Polaris supertrak

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Takavarissa näyttäs olevan hiukka syvällä mutta etuvari tuntus kiristävän hihnaa.eikö sen hihnan pitäs etuvarissa päästä liikkuun vapaasti ilman kuormaa.katon sen hihnan viä kun meen talliin.numero oli muistaakseni 1150?
7710Alert
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

Ok. 1105 varmaan. Etuvari = kytkin. Jos kytkin on likanen, kulunut ja jumissa, niin ei se irrtota eli aukea tarpeeksi, niin jää se vetopäälle vaikka kävis tyhjäkäyntiä. Huoltoa sille. Nuista Lynxin kytkimistä ei ole mulla tietoa.

Uus Pollen hihna on n.35mm leveä. Onkohan Lynxissä kapeampi, niin ei se kytkinkään kauhean paljon ylimäärästä aukea?

Paljon se vanha hihna oli leveä ja mitä numeroita siinä oli?
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Ultimax1105 ja leveys 34mm.vanha samanlainen.se kytkin ei ollu pöydällä kun halusin nähdä josko pelais noin mutta taitaa kumminkin purattaa?se ei ihan aukea tai hihna inan liian leveä?
7710Alert
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

rock-ola kirjoitti: Ti Tammi 18, 2022 12:23 pm Ultimax1105 ja leveys 34mm.vanha samanlainen.se kytkin ei ollu pöydällä kun halusin nähdä josko pelais noin mutta taitaa kumminkin purattaa?se ei ihan aukea tai hihna inan liian leveä?
Näillä tiedoilla veikkaisin että se kytkin on se vika paikka. On vähän jumissa vaikka vähän liikkuukin. Putsaus ja/tai huolto on kuitekin joka vuosi hyvä tehdä. Ja jos on ollut säilytyksessä jonku kuusen alla kesät, niin ei ainakaan parane.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Kytkimestä vielä.siinä Tumpin kuvassa on juurikin samanlainen kuin minulla.mikähän tuon oikea irroitustapa on kun siinä ei mitään mistä ottaa kiinni.ymmärsin että alipaineletkun reiästä lukkotappi kampiakselille ja pyöräytetään kytkintä vastapäivään.vaan mistä kiinni.ajattelin yrittää ruuvipuristimella ulkokehältä jos siitä sais kii.perkule kun kelkka oli viikon lämpimässä tallissa eikä tullu purettua.osin siksikin kun moni sano että kyllä ne pelaan alkaa kun pääsee antaan hanaa.....
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

rock-ola kirjoitti: Ti Tammi 18, 2022 2:16 pm Kytkimestä vielä.siinä Tumpin kuvassa on juurikin samanlainen kuin minulla.mikähän tuon oikea irroitustapa on kun siinä ei mitään mistä ottaa kiinni.ymmärsin että alipaineletkun reiästä lukkotappi kampiakselille ja pyöräytetään kytkintä vastapäivään.vaan mistä kiinni.ajattelin yrittää ruuvipuristimella ulkokehältä jos siitä sais kii.perkule kun kelkka oli viikon lämpimässä tallissa eikä tullu purettua.osin siksikin kun moni sano että kyllä ne pelaan alkaa kun pääsee antaan hanaa.....
Niin jos puhutaan nyt kytkimestä, tai ykkös variaattorista (sama asia), niin pulttipyssyllä tumpin kuvassa näkyvä pultti pois ja sen jälkeen vain otat kytkinosuuden pois konehuoneesta ja purat. Ei se ulompi lautanen keskipako-osineen ole mitenkään mystisesti kiinni sisemmässä lautasessa! Pultti pois ja ulompi lautanen osineen pitäisi lähteä ihan ilman väkivaltaa irti :idea:

Sisempi lautanen on lujasti kammessa kiinni, mutta sitä ei edes tarvitse yrittää irrottaa.


En ainakaan omissa rotax koneisissa ole joutunut kytkimen kanssa taistelemaan irrottaessa. Ulosvetopultti löytyy minultakin vain sisemmän lautasen irrotusta varten, ja kytkimen olen ottanut pöydälle ihan ym. metodein
Viimeksi muokannut korsteeni, Ti Tammi 18, 2022 2:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

No pultti oli irti ja kyllä sitä kolisteltiin suuntaan jos toiseenkin mutta kovin tuntu kii olevan.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Niin ja jos se kierteellä olis niin luulis sen pultin alla olevan jotain josta sais avaimella kiinni.
Mököttäjä
Viestit: 1169
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Onko siinä Ultimaxissa niitä hampaita myös selkäpuolella? Minulla oli ja ei kestänyt vanhassa pollessa yhtään se hihna, vaan selkäpuolelta lähti paloja irti melkein heti. Piti myös pientä vikinää tyhjäkäynnillä alusta asti. En nyt muista mistä ostin, mutta myyjää reklamoidessani sanoi, että asia johtuu kuluneesta variaattorista, joka ottaa väärästä kohtaa kiinni ja kuormittaa hihnaa epätasaisesti. No tiedä sitten, mutta myi Daycon hihnan sileällä selkäpuolella ja se on toiminut hyvin, ei kitise ja on kestänyt ainakin hetken.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

rock-ola kirjoitti: Ti Tammi 18, 2022 2:33 pm Niin ja jos se kierteellä olis niin luulis sen pultin alla olevan jotain josta sais avaimella kiinni.
Tuo sinulla oleva kytkin muistuttaa kokoonpanolta hieman (ei täysin) videolla näkyvää ski-doon tra-kytkintä. Katso kohdasta 3:00 eteenpäin, niin hokaat idean miten itse kytkinosa on kiinni sisemmässä lautasessa/akselissa. Tuo ulosvetopultti siis kiertyy sisemmän lautasen kierteeseen ja kevyt kopautus pultinpäähän käsin kannatellen ulompaa lautasta riittää irrottamaan ne toisistaan. Siihen ei tarvi mitään erikoisia avaimia, eikä noita ykkösvariaattorin lautasia kierretä mihinkään suuntaan, kuten taas toimitaan kakkosvariaattorin kanssa!

https://youtu.be/zaZ57pibCvY

Käänteisesti siis keskipultti irrotettuna ulompi lautanen osineen lähtee irti helposti (omana kokemuksena jonkun kymmenen kertaa omiin kolmeen eri kelkkaan tehtynä), eikä tarvita mitään ulosvetäjiä…tai sitten osat on niin lujaa hapettunut kiinni, ettei niitä saa edes pöydällä ehjänä erilleen.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Okei.tää päivä meni emännän auriksen kanssa temutessa.kolmas puola alle vuoden sisään porsi.ostin nyt sen neljännenkin hyllyyn valmiiksi.aamulla jatkuu kytkinhomma.lähtee se sieltä kohta vaikka palasina.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Joo ja mököttäjälle tiedoksi että hihna on hammastettu selästäkin kuten entinen.ei toi vanha hihna o kyllä kuoriutunu mistään vaan sudittu vissiin matto maassa jäätyneenä pilalle.
Okaho
Viestit: 469
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 6:02 am
Paikkakunta: 40420
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja Okaho »

Tuo lynx:sin kytkin purkautuu ulointa lautasta vasemmalle kiertäen.
Pultti tietysti ensin pois. Yleensä juuttunut suht tiukkaan.
Kelkan mukana tuli erikoisavain.
Aika heikko esitys sekin. Tuppasi rikkomaan sen muovipalan sieltä kehän sisäreunalta.
Voima kohdistui avatassa tuohon muovipalaan.
Kun uloin lautanen on irti, paljastuu kierre, jota voi käyttää ulosvetoon.
Sopiva ruuvi ja tumppi siellä ruuvin alla pökkää kammen päähän.
Muotoilu tuossa tumpissa, ettei riko kammen kierrettä.
Sekä avain ,että irtokytkin on tuossa pöydällä, niin on tuttu juttu.
7710Alert
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

En tiedä onnituuko se lukitustappi sinne sykeletkun reikää lohkossa Fuijin koneissa, kun on Rotaxin ohje.

JKH kirjoitti: Ti Tammi 10, 2017 9:59 pm ...Sen kytkimen saa lukittua mielestäni paremmin sopivalla latalla kytkimen takana olevista starttikehän tapeista. Impulssiletkun reiästä jos lukitsee kannattaa ottaa sellainen tappi ettei varmaan leikkaannu kampikammioon. Kytkin aukeaa kun avaa keskipultin, ja liinan tms kiertää kytkimen liikkuvan osan ympärille ja siitä vääntää. Vastapäivään, eli normi kierre muistaakseni.
Sieltä kuuluisi voidella rullien ja varsien holkit ohjeen mukaan kerran vuodessa....
viewtopic.php?p=939588#p939588


Tuolla aikasemmassa videossa oli TRA kytkin käsittelyssä joka on tosiaan pooreilla kasassa. Tässä kuitenkin vaikuttas olevan kierre.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Okei! No sitten kaikki mitä tuolla aiemmin höpisin, on turhaa…pahoittelut sekaamisesta! :oops: En ole tuollaisen kytkimen kanssa puuhannut ja oletin vahvasti, että tuonkin ajan lynxin kytkin olisi rakanteeltaan samankaltainen mitä ski-doon tuotteet, kuten moni muukin asia oli.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Kiitos taas mielenkiinnosta.ei tullu kelkan mukana erikoisavaimia eikä muitakaan.ei ole sisemmän lautasen takana starttikehää varten tappeja.lienee paras koittaa narua männän päälle?avainta suunnittelin kun kelkka oli sisällä mutta katsoin että ne muoviliu-ut kiinnikkeineen on niiteillä ulkokehässä joten arvelutti niiden kestävyys.jos sen ehjänä irti saan ja toimivaksi niin rakennan siihen jonkun helpon irrotusmetodin.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Joo.o en tiä koska tuo kytkin viimeks avattu mut kiinni tuntuu olevan kun paska junttilan tuvan seinässä.koittanu lyödä auki ja vääntää ja lyödä eikä inahdakkaan.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

No niin.kiitos hengessä mukanaolleille.ei se pirun kytkin auennu mun keinoilla.kelkka ulos ja ilman hihnaa kaasua.veti kytkimen ihan kiinni.crc-tä sisään reilusti ja kummivasarasta kylkeen.pamahti auki.hihna paikalleen kelkka käymään ja toimii kuin kuuluukin.kattoo vaik kesällä uudestaan josko sen irti sais.tekis siihen oikeen avaimen.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja JKH »

Olen Nordtracin aina avannut kiertämällä liinan siihen ulomman lautasen päälle, ja siitä vääntänyt jollain varrella. Se keskiosa jossa ne liu'ut ja niitit on aika hentoinen. Jos olisi oikein iso suodatinavain niin silläkin voisi saada. Tai tehdä vanhasta nokka-/moniurahihnasta työkalu.
Voin ottaa kuvat jos tulee avattua huoltoa varten, jos tulee keliä että ottaa Lynxin liikkeelle.
Myskissä on IBC PowerBloc kytkin, on aika paljon yksinkertaisempi ja huoltovapaampi kuin Nordtrac. Liukupalat joissa painona prikat, helppo säätää kun sahaa sopivasta pyörötangosta kiekkoja ja mallaa reiän koolla painoa. Ei ole kyllä tarvinnut säätää, mutta oletan että tuota vähän ajateltu rakentaessa.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Polaris supertrak

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

JKH kirjoitti: Ke Tammi 19, 2022 8:25 pm Olen Nordtracin aina avannut kiertämällä liinan siihen ulomman lautasen päälle, ja siitä vääntänyt jollain varrella. Se keskiosa jossa ne liu'ut ja niitit on aika hentoinen. Jos olisi oikein iso suodatinavain niin silläkin voisi saada. Tai tehdä vanhasta nokka-/moniurahihnasta työkalu.
Voin ottaa kuvat jos tulee avattua huoltoa varten, jos tulee keliä että ottaa Lynxin liikkeelle.
Myskissä on IBC PowerBloc kytkin, on aika paljon yksinkertaisempi ja huoltovapaampi kuin Nordtrac. Liukupalat joissa painona prikat, helppo säätää kun sahaa sopivasta pyörötangosta kiekkoja ja mallaa reiän koolla painoa. Ei ole kyllä tarvinnut säätää, mutta oletan että tuota vähän ajateltu rakentaessa.
Niissä IBC PowerBloceissa tuli ainakin reilu 10v takaperin kasa ”prikkoja” joilla sai itse säätää mieluisekseen. Toki oli jonkinmoinen ohjekkin mukana karkeaan säätöön moottorin mukaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 48 vierailijaa