Peräkärryyn nastarenkaat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
paku74
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 12:20 pm
Viesti:

Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja paku74 »

Peräkärryä tullut käytettyä lähinnä sulanmaan aikaan. Miettinyt nastarenkaiden laittoa. Toki pitoa nastoilla saa lisää, mutta miettinyt että kuinka paljon noista oikeasti on kärryssä hyötyä, käytännön kokemusta kellään?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

paku74 kirjoitti: La Tammi 22, 2022 9:53 am Peräkärryä tullut käytettyä lähinnä sulanmaan aikaan. Miettinyt nastarenkaiden laittoa. Toki pitoa nastoilla saa lisää, mutta miettinyt että kuinka paljon noista oikeasti on kärryssä hyötyä, käytännön kokemusta kellään?
Minkälaiseen kärryyn?
Itse olen suunnitellut asentaa jarruttomaan Muuliin kitkarenkaat noiden halpis kesäpyörien sijaan. Nastoja en viitsi ajatella, kun sitten pitäisi olla kesärenkaat erikseen vähille vedoille. Renkaan pinta kyllä kestää omassa käytössä kauemmin aikaa, mitä runko.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Teliperäkärryssä voisi olla hyötyä kesärenkaita paremmasta pidosta, näillä iljanteisilla keleillä jos pihan kaltevalla jääpinnalla peruuttelee, helposti kärry alkaa valua alarinteeseen.

Nyt kun pienemmillä teillä ovat syvät jääurat pyöränjälkien kohdalla, nastarenkaallinen kärry nousee urasta helpommin, eikä auraa sivuittain.

Silloin tuli nastarenkaat hankituksi, kun firman jarrullista kärryä veti muutama nastarenkaallinen auto. Kitkarenkaat tulivat käryn mukana. Niiden kuluttua loppuun, tuli nastattomat M+S mutta vaihdoin nyt liukkaille nastat alle.

Teliperävaunu nastoilla vastustaa jäällä kääntymistä selvästi, vaikka pysyykin suunnassa paremmin.

-SS-
heijo
Viestit: 2706
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja heijo »

Minulla on ollut vuodesta 2001 nastarenkaat talvisin jarruttomassa kärryssä, on paljon turvallisempi vetää, kun kesärenkailla. Tälle talvelle uusin juuri Gislavedit 165x13, 200€ töineen.
Minkä huollamme sen korjaamme.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja avensi »

Uutena vein rengasliikkeeseen kilvettömän kärryn ja sanoin että niin leveät nastarenkaat kun saat mahtumaan !
Rengasliike laitto michelin 175 -13 alkuperäset 155 13 hyvä pito telikärryssä .
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja juha »

Kitkarenkaat kesät talvet.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja jiipee »

avensi kirjoitti: La Tammi 22, 2022 12:38 pm Uutena vein rengasliikkeeseen kilvettömän kärryn ja sanoin että niin leveät nastarenkaat kun saat mahtumaan !
Rengasliike laitto michelin 175 -13 alkuperäset 155 13 hyvä pito telikärryssä .
Kapea nastarengas pitäää yleensä leveää paremmin jäällä.

Meidän talvikäytössä olevissa kärryissä on erilaisia renkaita. Maastoperäkärryssä on kesärenkaat ympäri vuoden, kuomukärryssä m+s kitkat ympäri vuoden ja jarrullisessa 2-akselisessa on talvella m+s nastat, kesällä kesärenkaat.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

jiipee kirjoitti: La Tammi 22, 2022 3:19 pm
avensi kirjoitti: La Tammi 22, 2022 12:38 pm Uutena vein rengasliikkeeseen kilvettömän kärryn ja sanoin että niin leveät nastarenkaat kun saat mahtumaan !
Rengasliike laitto michelin 175 -13 alkuperäset 155 13 hyvä pito telikärryssä .
Kapea nastarengas pitäää yleensä leveää paremmin jäällä.

Meidän talvikäytössä olevissa kärryissä on erilaisia renkaita. Maastoperäkärryssä on kesärenkaat ympäri vuoden, kuomukärryssä m+s kitkat ympäri vuoden ja jarrullisessa 2-akselisessa on talvella m+s nastat, kesällä kesärenkaat.
Juu, harhakäsitys, että leveällä renkaalla saa parempaa pitoa.
Tuo sama harha koskee autolla maastoajoa. Jostain syystä monet asentaa leveät littanat alle pitoa saadakseen.
Itselläni on ollut Daihatsu Rocky ja RangeRover. Molemmilla pääsi parhaiten, kun renkaat oli niin kapeat, kun löytyi.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Asiaa sivuten. Ajelin tuossa muutama päivä sitten työmaata kohti, edellä ajoi ilmeisesti joku qashqai kuomukärry perässä.Tienpinta oli ehkä vähäsen normaalia liukkaampi ja sivutuulta kohtalaisesti. Jätin reilun turvavälin tuohon yhdistelmään kun meno oli niin vaarallisen näköistä, kärry kulki koko ajan eri linjassa kuin auto ja pienikin vauhdin muutos sai kärryn tekemään näyttäviä sivuluisuja vastaantulijoiden kaistalle. Onko tuollainen yksiakselinen kuomukärry tosiaan noin tuuliherkkä? Kuormaakaan siinä ei näyttänyt pahemmin olevan, mahdollisesti jotkut tosi vanhat kesäkumit alla? Nuo itsellä lainassa olleet telikärryt ei ainakaan ole tuolla tavalla perässä tulleet ikinä.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja avensi »

Juu ton takia en ole vuosiin enään vetäny yksiakselista kärryä vaan 4 telikärry menossa ja rauhallista on meno !
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

avensi kirjoitti: La Tammi 22, 2022 10:35 pm Juu ton takia en ole vuosiin enään vetäny yksiakselista kärryä vaan 4 telikärry menossa ja rauhallista on meno !
Minä oletan kuitenkin kyseessä olevan kevyen tyhjän kärryn, jossa on kovettuneet 15 vuotta vanhat kuluneet kesärenkaat.
Telikärry varmaan pitää paremmin, kun siinä on omamassaa akselin verran enemmän. Suoralla sivupito saattaa olla parempi, edelyttäen siinäkin hyviä renkaita. Jäisellä pinnalla telikärry taas tuppaa puskemaan peruutettaessa.
Ylipäänsä en ymmärrä, miksi 750 kg kärryssä pitää olla teli, kun yksikin akseli riittää kantavuuden osalta. Hyvillä jousilla yksiakselinen ei pompi, mutta on huomattavasti mukavampi käsinkin siirrellä, kun on täysi lasti päällä. Niin ja akselin verran kantavuutta enemmän.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-Masa-
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Aakku kirjoitti: La Tammi 22, 2022 10:52 pm Ylipäänsä en ymmärrä, miksi 750 kg kärryssä pitää olla teli, kun yksikin akseli riittää kantavuuden osalta. Hyvillä jousilla yksiakselinen ei pompi, mutta on huomattavasti mukavampi käsinkin siirrellä, kun on täysi lasti päällä. Niin ja akselin verran kantavuutta enemmän.
Toinen akseli tarvitaan, jotta jarruttomalla voidaan tukevasti vetää tälläisiä kurmia :lol:
https://www.theage.com.au/national/vict ... jjydy.html

Mulla on muuten Muulin LH kärry ja se on kyllä hieno vedettävä verrattuna moneen muuhun.
MF 4245 -98
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

-Masa- kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 8:53 am Toinen akseli tarvitaan, jotta jarruttomalla voidaan tukevasti vetää tälläisiä kurmia :lol:
https://www.theage.com.au/national/vict ... jjydy.html

Mulla on muuten Muulin LH kärry ja se on kyllä hieno vedettävä verrattuna moneen muuhun.
Tuo kantavuus on kyllä aivan totta. Tutulta timpurilta kysyin, miksi hänellä on jarruttomassa kärryssä teli. On kuulemma välttämätön hänen työssään, kun joutuu kuljettamaan yli tonnin painavia lankkukuormia. Asia tuli selväksi. Itse pystyn kuljettamaan vain 500 kg.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jarruttoman ylikuormasta selvinnee sakoilla, mutta jos tyhjälläkin jarrullisella, jossa kirjattu kokonaismassa summautuu auton kokonaismassan kanssa yli 3,5 tonnin, ja pikku e puuttuu, lähtee kortti kuukausiksi.

Monet keskiluokan autot, passatit ja mondeot, ovat taas varkain saaneet parisataa kiloa painoa lisää. Voi tulla B-kortilliselle yllätyksenä, kun tuttua jarrullista kärryä kytkee.

-SS-
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja juha »

-SS- kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:31 am Jarruttoman ylikuormasta selvinnee sakoilla, mutta jos tyhjälläkin jarrullisella, jossa kirjattu kokonaismassa summautuu auton kokonaismassan kanssa yli 3,5 tonnin, ja pikku e puuttuu, lähtee kortti kuukausiksi.



-SS-
Niin ne ajat muuttuu.
Pikku e:n olisi saanut ihan ostaa konttorilta viiidelläkympillä aikanaan.
1sf
Viestit: 204
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm

Re: Peräkärryyn nastarenkaat

Viesti Kirjoittaja 1sf »

Hyvä että kärryn ostaja voi valita yhdellä tai kahdella akselilla. Omaan käyttöön en ota kaksiakselista.

Kyllähän sitä tulee joskus tarvetta joskus vetää perävaunua joka painaa yli auton papereissa olevan painon. En ole huomannut minkäänlaista haittaa ja riskiä, muiden puolesta en voi puhua.

Onnettomuudet taitaa tapahtuvan raskaammille yhdistelmille joissa kuolee joka vuosi, myös huonojarruisia traktoreita on kaikkialla liikenteessä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa