Koulunkäynti menopeli

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja toyopet »

It has three speed: here, there and gone...
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Johan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?

Meillä poika sai kortin 17-vuotiaana ajettuaan ensin traktorikortilla mönkkäriä kaksi vuotta. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomattavasti mukavampi olo, kun tiesi pojan liikkuvan uudehkolla, turvallisella nelivetoautolla mönkkärin sijasta. Ja varmasti paljon mukavampi itselleenkin liikkua lämpimällä autolla ja olla tasavertainen liikenteessä (mönkkäri on ilmeisesti niin pieni, että suuri osa autoilijoista ei sitä kykene näkemään esim. liikenneympyrässä, vaan koettaa ajaa päälle).
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

mtalo kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 9:53 amAinakin 40km/h rajoitetut traktorimönkijät muuttuu rajoittamattomiksi, kun poistaa nopeusmittarin johdon eli se on aika helppo juttu.
Ei toimine kaikissa. Ainakin polarisa menee kuulemma vikatilaan, jos nopeustieto puuttuu. Tosin en tiedä, onko ihan viimeisimmissä vuosimalleissa taas muutettu rajoitinta eu:n vaatimuksesta. Tuo sähköinen rajoitin muutaman vuoden takaisissa on hyvä, koska se rajoittaa nopeutta (ei tehoa) ja tekee sen hyvin pehmeästi.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Se on vähän suhteellista.
Meillä poika osti 16v täytettyään yhden vanhan, hiukan harvinaisemman toyotan raadon. Sitä sitten 2020 koulujen koronasulun aikaan hitsaili ja sai kortin 2020 syksyllä. Viime kevättalvena pisti sen toyotan kiertoon, sai vaihdossa vielä erikoisemman. '
Mutta tästä entisestä oli myynti-ilmoitusta tehdessään huolissaan, että toivottavasti ei mene kenellekään hänen ikäiselleen, kun muuten se on kuukauden sisällä jonkun pylvään ympäri ja oli selkeästi huojentunut, kun päätyi vähän iäkkäämmälle harrastajalle kokoelmiin.

Samaten paria muuta se on välillä meinannut myydä mutta kyselyitä tulee omanikäisiltään, niin ottaa yleensä pois myynnistä. :D
It has three speed: here, there and gone...
allu-85
Viestit: 397
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Täällä huutelee yksi somerolainen perheenisä. Kyllä täällä maalaiskylässä on aina ajeltu ja edelleen ajellaan maataloustraktoreilla kouluun ja kouluajan ulkopuolellakin. Itse ajelin 2000-luvun alussa traktorilla, vaikka ei kouluun ollut kahta kilometriäkään, en ole maatalon poika, mutta traktori piti hankkia. Ensin oli 702, joka osoittautui sen verran huonoksi ettei sillä käyty koulussa ollenkaan. Tilalle hankittiin 714-4m ja sittemmin 6400. Tulihan sitä ajettua, mutta ei koko iltaa tullut rällättyä. Traktorit ovat olleet aika ajoin mukana myös onnettomuuksissa. Tuo Aakun linkittämä juttu vuodelta 2007 oli ikävä tapahtuma, taisi kuitenkin matkustaja tarttua käsijarruun tai kaasuun tms. Ja myöhemminkin nuoret traktorilla ovat olleet mukana onnettomuuksissa, mutta syypäänä parissa viimisessä on ollut autoilija. Oma tytär täyttää myös ensi vuonna 15. Matkaa kouluun on 6km. Skootteria olemme hänelle ajatelleet, ei ole koskaan ajanut traktorilla, mutta ei myöskään poissulje kortin hankkimista. Koppimopoja tai mönkkäreitä emme hanki, en voi käsittää niiden hintaa. Itse ajelen muutaman tonnin autolla ja lapsella pitäisi olla se koppimopo a 10000€. Meillä on tarjolla Volvo bm 650, mutta en ole sitä kyllä kolunkäyntitraktoriksi ajatellut. No aika näyttää. Ja isävainaalla on N121 50km/h laatikolla. Itse ainakin tuntuu etten antaisi sitä kyllä lapsen käsiin, sillä tulee itselle ja ulkopuolisille helposti vahinkoa. Eikä taida t-kortti riittää sen kuljettamiseen, kun ei ole maatalousajoa?
Silloin 20v sitten isoimmat koneet koulun pihassa taisivat olla 8400 Valmetti ja joku Fendt Farmer tms, nyt on vanhaa Zetoria ja uudempaa kalustoa. Lehdistä saa välillä lukea kivitalon kokoisista menopeleistä.
Mutta yhtä kaikki, riippuu siitä lapsesta minkä laitteen hänelle voi antaa ajettavaksi. Osa on fiksuja ja sitten on muita. B-kortin tuntuu saavan kaikki, ketkä sitä vain hakevat. Ennenkin on päästy ilman autoa niin minun puolesta vastakin päästään. Liikaa tullut 17v kuskeilla vakavia vahinkoja.
Aloittajan ominaisuudessa katselisi muutaman eri laitteen myynti-ilmoituksen ja voihan niitä käydä testaamassa mikä tuntuisi sopivalta. Traktoriin hyvä akku ja katselisin käytetyn webaston niin ikkunat sulaisivat ja kone olisi hieman lämmin, kun koulusta lähtee kotia kohti.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meiltä on 3 likkaa lähteny maailmalle. Matkaa kirkolle on sopivasti 5-6 km, ovat päässehet koulukuljetuksella. Senverta kumminkin ollahan sivus jottei kirkonkylän kotkotukset oo päässy turmelemahann niiren mieltä.

Mitään moottorivehjettä niillä ei oo ollu ennen autoa. Hyvin pärjättihin. Pyörällä menivät, tarpeentullen kuskattihin yksitellen tai kavereiden kanssa, välillä kavereiden kotoväen kuskaamana.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja toyopet »

allu-85 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 11:25 am . No aika näyttää. Ja isävainaalla on N121 50km/h laatikolla. Itse ainakin tuntuu etten antaisi sitä kyllä lapsen käsiin, sillä tulee itselle ja ulkopuolisille helposti vahinkoa. Eikä taida t-kortti riittää sen kuljettamiseen, kun ei ole maatalousajoa?
Ei se maatalousajosta ole kiinni. Traktorit T1a, T1b, T2a, T2b ja T3a menee T-kortilla ajosta riippumatta. Se T3b eli 60km/h kulkevat kevyet mönkkärit traktorina vaatii mopoautokortin. Jännä juttu.
Mutta tuommoinen isokin traktori 60km/h nopeuteen asti käy T-kortti.
It has three speed: here, there and gone...
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

rautakasa kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 9:56 am
SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Johan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?

Meillä poika sai kortin 17-vuotiaana ajettuaan ensin traktorikortilla mönkkäriä kaksi vuotta. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomattavasti mukavampi olo, kun tiesi pojan liikkuvan uudehkolla, turvallisella nelivetoautolla mönkkärin sijasta. Ja varmasti paljon mukavampi itselleenkin liikkua lämpimällä autolla ja olla tasavertainen liikenteessä (mönkkäri on ilmeisesti niin pieni, että suuri osa autoilijoista ei sitä kykene näkemään esim. liikenneympyrässä, vaan koettaa ajaa päälle).
Olisi mukavaa nähdä mainitsemasi "jenkkilän" onnettomuustilastot alle 18v vs.18-20v autoilijoilla suhteutettuna kortillisten määrään,saattaisi se sielläkin olla olla karua luettavaa,ainakin Suomessa kyseinen tilasto on todella synkkä..Viittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.Itselläni ei ole lapsia,joten sen puoleen asia ei koske minua ja en myöskään ole kateellinen,se ei ole mun juttu,esitän vain mielipiteitäni asioista siinä missä muutkin.
Aloittelija
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 1:11 pm
rautakasa kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 9:56 am
SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Johan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?

Meillä poika sai kortin 17-vuotiaana ajettuaan ensin traktorikortilla mönkkäriä kaksi vuotta. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomattavasti mukavampi olo, kun tiesi pojan liikkuvan uudehkolla, turvallisella nelivetoautolla mönkkärin sijasta. Ja varmasti paljon mukavampi itselleenkin liikkua lämpimällä autolla ja olla tasavertainen liikenteessä (mönkkäri on ilmeisesti niin pieni, että suuri osa autoilijoista ei sitä kykene näkemään esim. liikenneympyrässä, vaan koettaa ajaa päälle).
Olisi mukavaa nähdä mainitsemasi "jenkkilän" onnettomuustilastot alle 18v vs.18-20v autoilijoilla suhteutettuna kortillisten määrään,saattaisi se sielläkin olla olla karua luettavaa,ainakin Suomessa kyseinen tilasto on todella synkkä..Viittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.Itselläni ei ole lapsia,joten sen puoleen asia ei koske minua ja en myöskään ole kateellinen,se ei ole mun juttu,esitän vain mielipiteitäni asioista siinä missä muutkin.
Vaikka laskenkin taloutemme pienituloiseksi, ajelen ip-luvalla. Ilman sitä en olisi päässyt tai pääsisi kulkemaan nykyiseen oppisopimustyöpaikkaani. Kesällä ajelin autolla 50km/suunta 4H-yrityksen asiakkaalle päivittäin. Ilman sitä korttia olisin nyt n.6000€ itse tienattua rahaa jäänyt saamatta, ja olis pitänyt vanhemmilta riistää aikaa ja rahaa välttämättömiin menoihin ja kuluihin. Ja omassa tuttavapiirissäkään en huomaa että olisi mikään hyvätuloisten harrastus, päinvastoin, isimaksaat ajelee golfkärryillä 18v asti.
Alkup.kysymykseen en osaa sanoa että mikä olisi paras. Yläasteelle, 17km päässä, tuli ajeltua muutama kerta natikalla. Ei olis joka päivä onnistunut luotettavuusongelmien vuoksi, mutta olihan siinä fiilispuoli kunnossa.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 1:11 pm
rautakasa kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 9:56 am
SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 7:48 amJuu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.
Johan on taas katkeraa vuodatusta. Jenkeissä osavaltiosta riippuen saa ajokortin jo 14-vuotiaana. Suomalaiset ovat ilmeisesti mielestäsi huomattavasti jenkkejä jäljessä henkisessä kehityksessä? Vai nuo hyvätuloisetko tässä eniten ahdistavat?

Meillä poika sai kortin 17-vuotiaana ajettuaan ensin traktorikortilla mönkkäriä kaksi vuotta. Mitään ongelmia ei ollut, mutta huomattavasti mukavampi olo, kun tiesi pojan liikkuvan uudehkolla, turvallisella nelivetoautolla mönkkärin sijasta. Ja varmasti paljon mukavampi itselleenkin liikkua lämpimällä autolla ja olla tasavertainen liikenteessä (mönkkäri on ilmeisesti niin pieni, että suuri osa autoilijoista ei sitä kykene näkemään esim. liikenneympyrässä, vaan koettaa ajaa päälle).
Olisi mukavaa nähdä mainitsemasi "jenkkilän" onnettomuustilastot alle 18v vs.18-20v autoilijoilla suhteutettuna kortillisten määrään,saattaisi se sielläkin olla olla karua luettavaa,ainakin Suomessa kyseinen tilasto on todella synkkä..Viittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.Itselläni ei ole lapsia,joten sen puoleen asia ei koske minua ja en myöskään ole kateellinen,se ei ole mun juttu,esitän vain mielipiteitäni asioista siinä missä muutkin.
En mitään tilastoja jaksanut kaivella, mutta kotimaassa 17v ovat onnettomuustilastoissa olleet yliedustettuina korttien määrään suhteutettuna. Toki nuoret ovat riskialttiita kuljettajia vielä 18v täytettyään. Vakuutusyhtiön riskikertoimesta saa käsityksen kun laittaa vakuutuslaskuriin 3 litraisen BMW:n 2000-luvun alusta ja saman ikäisen kuskin nollabonuksilla.

Hiukan on vaihtelua Ameriikan käytännöissäkin, mutta 17v saa siellä keskimäärin "täyden lisenssin" ajokortin, opetusluvan jopa 14v kuten jo esiin tuotiinkin. https://www.amerikassa.net/ajokortin-ik ... amerikassa
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 1:11 pmViittauksellani keski- ja hyvätuloisiin pyrin ottamaan kantaa siihen että tällainen systeemi luo eriarvoisuutta,josta kuitenkin nykyisin niin monessa muussa asiassa pyritään eroon,kun ei se esim.pienituloisen yh:n penskasta kovin mukavaa ole,kun parempiosaisten tenavat kaahaavat kalliilla mönkijöillä ja autoilla jo 15-17 vuotiaina kun itsellä ei ole mitään mahdollisuutta sellaiseen,kyllä se varmasti köyhän lasta harmittaa,etenkin kun hän ei välttämättä ymmärrä miksi asia on näin ja ei voi siihen itse vaikuttaa.
Suomessa tosiaan pyritään innolla siihen, että kaikilla olisi tasapuolisesti yhtä kurjaa - sen sijaan, että luotaisiin edellytyksiä sille, että kaikilla olisi hyvä olla. Kuka enää viitsii opiskella, ponnistella ja tehdä työtä, jos tasan samaan kurjuuteen pääsee sohvalla makaamalla?
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Eikös tähän uuteen ajokorttilakiehdotukseen oltu kaavailemassa rajoitusta, ettei alle 18v saisi ajaa autoa viikonloppuöinä. Valvonta on aika hankalaa, mutta kiinnijäämisen riski kuitenkin on jos toria ympäri ajaa.

En tiedä, mutta ehkä tilasto voisi vähän siistiytyä, jos kaikki 17 vuotiaat saisi B-kortin. Nyt kun kortillisia on harvassa, kyytiin on änkeämässä enempi yllyttäjiä.

Ja korostan, ettei menopeliä olla ostamassa korttelirallia varten, vaan koulunkäyntiä. Jos saisi taksikuljetuksen kouluun, ei olisi tarvetta hankkia mitään tiekulkuneuvoa. Pari rekisteröimätöntä kiinan kömpijää on pihassa ja pellolla ajoa varten.

Allu-85:sen kanssa samalla linjalla, että koppimönkkärit on vielä turhan tyyriitä. Jos saisi maksajaksi jonku toisen, haettaes heti pari uutya koppimönkköriä ja Fend 200 vario kaveriksi. Mutta ku ei saa edes verovähennyksiin, vaan kaikki on maksettava nettotulosta.

Jostain luin jutun jääkiekkoharrastajista, kun kehuivat koppimönkkärien olevan käteviä. Kuvassa oli jäähallin pihalla toistakymmentä uutta koppimönkkäriä. Yhden lapsen vanhempia haastateltiin ja sanoi ensin järkyttyneen hinnasta, mutta sitten ostaneen (en muista, mikä pään käänsi). Onhan tuo eriarvoista, jos siltä kantilta ajattelee, mutta jos tuo pitäisi kieltää, täytyisi kaikki asua samanlaisissa taloissa, vanhempien tuoda samanlaisilla Ladoilla penskat kouluun, pitää samanlaisia vaatteita yms. Suomessa kaikilla on edellytykset parempaan mm. ilmaisen koulutuksen kautta. Suurin eriarvoistava tekijä on vanhempien istuttama asenne yrittämisen ja kouluttautumisen suhteen. Tokikaan kaikki koulutus ei takaa parempaa palkkaa, mutta yleensä paremman työllisyyden.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Miten ajoneuvoluokat oikein määritellään mönkijöissä? Pystyykö tietynlaista mönkijää rekisteröidä sekä mopoauto- ja traktorikortilla ajettavaksi. Mikä on suunnilleen kuutiotilavuus, että pystyy rekisteröimään T1b:ksi T3b:n sijasta. Ja ilmeisesti kuutiotilavuus on vähän eri kehikollisella ja perinteisellä, kun määräävä tekijä on paino. Näköjänsä ainakin kehikollista Trapper 550cc saa T1b:nä.

Onko joku vuosimalli, josta lähtien edes tämä T-kortilla ajettava on ollut mahdollinen.
Juhnu
Viestit: 1576
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

SPS1975 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 7:48 am
Juhnu kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 6:29 am
Foromies kirjoitti: To Joulu 02, 2021 11:25 am Parashan olisi kun B kortin saisi poikkeusluvalla jo 15 vuotiaana. Helpottaisi paljon nuorten kulkemista, ja saataisihan sillä vähän reppanampikin saada vaikka pilluakin.
Parasta olisi ruotsin malli eli epa-traktorlt.
Tehty oikeist autoista pudottamalla nopeutta ja poistamalla takajouset tms.

Olisi saanut tulla Suomeenkin se uusi autoluokka jossa tavallisen pikkuauton nopeuden pudottamalla saa tehtyä nuorisolle ajopelin.
Juu ei.15 vuotias ei kykene vielä riittävän vastuulliseen toimintaan liikenteessä auton kanssa,etenkään silloin kun tilanteessa on mukana ulkopuolista painostusta,eli yllyttävät kaverit takapenkillä.Tämä on niin nähty kun vähänkään lukee uutisia noista 17 vuotiaista autoilijoista,todella epäkypsää ja monesti hengenvaarallista menoa tien päällä ja kun päättäjät eivät lue tilastoja vaan tekevät päätökset (keski-ja hyvätuloisten) äänestäjien miellyttämiseksi,niin kohtahan on se tilanne että kaikki 17 vuotiaat saavat automaattisesti kortin vanhempien luvalla,johon on lisätty näön vuoksi rajoituksia,joita kukaan ei kykene valvomaan.Ja tuo ettei henkilöautoista tehty näitä "kevytautoja" on vain hyvä asia,nuorison mopot ja traktorimönkijät kulkevat viritettyinä 60-100km/h tuolla tien päällä,kaduilla ja jopa pyöräteillä,niin kauankohan tuollaiselta teiniltä menisi netin ohjeilla ohittaa siitä kevytautosta nopeudenrajoitin ja alkaa posottaa muun liikenteen mukana,ilman riittävää korttia,koulutusta ja harkintakykyä.Lasten pitää kasvaa ensin aikuisiksi,ennen kuin heille voi antaa vakaata harkintakykyä vaativaa vastuuta kannettavaksi.
Aika suora mielipide, varsinkin kun naapurimaassa kun tuo touhu on toiminut todella hyvin.
https://tekniikanmaailma.fi/nain-naapur ... -mopoauto/

Nuo ruotsalaisten laitteet ovat 2 paikkaisia joten takapenkillä ei ole kavereita yllyttämässä.
En minäkään sallisi henkilöautoa 17 kesäisille mutta tuo "kevytauto" olisi ihan fiksu ratkaisu kun se mahdollistaisi mukavan, edullisen ja turvallisen kulkemisen nuorisolle. (Pikkuautot on paljon halvempia kuin mönkijät ja mopoautot)

Ainakin minä mieluummin kolaroin satasenvauhdista tulevan smartin, fiestan, micran tai a-mersun kanssa kuin 15t painavan traktorin joka kulkee 60km/h joten siinä mielessä tuo "tuhovoiman" manaaminen ei oikein toimi.

Ja nopeuksien kohtuullisina pysymistä edesauttaa huomattavasti se hitaan-ajoneuvon kolmio, auton poikkeava rakenne ja nykyajan poliisien automaattinen rekisterikilpien luku. Ne kun ovat sellainen yhdistelmä että se 80km/h "vastaantuleva mopoauto" kiinnittää hyvin nopeasti virkavallan huomion ja sanktiot luonnollisesti sellaiset että se oikea ajokortti siirtyy vuodella.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja toyopet »

mtalo kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 3:35 pm Miten ajoneuvoluokat oikein määritellään mönkijöissä? Pystyykö tietynlaista mönkijää rekisteröidä sekä mopoauto- ja traktorikortilla ajettavaksi. Mikä on suunnilleen kuutiotilavuus, että pystyy rekisteröimään T1b:ksi T3b:n sijasta. Ja ilmeisesti kuutiotilavuus on vähän eri kehikollisella ja perinteisellä, kun määräävä tekijä on paino. Näköjänsä ainakin kehikollista Trapper 550cc saa T1b:nä.

Onko joku vuosimalli, josta lähtien edes tämä T-kortilla ajettava on ollut mahdollinen.
Se on paino, mikä määrää luokan ja se on tyyppitodistuksessa.
Vuosimallia en osaa sanoa mutta silloin, kun ylipäätään nuo mönkkärit tuli traktoripykälän alle ja pitää olla nimenomaan tyyppihyväksytty t-luokkaan.
Vanhoja rekiströimättömiä ei varmaan saa mitenkään.
It has three speed: here, there and gone...
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja elk »

Lapsien kasvattaminen on kallista touhua ja lapsilisä ei mikään kovin iso ole.
Siihen vielä 15 vuotiaana 10-15k€ kulkupeli niin suuret summat menee. Ilmeisesti pankista saa helposti lainaa mopoauto tai mönkijää varten kun paljon niitä näkyy liikenteessä.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja TepaR »

elk kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 8:19 pm Lapsien kasvattaminen on kallista touhua ja lapsilisä ei mikään kovin iso ole.
Siihen vielä 15 vuotiaana 10-15k€ kulkupeli niin suuret summat menee. Ilmeisesti pankista saa helposti lainaa mopoauto tai mönkijää varten kun paljon niitä näkyy liikenteessä.
Jotenkin on sellainen kutina että aika moni Ranger mikä tuolla pörrää on kuskin isukin tai äidin firman kalustoa…
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

https://m.tori.fi/vi/89731480.htm

Evullinen mutta hieman villin näkönen vehe ois vanhasta puimurista tuunattu vehe. Hippityyliset maalaukset, iso koppi lisättävä, puintikoneistot pois ja tilalle sauna tai kerhotila. Tai vaikka kesäkioski. Iskälle hirvitorni katolle. Ja äiteelle kukkia. Tai toisinpäin. On hyvä näkyvyys ja näkyy.
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Smirkelimies kirjoitti: La Joulu 04, 2021 12:14 pm https://m.tori.fi/vi/89731480.htm

Evullinen mutta hieman villin näkönen vehe ois vanhasta puimurista tuunattu vehe. Hippityyliset maalaukset, iso koppi lisättävä, puintikoneistot pois ja tilalle sauna tai kerhotila. Tai vaikka kesäkioski. Iskälle hirvitorni katolle. Ja äiteelle kukkia. Tai toisinpäin. On hyvä näkyvyys ja näkyy.
Muutoksen jälkeen sillä ei ajella tiellä tai jos saa vakuutettua jollain konstilla niin sitten ehkä.
Hannu08
Viestit: 980
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Koulunkäynti menopeli

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Minkälaista mietintää asian suhteen on käyty?

Vaihtoehtoja 4 km matkalle, ajat laskettu tasanopeudelle.

Kävely, reipas kävely vie 40 min. Tosin tuossa vauhdissa ei paljoa älyvehjettä katsella, kädet heiluu siihen tahtiin. Kavereita voi olla paljonkin, kunhan ei kovin montaa rinnan.

Nopeusluokka 15-25 km/h matka-aika 10-15 min.
Polkupyörä, akkukäyttöiset mummovankkurit, vanhat takavetotraktorit (70-luvun jarruilla tuo lie turvaraja nopeudelle useimmilla). Mihinkään ei laillisesti voi ottaa kaveria mukaan, kun traktoreissakin oli tuo penkkivaatimus. Pakkaskeleillä voisi traktorin moottorin suojata kietomalla vaikka vanhan ruusukuvioisen päiväpeitteen moottorin ympärille.

Nopeusluokka 30 km/h, matka-aika 8 min.
Sähköpyörä.

Nopeusluokka 40 km/h, matka-aika n. 6 min.
Uudemmat traktorit, ammattimallin UTV-laitteet (Kubota , JohnDeere, ), laillinen mopo/skootteri ja ns. mopoauto sekä osa mönkijöistä. Näistä Kubota olisi varmaan hieno, hydrostaattinen voimansiirto ja tehostettu moottorijarrutus, miinuksena huono saatavuus, järkyttävä hinta (pari mopoautoa) ja japanilainen muotoilu. Kaverikin voi mahtua kyytiin osaantraktoreita ja noihin UTV-malleihin.

Nopeusluokka 60 km/h, matka-aika n. 4 min.
Liikennetraktoriluokka, nopeimmat (koppi)mönkijät. Käyttökustannukset voivat yllättää ja vauhdin kasvu on jonkinlainen riski, ajansäästö edelliseen vähäinen. Ja osa mopoista kulkee samaa vauhtia.

Joku voi olla eri mieltä matka-ajoista, mutta ihan mielenkiinnosta laskeskelin joitain teoreettisa arvoja. Niistä näkee ainakin, että vauhdin kasvaessa ajan säästö pienenee, vaikutus onsuurin tuolla alkupäässä.
Tuo takavetotraktorin nopeus perustuu kokemuksiin omien romujan kanssa, varmaan parempiakin on.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Google [Bot], Mutteri Matti ja 38 vierailijaa