Re: Koulunkäynti menopeli
Lähetetty: Pe Joulu 03, 2021 9:54 am
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=112286
Johan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Ei toimine kaikissa. Ainakin polarisa menee kuulemma vikatilaan, jos nopeustieto puuttuu. Tosin en tiedä, onko ihan viimeisimmissä vuosimalleissa taas muutettu rajoitinta eu:n vaatimuksesta. Tuo sähköinen rajoitin muutaman vuoden takaisissa on hyvä, koska se rajoittaa nopeutta (ei tehoa) ja tekee sen hyvin pehmeästi.
Ei se maatalousajosta ole kiinni. Traktorit T1a, T1b, T2a, T2b ja T3a menee T-kortilla ajosta riippumatta. Se T3b eli 60km/h kulkevat kevyet mönkkärit traktorina vaatii mopoautokortin. Jännä juttu.
Olisi mukavaa nähdä mainitsemasi "jenkkilän" onnettomuustilastot alle 18v vs.18-20v autoilijoilla suhteutettuna kortillisten määrään,saattaisi se sielläkin olla olla karua luettavaa,ainakin Suomessa kyseinen tilasto on todella synkkä..Viittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.Itselläni ei ole lapsia,joten sen puoleen asia ei koske minua ja en myöskään ole kateellinen,se ei ole mun juttu,esitän vain mielipiteitäni asioista siinä missä muutkin.rautakasa kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 9:56 amJohan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Meillä poika sai kortin 17-vuotiaana ajettuaan ensin traktorikortilla mönkkäriä kaksi vuotta. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomattavasti mukavampi olo, kun tiesi pojan liikkuvan uudehkolla, turvallisella nelivetoautolla mönkkärin sijasta. Ja varmasti paljon mukavampi itselleenkin liikkua lämpimällä autolla ja olla tasavertainen liikenteessä (mönkkäri on ilmeisesti niin pieni, että suuri osa autoilijoista ei sitä kykene näkemään esim. liikenneympyrässä, vaan koettaa ajaa päälle).
Vaikka laskenkin taloutemme pienituloiseksi, ajelen ip-luvalla. Ilman sitä en olisi päässyt tai pääsisi kulkemaan nykyiseen oppisopimustyöpaikkaani. Kesällä ajelin autolla 50km/suunta 4H-yrityksen asiakkaalle päivittäin. Ilman sitä korttia olisin nyt n.6000€ itse tienattua rahaa jäänyt saamatta, ja olis pitänyt vanhemmilta riistää aikaa ja rahaa välttämättömiin menoihin ja kuluihin. Ja omassa tuttavapiirissäkään en huomaa että olisi mikään hyvätuloisten harrastus, päinvastoin, isimaksaat ajelee golfkärryillä 18v asti.SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 1:11 pmOlisi mukavaa nähdä mainitsemasi "jenkkilän" onnettomuustilastot alle 18v vs.18-20v autoilijoilla suhteutettuna kortillisten määrään,saattaisi se sielläkin olla olla karua luettavaa,ainakin Suomessa kyseinen tilasto on todella synkkä..Viittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.Itselläni ei ole lapsia,joten sen puoleen asia ei koske minua ja en myöskään ole kateellinen,se ei ole mun juttu,esitän vain mielipiteitäni asioista siinä missä muutkin.rautakasa kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 9:56 amJohan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Meillä poika sai kortin 17-vuotiaana ajettuaan ensin traktorikortilla mönkkäriä kaksi vuotta. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomattavasti mukavampi olo, kun tiesi pojan liikkuvan uudehkolla, turvallisella nelivetoautolla mönkkärin sijasta. Ja varmasti paljon mukavampi itselleenkin liikkua lämpimällä autolla ja olla tasavertainen liikenteessä (mönkkäri on ilmeisesti niin pieni, että suuri osa autoilijoista ei sitä kykene näkemään esim. liikenneympyrässä, vaan koettaa ajaa päälle).
En mitään tilastoja jaksanut kaivella, mutta kotimaassa 17v ovat onnettomuustilastoissa olleet yliedustettuina korttien määrään suhteutettuna. Toki nuoret ovat riskialttiita kuljettajia vielä 18v täytettyään. Vakuutusyhtiön riskikertoimesta saa käsityksen kun laittaa vakuutuslaskuriin 3 litraisen BMW:n 2000-luvun alusta ja saman ikäisen kuskin nollabonuksilla.SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 1:11 pmOlisi mukavaa nähdä mainitsemasi "jenkkilän" onnettomuustilastot alle 18v vs.18-20v autoilijoilla suhteutettuna kortillisten määrään,saattaisi se sielläkin olla olla karua luettavaa,ainakin Suomessa kyseinen tilasto on todella synkkä..Viittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.Itselläni ei ole lapsia,joten sen puoleen asia ei koske minua ja en myöskään ole kateellinen,se ei ole mun juttu,esitän vain mielipiteitäni asioista siinä missä muutkin.rautakasa kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 9:56 amJohan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Meillä poika sai kortin 17-vuotiaana ajettuaan ensin traktorikortilla mönkkäriä kaksi vuotta. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomattavasti mukavampi olo, kun tiesi pojan liikkuvan uudehkolla, turvallisella nelivetoautolla mönkkärin sijasta. Ja varmasti paljon mukavampi itselleenkin liikkua lämpimällä autolla ja olla tasavertainen liikenteessä (mönkkäri on ilmeisesti niin pieni, että suuri osa autoilijoista ei sitä kykene näkemään esim. liikenneympyrässä, vaan koettaa ajaa päälle).
Suomessa tosiaan pyritään innolla siihen, että kaikilla olisi tasapuolisesti yhtä kurjaa - sen sijaan, että luotaisiin edellytyksiä sille, että kaikilla olisi hyvä olla. Kuka enää viitsii opiskella, ponnistella ja tehdä työtä, jos tasan samaan kurjuuteen pääsee sohvalla makaamalla?SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 1:11 pmViittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.
Aika suora mielipide, varsinkin kun naapurimaassa kun tuo touhu on toiminut todella hyvin.SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.Ja tuo ettei henkilöautoista tehty näitä "kevytautoja" on vain hyvä asia,nuorison mopot ja traktorimönkijät kulkevat viritettyinä 60-100km/h tuolla tien päällä,kaduilla ja jopa pyöräteillä,niin kauankohan tuollaiselta teiniltä menisi netin ohjeilla ohittaa siitä kevytautosta nopeudenrajoitin ja alkaa posottaa muun liikenteen mukana,ilman riittävää korttia,koulutusta ja harkintakykyä.Lasten pitää kasvaa ensin aikuisiksi,ennen kuin heille voi antaa vakaata harkintakykyä vaativaa vastuuta kannettavaksi.
Se on paino, mikä määrää luokan ja se on tyyppitodistuksessa.mtalo kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 3:35 pm Miten ajoneuvoluokat oikein määritellään mönkijöissä? Pystyykö tietynlaista mönkijää rekisteröidä sekä mopoauto- ja traktorikortilla ajettavaksi. Mikä on suunnilleen kuutiotilavuus, että pystyy rekisteröimään T1b:ksi T3b:n sijasta. Ja ilmeisesti kuutiotilavuus on vähän eri kehikollisella ja perinteisellä, kun määräävä tekijä on paino. Näköjänsä ainakin kehikollista Trapper 550cc saa T1b:nä.
Onko joku vuosimalli, josta lähtien edes tämä T-kortilla ajettava on ollut mahdollinen.
Jotenkin on sellainen kutina että aika moni Ranger mikä tuolla pörrää on kuskin isukin tai äidin firman kalustoa…
Muutoksen jälkeen sillä ei ajella tiellä tai jos saa vakuutettua jollain konstilla niin sitten ehkä.Smirkelimies kirjoitti: ↑La Joulu 04, 2021 12:14 pm https://m.tori.fi/vi/89731480.htm
Evullinen mutta hieman villin näkönen vehe ois vanhasta puimurista tuunattu vehe. Hippityyliset maalaukset, iso koppi lisättävä, puintikoneistot pois ja tilalle sauna tai kerhotila. Tai vaikka kesäkioski. Iskälle hirvitorni katolle. Ja äiteelle kukkia. Tai toisinpäin. On hyvä näkyvyys ja näkyy.