Liikennevalot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja 1988 »

Mökilläni on liikennevalot pihaan ajajille. Nyt ohjaa liiketunnistin (kytkentäajan säädöllä) pelkkää vihreää valoa 7W. Taito ei riitä hommaamaan satiaisia ja ohjelmoimaan ”pirulliset” lähestymisvalot tulijoille. Löytyskö mötikälle tekijä. Systeemi on 12V. Minä antaisin ohjausvirran (12V) liiketunnistimen ajastimella ja +/- syötön möntikälle. Mötikältä sitten virtapiuhat valoille. Valojen syttymis-ja sammumisajankohdat määrittelisin minä (ne pirulliset), lopuksi kuitenkin vihreät palaisi ajastimen antaman ajan loppuun.
Voimalanmies
Viestit: 39
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 4:40 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja Voimalanmies »

Helpoin ja kaikinpuolin selkein, mutta ei varmasti maksimaalisen halvin: yksinkertainen ohjelmoitava logiikka!
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Voimalanmies kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 2:31 pm Helpoin ja kaikinpuolin selkein, mutta ei varmasti maksimaalisen halvin: yksinkertainen ohjelmoitava logiikka!
Olen samaa mieltä, mutta kohta alkaa rasperry-yms-leikkitietokoneiden kannattajat perustelemaan niiden erinomaisuutta myös tähänkin hommaan.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja imppu »

Onko tässä ideana tehdä jekkua tulijoille?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Avatar
ETS
Viestit: 731
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: L-virta
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja ETS »

imppu kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 3:25 pm Onko tässä ideana tehdä jekkua tulijoille?
Lienee niin paljon liikennettä, että oikein liikennevalot tarvii :shock: Onneksi saarimökillä ei ole tuommoisia ongelmia :D
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja tikman »

Täytyykö niitten aikojen olla säädettäviä? Miten olisi kaksi aikarelettä ja yksi diodi? Vaikka tämmöisiä: https://www.ebay.com/itm/123916172594 Diodiakaan ei tarvitse, jos punaisen ja keltaisen ei tarvitse palaa yhtäaikaa :D

Edit: Varmaankin helpoin releellä, joka kytkeytyy viiveen jälkeen päälle ja pysyy päällä kunnes virrat katkaistaan.
Sumi
Viestit: 259
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2017 8:10 am
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja Sumi »

imppu kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 3:25 pm Onko tässä ideana tehdä jekkua tulijoille?

Oisko pidempi kapea tie missä ei ohi mahdu? Vastakkain ku ajaa nii toinen peruuttaa takasi
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Urpo kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 2:48 pm Olen samaa mieltä, mutta kohta alkaa rasperry-yms-leikkitietokoneiden kannattajat perustelemaan niiden erinomaisuutta myös tähänkin hommaan.
Raspi, Arduino, Netduino tai Stm32. Kaikilla noilla oikeilla tietokoneilla voi tuon toteuttaa mutta vaatii enemmän harrastuneisuutta. Ohjelmoitavalla logiikalla pääsee helpommin itse toteutukseen vaikka itse laitteet maksaakin enemmän. Jos ulkopuolisella teettää, loppusumma on edullisempi logiikalla toteutettuna.

Mikähän mahtaisi olla noiden liikennevalojen arvioitu hinta teetettynä. Saattaa mielenkiinto hankkeeseen hiipua kun hinnasta aletaan puhua.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja tikman »

Tuon tyyppisessä olisi aika hyvät ohjelmointimahdollisuudet ainakin ilmoituksen mukaan: https://www.ebay.com/itm/143023160806. Eli kaksi tuommoista tarvitsisi. Luotettavuudesta en osaa sanoa, mutta eipä tuo mihinkään ydinvoimalaan ole tulossakaan.

Jotain tämmöistä kytkennäksi:
Kuva
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Jos molemmissa päissä tietä on tarkotus olla valot, niin niidenhän pitäisi olla kytketty toisiinsa jotta eivät päästä autoja yhtäaikaa pätkälle molemmista päistä. Vihreän jälkeen molempien pitää olla punasena suurin piirtein niin kauan kuin autolla kestää ajaa kyseinen väli. Vasta sitten voi vastapuolen valo antaa vihreää.

Kellovalo tuossa kohtaa on ehkä vähän kökkö, aiheuttaa turhaa seisontaa jos ei ketään liiku missään. Jonkinlainen vihreän pyyntö tuossa olis hyvä olla. Yksinkertaisimmillaan painonappi tai jonkinlainen liikennetunnistin. Näin valot ovat molemmissa päissä oletuksena punaiset ja pyynnön tullessa vaihtuu joko vihreälle heti, tai jos molemmista päistä tulee pyynnöt, niin valo vaihtuu vasta suoja-ajan jälkeen.

Onko kuin pitkästä pätkästä kyse, ja ajattelinko tätä nyt liikaa kaupungin liikennevalojen mukaisesti? :mrgreen:
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos pelkkä vihreä ja punainen valo riittää, niin vajaaseen viiteen sataan alv24 näyttää saavan yhden tuollaisen valon. Polttimokanta E27. Siihen kiinnitystolppa pitää itse ratkaista. Pitikö noita saada kaksi, eli tien molempiin päihin?

Tuossahan olisi hyvä olla sellainen automatiikka, että itse voisi aina oman kulkunsa mukaan vaihtaa sen kumpaan suuntaan on vihreällä. Silloin itsellä olisi mahdollisuus liikkua liukkaasti. Molemmissa päissä sitten tutka, joka punaisiin tullessa käynnistäisi viiveen laskennan ja sitten valot vaihtuisi. Ei tarvitsisi kovin suurta älyä välttämättä tuohon rakennella.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Sähköisesti aukeava kauko-ohjattava puomi tien kumpaankin päähän ja puomiin mökinhaltijan puhelinnumero johon voi soittaa pyytää puomin avausta ja mökinhaltija avaa puomin jos siltä tuntuu tai sitten ei..
roplaaja
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja 1988 »

Tikmannilla simppeli ratkaisu. Voisin jopa itse osata kytkeä. Van kun pitäis saada pun 10s, kelt 3s, takaisin pun 5s, kelt 2s, vihr lähest.kytkimen säädetyn ajan loppuun.==>”pirulliset”. (jos vielä pystyis/osais itse muutella paloaikoja). Onnistuisko tollanen tikmannin satiaisilla?
IiHoo845
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

Kuuskakkone kirjoitti: To Tammi 27, 2022 8:37 am Jos molemmissa päissä tietä on tarkotus olla valot, niin niidenhän pitäisi olla kytketty toisiinsa jotta eivät päästä autoja yhtäaikaa pätkälle molemmista päistä. Vihreän jälkeen molempien pitää olla punasena suurin piirtein niin kauan kuin autolla kestää ajaa kyseinen väli. Vasta sitten voi vastapuolen valo antaa vihreää.
Akselinlaskenta ratkaisee tämän ongelman. :D
Hiljaa susi tulee
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja tikman »

1988 kirjoitti: Su Tammi 30, 2022 1:40 pm Tikmannilla simppeli ratkaisu. Voisin jopa itse osata kytkeä. Van kun pitäis saada pun 10s, kelt 3s, takaisin pun 5s, kelt 2s, vihr lähest.kytkimen säädetyn ajan loppuun.==>”pirulliset”. (jos vielä pystyis/osais itse muutella paloaikoja). Onnistuisko tollanen tikmannin satiaisilla?
Täytyy kyllä kysyä, että mitä tällä vilkuttelulla loppujen lopuksi haetaan? Tuolla ohjelmoitavalla releellähän onnistuu punaisen ja keltaisen välkyttely valituilla sekuntimäärillä vaikka n kertaa ja sitten toisella releellä kytketään lopuksi vihreä päälle. Mutta onko aikojen todella oltava kuvatun kaltaiset? Keltaista ekalla kerralla 3s ja toisella 2s? Kuka tuon eron huomaa? Ei siis keltaisen ja punaisen polttoa yhtäaikaa "oikeitten" liikennevalojen tapaan? Yksi kolmen valon tolppa vai useampi?

Haetaanko siis taulukkoa, johon noita valojen polttoaikoja pitäisi pystyä perätysten listaamaan mielivaltainen määrä mielivaltaisen tarkoilla ajoilla?

Kalleimman projektin aineksethan saadaan helposti kasaan siten, että tilaaja ei tiedä mitä on tilaamassa ja toimittaja vielä vähemmän mitä on toimittamassa. :lol:
1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Re: Liikennevalot

Viesti Kirjoittaja 1988 »

”Tuolla ohjelmoitavalla releellähän onnistuu punaisen ja keltaisen välkyttely valituilla sekuntimäärillä vaikka n kertaa ja sitten toisella releellä kytketään lopuksi vihreä päälle” Em. vastauksellasi sain vastauksen kysymykseeni, kun en ymmärtänyt timerin ohjelmointilogiikkaa. Kyseessä on yksi ainoa valotolppa pihaan tultaessa. Kiitos opastuksesta!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Saapiska, Urbo ja 77 vierailijaa