Apuvirtakaapeli

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Apuvirtakaapeli

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Ostin aikoinaan ns.laadukkaat raskaankaluston apuvirtakaapelit. Alkuun olinkin tyytyväinen. Viimeaikoina ko olen satunnaisesti tarvinnut auton akun tyhjennyttyä milloin mistäkin syystä, virran anto ei ole onnistunut. Tutkin kahvoja.Poistin suojan siitä kahvasta mistä kaapeli kahjaan kiinnittyy. Liitos on tehty abikotyyliin puristamalla pienet lirpakkeet kaapelin ympärille. Liitoksesta jatkuu kuparisukka toiseenkin kavanpuolikkaaseen. Liitokset ovat varmaan hapettuneet niin ettei sähkö mene läpi. Juottamalla ajattelin korjata . Kysymys kuuluu että miten ? Ja millä?
takana loistava tulevaisuus
Ajomies
Viestit: 28112
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Apuvirtakaapeli

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kosanilla lämpimäksi ja tinaa, siten minä olen noita korjannut ja tehnytkin. 74 vuodelta itse tehdyt kaapelit edelleen käytössä ja toimii, vaikka tuolla kisoissa hyvinkin usein ja monella eri käyttäjällä ovat olleet. No näissä ei ole mitään peltisiä liittimiä vaan jotain pronssia tms. topakat liittimet.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mauri
Viestit: 6678
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Apuvirtakaapeli

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tuttu ongelma, ostin aikoinaan vastaavat ja katsoin heti uutena puristusliitokset heppoisiksi. Sattui työpaikalla olemaan muutamansadan watin tehoinen sähköjuotin niin sillä sitten kuumensin liitosta ja juotostinaa sopivasti väliin. Mittasin kaapelin resistanssin ajamalla puristusleuasta toisen pään leukaan 100 A virtaa ennen ja jälkeen tinauksen, jännitehäviö putosi puoleen.
Tapauksessasi kannattaa jo hapettuneet liitoskohdat puhdistaa ennen tinausta, joutuu puristusliitoksen avaamaan ja pätkäisemään kaapelin päästä vähän pois. Jos ei ole tehokasta sähköjuotinta niin sitten pienellä kaasupillillä kuumentaa liitosta.
Jos monisäiekaapeli on totaalisesti hapettunut on säikeiden puhdistus hankalaa. Tällöin, jos leuat ovat laadukkaat niin voi harkita ostaa niihin uutta kaapelia (erittäin monisäikeistä ja pakkasessakin taipuisaa) ja tehdä uudet. Saattanee tosin tulla uusien valmiiden käynnistyskaapelien hankinta edullisemmaksi ellei löydy edullisen metrihintaista johtoa.
Heka
Viestit: 560
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Apuvirtakaapeli

Viesti Kirjoittaja Heka »

Itse ostin torista 20e vanhan hitsikoneen ja tein sen kaapeleista käynnistyskaapelit, on ohutsäikeistä ja pakkasessakin taipuisaa.
Kunnon päät ja tinalla kiinni, kaasupillillä lämmitin.

Voimavirtajohto oli vaan 4 lankaista, sitä en saanutkaan hyödynnettyä jatkojohtona, vaikka niin ensin suunittelin. :(
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: nuc-64 ja 38 vierailijaa