki maalaisjärkikin sen kertoo jos arvot samalla akselilla olevilla heilahduksenvaimentimilla on yli puolet, niin ei se silloin oikein toimiva ajopeli enää ole.
Onko niille testerin antamille arvoille ja arvojen erolle jotain hylkäysrajoja? Kivoja lukuja sieltä saa, mutta ei harmainta aavistusta, mitä ne kertoo:
Iskunvaimennintesti
Vasen Oikea Ero %
Etuakseli 73,0 69,0 5 %
Taka-akseli 64,0 66,0 3 %
Käytetty mittalaite Testirata
Sarakkeet menee vähän vinksinvonksin, mutta kai tuosta asiasta selvän saa :?
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Olen ymmärtänyt ettei tuossa heilahdusvaimennintestissä ole mitään eksaktia prosenttilukua, vaan tulos peilautuu vastaavaan automalliin + alla olevevaan rengastukseen. Akselelikohtaisiin eroihin tuijotetaan ja akselien välisiin eroihin peilataan.

Eli jos akselilla on eripari renkaat (mikä jo sinänsä on laiton) ja päälle vielä erilaiset paineet, on tulos ihan-mitä-sattuu. + päälle vielä sekarengastus akselien välillä.


Koitan sanoa että samassa automallissa voi olla isojakin eroja alla käytetyiden renkaiden osalta, kun toisella on ”kirjan mukaan” pienimmät renkaat ja toisella suurimmat (matalimmat) mahdolliset, niin näiden keskesken tuloksia on turha vertailla. Akseli ja akselistokohtaisia eroja vertaillaan tapauskohtaisesti.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Voi siihen iskaritestiin vaikuttaa katsurin painokin.
Kokeiltiin joskus huviksemme katsastuksessa iskaritesterillä 2 CV:tä. Oli pientä heittoa, mutta kun testattiin uudelleen siten, että itse istuin mukaan hanttarin puolelle, niin heittoa ei ollut enää lainkaan.
Huvin vuoksi testi siksi, että kulkimessa ei edes ollut normi iskareita, vaan säädettävät kitkat. Lisäksi massaiskarit ja pönttöjouset.

Retkiautosta joskus otetaan testi ja joskus ei. Se on Caravellen koriiin rakennettu VW California, joka luokitellaan matkailuautoksi. Oikeista matkailuautoista ei yleensä testiä oteta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tuossa omassa tapauksessa kyllä huomasi iskareiden eron kun niitä irtaallaan paineli, niin selvästi löysempi oli se minkä testilaitekin näytti. Noita testilaitteita on erilaisia eikä niiden lukemat ole vertailukelpoisia keskenään. Muuta ne ei kuitenkaan näytä kuin samalla akselilla olevien iskareiden vaimennuseron. Jos vaikka nuo minun iskarit olisi olleet molemmat yhtä heikkoja, todennäköisesti olisi hyväksytty katsastuksessa!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Pari kertaa on käynyt niin että iskari on "jäätynyt" jumiin, eli ei ole liikkunut mihinkään. Sen kyllä huomaa ajaessa heti, eikä kyllä ainakaan ole mukavuutta lisäävä ominaisuus.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja jake74 »

ralliautossa oli kulmapainot mitä sattuu ni iskari testerin tuloski oli sen mukainen
sja
Viestit: 1694
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja sja »

tane II kirjoitti: To Huhti 21, 2022 2:28 am Onko niille testerin antamille arvoille ja arvojen erolle jotain hylkäysrajoja? Kivoja lukuja sieltä saa, mutta ei harmainta aavistusta, mitä ne kertoo:
Mulla pehmeni volvossa iskarit pikku hiljaa niin että tais viimeisellä kerralla olla vaimennus muistaakseni 25% luokkaa (jos nyt oikein muistan) :roll:
Tasasesti yhtä surkeita kaikki neljä iskaria. Katsuri siitä vinkkas että saattais ajomukavuus parantua jos uusis iskarit. Ei kuitenkaan hylänny tuolloin.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ajomies kirjoitti: To Huhti 21, 2022 10:54 am Pari kertaa on käynyt niin että iskari on "jäätynyt" jumiin, eli ei ole liikkunut mihinkään. Sen kyllä huomaa ajaessa heti, eikä kyllä ainakaan ole mukavuutta lisäävä ominaisuus.
Joo tuttu tunne. VW Jetassa jäi iskari pohjaan pakkasella kun ajoin kanttarin yli. Ihmettelin viikon kovaa kyytiä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Juuri huomasin Ylellä uutisen, että ei-hyväksytyt LED polttimot ovat hylkäysperuste katsastuksessa. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja tätä joku täälläkin ehdotti.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jäärä
Viestit: 3762
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

jarikos kirjoitti: To Tammi 26, 2023 9:58 am Juuri huomasin Ylellä uutisen, että ei-hyväksytyt LED polttimot ovat hylkäysperuste katsastuksessa. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja tätä joku täälläkin ehdotti.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, on myös olemassa tieliikenteeseen soveltuvia led-polttimoita. Miten katsastuksessakaan valaisimia purkamatta voidaan selvittää, onko kyse hyväksytystä vai hyväksymättömästä polttimotyypistä?
Kyllä se siitä.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Jäärä kirjoitti: To Tammi 26, 2023 11:49 am
jarikos kirjoitti: To Tammi 26, 2023 9:58 am Juuri huomasin Ylellä uutisen, että ei-hyväksytyt LED polttimot ovat hylkäysperuste katsastuksessa. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja tätä joku täälläkin ehdotti.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, on myös olemassa tieliikenteeseen soveltuvia led-polttimoita. Miten katsastuksessakaan valaisimia purkamatta voidaan selvittää, onko kyse hyväksytystä vai hyväksymättömästä polttimotyypistä?
Tarkoitettaisiinkos tuossa kuitenkin auton alkuperäisasennettuja led-valoja vs. itse kötöstettyjä virityksiä.
450DT
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 8:40 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja 450DT »

Yhtään E-hyväksyttyä muutossarjaa jolla ajovalojen halogenien tilalle saadaan ledit, ei löydy markkinoilta. Tähän tällä on tarkoitus puuttua ja hyvä niin.
Jäärä
Viestit: 3762
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

450DT kirjoitti: To Tammi 26, 2023 1:22 pm Yhtään E-hyväksyttyä muutossarjaa jolla ajovalojen halogenien tilalle saadaan ledit, ei löydy markkinoilta. Tähän tällä on tarkoitus puuttua ja hyvä niin.
Niikö se on mennytkin? Muistelin vain uutisia parin kolmen vuoden takaa, joiden mukaan muutos oli jo hyväksynnässä.

Mutta liikenteen valomääräykset ovat todella jäykkiä. Kun sähkönsäästön nimissä poistettiin autoista EU-alueella pakolliset päiväajan takavalot, niin niitä ei sitten millään saada takaisin, vaikka ledien tulon myötä alkuperäinen syy on kadonnut. Ainakin minun uskoni kansainvälisiin organisaatioihin paranisi monta pykälää, mikäli ne pystyisivät myös perumaan järjettömät sääntönsä.
Kyllä se siitä.
VD5
Viestit: 1863
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Uusien määräysten mukaisesti mennee aiemmin kelvanneita tuulilasejakin jonkinlainen määrä vaihtoon. Reunasta reunaan halkeama on liimalasissa jatkossa aina hylkyperuste, ja yksikin vaurio näkökentässä, joksi jatkossa määritellään yksiselitteisesti pyyhkijöiden puhdistama alue, johtaa korjauskehotukseen.

Osuu omaankin nilkkaan yhden auton osalta, kun on edellisen omistajan jäljiltä kuskin puolen reunassa pystyhalkeama muutaman sentin pyyhkijän pysähtymiskohdasta keskelle päin. Olisin tosin vaihdattanut muutenkin, kun on niin hiekkapuhallettu, ettei pysty matalalta paistavaan vasta-aurinkoon oikein ajamaan.

Umpion sisällä oleva kosteus onkin mielenkiintoinen asia jatkossa. Ei välttämättä ole ihan halpa uusia jotakin adaptiivista umpiota sisälle tiivistyneen vesitipan takia...
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

VD5 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 4:36 pm Umpion sisällä oleva kosteus onkin mielenkiintoinen asia jatkossa. Ei välttämättä ole ihan halpa uusia jotakin adaptiivista umpiota sisälle tiivistyneen vesitipan takia...
Tuon pulman kanssa olen joutunut painimaan monesti. Aikanaan yksi 123 mersu ei ollut omistajalleen mieleinen kun vesi hikoili umpioissa. Hommasi siihen uudet, ja ei montaa kuukautta kun oli toisessa umpiossa huurut sisällä. Ei mennyt takuuseen, kun sitä kyseli, on kuulemma sellainen ominaisuus niissä umpioissa, eikä ole merkillä väliä. Niitä sitten kuivateltiin hiustenkuivaimella ja muilla puhaltimilla. Yhdet umpiot purin ja liimasin lasin tuulilasiliimalla, ja laitoin vielä niitä kosteuden keräyspusseja joita eri tuotteiden mukana tulee. Kyllä se veden kerääntyminen väheni mutta ei sitä poistumaan saanut. Nämä nykyiset muoviumpiot voi olla hankala edes yrittää muuta kuin vaihtaa uusiin. Takavaloissa näitä vetisiä valoja näkee usein. Alkaa varaosakauppa elpymään jos ne kaikki uusittaviksi menee.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: To Tammi 26, 2023 7:24 pm Tuon pulman kanssa olen joutunut painimaan monesti. Aikanaan yksi 123 mersu ei ollut omistajalleen mieleinen kun vesi hikoili umpioissa. Hommasi siihen uudet, ja ei montaa kuukautta kun oli toisessa umpiossa huurut sisällä. Ei mennyt takuuseen, kun sitä kyseli, on kuulemma sellainen ominaisuus niissä umpioissa, eikä ole merkillä väliä.
Mahtaako alkaa menemään takuuseen, kun on jatkossa hylkäämisen peruste?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tuo kosteus takavaloissa tuntuu typerältä hylkäysperusteelta, kun nykyautojen suurin takavalo-ongelma on se, että kuljettajat luottavat sokeasti valoautomatiikkaan ja ajavat siksi takavalot sammuksissa niin lumi- kuin vesisateellakin, kun tuo automatiikka tunnistaa vain valoisuuden, ei sadetta tai lumipöllyä. Hämärään tunneliin ajaessa nuo automaattiset takavalot aiheuttavat haitariefektin jonolle, kun edellä ajavan takavalot syttyvät yllättäen, niin ne tulkitaan helposti jarruvaloiksi, jarrutetaan siksi ja sitten koko takana tuleva jono jarruttelee. Hieno keksintö..
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot], maukka ja 26 vierailijaa