Katsastus tiukkenee

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Aakku »

SPS1975 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 9:31 pm Tuo kosteus takavaloissa tuntuu typerältä hylkäysperusteelta, kun nykyautojen suurin takavalo-ongelma on se, että kuljettajat luottavat sokeasti valoautomatiikkaan ja ajavat siksi takavalot sammuksissa niin lumi- kuin vesisateellakin, kun tuo automatiikka tunnistaa vain valoisuuden, ei sadetta tai lumipöllyä. Hämärään tunneliin ajaessa nuo automaattiset takavalot aiheuttavat haitariefektin jonolle, kun edellä ajavan takavalot syttyvät yllättäen, niin ne tulkitaan helposti jarruvaloiksi, jarrutetaan siksi ja sitten koko takana tuleva jono jarruttelee. Hieno keksintö..
Eikös hylkäyksen perusteeksi riittänyt vain ajovalot. Muiden valojen kosteudesta seuraisi huomautus.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Gedore
Viestit: 329
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:23 pm
Paikkakunta: Tampere and Keuruu
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Gedore »

Onhan noita umpion huuruja ennenkin ennen syyniä kuivattu. Heikompilaatuiset lisäH4:set tuppasi vetämään vettä sisäänsä ja siitähän ei virkamies tykännyt. Normihomma, polttimot irti ja nokka aurinkoon päin.
Teknik, sano ryssä kun saranan näki.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: To Tammi 26, 2023 9:41 pm
SPS1975 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 9:31 pm Tuo kosteus takavaloissa tuntuu typerältä hylkäysperusteelta, kun nykyautojen suurin takavalo-ongelma on se, että kuljettajat luottavat sokeasti valoautomatiikkaan ja ajavat siksi takavalot sammuksissa niin lumi- kuin vesisateellakin, kun tuo automatiikka tunnistaa vain valoisuuden, ei sadetta tai lumipöllyä. Hämärään tunneliin ajaessa nuo automaattiset takavalot aiheuttavat haitariefektin jonolle, kun edellä ajavan takavalot syttyvät yllättäen, niin ne tulkitaan helposti jarruvaloiksi, jarrutetaan siksi ja sitten koko takana tuleva jono jarruttelee. Hieno keksintö..
Eikös hylkäyksen perusteeksi riittänyt vain ajovalot. Muiden valojen kosteudesta seuraisi huomautus.
Eihän tuo valoista hylky ihan outoa ole, 65 vm A kadetistakin tuli hylky haalistuneista etuvilkun laseista. Samoin Ladan takavaloista.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: To Tammi 26, 2023 10:56 pm Eihän tuo valoista hylky ihan outoa ole, 65 vm A kadetistakin tuli hylky haalistuneista etuvilkun laseista. Samoin Ladan takavaloista.
Taisi olla valtiollisen katsastuskonttorin aikaan? Silloinhan sai virkamieheltä hylyn mistä vain, jos naama ei miellyttänyt.
Itse olen näistä haalistumisista saanut vain suullisia huomautuksia.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Kuuskakkone
Viestit: 739
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Aakku kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 7:59 am Taisi olla valtiollisen katsastuskonttorin aikaan? Silloinhan sai virkamieheltä hylyn mistä vain, jos naama ei miellyttänyt.
Itse olen näistä haalistumisista saanut vain suullisia huomautuksia.
Vieläkin on a-katsastuksella "valtionkonttorin" piirteitä. Transiitissa valo näytti liian ylös, virkamies sanaakaan sanomatta kirjasi korjauskehotuksen. Seuraavalla kerralla K1:llä katsuri tuumaili ääneen "jaa näähän näyttää vähän turhan ylös", kaivoi ruuvarin taskustaan ja käänsi valot kohdilleen.
Sama matkailuauton kanssa, jossa Sisun nappisilmistä tutut hellan umpiot. Niissä vanhemmiten mätänee se ihmeellinen hydraulinen korkeussäätö. A-katsastuksella huomautus paperiin, K1:sen inssi tuumas että "Ei nää enää nykyään toimi missään ja varaosia ei saa. Säädä vaikka prikoilla valot suurin piirtein oikein niin sillä hyvä".

Sitten taas toisaalta A:lta on monet kerrat jääny huomaamatta oikeasti turvallisuuteen vaikuttavia asioita, mm. katkennut takajousen norra tai puhkeamispisteessä oleva jarruputki..

Sanomattakin selvää, että A:n suuntaan en edes piere muuten kuin äärimmäisessä hädässä. Toivottavasti yrityskaupan myötä asenne ei muuttuisi kovin paljoa entisillä k1 konttoreilla.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Kuuskakkone kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 8:17 am Vieläkin on a-katsastuksella "valtionkonttorin" piirteitä. Transiitissa valo näytti liian ylös, virkamies sanaakaan sanomatta kirjasi korjauskehotuksen. Seuraavalla kerralla K1:llä katsuri tuumaili ääneen "jaa näähän näyttää vähän turhan ylös", kaivoi ruuvarin taskustaan ja käänsi valot kohdilleen.
Minä olen saanut tasavertaista kohtelua kaikilta asemilta, mutta A-katsastus on vain ollut kallis.
K-katsastuksessa hylyn yhteydessä oli merkintä, että valojen suuntaus pakussa oli liian alas. En viitsinyt korjata ja katsurikin sen huomasi. Sanoin, että antaa olla, koska seuraavaksi mulla on kuorma päällä jolloin valot näyttää oikein. Se säätö jäi sitten silleen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Sitä vartenhan pitäs sen valonsäädön toimia.
Niissä missä on.
En tiijä, porterissa näytti toinen valo liian ylös(ei hylätty siitä , korjauskehotus)
Ja kun säädin tasaan niin on kun parkit päällä ajais lyhkäsillä.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Ajovalon korkeudesta myös sanottu, kyseessä V70.
Ensin oli liian ylös ja katsastaja A-Katsastuksessa sääsi sitä hiukan. Seuraavana vuonna oli liian alas, en tehnyt mitään kun saan vilkuttelua osakseni lähivaloilla jo vanhastaan. Seuraavana vuonna korjauskehoitus, suuntaus liian ylös. Sitten oikein terästyin ja kävin säädättämässä korjaamolla. Taas korjauskehoitus, suuntaus liian ylös. Viime katsastuksessa oli kohdallaan. Kysyin vielä erikseen, että oliko ylä- vai alareservissä niin sanoin olleen ihan kohdallaan... Tarviisi vielä vanhoista katsastuslapuista katsoa, että onko sama umpio joka kerran.
Tuntuu olevan kyllä ihan sama, kun vaikka on longlife H7 polttimot, niin muutamia nekin häikii.

Toisesta aiheesta, Salossa ainakin meni K1 katsastus siihen henttiin, että en sen liikkeen saranoita kuluta. Ilmeisesti hylkyprosentti ei ollut riittävä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja jake74 »

A katastuksesta hain siirtolupaa kilpaautoon kolme viikkoa sitte. tunti ja 20 minnuuttia meni siiinä hommassa että sain luvan että aika hidasta oli palvelu
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jake74 kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 11:32 am A katastuksesta hain siirtolupaa kilpaautoon kolme viikkoa sitte. tunti ja 20 minnuuttia meni siiinä hommassa että sain luvan että aika hidasta oli palvelu
Täällä Salossa sai siirtolaput samalla kun vartosi katsastusta...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Kerran sain vähän kyseenalaisen leiman vaikka vähän soitin suutanikin katsurille. Mulla oli faijalta "saatu" päästölappu mukana. Sinänsä ihan virallinen ja kyseisestä autosta mitattu. Ei maksanut mulle mitään ja samalla sain kaasarin säädönkin. Pakokaasujen lämmöt vaan oli alhaalla niin faija sit lämmitti anturia sytkärillä, seuras testerin näyttöä ja otti printin kun arvot olivat kohdallaan.
Katsastaja kuitenkin mittas päästöt mut ei tietenkään laskuttanut. Kysyin et mikä se laskutusperuste on kun ne kuitenkin mitataan vaikka mulla on lappu mukana. Mutisi jotain pistokokeista. Ei siinä sen pistokokeessa kuitenkaan oo voinut samat arvot olla mut ilmeisesti toleranssin sisällä. Mikä lie sitten testerien kalibrointi.
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Varvikello kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 11:36 pm Kerran sain vähän kyseenalaisen leiman vaikka vähän soitin suutanikin katsurille. Mulla oli faijalta "saatu" päästölappu mukana. Sinänsä ihan virallinen ja kyseisestä autosta mitattu. Ei maksanut mulle mitään ja samalla sain kaasarin säädönkin. Pakokaasujen lämmöt vaan oli alhaalla niin faija sit lämmitti anturia sytkärillä, seuras testerin näyttöä ja otti printin kun arvot olivat kohdallaan.
Katsastaja kuitenkin mittas päästöt mut ei tietenkään laskuttanut. Kysyin et mikä se laskutusperuste on kun ne kuitenkin mitataan vaikka mulla on lappu mukana. Mutisi jotain pistokokeista. Ei siinä sen pistokokeessa kuitenkaan oo voinut samat arvot olla mut ilmeisesti toleranssin sisällä. Mikä lie sitten testerien kalibrointi.
Minä vien aina päästöistä todistuksen. Olen mielessäni päättänyt, että keskeytän katsastuksen heti, jos ehdotellaan pistokoetta. Olen aikoinani sitä ylimittaista huudattamista kuullut tarpeeksi katsastuksessa. Onneksi uudemmissa ei enää savuja mitata.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Magia
Viestit: 262
Liittynyt: Ma Tammi 13, 2020 6:50 pm
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Magia »

Lommo auton pohjassa aiheuttaa nykyään hylätyn.

Mahtaa olla mielenkiintoisia "keskusteluita" konttorilla tämän suhteen tulevaisuudessa.
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja juntunen »

No ihan oikeastihan tuossa pitäisi riittää asiantuntijan lausunto että akkukotelo ja akut ovat ehjiä vaikka olisikin jokin lommo. Tietysti kun on kysymys Suomesta niin voihan tämä järjettömyyksiinkin asti mennä.
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Talumees »

juntunen kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:37 pm No ihan oikeastihan tuossa pitäisi riittää asiantuntijan lausunto että akkukotelo ja akut ovat ehjiä vaikka olisikin jokin lommo. Tietysti kun on kysymys Suomesta niin voihan tämä järjettömyyksiinkin asti mennä.
https://yle.fi/a/74-20013743
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Talumees kirjoitti: La Tammi 28, 2023 8:27 pm
juntunen kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:37 pm No ihan oikeastihan tuossa pitäisi riittää asiantuntijan lausunto että akkukotelo ja akut ovat ehjiä vaikka olisikin jokin lommo. Tietysti kun on kysymys Suomesta niin voihan tämä järjettömyyksiinkin asti mennä.
https://yle.fi/a/74-20013743
"Tähän on syynä, että lommo voi esimerkiksi tukkia akun jäähdytyskanavia. Tämä puolestaan lisää tulipalon riskiä."
Miksi ei riittäisi asiantuntijan lausunto että tämä painauma ei ole tukkinut jäähdytyskanavia eikä vahingoittanut akkukotelolia eikä akkua? Siksikö että olemme Suomessa, joten järjen käyttäminen ei ole sallittua?
mh jkl
Viestit: 306
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

https://www.google.com/search?q=li+ion+ ... nz5ijXcckI

ei se nyt ihan turhaa ole valvoa nuita akkuja siinä ei kerkeä kissaa sanoa ku akku syttyy ja si belsebuubi ku et saa sammumaan.
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ihmeellistä tuo kun noita säädöksiä tekevät, uusia syntyy hetkessä, mutta vanhoja, toimimattomia pykäliä ei saada korjattua. Ainakin nuo "näkymättömät" takavalot olisi jo aika saada näkyviin! Automatiikka ei niissä toimi, eikä ajoneuvojen kuljettajat välitä, osaa, viitsi tehdä autoaan paremmin näkyväksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Ma Tammi 30, 2023 12:07 am Ihmeellistä tuo kun noita säädöksiä tekevät, uusia syntyy hetkessä, mutta vanhoja, toimimattomia pykäliä ei saada korjattua. Ainakin nuo "näkymättömät" takavalot olisi jo aika saada näkyviin! Automatiikka ei niissä toimi, eikä ajoneuvojen kuljettajat välitä, osaa, viitsi tehdä autoaan paremmin näkyväksi.
Ei niitä takavaloja koe ongelmaksi, kuin yksittäiset ihmiset.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Katsastus tiukkenee

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: Ma Tammi 30, 2023 12:07 am Ihmeellistä tuo kun noita säädöksiä tekevät, uusia syntyy hetkessä, mutta vanhoja, toimimattomia pykäliä ei saada korjattua. Ainakin nuo "näkymättömät" takavalot olisi jo aika saada näkyviin! Automatiikka ei niissä toimi, eikä ajoneuvojen kuljettajat välitä, osaa, viitsi tehdä autoaan paremmin näkyväksi.
Hyvä olisi takavalojen olla päällä Suomen vaihtelevissa olosuhteissa.

Siitä olen kyllä eri mieltä, että uusia säädöksiä syntyisi hetkessä. Melkoinen valmistelutyö niiden takana piilee. Se on sitä hommaa, joka ei näy meille tavallisille kaduntallaajille. Monet säädökset tulevat tietysti suoraan Brysselistä, jolloin kotimaista eforttia ei kulu juurikaan.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Belco, Google [Bot], jake74, Jiitek, Smirkelimies, thames, tiko ja 48 vierailijaa