Kahvia tilasin

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Itse kun en kahvia juo, niin en omakohtaisesti osaa ottaa kantaa makuun.
Mutta välillä noissa tapahtumissa olen joutunut keittämään kahvia ja kyläseuralla on semmoinen iso perkolaattori, mihin menee muistaakseni 9l vettä ja 100 kuppia tulee valmista kahvia.
Yleensä sillä kun laittaa yhden paketin tummapaahtoista presidenttiä täyteen pannuun, pannujauhatus, niin moitteita ei tule, enempi kehuja.
It has three speed: here, there and gone...
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja sohvi »

toyopet kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 5:50 pm Itse kun en kahvia juo, niin en omakohtaisesti osaa ottaa kantaa makuun.
Mutta välillä noissa tapahtumissa olen joutunut keittämään kahvia ja kyläseuralla on semmoinen iso perkolaattori, mihin menee muistaakseni 9l vettä ja 100 kuppia tulee valmista kahvia.
Yleensä sillä kun laittaa yhden paketin tummapaahtoista presidenttiä täyteen pannuun, pannujauhatus, niin moitteita ei tule, enempi kehuja.
Tuo on 60kupin perkolaattori. Mulla on itellä 100 kupin masiina, siihen laitetaan 1,5 pkt puruja. Tekee kyllä hyvää kahvia, ja pysyy hyvän makuisena pitkään
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

sohvi kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 9:11 pm
toyopet kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 5:50 pm Itse kun en kahvia juo, niin en omakohtaisesti osaa ottaa kantaa makuun.
Mutta välillä noissa tapahtumissa olen joutunut keittämään kahvia ja kyläseuralla on semmoinen iso perkolaattori, mihin menee muistaakseni 9l vettä ja 100 kuppia tulee valmista kahvia.
Yleensä sillä kun laittaa yhden paketin tummapaahtoista presidenttiä täyteen pannuun, pannujauhatus, niin moitteita ei tule, enempi kehuja.
Tuo on 60kupin perkolaattori. Mulla on itellä 100 kupin masiina, siihen laitetaan 1,5 pkt puruja. Tekee kyllä hyvää kahvia, ja pysyy hyvän makuisena pitkään
Kyllä se on 100 kupin, tai 90 taitaa olla mittalasin viimeinen lukema.
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Rauta ja Petroolissa join viimeksi korviketta. Se jopa maistui lähes kahvilta, vaikka siinä ei ollut kahvinporoja käytetty lainkaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Mutteriuuno
Viestit: 2777
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Tummaa Presidenttiä, pannujauhatus, kiehuvaa vettä pressopannuun porojen päälle, kolmen minuutin muhimisen jälkeen nautitaan heti ilman lisukkeita. Muut kurat alkaneet tökkiä.
-VJ-
Viestit: 477
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2010 12:24 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja -VJ- »

mtalo kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 1:58 pm
Purujen määrään muuttamista kannattaa kokeilla. Jossain vaiheessa ymmärsin vähentää purujen määrää aika rajusti, niin maku parani huomattavasti. Laitan täyteen pannuun max. 5 isoa lusikkaa, joka tulee Mocca Masterin mukana. Tälläistä tummaa ruotsalaista kahvia saattaa riittää neljäkin.
Se on kahden kupin mittalusikka, 5 lusikallista täyteen 10 kupin pannuun on juuri oikea määrä.
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja sohvi »

toyopet kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 9:17 pm
sohvi kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 9:11 pm
toyopet kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 5:50 pm Itse kun en kahvia juo, niin en omakohtaisesti osaa ottaa kantaa makuun.
Mutta välillä noissa tapahtumissa olen joutunut keittämään kahvia ja kyläseuralla on semmoinen iso perkolaattori, mihin menee muistaakseni 9l vettä ja 100 kuppia tulee valmista kahvia.
Yleensä sillä kun laittaa yhden paketin tummapaahtoista presidenttiä täyteen pannuun, pannujauhatus, niin moitteita ei tule, enempi kehuja.
Tuo on 60kupin perkolaattori. Mulla on itellä 100 kupin masiina, siihen laitetaan 1,5 pkt puruja. Tekee kyllä hyvää kahvia, ja pysyy hyvän makuisena pitkään
Kyllä se on 100 kupin, tai 90 taitaa olla mittalasin viimeinen lukema.
Ok. Mä laitan 1,5 pkt pannujauhatusta 🙂
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
dextsoni
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2018 1:35 pm
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja dextsoni »

Tummapaahto kahvit on vähän kuin punaviinit, monenlaisia maku vivahteita löytyy. Pelican rougelta ja ardvid norquistilta löytyy myös hyviä tummiapaahtoja.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja avensi »

Kahvipaketin hinta nousi kertarysäyksellä jopa yli 6 euroon – Näin se näkyy nyt paahtimossa ja marketeissa: ”Halpoja tarjouksia tuskin nähdään”
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000008540462.html
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1270
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Jostakin tullu talouteen tuollaiset esineet
Kuva
Niillä on ollut kätevä tirauttaa kahvit yhdelle ihmiselle. Sihti on äkkiä huuhdeltu, eikä muuta tiskattavaa tule kuin tuo muki.

Ei näy kuva. Jos näkyis, siinä olis pääosassa muovinen syvä teesihti ja muki.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja avensi »

5e on kahvipaketin max hinta mulla , ostan kaikkea muuta kahvia jos saa alle 5e ?
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7803
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

toyopet kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 5:50 pm Itse kun en kahvia juo,
Juotko teetä sitten,minä juon aamuisin teetä,päivällä juon kerran kahvia,hiukan toista mukillista,kahvia on jäljellä joulu tervehdyksistä muutama paketti presidenttiä.
Yksi naapurin mies aikoinaan sairasti vatsaansa,eikä sille tainnut käydä edes tee ja hän joi keitettyä vettä,kun toiset toiset joi kahvia.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7803
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Aakku kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 9:19 pm Rauta ja Petroolissa join viimeksi korviketta. Se jopa maistui lähes kahvilta, vaikka siinä ei ollut kahvinporoja käytetty lainkaan.
Jo edesmennyt,kylänmies muisteli pula-aikaa,kertoi että,kun kahvia alkoi taas saamaan,niin kahvi maistui ensin,korvikkeeseen tottuneiden suissa pahalta.
Meillä kotona,pula-ajan peruna juotiin aika laihaa kahvia,kun olin kerran mukulana,äidin mukana kyläilemässä kaupungissa,niin siellä tarjottiin vahvempaa kahvia ja se oli minusta pahaa.
Niin ja se kahvi,sen keittäminen sitten,se oli vähintääkin noituutta,edellisen kahvinjuonnin jälkeen,pannuun jääneiden porojen päälle,kaadettiin vettä ja se kiehautettiin,sitten se kaadettiin toiseen pannuun,siihen lisättään vähän poroja sekä kiehautettiin ja tästä tuli sitten,se tarjottava kahvi.
Toisinaan keitettiin "jatkettua" kahvia,lisättiin vaan vettä ja poroja vanhan kahvin päälle.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kahville ei oikein oo vaihtoehtoja, jos se ratkaisevasti kallistuu niin juomakertoja voi hieman harventaa.
Teetä en voi juoda, kupillisesta alkaa jo mahassa kiertämään. Hajukin yököttää.

Taitaa vesi ja maito olla vaihtoehdot jos kahvia ei saa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Tammi 27, 2022 8:10 am Toisinaan keitettiin "jatkettua" kahvia,lisättiin vaan vettä ja poroja vanhan kahvin päälle.
Näin tehtiin paikallisessa baarissa. Kahvi maistui erityisen aromikkaalta. Kysyttäessä taika oli siinä, että suurtalouspannussa keitettiin uutta kahvia vanhan päälle, kun säiliö oli vielä puolillaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
IiHoo845
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 9:39 pm Ei oikeen oo vaihtoehtoja kuin Juhla-Mokka. Kulta Katriina pääsöö likille.
Kulta-Katriina oli vuosia sitten ok. Sitten maku muuttui järkyttäväksi kuraksi ja aloittivat massiiviset mainoskampanjat. Kerran vuodessa - parissa ostan paketin ja kokeilen ovatko keksineet jo miksei mene kaupaksi juhlamokan hinnalla. Toistaiseksi eivät ole.
Hiljaa susi tulee
-Masa-
Viestit: 1374
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Tammi 27, 2022 8:10 am .... juotiin aika laihaa kahvia,kun olin kerran mukulana....
Tuosta tulee mieleen, kun mukulana olin setäni luona yötä ja ehtoolla oli iltapalan aika. No leipää ja juotavaa oli pöydässä. Olin jonkin aikaa kuppia hämmennettyä kysynyt: Onko tämä teetä vai kahvia? Vastaus: Kahvia. Kahviin laitoin maitoa, teehen en. :oops:
MF 4245 -98
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7803
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

-Masa- kirjoitti: To Tammi 27, 2022 10:10 am
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Tammi 27, 2022 8:10 am .... juotiin aika laihaa kahvia,kun olin kerran mukulana....
Tuosta tulee mieleen, kun mukulana olin setäni luona yötä ja ehtoolla oli iltapalan aika. No leipää ja juotavaa oli pöydässä. Olin jonkin aikaa kuppia hämmennettyä kysynyt: Onko tämä teetä vai kahvia? Vastaus: Kahvia. Kahviin laitoin maitoa, teehen en. :oops:
Toi yks,laittaa teehen maitoa,minä en,televisiota kun katselee,niin ulkomaalaiset,laittaa teehen maitoa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Tammi 27, 2022 10:21 am Toi yks,laittaa teehen maitoa,minä en,televisiota kun katselee,niin ulkomaalaiset,laittaa teehen maitoa.
Minä laitan aina teehen rasvatonta maitoa, mutta ei sokeria. Kahviin maito ei sovi, vaan ainoastaan kuohukerma.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
rattori
Viestit: 11126
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Kahvia tilasin

Viesti Kirjoittaja rattori »

avensi kirjoitti: To Tammi 27, 2022 7:19 am 5e on kahvipaketin max hinta mulla , ostan kaikkea muuta kahvia jos saa alle 5e ?
Siitä sulle halpaa ja helevetin huonoo... https://www.foodie.fi/entry/xtra-500g-s ... 0191106420

2,69€
0.50 kg

5.38€/kg
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Google [Bot], jarikos, juntunen, kkuula ja 57 vierailijaa