Land cruiser 120 4d4 timing belt

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Land cruiser 120 4d4 timing belt

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Taas pitää viisaammilta kysyä.... Pyörittääkö ko. aparaatin timing belt joka vaihdetaan 150 000 km välein pelkästään polttoaine pumppua ? Tuleeko tuhoa jos moinen remmi katkeaa kesken ajon vai katkeaako vaan matkanteko? Onko Koneessa nokkkaakselin pyöritys toteutettu ketjulla ja siten huoleton verrattuna hihnaan? Ehkä tyhmiä kysymyksiä tietäjien mielestä.... Koslan käyttöohjekirja on viroksi ja just siitä kielestä ei minulle aukea juuri mitään... Eikä tekniikasta mitään ymmärtämätön kantavirolainen nainen naapurista juurikaan enempää saanu irti :roll:
takana loistava tulevaisuus
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Land cruiser 120 4d4 timing belt

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Muutamassa Cruiserin moottorissa on todella lyhyt jakohihna, pyörittää vain nokka-akselia
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Land cruiser 120 4d4 timing belt

Viesti Kirjoittaja Arpe »

kokastelija kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 6:33 am Taas pitää viisaammilta kysyä.... Pyörittääkö ko. aparaatin timing belt joka vaihdetaan 150 000 km välein pelkästään polttoaine pumppua ?
Tuohan on kolmelitranen eikö?
Tuossa 2,5l D4D Hiluxin moottorissa timing belt pyörittää pelkästään nokka-akselia ja vaihtoväli on 150 000 km. Eiköhän liene isommassa sama juttu.
Asiaan sen enempää perehtymättä mie oon ymmärtäny, että noissa nokkaketju pyörittää commonrail, sekä alipainepumppua ja samaan pakettin on laakeroitu nokka-akselia pyörittävän hihnan vetävä hihnapyörä, eli jakohihna ei tule nokalle kampiakselin päästä, vaan railipumpun päästä.
Romua tulee kannessa, jos remmi katkee. :roll:
Tosin noissa 150t km ajettu hihna sekä kiristäjä on näppituntumalla vielä täysin uuden veroinen, eli uskaltaisin ajaa ainakin Hiluxin koneella reilusti yli vaihtovälin.
Vesipumppu kannattaa vaihtaa samaan konkurssiin, koska sen vaihtaminen erikseen edellyttää jakohihnan, sen kiristäjän, sekä nokka-akselin hihnapyörän irroittamista.
Ainakin tuossa 2,5 koneessa alkaa vesipumpun laakeri antaa urinaa tuossa 180t km paikkeilla. Varsinkin, jos kilometrit on kertyny verkkaiseen tahtiin.
Jiitek
Viestit: 5871
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Land cruiser 120 4d4 timing belt

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Noiden vehkeiden jakopää on niin helppo ja halpa teetättää vaikka palveluntarjoajallakin, että en kyllä näe järkeä alkaa jatkamaan vaihtoväliä, jättää vaikka sen vesipumpun vaihtamatta jos nuukailla haluaa. Vaikka toki se varmaan kestää vaikka tuplata sen vaihtovälin ja säästöhän se on pienikin säästö.. :roll:

Taisi itelläkin mennä melkein pari tuntia viimenksi 120:n jakopään vaihdossa kun sai välillä niitä kopan ruuveja etsiä lattialta.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Land cruiser 120 4d4 timing belt

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joo ei ollut kallis merkkikorjaamollakaan vaihdettuna.
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Land cruiser 120 4d4 timing belt

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Arpe kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 8:07 am
kokastelija kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 6:33 am Taas pitää viisaammilta kysyä.... Pyörittääkö ko. aparaatin timing belt joka vaihdetaan 150 000 km välein pelkästään polttoaine pumppua ?
Tuohan on kolmelitranen eikö?
Tuossa 2,5l D4D Hiluxin moottorissa timing belt pyörittää pelkästään nokka-akselia ja vaihtoväli on 150 000 km. Eiköhän liene isommassa sama juttu.
Asiaan sen enempää perehtymättä mie oon ymmärtäny, että noissa nokkaketju pyörittää commonrail, sekä alipainepumppua ja samaan pakettin on laakeroitu nokka-akselia pyörittävän hihnan vetävä hihnapyörä, eli jakohihna ei tule nokalle kampiakselin päästä, vaan railipumpun päästä.
Romua tulee kannessa, jos remmi katkee. :roll:
Tosin noissa 150t km ajettu hihna sekä kiristäjä on näppituntumalla vielä täysin uuden veroinen, eli uskaltaisin ajaa ainakin Hiluxin koneella reilusti yli vaihtovälin.
Vesipumppu kannattaa vaihtaa samaan konkurssiin, koska sen vaihtaminen erikseen edellyttää jakohihnan, sen kiristäjän, sekä nokka-akselin hihnapyörän irroittamista.
Ainakin tuossa 2,5 koneessa alkaa vesipumpun laakeri antaa urinaa tuossa 180t km paikkeilla. Varsinkin, jos kilometrit on kertyny verkkaiseen tahtiin.
Kiitos tiedosta. Enää ei tartte epäillä.... Baarparlamentti vahvistettenua taksimiehellä oli väärässä (taas)
takana loistava tulevaisuus
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Land cruiser 120 4d4 timing belt

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jos tuo on yhtään samanlainen systeemi kun hiacessa niin ei ole iso homma vaihtaa.
Eniten ärsytystä on joissakin yksilöissä tuonut todella tiukalla oleva johtosarja jonka alla on suojakopan kiinnitys pultti :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Olli S. ja 49 vierailijaa