Dieselaggregaatti

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja valaut »

Onko porukoilla kokemusta? Öljylämmitteisen okt:n koko syöttöön verkonvaihtokytkimen läpi.

Kai tuo > 5,5 kVA saisi olla, mutta 10 kVA alkaa olla ylimitoitusta. Mistä halpa ja hyvä tuon kokoluokan dieseli?
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

5500VA Taitaa saada halvimmillaan 500-800€ hujakoille. Kiinalainen Yanmar moottorin kopio. Ihan OK peli, kovaääninen tosin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Varavoimanako tuo agre olisi? Ja onko välttämättä diesel oltava? Jos sähkökiuas pitää toimia, niin se määrittää tehon ihan asuintalossa. Verstaat sitten erikseen.

Kun kokemuksia kysyttiin niin mulla oli 8 kVA 150m2 sähkölämmitystalossa ja yli 10 pakkasella kaikki toimi, sähkökiuasta ei ole. Nyt on 5 kVA, mutta pakkasella ei ole tarvittu toistaiseksi.
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja mauri »

Mitä ominaisuuksia vaaditaan/tarvitaan.
- 1500 vai 3000 kierroksen kone
- vesi- vai ilmajäähdytys
- kelpaako kiinalainen (tms) vai pitääkö olla "EU hyväksytty"
- hintahaarukka 1 k€ - 10 k€
- tarvitaanko 3-vaihegeneraattori vai riittääkö 1-vaihe
- tehontarve, riittääkö 6 kVA (3-vaihekoneessa on 2 kVA/vaihe, tai enemmän?)
- sähkön laatu (jännite, taajuus, yliaallot) EN50160 = "seinäsähkö", vai riittääkö huonompi
- oletetut käyttötunnit vuodessa / käyttöikätoive (muutama vuosi - 10 v - ikuinen)
- huoltotarvikkeiden ja varaosien saatavuus nyt / myöhemmin
- asennustapa konehuone - ulkovaja - pihalle
- melu- ja tärinätasot laitetilaan / ulos

Tässä jotain aluksi. Paljon riippuu asiakkaan tarpeista, kiinteistöstä, paikallisen sähköverkon luotettavuudesta ja budjetista.

Ilmajäähdytteinen, 1-sylinterinen, 3000 rpm moottori ja huonolaatuista sähköä tekevä generaattori on varmaankin ostaessa hinnaltaan edullinen. Tuhannella eurolla löytyy valinnanvaraakin, saattaa tulla ongelmiakin mutta ostaa sitten uuden tai onko näissä takuita?
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Jos asettuu tuohon hintahaarukan puoliväliin niin lähes sillä saa n. 5kVA "Poweri" aggregaatin HSA oy:stä jossa mitsun kone ja italialainen generaattori. Sellaisen hommasin yheen kohteeseen ja oli hyvä. Edeltäjä oli pienenmpi Hatz yksipyttyisellä dieselillä joka ravisteli itseensä vikoja.

1500rpm kone on järkevämpi. Kolmivaihekäyttö vaatii "kolminkertiasesti tehokkaamman"

Tyypillisestihän järkevän kuntoisia pieniä ei ole laatumerkkejä myynnissä, mutta taas sitten jotain isoja Scania koneisia kilohintaan...

Lister-pettereitä liikkuu joskus ja olis hyvä, hyvä käytetty ei välttämättä ole halpa ja sijaitsee jossain saaressa Lapissa tyyliin
Suomi kuuluu länsimaihin
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Just ite luin noista ehkä pienemän luokan aggregaateista, hond, Yamaha, Mitsubishin laatu merkit vs halpis. Just jos tietokone tai muuta herkkää piirissä siinus käyrä? pitää olla hyvä. Siinä just kun kuormitus ailahtelee niin silloin sähkön ladulla on merkitys ja ei välttämättä toimi ne halpikset.

Armejan juttuja, kaivoivat yhden talon sähköt poikki, talvella. Sähkärit ja armejja kun oli, hinattava aggregaatti oli saatavana. Joku valmet 6 syl, kun ne sai talon agregaatin piiriin, kuin monta kertaa se löi itteensä pois, kunes miltei koko talon säköt oli mittarista pois ja sitten, yksitellen, ja kuinka se sitten käyttäytyi.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
rautakasa
Viestit: 2110
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Joku käytetty 1500 rpm merkkikone (esim. Atlas Copco) vaikkapa rakennusvälinevuokraamon poistomyynnistä.. hiljainen ja tehty kestämään.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja valaut »

Kiitoksia huomioista ja vinkeistä.

Mistä johtuu, että 1500 rpm kone on kalliimpi? Generaattorin napaluvusta vai itse pyörittävästä koneesta?

Yksi syy dieseliin on, että polttoainetta löytyy tuhansia litroja valmiina. Ei koneen silti pakko ole olla diesel, mutta ehdottomasti 3-vaiheinen, kun syötetään koko 3-vaiheista keskusta. Käyttötunnit vuodessa jää pieneksi, kun kysessä on pelkkä varavoima. 20 kV linjat on uusittu (ilmajohdoilla) tienvarteen ja onkohan kymmentä tuntia ollut tänä vuonna sähköt poikki, mutta nyt on tarkoitus varautua useiden vuorokausien sähkökatkoon.

Tosiaan öljylämmitys, ei sähkökiuasta ja sähköliettä ei ole pakko käyttää katkon aikana. Ei ulkorakennuksia ja verstastiloja tms. joihin pitäisi saada sähköt. Siinä suhteessa mietin, että jo 5,5 kVA jonkin matkaa riittäisi. 1500 W kahvinkeitinkään ei ihan kyykäytä. Ehkä? Mitä muuta kuormaa sattuu samalle vaiheelle.

Sähkön laatukysymyksiä pitää hiukan funtsia. Tietoa otetaan taas ilolla vastaan ja esimerkkejä koneista. Budjetti on auki ja nyt kartoitetaan vaihtoehtoja.
Hannu08
Viestit: 990
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Sillä välin, kun kirjauduin, niin olikin jo miettinyt aihetta lisää.

Tuo kahvinkeitin ottaa melkolailla tehoa, itsellä kanssa 1,5 kW
Lieden tehokkaat levyt luokkaa 2 kW, uuni samoin.
Mikroaaltouuni voi vaatia käynnistykseen hitaan 10 A varokkeen, eli olisiko tasoa 3 kW tai enemmän käynnistyspiikki?

Tuleeko vesi paineella vai onko oma pumppu? Jouduin vaihtamaan pumpun 80-luvun vesiöön eikä 3-vaihepumppua löytynyt hyllytavarana.
Onko koneellinen ilmanvaihto, jossa on esilämmitysvastus?

SItten pitää katsoa, että kukaan ei laita autoa lämmitykseen sisätilan lämmittimen kera.

Ainakin osaa aggregaateista markkinoidaan hiemanharhaanjohtavasti, kun tyyppinumerossa näkyy 60 Hz lyhytaikainen teho. Kun teho yleensä kasvaa kierrosluvun kasvaessa ja taajuus tulee, jos ei invertterikone, kierrosluvusta, niin kiusaus ilmoittaa se suurin teho on suuri.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja valaut »

Ei vesipumppua vaan painevesi kunnan verkosta.
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja mauri »

Hannu08 kirjoitti: Ke Joulu 01, 2021 7:06 pm Ainakin osaa aggregaateista markkinoidaan hiemanharhaanjohtavasti, kun tyyppinumerossa näkyy 60 Hz lyhytaikainen teho. Kun teho yleensä kasvaa kierrosluvun kasvaessa ja taajuus tulee, jos ei invertterikone, kierrosluvusta, niin kiusaus ilmoittaa se suurin teho on suuri.
Tuo pitää (piti?) valitettavan usein paikkansa. Varsinkin pikkukoneiden valmistajilla on kiusaus ilmoittaa tyyppimerkintä kovin optimistisesti. Aikoinaan kun pieniäkin koneita työnantajalleni testasin niin tuo 60 Hz taajuudella ja suurella jännitteenvaihtelualueella saatu hetkellinen teho oli usein tyyppimerkinnän perusteena. Todellinen saatava jatkuva teho mitattuna 0,8 cosfii induktiiviseen kuormaan, jännitealueella 230 V +- 10 % ja taajuusikkunassa 50 Hz +-2 Hz oli monesti vain noin puolet tyyppimerkinnän "markkinointitehosta".
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja mauri »

valaut kirjoitti: Ke Joulu 01, 2021 6:54 pm Mistä johtuu, että 1500 rpm kone on kalliimpi? Generaattorin napaluvusta vai itse pyörittävästä koneesta?
Niinhän se on että suuremmalla pyörimisnopeudella saadaan pienemmästä (halvemmasta) koneesta sama teho kuin hitaammin pyörivästä. Yleensä nämä 1500 1/min moottorit ovat myös tehty pitempää elinkaarta varten, siis tukevampi kone ja laadukkaammat rakenneratkaisut.

Noilla esitetyillä vaatimuksilla (3-vaihe, diesel, n. 5 kW) esimerkiksi HSA:n valikoimasta löytyy mm mallit 7503 DY-S (5,8 kW) tai 8 DMW2 (6,4 kW). Jäkimmäinen taitaa olla enemmän varavoimalaksi tarkoitettu. Muitakin valmistajia ja maahantuojia löytyy. Tampereella AGCO Power Oy ja Voimalaite Service Oy on tehneet myös pieniä koneita mutta silloin on asiakas tietääkseni tilannut suuria sarjoja. Mittaamistani pienistä generaattoreista on parhaat sähköiset arvot olleet Knurz-Kirsch merkkisillä asynkroni (kondensaattorimagnetoitu) generaattoreilla, jännitteen laatu ja epälineaarisen kuormansieto olivat erinomaiset. Näitä käyttää mm Saksan pelastuslaitokset. Ei taida olla maahantuojaa täällä?

Kunnollisen varavoimakoneen tunnusmerkkejä on esimerkiksi edes jonkinlainen mittarivarustus: jännite, virta, ehkä taajuuskin, käyttötuntimittari jos on tarkoitus pitkään ikään ja huoltojakin tehdä (öljynvaihdot ym).
Kun kone yleensä käy yksikseen niin öljynpaineen tai -määrän ja moottorin lämpötilan valvonta tarvitaan.
Generaattorin jännitevakavuuden takia jännitteensäädin (AVR) on tarpeellinen ellei generaattorin rakenne muuten huolehdi siitä. Samoin jännitteen aaltomuodon (harmoniset yliaallot) tulisi olla kohtuullisen sinimuotoinen. Kulmahiomakoneet tms ja resistiivinen kuorma toimii säröiselläkin sähköllä mutta esimerkiksi kaikki kotielektroniikka ei siitä tykkää.

Koneen melutason tärkeyttä arvioitaessa on sijoituspaikan lisäksi hyvä huomioida oma ja varsinkin (mahdollisten) lähinaapurien sietokyky.
Laitteiston kotelointiluokka sijoituspaikan mukaan.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Entäs jos laittas ulosottopyöritteisen traktorin perään?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Koska jo olemassaolevaa 3-vaihesähköistystä ei voi, tai ei ole kannattavaa vaihtaa 1-vaihegenulla syötettäväksi, niin kannattaa katsoa kone, jonka epäsymmetsinen 1-vaihekuormituskyky on riittävä. Juuri niinkuin mauri kertoi, niin juuri konkkamagnetoidut on yleensä niitä. Itellä on 5.5 kVA Mosa, joka 1-vaiheisena antaa 3.6 kVA arvokilven mukaan ja myöskin todellisuudessa. Sama kokemus on myös n 50 vuotta sitten omatekemästäni konkkagenusta.

Tuo invertterikoneiden sähkön laadun ylistys on taas pääasiassa mainosmiesten argumentti. En ymmärrä miksi atk-laitteet ja muukin elektroniikka, missä hakkuriteholähteessä ensin tasasunnataan ac-sähkö, vaatisi oppikirjan mukaista ensiluokan sinimuotoa?
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Urpo kirjoitti: To Joulu 02, 2021 7:10 am
Tuo invertterikoneiden sähkön laadun ylistys on taas pääasiassa mainosmiesten argumentti. En ymmärrä miksi atk-laitteet ja muukin elektroniikka, missä hakkuriteholähteessä ensin tasasunnataan ac-sähkö, vaatisi oppikirjan mukaista ensiluokan sinimuotoa?
Huoltoautossa käytin läppärin laturia, akkuporien latureita, ilmastointihuoltolaitetta yms halvan genun perässä. Arvaa oliko ongelmia?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja valaut »

Juho M-P kirjoitti: To Joulu 02, 2021 11:53 am
Urpo kirjoitti: To Joulu 02, 2021 7:10 am
Tuo invertterikoneiden sähkön laadun ylistys on taas pääasiassa mainosmiesten argumentti. En ymmärrä miksi atk-laitteet ja muukin elektroniikka, missä hakkuriteholähteessä ensin tasasunnataan ac-sähkö, vaatisi oppikirjan mukaista ensiluokan sinimuotoa?
Huoltoautossa käytin läppärin laturia, akkuporien latureita, ilmastointihuoltolaitetta yms halvan genun perässä. Arvaa oliko ongelmia?
Tota... Oliko niitä ja jos oli, niin millaisia?
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei minkäänlaisia
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja valaut »

maurin sanoma Poweri 7503 DY olisi kyllä hieno kone. Soitin siitä tänään HSA Oy:hyn.

Jos jotakuta muutakin kiinnostaa asiat, mitä kyselin:

- Kysyin vinokuormasta, niin vastaus oli, että sulakkeet koneessa on 4x10 A ja kaikki saa ottaa läpi, mitä koneesta tulee kunnes sulake laukeaa. Eli 10 A + 10 % ja tuo tekisi juuri 2530 W vaiheelle. 5,5 kW/7,5 kVA kone.

- Pakoputkeen saa paloviranomaisten hyväksymän läpivientisarjan koolausten väliin ja lisää putkea.

- Ja muutenkaan ei ole ongelmaa sijoittaa vaikka autotalliin, kunhan paloilmasta huolehditaan (tuloilma siis pitää olla riittävä).

- Kone on heidän tekemä/kokoama. Moottori on Yanmarin L 100 N ja generaattori MeccAlte T16F, Itseherätteinen, itsesääteinen tahtigeneraattori, Kompoundi-jännitteensäätäjällä.

- Verollinen hinta vain on likelle 4000 e ilman automatiikkaa.

Vaikea joskus asiakkaalle perustella, kun vaikka saman tehoinen Kipor maksaa 1500 e. Mitä 2500 eurolla saa enemmän.
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Minä tulkitsisin tuon "kaikki saa ottaa, mitä läpi tulee" niin että siitä vaiheesta, missä sukot on saa 20A kun kuormittaa kaikkia pistorasioita, myös se 3-v rasia. Mutta eikös ollut tarkoitus nyt kuitenkin syöttää verkonvaihtokytkimellä keskusta? Joten vinokuormankesto on sitten mitä on.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Dieselaggregaatti

Viesti Kirjoittaja valaut »

Urpo kirjoitti: To Joulu 02, 2021 3:25 pm Minä tulkitsisin tuon "kaikki saa ottaa, mitä läpi tulee" niin että siitä vaiheesta, missä sukot on saa 20A kun kuormittaa kaikkia pistorasioita, myös se 3-v rasia. Mutta eikös ollut tarkoitus nyt kuitenkin syöttää verkonvaihtokytkimellä keskusta? Joten vinokuormankesto on sitten mitä on.
Juu oli. Kysyin vain, kun puhuit epäsymmetrisestä 1-vaihekuormasta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 64 vierailijaa