Ohjaus suhisee

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Täällä tallissa koneen kopissa lauantai yönä neljän aikaan istuessa alkaa menemään ymmärrys mikä Willen ohjauksessa on ongelmana. Prioriteettiventtiili vaihdettu, kuormaajan varoja säädelty ja vaihdeltu ristiin, nyt illan ohjelmassa oli kokeilla halppis orbilla (m+S HKUS 200), mutta sekään ei auttanut - päinvastoin tuntui voimistavan ongelmaa.

Suhisee ja nykii ikään kuin saisi jonkinlaisia ylipainepulsseja. Ei tunnu niinkään öljyn puutteelta.
Hydrauliöljyä tietenkin on täysi tankki ja suodattimilla ja öljyillä ei ole paljoa ajettu kun viimeksi vaihdoin.
Mitä enemmän kierroksia niin sitä vähemmän ongelmaa. Tyhjäkäynnillä käännellessä linkkuun hyvä ettei tukehdu ja suhisee/takkuilee kokoajan ja ohjaus on raskas.
Suhinaa kuuluu vain kääntäessä.
Kuumana ongelmat ei ainakaan pahene, mutta tyhjäkäynnillä kuumana kuuluu pientä ohi vuotoa jostakin prioriteettiventtiilin läheltä.

Ohjaus tuntuu täysin normilta eli ongelmat häviää kun kääntää esimerkiksi auran siipiä samaan aikaan, nostaa/laskee puomia, käyttää kauhan kääntöä tai moottorihydrauliikkaa.
Olen ajanut myös uudemmilla Willeillä ja muillakin linkuilla eikä niiden ohjauksessa ole ollut mitään ongelmaa.

Missäköhän vika luuraa?
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja mike »

Saattaisi olla jostain venttiilistä o-renkaat huonona. Tai varoventtiili kulunut ja jumittaa tai tukkii virtauksen.
Löytyisikö lämpömittarilla vuotopaikka, josko vuoto lämmittää jotain lähtöä kuumemmaksi ?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
masina
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja masina »

Miten vaikuttaa jos sylintereiden tiivisteet rikki?
Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Tuo tiivisteiden rikki oleminen on hyvin mahdollista.
Täytyy tilata tiivistesarja kumpaankin sylinteriin.
Tuo ei ole loppupelissä kallis sijoitus kokeilun vuoksikaan. Alkuperäinen orbitrol maksaa hiukkasen vajaat kolme donaa. Tuollaisia summia ei parikymmentä vuotta vanhaan koneeseen kannata enää laittaa kuin viimeisessä hädässä.
Alkuperäisenä näissä pitäisi olla Danfossin orbitrol, mutta tuossa Willessä näytti olevan Eatonin.
Se on jonkinlainen kaksivaiheinen orbbi alunperin.
Voi olla hyvinkin, että edellinenkin koneenomistaja vaikka onkin ollut kaupunki, on myös kavahtanut orbin hintaa ja etsinyt tarvikemallin. Huoltokirjassa ei tosin mitään merkintää ole, että olisi joskus vaihdettu.
Vika tuskin edelleenkään on orbissa, koska ovat myös tarvikemalleja tietääkseni Willeihin laitelleet onnistuneesti eikä tuo omakaan tarvikemalli vikaa poistanut, joten pistin vanhan takaisin oli se sitten alkuperäinen tai ei...
Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Päälle vuosi mennyt eikä vieläkään ole vika selvinnyt. Ohjaussylintereihin myös vaihdettiin tiivisteet.
Eli on vaihdettu prioriteettiventtiili, kokeiltu toisella orbilla, säädetty ja vaihdettu ristiin varoventtiileitä, vaihdettu työpumppu, mitattu työpiirin paineet, vaihdettu ohjaustunkkien tiivisteet, kyselty niin monelta pajalta ja tehtaaltakin monet kerrat etten enää tiedä keneltä voisi kysyä...

Jos olisi pelkkä suhina niin voisin uskoa ominaisuudeksi, mutta kun ohjaus ei ole myöskään tunnollinen.
Ja sitten kun käyttää mitä tahansa muuta hydrauliikkaa samaan aikaan ohjatessa niin suhina loppuu ja on normaali. Eli esim. kun pyörittää hiekotinta, kääntää auraa, nostaa/laskee puomia/kääntää tilttiä samaan aikaan niin silloin suhina loppuu ja ohjaus tuntuu normaalilta.

Koneessa on vielä hydraulinen esiohjaus eikä edes mitään monimutkaisia sähköjä niin kyllä nyt luulisi tällaisen vian pystyvän selvittämään. Olen epäillyt työpiirin Rexin venttiilipakettia syylliseksi, mutta sitäkään ei enää saa varaosina eikä sitä valmisteta. Voihan siellä olla vaikka sisäisesti hiushalkeama tai ohivuotoja sen verran. Mistäköhän siihen löytäisi uudemman venttiilipaketin missä olisi samat virtaukset?
Pataässä
Viestit: 1944
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Onko joku sähkö lisähydrauliikkaa käyttämättömänä ja katkaisijassa "on" päällä?
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Eikö helpoin pikakorjaus olisi laittaa hiekoittimen tms. hydraalipumppu pyörimään koko ajan johonkin kuormaajan runkoon kiinni.

-SS-
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja trahata »

Letkut irti sylinteristä ja päät yhteen ,kuuluuko suhina vieläkin tietäis että linja ei sinällään ahista
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

mitattu työpiirin paineet,
Myös ohjauksen paineet?
Pomppaako paineet heti koviksi kun rattia ruvetaa kääntämää?

Tuo ohjauksen letkut yhteen, ja siihen välii vielä painemittari kokeiluun.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Eihän siellä orbitrolin tankkilinjassa joku ahdista? Millaisella virtauksella prioriteettiventtililtä on säädetty tulemaan öljyä orbille.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Make »

Onko tuollaisessa ympäripumppaava vai LS hydrauliikka?
Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Selvittelin tarkemmin miten öljy kulkee.
Ohjaus on työpumpun piirissä.
Ensimmäisenä öljy tulee suoraan pumpulta prioriteettiventtiilille, jonka tehtävä on turvata orbille kaikissa tilanteissa n. 80 baria. Siitä se vasta menee kuormaajan venttiilipaketille. Kun venttiilipakettia ei käytetä niin jatkaa öljy siitä läpi suoraan tankkilinjaan.
Eli käytännössä hyvin yksinkertainen toiminta.
Orbissa on ls linja, joka tulee prioriteetin päähän.

Kuuntelin stetoskoopilla kun toinen käänteli konetta niin suhina kuulostais tulevan pääputkesta, joka lähtee prioriteettiventtiililtä venttiilipaketille. Kun konetta ei käännetä niin suhinaa ei kuulu.
Eli hyvä kysymys on miksi kuormaajan käyttö lopettaa suhinan kun kerran venttiilipaketti on vasta prioriteettiventtiilin jälkeen. Eihän sen pitäisi vaikuttaa ohjaukseen mitenkään.

Ainut mikä selittäisi sen niin ylipaine joka pääsis sitä kautta tasaantumaan kun käytetään jotain muuta hydrauliikka työpiirissä. Mittaukset eivät kuitenkaan vahvista tätä teoriaa. Miksi suhina kuuluu putkesta, joka menee venttiilipaketille. Eihän sen pitäisi suhista mitenkään. Ohjauksella ei ole muita varoja kuin orbissa itsessään ja sieltäkin sen pitäisi mennä suoraan tankkilinjaan. Orbbi ei suhise kun vasta sitten kun kääntää seinään eli ei se silloin ainakaan varosta voi johtua.

Olen mitannut myös ohjauksen paineet ja ne on normaalit eli n. 80bar. Paine ei pomppaa heti eli ei minkään pitäis ahdistaa. Voidaan myös olettaa, että prioriteettiventtiili toimii ainakin siltä osin. Muita varoja ei ole ohjauksella kuin orbitrolissa. Muut varot ovat kuormaaajan venttiilipaketissa ja ne eivät vaikuta ohjaukseen.

Ei tule enää muuta mieleen kun prioriteettiventtiili, joka sekin on vaihdettu samanlaiseen alkuperäiseen elleivät ole myyneet sitten sekundaa. Tai sitten orbbi, mutta miten se taas selittäisi suhinan kun ei se suhina kuulu orbista päinkään. Alkuperäinen uusi orbbi maksaa monta tonnia et ei nyt ihan sokkona viihtisi sitäkään lähteä vaihtamaan kun ei ole mitään takeita et suhina loppuis silläkään... Aikamoinen mysteeri.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Sillä prioriteettiventtiilillä ei tietääkseni säädetä painetta vaan virtausta. Onhan sen säätö nyt suht oikein vai onko säädettävä? Tulee mieleen, että jos sinne orbille tulee liian suurella virtauksella tavaraa. Orbitroleissa on yleensä rajallinen se virtauksen kesto.

Orbitrolin vaihtamisella ei tuo ratkea ellei jostain voi todeta orbin olevan rikki. Siltä ei ainakaan vaikuta.

Edit: No niin, nyt kun luin uudemman kerran, tajusin tuon LS-linjan menevän prioriteettiventtiilille.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Ei ole säädettävä tuo prioriteettiventtiili.
Ja kun kokeilin sillä tarvike orbillakin silloin niin ei auttanut mitään, joten tuskin se alkuperäisellä uudellakaan silloin mihinkään muuttuisi.
Kyllä nyt melkein epäilisin prioriteettiventtiiliä vaikka sekin on vaihdettu. Voihan se olla, että ovat myyneet sekundaa. Jos kokeilisi jotakin eri mallia seuraavaksi...
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Make »

Eikös tällä palstalla ollut jollain jotain samankaltaista vaivaa Wilessä? Eikös siinä vika löytynyt lopulta takertelevasta runkonivelestä.
Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Runkonivel on ollut auki kanssa, sinne on vaihdettu laakerit, se ei takertele ja sinne menee rasvarista hyvin rasvaa.
Vaikka laakerit onkin syöny pienet urat korvakkeisiin. Täytyy kesällä ottaa uudemman kerran auki ja hitsata.

Ennemmin veikkaisin sitten tasauspyörästöä ja kitkalukkoja. Liukkaalla alustalla puree niin kovaa lukot kun luistaa renkaat kun paikallaan kääntää. Mutta kuulemma näissä vanhemmissa ominaisuus. Jotain lisäainettakin on kai aikanaan tehtaalla käytetty öljyn seassa tasauspyörästössä sen vuoksi. Siltikään en usko, että suhina johtuisi siitäkään, koska näkyisihän se paineissa jos kovin vastustaisi ja kyllä kai siellä nyt sen verran pitäis potkua olla sylintereissä.

Linkin videossa varmaan aika samanikäinen Wille ja kuulostais suhisevan samanlailla joissain kohdissa kun kääntelee konetta. Liekö sitten vika vai ominaisuus? Suhinoitahan tietysti aina on koneitten kanssa, mutta se ohjauksen tunnottomuus on outoa ja se kun kaikki ongelmat loppuu kun käyttää jotain muuta hydrauliikkaa... https://youtu.be/d8GDJfHX1qM
Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Ja tässä pätkä siitä mun koneen suhinasta kun toinen kääntää konetta jos joku haluaa ihmetellä...
https://youtube.com/shorts/xPsSioiAhuU?feature=share
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kuulostaa aivan siltä kuin olisi ilmaa reilusti :roll:

Mutta voiko se olla edes mahdollista?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Willepower
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 9:39 am
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja Willepower »

Pitkään piinannut mysteeri on lopultakin vihdoin ratkennut. Suhina ja takkuilu loppui kun asensin kokonaan erilaisen prioriteettiventtiilin.
Pieniä haasteita oli sen sovittamisessa ja letkutuksissa, mutta kyllä se sinne lopulta istui.
Se ei ole edelleenkään selvinnyt miksi alkuperäinen aiheutti suhinan. Viaksikin vaikea uskoa kun kerran jo vaihdoin alkuperäisen toiseen alkuperäiseen.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ohjaus suhisee

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Hyvä kun itse ongelma ratkesi vaikka se suhinan varsinainen syy jääkin harmillisesti epäselväksi. Se edellinen prioriteettiventtiili oli ilmeisesti täysin vastaava kuin alkuperäinenkin?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 53 vierailijaa