Muutamia kertoja on linja-autoilla tuolla naapurissa seikkailtu 70 - luvulta alkaen, eikä ikinä ole polttoaineen kanssa ollut ongelmia. Muita murheita parinkin romaanin verran kyllä.
Kesälaatuinen diesel
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2010
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Venäjällä oli puutavara autot ajossa Kostamuksen ympärillä muutaman vuoden. Kokemusta tuli polttoaineen laadusta. Suuri maa ja suuret toleranssit. Välillä tankatessa -20 asteessa tuli letkusta harmaa mato, jota sai valuttaa tankkiin 20 litran minuutti vauhdilla. Sisuille tahna ei tuottanut ongelmia kun Cummitus on pumppusuutin kone. Tankin päältä sulaa lumet -20 asteessa. Volovoihin kuskit virittelivät polttimoita tankin sisälle ja suodattimiin laitettiin sähkölämmitys.
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
No niillä maanpäällisillä olevista polttoaine pisteistä ei kyllä edes yritetty tankata, ne kyllä karkotti kauas kun sellainen silmiin osui. Samoin niissä jossa maanalaisen säiliöiden täyttöluukut oli pois tai sen näköisiä että sade ja valumavedet säiliöihin menee, niin nekin oli kierrettävä kaukaa. Reissuja siellä tehneet kyllä osasi kertoa ne turvalliset tankkauspaikat. Varmasti se polttoaine sinällään olisi toiminut, mutta jos säiliöissä on vettä enemmän kuin puolet, niin mihinkä se pakkasella "juoksee"? Maksu suoritettiin ennen tankkausta ja jos arvio paljonko tankkiin mahtuu, meni yli niin ainetta tuli maksetun summan mukaan, ja siihen ne maahan oli laskettava.Pataässä kirjoitti: ↑To Joulu 02, 2021 10:34 pmVenäjällä oli puutavara autot ajossa Kostamuksen ympärillä muutaman vuoden. Kokemusta tuli polttoaineen laadusta. Suuri maa ja suuret toleranssit. Välillä tankatessa -20 asteessa tuli letkusta harmaa mato, jota sai valuttaa tankkiin 20 litran minuutti vauhdilla. Sisuille tahna ei tuottanut ongelmia kun Cummitus on pumppusuutin kone. Tankin päältä sulaa lumet -20 asteessa. Volovoihin kuskit virittelivät polttimoita tankin sisälle ja suodattimiin laitettiin sähkölämmitys.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Eilen tankkasin 35 ferkun enkä muistanu oliko kannussa talvi-vai kesälaatua. Tein saman ko viimetalvena.... Kaatelin sahabensaa 5l sekaan....ja homma jatkui.
takana loistava tulevaisuus
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
- Paikkakunta: kitee
- Viesti:
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Hitleri se vaan on aina ajan hermolla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2880
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Onneksi meidän maatilalla kesälaatua löytyy vain kuivaajan säiliöstä. Jos tuolla talvilaatua tarvitaan niin ollaan pahoin hukassa hommien kanssa. Liikkuvan kaluston kanssa olevasta säiliössä on aina talvilaatu. Ei sitten tarvi takuta eri laatujen kanssa talven "yllättäessä". Kun tuota löpöä käyttävää kalustoa on jolla ei aina syksyn tullen ole aina välttämättä käyttöä niin on iso helpotus kun ei tarvi erikseen tankkeja tyhjentään ja polttoaineita/suodattimia vaihtelemaan koneisiin joihin vain muutamia kymmeniä tunteja vuodessa tulee.
Sen ensimmäisen kerran kun joutuisin suodattimia isossa pakkasessa vaihtelemaan ja tankkia sulattelemaan vaihtaen talviaineet koneeseen on mielestäni niin suuren summan hintainen että ilomielin maksan muutaman sentin talvilaadusta lisää että koskaan ei sen takia koneet hyydy.
Sen ensimmäisen kerran kun joutuisin suodattimia isossa pakkasessa vaihtelemaan ja tankkia sulattelemaan vaihtaen talviaineet koneeseen on mielestäni niin suuren summan hintainen että ilomielin maksan muutaman sentin talvilaadusta lisää että koskaan ei sen takia koneet hyydy.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
No ehkä jotkut vaan tykkää että elämässä on jännitystä ja vastoinkäymisiä. Mutta nämä tuskin kyselevät neuvoja ja ohjeita.jip59 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 9:46 pm Onneksi meidän maatilalla kesälaatua löytyy vain kuivaajan säiliöstä. Jos tuolla talvilaatua tarvitaan niin ollaan pahoin hukassa hommien kanssa. Liikkuvan kaluston kanssa olevasta säiliössä on aina talvilaatu. Ei sitten tarvi takuta eri laatujen kanssa talven "yllättäessä". Kun tuota löpöä käyttävää kalustoa on jolla ei aina syksyn tullen ole aina välttämättä käyttöä niin on iso helpotus kun ei tarvi erikseen tankkeja tyhjentään ja polttoaineita/suodattimia vaihtelemaan koneisiin joihin vain muutamia kymmeniä tunteja vuodessa tulee.
Sen ensimmäisen kerran kun joutuisin suodattimia isossa pakkasessa vaihtelemaan ja tankkia sulattelemaan vaihtaen talviaineet koneeseen on mielestäni niin suuren summan hintainen että ilomielin maksan muutaman sentin talvilaadusta lisää että koskaan ei sen takia koneet hyydy.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
pakkanen kiristyy,nyt olis hyvä aika tankata kesälaatua tankki täyteen,niin sais käytännössä kokeilla noita edellä mainittuja konsteja,mikä niistä on paras.ei tarttis kalliilla talvilaadulla ajella.
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Sitten kun - 40 tai vieläkin isommat pakkaslukemat mittarissa, niin sitten voi joutua konsteja keksimään, tai sitten vaan odotettava kun kalenteri etenee pidemmälle keväälle.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Monipuolista vääntöä taas saatiin tällekin syksylle/talvelle. Aina tää aihe yllättää vaikka tuleekin joka vuosi niiko liukkaat.
Sen ymmärrän että jos on satojen tuhansien arvoinen/arvoiset koneet,niin pitää olla varma mitä tankkiin lorrauttaa.
Masinistit yleensä on majuri-tms kansaa joten ei pitäis olla vaikeeta löpöjen kanssa. Moni on tällä palstalla jo kertonu että bensaa tai valopetroolia vaan tankkiin jos vähänkään epäilee muistiansa. Tehdään vaan asia vaikeeksi vaihtelemalla suodatttimia (jotka kuitenkin heti tukkeutuu) ja polttoainetankkeja tyhjentelemällä. Masinisti voi olla tekemättä aina kaikkea vaikeamman kautta kuuntelemalla kokeneempien ohjeita. Täältä Masinisti-palstalta minä olen saanu vain asialllisia ja hyviä ohjeita. Kukaan ei ole fuulaa työntäny. Huumorijutut on erikseen ja nehän on mukava lisä täälä...
Sen ymmärrän että jos on satojen tuhansien arvoinen/arvoiset koneet,niin pitää olla varma mitä tankkiin lorrauttaa.
Masinistit yleensä on majuri-tms kansaa joten ei pitäis olla vaikeeta löpöjen kanssa. Moni on tällä palstalla jo kertonu että bensaa tai valopetroolia vaan tankkiin jos vähänkään epäilee muistiansa. Tehdään vaan asia vaikeeksi vaihtelemalla suodatttimia (jotka kuitenkin heti tukkeutuu) ja polttoainetankkeja tyhjentelemällä. Masinisti voi olla tekemättä aina kaikkea vaikeamman kautta kuuntelemalla kokeneempien ohjeita. Täältä Masinisti-palstalta minä olen saanu vain asialllisia ja hyviä ohjeita. Kukaan ei ole fuulaa työntäny. Huumorijutut on erikseen ja nehän on mukava lisä täälä...
takana loistava tulevaisuus
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Tarpeeksi monta kertaa saanut muiden koneita elvytellä, ettei tuota viitsi itselle järjestää. Sitä -20 asteista löpöä kun saa käsille niin uurtuu kyllä mieleen pitää huoli ettei kesä aineet ole tankissa. Traktorit pyörii ympärivuoden talvilaadulla.jip59 kirjoitti: ↑Pe Joulu 03, 2021 9:46 pm Sen ensimmäisen kerran kun joutuisin suodattimia isossa pakkasessa vaihtelemaan ja tankkia sulattelemaan vaihtaen talviaineet koneeseen on mielestäni niin suuren summan hintainen että ilomielin maksan muutaman sentin talvilaadusta lisää että koskaan ei sen takia koneet hyydy.
Harvemmin käytetty kone unohtuu helpommin huolehtia. Toinen voi olla että kone jossain pidemmän matkan päässä, eikä ole mahdollisuuksia käydä vaihtamassa aineita lämpösen kelin aikaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Ei käy järkeen, että joku oikeesti viitsii alkaa polttoaineita tankista vaihtamaan jos sinne on vahingosta tai jostain muusta syystä kesäaineet jääneet/joutuneet.
Kaataa sinne tankkiin tuon Liqui Molyn purkin ja homma on sillä hoidettu.
Ei kait se voi olla seitsemästä eurosta kiinni?
Kaataa sinne tankkiin tuon Liqui Molyn purkin ja homma on sillä hoidettu.
Ei kait se voi olla seitsemästä eurosta kiinni?
-
- Viestit: 4348
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Kerran on minulla David Brown päässyt pakkasessa hyytymään. Olin lainannut sitä syksyllä naapurille, enkä älynnyt, että oli tankannut kesädieseliä. Pakkastakaan ei tainnut olla kuin puolentoistakymmentä astetta. Lappo-systeemillä tankista 15 litraa kanisteriin talteen ja tuplamäärä talvilaatua tilalle. Pienen käsitohon laitoin sopivalle hollille puhkumaan suodattimiin ja sitten menin sisätiloihin lämpimään kahvia keittelemään. Kahvit hörpättyäni lähdin yrittämään Taavettia tulille. Eipä tuo paljoa vastustanut, helposti käyntiin hörähti, olihan kone vielä aika lämmin. Suodattimia en alkanut vaihtelemaan, olinhan ne vähän aikaa aikaisemmin vaihtanut. Taavetin ilmaus sen verran viheliäistä, että sen tekee mieluimmin lämpimillä keleillä.
- jake55
- Viestit: 963
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Kyä se tuntuu olevan vaikiaa yksinkertainen asia. Kesällä kesälaatua ja talvella talvilaatua.
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 7812
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Koulukaverin pappa,70-luvulla toi polttoöljy kanisterin pirttiin lämpiämään,sillä keinoin sai deutsin käymään,sen verran,mitä hänellä ajoja oli.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Ei välttämättä siitä alle 10 eurosta, mut kun sitäkään ainetta ei joka kioskissa myydä, niin sen ettiminen ja hakeminen pitemmästä matkasta tulee hintoihinsa.Jiitek kirjoitti: ↑La Joulu 04, 2021 10:28 am Ei käy järkeen, että joku oikeesti viitsii alkaa polttoaineita tankista vaihtamaan jos sinne on vahingosta tai jostain muusta syystä kesäaineet jääneet/joutuneet.
Kaataa sinne tankkiin tuon Liqui Molyn purkin ja homma on sillä hoidettu.
Ei kait se voi olla seitsemästä eurosta kiinni?
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Aika hyvin oot selvinny!
Setäukko aikoinaa 880 taavetilla piti kylätietä kärkiauralla auki, niin se hyytyminen meinas olla joka aurauskerralla ohjelmassa, vaikka oli jo kevättalvi, ettei kesäaineesta ollu tietoakaa. Isäukko oli monesti talkoissa kosanitoholla ym elvyttämässä taavettia käyntii. Hyytyminen tapahtu yleensä heti alkumatkasta, kun kone ei ollu täysin lämmenny.
Korjautu jonkunverran, kun toinen suodatin jätettii pois, mut ei se käynti silti mitenkää varmaa ollu kovemmalla pakkasella. Pikkupyörittelyssä toimi, mut auralla täyskaasulla meno loppu melko herkästi.
-
- Viestit: 4348
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: Kesälaatuinen diesel
Mökkitraktorina oli minulla, paljoa ei siten talvella ajeltukaan, ei edes joka talvi. Malliltaan oli 996, siinä tankki osittain koneen päällä, peltilevystä kun teki moottoriin sivusuojat, niin koneen lämpö kohdistui tankkiin. Minulla hyytyi joskus puolen tunnin käytön jälkeen, kone oli jo normaalilämmöissä.Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Joulu 04, 2021 11:51 amAika hyvin oot selvinny!
Setäukko aikoinaa 880 taavetilla piti kylätietä kärkiauralla auki, niin se hyytyminen meinas olla joka aurauskerralla ohjelmassa, vaikka oli jo kevättalvi, ettei kesäaineesta ollu tietoakaa. Isäukko oli monesti talkoissa kosanitoholla ym elvyttämässä taavettia käyntii. Hyytyminen tapahtu yleensä heti alkumatkasta, kun kone ei ollu täysin lämmenny.
Korjautu jonkunverran, kun toinen suodatin jätettii pois, mut ei se käynti silti mitenkää varmaa ollu kovemmalla pakkasella. Pikkupyörittelyssä toimi, mut auralla täyskaasulla meno loppu melko herkästi.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Räsänen ja 43 vierailijaa