Koulunkäynti menopeli

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mitä kovempaa mennään, niin sitä pienempi on suhteessa keskinopeus. Ei sinne koulun pihaan asti varmaan 60km/h ajeta, vaikka ajopelillä sitä vauhtia pääsisikin.
Pienemmillä tavoitenopeuksilla keskinopeus pysyy lähempänä tavoitetta. Kävellen saattaa jopa tavoitenopeus ylittyäkin hyvänä päivänä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Tästä ois 3,5 kilsaa valtatien varteen bussipysäkille ja siitä yläasteelle joku 20 kilsaa. Koulutaksi ajaa ohi, en tiedä kenen naapurin kersioja
Jaa juu, toiseen suuntaan on vaan 700m ja siitä menee koulubussi. Tonne se pentu sais vaikka kävellä. Valtatien varteen miettisin muuta.
Yks tuttu kuskaa likkaansa alle 2km matkan kouluun. Reitti on kokonaan valaistua pyörätietä.
mtalo
Viestit: 1764
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Ihan hyvä aikakooste.

Tosiaankin noitten kömpiöiden myynti-ilmoituksia kattellu, niin alle 10tkm ajettuihin tehty koneremontteja. Näitä oon ainakin pari nähnyt ja olleet Trappereita. Muutamaan Polarikseen tehty kanssa siellä 25tkm kantturoissa. Yhdestä Trapperista soittelin ja oli remontoinu variaattoria ja kytkintä vissiin 4 tonnilla (mukana myös työkustannus). Riippuu tieten käytöstä, mutta 10tkm keskimäärin 25km/h nopeudelle tarkoittais 400h, joka olis aika mitätön lukema traktorille.

Mopoautoja näkyy myynnissä yli 100tkm ajettuja, mutta en ole saanu vielä käsitystä, kuinka paljon remonttia on siihen mennessä tarvittu. Oon siinä käsityksessä, että moottori kestäis, mutta ei oikein mikään muu. Pyörän laakerit vissiin aivan lapsellisia. Mopoautossa on myös todella kalliit vakuutukset. Dieselinä polttoaineen kulutus vähäisempää kuin bensakömpijässä. Tosin polttoaineenkulutus on aika pieni kustannus näillä kilometrisuoritteilla.

Tosiaankin päivittäinen ajo 2x4km eli kuukaudessa 160km eli vuodessa max. 2000km (~80h) mahdollisten kesätöiden kanssa.

Traktorin ostossa onnistuessa, se pitäisi toimia aika monta vuotta ilman murheita tuossa ajossa. Tosin renkaat kuluisi tavanomaista enempi. Ja traktorin hintakin todennäköisesti vain nousisi. Mutta kyllä se on hankalin käsiteltävä liukkaalla.
mtalo
Viestit: 1764
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Meiltä pääsee kaupungin kustantamalla taksilla 2 luokkaan asti. Sen jälkeen menevät pyörällä. Tosin talveksi ollaan ostettu taksikyyti noin 3 kuukaudeksi. Kyyti on suht edullinen, kun nämä itse maksettavat mahtuu koulukyyteihin, joita kumminkin ajetaan meidän ohi. Tässä järjestelyssä tulee vastaan se, että kohta meiltä tulee niin monta itse maksettavaa, etteivät mahdu enään "siinä samalla".

Tämä taksipuljaus on perinteisesti soviteltu joululomalla. Nyt on pitänyt kuskailla itse, kun on ollu nämä 20c asteen pakkaset. Kokemuksesta sanon, ettei ollu yläastelaisellekkaan mitään herkkua, saati sitten ala-astelaiselle.
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

mtalo kirjoitti: To Joulu 09, 2021 9:21 pm Mopoautoja näkyy myynnissä yli 100tkm ajettuja, mutta en ole saanu vielä käsitystä, kuinka paljon remonttia on siihen mennessä tarvittu. Oon siinä käsityksessä, että moottori kestäis, mutta ei oikein mikään muu. Pyörän laakerit vissiin aivan lapsellisia. Mopoautossa on myös todella kalliit vakuutukset. Dieselinä polttoaineen kulutus vähäisempää kuin bensakömpijässä. Tosin polttoaineenkulutus on aika pieni kustannus näillä kilometrisuoritteilla.
Mulla oli 10v sitten Aixamin mopoauto, jolla itte huristin 30tkm ja pikkusisko perään toiset. Myytäessä tais olla mittarissa joku noin 70 tkm.

Laitteessa oli kubotan 400cc esikammiodiesel. Moottorille ei tarvinut 7v omistusaikana tehä muuta remonttia, kuin siirtopumppu tais lahota ja vaihtaminen olisi vaatinut koko koneen irrottamisen. Laitoin motonetista sähköpumpun tilalle. Polttoaineen kulutus oli muistaakseni 4,5-5l satasella. Laitteen painoon nähden melko luokaton kulutus, mutta tuollahan ajetaan koko ajan kaasu pohjassa 3200rpm ja hihnavariaattori vie oman osansa. Tolkuttoman huono oli lähtemään pakkasesta käyntiin vaikka miten hehkutti. Asia korjaantui kun laitettiin jostain purkuautosta otettu eberi (lämpesi muuten äkkiä, kun j nestetilavuus tais olla luokkaa 4 litraa ja eberissä enemmän tehoa kuin itse moottorissa :lol: ). Pakkasilla tarvi muutenkin syyläri peittää kokonaan. laitteessa oli remmivetoinen tuuletin ilman viskokytkintä, niin eihän se sulanut 15 kilometrin koulumatkalla ollenkaan.

Bensamönkijöiden puolustukseksi ruiskumallinen polaris 500 lähtee lämmittämättä käyntiin 30 pakkasesta ihan vaan avaimesta kääntämällä. Mopoautolla ei toivoakaan (nykymopoautoissa on kyllä jo muistaakseni commonrail dieselit, nämä minun kokemukset ovat vanhan mallisesta esikammiokoneesta).

Takapyörän laakerit oli tosiaan jostain kottikärrystä. SKF:t kesti 15tkm ja merkittömät kiinalaiset puolet siitä. Ainut rautaosa koko laitteessa oli eturunko, ja sekin alkoi ruostumaan pahasti jossain 50tkm kohdilla. Hioin ja maalasin varmuuden vuoksi wurthin rost stopilla.

Etujarrujen liukuholkit oli täysin avonaiset ilman mitään suojakumeja. Holkit oli purettava ja rasvattava joka renkaanvaihdossa, muuten meni niin jumiin että särkemällä piti holkki irrottaa.

Vaihdelaatikosta tuli poskilaakerit pihalle 40tkm kohdilla, vaikka öljyt vaihdettu aina 5 tonnin välein. Laatikko pyörii kyllä aika lujaa, kun ajossa moottori huutaa sen reilut 3000 kierrosta ja variaattori vielä nostaa välitystä laatikolle. Variaattorin hihnassa ei kannattanut säästellä. Alkuperäinen tai CVTech hihnat kesti helposti 30 tuhatta ja niitä vaihdettiin lähinnä varmuuden vuoksi pari kertaa. Hintaa noilla oli muistaakseni 140 euroa. Kerran koitin halpaa alle 50e tarvikehihnaa ja se mureni 5 tuhannessa kilometrissä.

Kerran koulun pihassa tuuli kaatoi viereisen mopon autoa päin. Ohjaustanko meni ovesta läpi :lol: Purkaamolta löyty onneksi sopiva ovi, ja se ulkomuovi oli puolen tunnin homma vaihtaa. Otti kulmasta kiinni ja veti, niin liimana käytetty butyylimassa antoi periksi. Uusi paneeli sikaliimalla paikalleen ja vot :D

Muuten hyvä peli, mutta kilometreihin nähden piti tehä tolkuttomasti huoltoa. En uskalla edes ajatella paljonko olisi maksanut, jos joka homman olisi teettänyt pajalla.

Ainiin: Ostaessa vehje oli 10tkm ajettu, ja kymppitonni siitä muistaakseni maksettiin, myydessä saatiin 6500. Silloin oli tosin "mopoautobuumi" vielä päällä, ja koulun pihassa oli säännöllisesti parisenkymmentä mopoautoa. Nykyään pihassa taitaa olla harvakseltaan pari.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja NH »

mtalo kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 3:05 pm Eikös tähän uuteen ajokorttilakiehdotukseen oltu kaavailemassa rajoitusta, ettei alle 18v saisi ajaa autoa viikonloppuöinä. Valvonta on aika hankalaa, mutta kiinnijäämisen riski kuitenkin on jos toria ympäri ajaa.

En tiedä, mutta ehkä tilasto voisi vähän siistiytyä, jos kaikki 17 vuotiaat saisi B-kortin. Nyt kun kortillisia on harvassa, kyytiin on änkeämässä enempi yllyttäjiä.
Tilasto voisi helposti siistiytyä muuttamalla tarveharkintaa ottamaan huomioon hakijan mahdolliset aiemmat liikennerikkomukset.

Nyt on valitettavasti tilanne, että nuoret moniliikennerikolliset, joiden historia on täynnä liikennerikkomuksia mopolla ja kevytmoottoripyörällä, saavat henkilöautokortin poikkeusluvalla 17-vuotiaana, kuten sellaiset joilla rikkomuksia ei ole, mikäli tarve katsotaan olevan.

Ei ihme, että osalle poikkeuslupalaisista sattuu ja tapahtuu.
Linkki
Viestit: 813
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Tunnen lasteni kautta ison joukon näitä mainitsemiasi "moniliikennerikollisia". Melkein kaikki hommasivat kortin poikkeusluvalla, ei yhtäkään kolaria ja korttikin on pysynyt kaikilla, lukuunottamatta yhtä tyttöä, joka olikin porukan ainut jolla EI ollut mopoa. Hyvänä puolena on, että sen sijaan että olisivat ajelleet kolme vuotta niillä mopoilla, nyt poikkeusluvan myötä ajelivat vain kaksi vuotta.
mtalo
Viestit: 1764
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Kuitataampas tännekkin, että tuli nyt ostettua UTV-mönkijä eli rinnakkainistuttava Trapper 450cc. Tässä ei ole ns. lämpöhyttiä, vain tuulilasi, katto ja takalasi. Vehje on rekisteröity kahdelle (molemmille on 3-pistevyöt) ja ajaa saa traktorikortilla. Ostin käytettynä, mutta tällaisesta laitteesta on kyse:
https://www.trappermotors.fi/ajoneuvo/450-utv-t1/

Ihan hyviä argumentteja oli tässä ketjussa ja turvallisuusnäkökulma oli aika merkittävä, miksi päädyin tuohon eikä vanhaan traktoriin. Suurin turvalisuustekijä tulee hallittavuudesta liukkaalla. Ojaan ajaessa varmaan mönkijä on turvallisempi kuljettajalle ja törmätessä mönkijä on turvallisempi vastapuolelle. Tosin painoi vaa'assa kylmäkäynnistyvyyskin ja nopeus, mutta kyllä käsiteltävyys oli aika merkittävä. Niin tietysti se traktorikortilla ajettavuus oli vaatimus. Kyseistä korttia kuitenkin tarvitaan meidän Braunin ohjastamiseen sekä moottorikelkoilla ajoon.

Mukavuudesta en osaa sanoa juuta enkä jaata; tuossa vehkeessä mekkala on kyllä aika kova.

Tässä vielä tiivistelmää ajokorttipuolesta, jos jotain askarruttaa samat asiat. Traktorimönkijöiden osalta laki muuttui 2017. Sen jälkeen 60km/h kulkevaa rinnakkainistuttavaa mönkijää (T1b ajoneuvoluokka) saa ajaa traktorikortilla. Vanhemmat koppimönkijät on yleensä myös traktorikortilla ajettavia, mutta ne saavat kulkea vain 40km/h.

Sarvimönkijät, jotka kulkevat 60km/h kuuluvat ajoneuvoluokkaan T3b, jonka ajamiseen vaaditaan AM121-kortti eli mopoautokortti. 40km/h tunnissa kulkevan sarvimönkijän ajamiseen kelpaa sekä traktori- että mopoautokortti. Hitaammat sarvimönkijät on tosin aika harvinaisia nykyään, kun kaikki haluvat ostaa nopeampaa versiota. Jotain kevyimpiä koppimönkijöitä menee myös tuohon T3b-luokkaan.
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Heitin parille kaverille dilemman. Meidän mopoiässä virittäminen oli liki pakollista. Pitäisikö teinille antaa lupa virittää mopoa ja samalla laittaa ehdoksi, että maksaa itse osat ja sakot. Itse voi olla konsulttina. Mopon virittäminenhän ei ole laillista, mutta kontrastina siihen aspektiin on, että samalla tenava oppisi aika paljon ymmärtämään tekniikkaa ja eri osien vaikutusta sekä vastuuta. Nimittäin ongelmanahan on se, että näyttää siltä että mekaanisen puolen asentajia ei tule oman sukupolveni jälkeen kun kouluissa on enimmäkseen teoriaa ja tietokoneen käyttöä, eikä esimerkiksi moottorin purkua ja kokoomista, joka on mielestäni tärkeä osata. Ja kaiken itse maksamalla tulee perehdytys työntekoon sekä vastuuseen.
Lähteköön väittely alkuun
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
MF 135 vm-67
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 am
Paikkakunta: Joutsa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja MF 135 vm-67 »

Teinin uskomaton viritys viiletti 50 km/h suoraan poliisin haaviin https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008843578.html
Traktorit: MF 135 -67
MF 390-89
IH 674 -78
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Osmo_ kirjoitti: To Touko 26, 2022 8:43 am Heitin parille kaverille dilemman. Meidän mopoiässä virittäminen oli liki pakollista. Pitäisikö teinille antaa lupa virittää mopoa ja samalla laittaa ehdoksi, että maksaa itse osat ja sakot. Itse voi olla konsulttina. Mopon virittäminenhän ei ole laillista, mutta kontrastina siihen aspektiin on, että samalla tenava oppisi aika paljon ymmärtämään tekniikkaa ja eri osien vaikutusta sekä vastuuta. Nimittäin ongelmanahan on se, että näyttää siltä että mekaanisen puolen asentajia ei tule oman sukupolveni jälkeen kun kouluissa on enimmäkseen teoriaa ja tietokoneen käyttöä, eikä esimerkiksi moottorin purkua ja kokoomista, joka on mielestäni tärkeä osata. Ja kaiken itse maksamalla tulee perehdytys työntekoon sekä vastuuseen.
Lähteköön väittely alkuun
Minusta olisi moraalisesti melkoisen arveluttavaa hyväksyä teinin lakia rikkova toiminta ja jopa itse avustaa siinä, sellainen saattaa muuttaa sitten muutenkin teinin suhtautumista sääntöihin, lakiin ja asetuksiin. On myös otettava huomioon että 100km/h kulkeva mopedi ei ole miltään osin turvallinen matkustusmuoto ja juniorin reaktiokyvyt ja liikennekokemus eivät riitä sen järkevään ja edes jotenkin turvalliseen hallintaan, puhumattakaan siitä kun kaverit vielä hieman yllyttävät ja näyttämishalu iskee. Jokainen tietenkin tyylillään, mutta on syytä ottaa huomioon, että tuolla mopon virittämisen sallimisella/avustamisella saattaa oman lapsensa henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin vaaraan ja siitä ja sen seurauksista vastuun kantaa vanhempi, riippumatta siitä mitä teinin kanssa asiasta on sovittu. Ja pahimmassa tapauksessa liikenneonnettomuuden sattuessa teinin lapsilisien juoksu loppuu kirkonkellojen soittoon ja surumieliseen sukujuhlaan, niin se taakka on sitten maailman raskain kannettava ja se on vanhemman reissussa mukana koko loppu elämän. Moottoreihin tutustumiseen, jota itsekin pidän hyödyllisenä asiana, on olemassa monia muitakin laillisia ja järkeviä tapoja.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja zukka »

Oma mopo kulki reilusti yli 100km/h eikä ajettavuudessa ollut ongelmia, paitsi vuoden liian vanha kun oli niin takana oli rumpujarru. Täysin samalla rungolla tehtiin 125cc kevareita.
Mutta tuostakin on aikaa, ei nykyisin näy enää useinkaan liikenteen seassa yli satasta kulkevia mopoja jotka ajavat muiden mukana letkassa taajaman ulkopuolella.

Kuskistahan se kuitenkin on kiinni paljonkin että sattuuko mitään vai ei. En ole koskaan ymmärtänyt vakiomopoilla ajavien sitä ideaa, että paikasta välittämättä ajetaan urku auki. Näitä näki ainakin lahdessa ennen torin muutostöitä paljon,että sama 40-50km/h on koko keskustan läpi jos on vihreä aalto menossa.
Sitten kun joutuukin jarruttamaan mukulakivillä niin ollaan turvallaan varsinkin jos on satanut.
Pari kertaa ollut myös valoista lähdettäessä mopon perässä ja hänen edellään ollut auto. Valot vaihtuu vihreäksi ja etummainen auto joutuu jarruttamaan risteyksessä vastaantulijan takia, niin mopo ei edes höllää kaasua vaan täysiä takakonttiin. Vastaantuleva auto oli nähtävissä molemmissa tapauksissa yli 10 sekunnin ajan jo omasta autostakin.
Jos mopo ei olisi niin vihtahousu laiska niin ehkä siinä oppisi ainakin rajoituksia noudattamaan tai ymmärtäisi ainakin paljonko pitäisi ajaa ja ymmärtämään ettei kaikkialla ole mahdollistakaan ajaa kaasu pohjassa.

En kyllä antaisi oman lapsen virittää kulkemaan yli satasta varmaankaan, mutta 60-80km/h voisi olla kuskista,moposta ja asuinalueesta riippuen raja joka sopisi.
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

zukka kirjoitti: To Touko 26, 2022 10:04 am Oma mopo kulki reilusti yli 100km/h eikä ajettavuudessa ollut ongelmia, paitsi vuoden liian vanha kun oli niin takana oli rumpujarru. Täysin samalla rungolla tehtiin 125cc kevareita.
Mutta tuostakin on aikaa, ei nykyisin näy enää useinkaan liikenteen seassa yli satasta kulkevia mopoja jotka ajavat muiden mukana letkassa taajaman ulkopuolella.

Kuskistahan se kuitenkin on kiinni paljonkin että sattuuko mitään vai ei. En ole koskaan ymmärtänyt vakiomopoilla ajavien sitä ideaa, että paikasta välittämättä ajetaan urku auki. Näitä näki ainakin lahdessa ennen torin muutostöitä paljon,että sama 40-50km/h on koko keskustan läpi jos on vihreä aalto menossa.
Sitten kun joutuukin jarruttamaan mukulakivillä niin ollaan turvallaan varsinkin jos on satanut.
Pari kertaa ollut myös valoista lähdettäessä mopon perässä ja hänen edellään ollut auto. Valot vaihtuu vihreäksi ja etummainen auto joutuu jarruttamaan risteyksessä vastaantulijan takia, niin mopo ei edes höllää kaasua vaan täysiä takakonttiin. Vastaantuleva auto oli nähtävissä molemmissa tapauksissa yli 10 sekunnin ajan jo omasta autostakin.
Jos mopo ei olisi niin vihtahousu laiska niin ehkä siinä oppisi ainakin rajoituksia noudattamaan tai ymmärtäisi ainakin paljonko pitäisi ajaa ja ymmärtämään ettei kaikkialla ole mahdollistakaan ajaa kaasu pohjassa.

En kyllä antaisi oman lapsen virittää kulkemaan yli satasta varmaankaan, mutta 60-80km/h voisi olla kuskista,moposta ja asuinalueesta riippuen raja joka sopisi.
Pointti itselläkin on tämä. Itse pitäisin 65 rajana, muuten käy vahinkoo ja tulee enemmänkin maksettavaa. Muistakseni siinä vauhdissa lähtee myös kortti.
Mutta asia on niin kaksteränen miekka
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
mtalo
Viestit: 1764
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Ostaa kiinalaisen mopon, niin eiköhän moottorituntemus kasva ilman virittämistäkin :D

Nykyään on ilmeisesti niin paljon muutakin mukavaa tekemistä, ettei mopoilu ja niiden rassaus ole enään niin suosittua kuin mun aikana. Ei yläasteen pihassa näy enää kuin muutama mopo; mun aikana oli kuitenkin yli kymmenen. Tosin oppilasmäärä on tippunut 30% ja mopojen lisäksi on pari traktoria ja mönkijää.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Osmo_ kirjoitti: To Touko 26, 2022 8:43 am Heitin parille kaverille dilemman. Meidän mopoiässä virittäminen oli liki pakollista. Pitäisikö teinille antaa lupa virittää mopoa ja samalla laittaa ehdoksi, että maksaa itse osat ja sakot. Itse voi olla konsulttina. Mopon virittäminenhän ei ole laillista, mutta kontrastina siihen aspektiin on, että samalla tenava oppisi aika paljon ymmärtämään tekniikkaa ja eri osien vaikutusta sekä vastuuta.
Kyllä siinä oppia tulee ja kyllähän meilläkin pojalla viritetty mopo oli, ennen kortti-ikää yhdessä laiteltiin crossivehkeitä ja kyllähän se jo kortti-iässä oli perillä, miten monkey-tyypin kiinalaisesta koneesta saa puhtia ulos, ei tarvinnut enää auttaa.
Nyt viikkoa vailla valmis raskaskoneasentaja ja kai sillä on näyttöä sen verran annettuna, että työpaikkakin taitaisi olla odottamassa.
16v oli, kun ekan auton kunnosti, mopot möi pois kanssa 16v, kun oli sitä mieltä ettei kärsi ennakkolupaa menettää ja ei malta kuitenkaan vakiolla mopolla ajaa. :D

Kyllä siinä kokemusta ja näkemystä moottorin toimintaan tuli.
Nyt on lelut vaan kasvaneet kokoa ja iskutilavuutta.
mtalo kirjoitti: To Touko 26, 2022 11:46 am Ostaa kiinalaisen mopon, niin eiköhän moottorituntemus kasva ilman virittämistäkin :D
Ei ne kaikki ihan huonoja ole. Osa sitten senkin edestä.
It has three speed: here, there and gone...
transit
Viestit: 976
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja transit »

Nyt olisi jälkikasvulla hinkua saada mopoauto.
No tietenkin katselen noita halvemman pään vaihtoehtoja.
Yhdessä yksilössä mainitaan , että hukkaa jäähdytysnestettä.
No tulee ajateltua sitä pahinta vaihtoehtoa mikä tulee mieleen , eli kannessa halkeama.
Kyseisesssä laitteessa näyttää olevan 2 sylinterinen Mitsubishi L2C diesel moottori.
Muita osia löytyy googlaamalla , mutta sylinterinkantta ei mistään.
Voiko todella olla ettei mitsuun saa osia?
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Hiljaiselle näyttää etsin myös. Kolmipyttyseen löytyy osia kyllä vaikka kuinka paljon.

Sitten kun oma jälkikasvu on mopoiässä ostan niille vain senioriskoottereita on koppia ja ei tarvi leimailla. Mopoja ne nuokin on eikä tarvitse kädet rasvassa olla joka viikko. Toisaalta hyvä ettei nuoriso noita ole "löytänyt" vakuutusmaksut on maltilliset toistaiseksi.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

nyt nappasi pitäisi käydä myös l2c moottoriin.

https://shop.atx-motorparts.de/mitsubis ... im-at.html
transit
Viestit: 976
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja transit »

vaniljacreme kirjoitti: Su Joulu 24, 2023 1:39 pm nyt nappasi pitäisi käydä myös l2c moottoriin.

https://shop.atx-motorparts.de/mitsubis ... im-at.html
Hyvin löydetty , kiitos. :D
Nyt voisi alkaa pähkäillä tosissaan tarjouksen tekoa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa