IH b414 etukuotmaajalla

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
pmarjeta
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:51 am
Viesti:

IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Tarjolla olisi tuommoinen kone, hytällinen ja vielä Lämmin sellainen, 2 kpl 2- toimista lohkoa ja jonkinlaiset ketjut. Kone yliporattu ja käyty läpi muutama vuosi sitten.

Hp 3000 e.

En tunne konetta. Miltä noilla spekseillä kuulostaa noin lähöiksi?

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota/ mitä pitäisi huomioida koeajossa? Minkähänlainen syöppö löpölle?
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Ainakin varaosia saa vieläkin melko hyvin. Ihan näppärä pikku traktori ja käynnistyy hyvin kylmällä, kun hehkut on kunnossa. Tietysti hydrauliikan suoritusarvot on 60 vuoden takaista tasoa. Polttista ei noin pieni kone paljoa syö, mun 343.lla tekee tankillisella talven lumityöt täällä eteläsuomessa. Klapikoneen käyttöön on hyvä laite, sillä ulosotto nopea. Ihan kelpo verrokki Dextalle ja kolmeviitoselle.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Särähti korvaan tuo kone yliporattu. Mitä se tarkoittaa? Ei siinä ainakaan varoja ole suurentaa halkaisijaa yhtään.

Meinaan vaan ettei tuo lause herätä kovaa luottoa siihen tehtyyn moottorireminttiin.

Melko parjattu kone tuo on kun tätä foorumia lukee. Omasta ei tosin löytynyt niitä mainittuja "tyyppivikoja" eli lienee riippuu millaisella pidolla on ollut.
roopenpoika
Viestit: 1525
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Kun siinä on etukuormaaja niin kannatta tutkia
onko runko ehjä kytkinkotelon kohdalta.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Vaihdettavilla sylinterinputkilla tuo moottori, että ei pitäs olla porattavissa ollenkaan. Kannattaa tuota asiaa tarkentaa myyjältä. Moottorivikojen takiahan nämä pikku-Natikat romutetaan, mutta jos tässä on moottori remontoitu, niin sitten sen uskaltaa kyllä ostaa. Etukammiomoottori ja hyvä käynnistymään pakkasilla, mutta vaatii sitten aina hehkun, jos ei oo käyntilämmin. Näppärä pyöritellä nurkissa hyvän ohjauksen ja etuakseligeometrian ansiosta. Hydraulipumppu jakopäässä, niin nostolaite toimii aina moottorin käydessä.
Sitä moottoria kannattaa tutkia takemmin, sillä kansi näistä halkiaa ennemmin tai myöhemmin ja lohkon halkeminen sylinterien välisestä kannaksesta yleistä, jolloin kannen tiiviste ei tahdo pitää. Tää moottori kannattaa lämmittää aina ennen pakkaskäynnistystä ja jos alkaa olla lämpövaivoja, niin termostatti jätettävä pois. Näillä opeilla sen elinikää pystyy jatkamaan kummasti.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Onkohan Mahindran kormikin moottoreita ja muita osia tuotu maahan?
MOP
Viestit: 7530
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja MOP »

Tässä on 2-nopeuksinen voimanotto. Kertoja pienellä on normaali 540 ja isolla puolella se 1000 rpm. Olen vähän ajanut tuollaisella etukuormaajallisella ja vielä Jyväskylän kaupungissa. Naapuri osti tuollaisen uutena 1967. 1800 tuntia kesti moottori ja ei ollut ryskäkäytöllä. Remontin jälkeen ajeli vielä vuosia.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Fred Scuttle kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 9:06 am Onkohan Mahindran kormikin moottoreita ja muita osia tuotu maahan?
Minä joskus kauan sitten laitoin kyselyn Mahindralle ja sain vastauksenkin. Siitä olis suoraruiskuversiokin. Ei ne moottorit olis ollu pahan hintasiakaan tehtaan laiturilla, mutta kyyti olis pitäny itte junailla. Yhtä ei kannata kuljettaa.
On ne vanhat sähköpostit jo kadonnu ja tiedot niiden mukana.

Kansiahan tuodaan maahan ja ne on Mahindran tekemiä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Jammu
Viestit: 22700
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Monet moottorinosat on varmasti Mahindran thetaalta ja sen alihankkijoilta.

Tossa nurkissa ollut kampiakseli jossa M&M leima.

Ei kannata Natikkaa ostaa niin ei tarvitse valittaa, mieluummin valmetti tai joku majori, tylsä flotkotin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Suomi kuuluu länsimaihin
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Jokaisessa merkissähän on omat omituisuutensa ja ongelmansa. Puhutaan kuitenkin yli 60-vuotta sitten suunnitelluista tai valmistetuista vehkeistä. Suurissä määrissä valmistetut on siitä hyviä vanhanakin, että niihin saa yleensä vieläkin kaikkia osia ja jos vielä lisenssillä tehty muualla maailmassa varsinaisen valmistuksen päätyttyä, niin aina vaan paranee.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
pmarjeta
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:51 am
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Kiitokset kommenteista.

Koneessa oli maasepän teklinen ohjaustehostin, pirun jäykkä ja sirisi käännettäessä. .mistähän moinen johtuu?
pmarjeta
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:51 am
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Motti oli laakeroitu ja putkitettu uudelleen + männät sekä kansi koneistettu. Mersun hehkut. Kävi nätisti.

Ihmettelin vain vaihdelaatikosta tulevaa ääntä, joka lakkasi kytkimen pohjaan polkiessa. Vaikea kuvailla, ikään kuin resonoi
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Mulla ei äännä mitään korvalla kuultavaa, eli ei kuulu vuosimalliin. Liekkö öljynpuutetta tai laakerivikaa.
Jammu
Viestit: 22700
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja Jammu »

pmarjeta kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 6:57 pm Motti oli laakeroitu ja putkitettu uudelleen + männät sekä kansi koneistettu. Mersun hehkut. Kävi nätisti.

Ihmettelin vain vaihdelaatikosta tulevaa ääntä, joka lakkasi kytkimen pohjaan polkiessa. Vaikea kuvailla, ikään kuin resonoi
paljonkin ajettu natikan ehjä laatikko on hiljaa paikalla ollessa lyhyellä puolella.

Kertoja pitkällä puolella lorskottava ääni on mun mielestä normaali ja pitkällä pakilla vonkasee.

Kevyessä vedossa ei juuri äännä. Reilu parimetrinen jousikas perässä tai kyntäessä perä vonkuu jonkin verran. Aika tunnusomainen ääni uudemmissakin britti natikoissa ja caseIH on
Suomi kuuluu länsimaihin
pmarjeta
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:51 am
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Häätyypä testata uudelleen isolla puolella.
Etukuormaaja otin kaupasta ulos, taitaa enemmin olla haitaksi
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Voa säätö saattaa olla pielessä, siitä välillä ääntää.
pmarjeta
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:51 am
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Kiitokset
Mitenhän tuo säädetään?
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Olen ymmärtänyt että VOA kytkentä on toteutettu liukuvalla booriholkilla joka yhdistää kaksi akselia toisiinsa ja siinä ei mitään säätöä olisi. Voin olla väärässäkin.
pmarjeta
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:51 am
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Mites tuo jäykän jälkiasennetun ohjaustehostimen sirinä ja jäykkyys käännettäessä, mistähän vikaa voisi etsiä? Suodatin tukossa, pumppu entinen, väärät öljyt?
Jammu
Viestit: 22700
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH b414 etukuotmaajalla

Viesti Kirjoittaja Jammu »

VOA kytkentä kuten Kardaani sanoi, ei säätöä.

Jos jätät ek pois et tarvitse ohjaustehostinta.

Koita neuvotella hinta 2k€ niin jää remonttirahaa. Kolme tonnia on rikkinäisestä liikaa
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: transit, zukka ja 33 vierailijaa