joskus oli semmonen daihatsu rocky maasturi. ja tuli tankattua bensaa reilusti tankiin varmaan oli 60% pensan eduks.
talavikeli ja aamulla töihin ajaessa ajattelin et nyt paska hyytyy mut toimi alitehosena. mietin et miten keskitalvella näin kehnoo myynneet.soitin tonne asemalle ja palvelu vastaava katto kellon ajan mukaa takkauksen ja ilimotti et bensoo oot laittannu .
no oma moka. no ei muutakun liukkaria tankkiin (ihan motor oil)tankkiin ja perään dieseliä ja hyvin toimi.
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 11:40 am
Vielä kun kertoisivat totuuden siitä kuinka paljon sitä vettä nuo "poistaa" polttoainejärjestelmästä?
Tuossa on ohjetekstissä että "määränsä verran". Olisiko 3-5 dl.
-SS-
Juu, mutta sitä oikeaa tietoa, kun nuo mainostekstit eivät sitä kerro, haluaisin vaan tietää. Ja mitä se vedelle siellä tekee? Kun tenulla ainakin se veden sitominen on aivan mitätöntä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 11:40 am
Vielä kun kertoisivat totuuden siitä kuinka paljon sitä vettä nuo "poistaa" polttoainejärjestelmästä?
Tuossa on ohjetekstissä että "määränsä verran". Olisiko 3-5 dl.
-SS-
Juu, mutta sitä oikeaa tietoa, kun nuo mainostekstit eivät sitä kerro, haluaisin vaan tietää. Ja mitä se vedelle siellä tekee? Kun tenulla ainakin se veden sitominen on aivan mitätöntä.
En tunne tuota kyseistä myrkkyä ja sen toimintaa,mutta yleisesti ottaen on kai niin että eihän nuo jäänestot yms.aineet varsinaisesti poista sitä vettä,vaan sekoittuvat veteen ja muuttavat veden ominaispainon polttoaineen kanssa samaksi ja sitten vesi sekoittuu polttoaineeseen ja menee pumpun ja suuttimen läpi männän päälle ja pakoputkesta pihalle.Tämän vuoksi en noita aineita käytä vaan luotan mieluumin sakkakuppeihin ja niiden kykyyn erotella vesi polttoaineesta,kun mielestäni on aina huono juttu kun vesi menee pumpun läpi,missä olomuodossa ja ominaispainossa tahansa.Myös tankin pohjapropun raotus on hyvä tehdä silloin tällöin,niin tulee isoimmat kondensiovedet tankista pois sitä kautta.
Jos järjestelmä on sellainen että kesälaadulla ei pakkasessa pärjää niin syksyllä jäänestoainetta tankkiin ja hetki heilutusta ja pohjaroppu auki. Sitten talvilaatu tankkiin.
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 11:40 am
Vielä kun kertoisivat totuuden siitä kuinka paljon sitä vettä nuo "poistaa" polttoainejärjestelmästä?
Tuossa on ohjetekstissä että "määränsä verran". Olisiko 3-5 dl.
-SS-
Juu, mutta sitä oikeaa tietoa, kun nuo mainostekstit eivät sitä kerro, haluaisin vaan tietää. Ja mitä se vedelle siellä tekee? Kun tenulla ainakin se veden sitominen on aivan mitätöntä.
En tunne tuota kyseistä myrkkyä ja sen toimintaa,mutta yleisesti ottaen on kai niin että eihän nuo jäänestot yms.aineet varsinaisesti poista sitä vettä,vaan sekoittuvat veteen ja muuttavat veden ominaispainon polttoaineen kanssa samaksi ja sitten vesi sekoittuu polttoaineeseen ja menee pumpun ja suuttimen läpi männän päälle ja pakoputkesta pihalle.Tämän vuoksi en noita aineita käytä vaan luotan mieluumin sakkakuppeihin ja niiden kykyyn erotella vesi polttoaineesta,kun mielestäni on aina huono juttu kun vesi menee pumpun läpi,missä olomuodossa ja ominaispainossa tahansa.Myös tankin pohjapropun raotus on hyvä tehdä silloin tällöin,niin tulee isoimmat kondensiovedet tankista pois sitä kautta.
No sepä juuri, jos siellä vedenerotin/sakkakupissa on vettä, niin sieltä se sitten imaistuu eteenpäin koneen "syötäväksi". Nuo kaikki lirut mitä polttoaineen sekaan laitettavaksi myydään, on enemmänkin sellaisia huollon laiminlyönnin "pelastajia".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Tänne eteläänkin pukkaa ihan talvea, lunta leijaa ja eilen 10 pakkasta, 10vrk näyttää pakkasta ja vähän luntakin eikun visvaa sanotaan savossa. Jäi kynnöt tänä vuonna väliin kun teetin lautasmuokkarilla urakoitsijalla, näin polttisvaihto jäi kunnolla tekemättä. Ajoin syksyllä niin että valo syttyi ja piippasi ja sitten talvilaatua päälle ja sen jälkeen vähän ajeltu. Nyt herätin kutos fordsonnin tulille ja ajelin tunnin verran. Ei tuo kesälaatu pohjalla näyttäny vaikuttavan ainakin pikkupakkasen menee seassa hyvin.
Saapa nähä jos oikein kunnon talvi tulee, epäilen että vedeksi menee ennen joulua.
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 10:58 pm
Nuo kaikki lirut mitä polttoaineen sekaan laitettavaksi myydään, on enemmänkin sellaisia huollon laiminlyönnin "pelastajia".
Ihanko tosiaan on näin?
Toisaalta kun topikin taso meni aika äkkiä siihen, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä, tai ties mistä niin mitäpä muuta voi odottaakaan.
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 10:58 pm
Nuo kaikki lirut mitä polttoaineen sekaan laitettavaksi myydään, on enemmänkin sellaisia huollon laiminlyönnin "pelastajia".
Ihanko tosiaan on näin?
Toisaalta kun topikin taso meni aika äkkiä siihen, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä, tai ties mistä niin mitäpä muuta voi odottaakaan.
Kyllä tiedän monia kuljetusyrityksiä joissa kaikki "ylimääräiset" lisukkeet polttoaineen sekaan ovat ehdottomasti kielletty, ja silti laitteet liikkuu talven kovimmillakin pakkasilla. Sitten kun mennään sinne - 40 asteeseen eikä arktista polttoainetta ole saatavilla niin silloin voi olla pakko jotain "lääkettä" käyttää. Yli 30 v työuran aikana näiden ajopelien kanssa ei ollut kuin kaksi talvea jolloin arktisen dieselin saanti oli vaikeaa ja siitä seurasi se että sen aikaisiin autoihin laitettiin bensaa "ohentimeksi". Saa sitten nähdä jos vastaava talvi tulee, kuinka nämä nykyiset ajopelit pystytään pitämään liikkeellä?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Jostakin syystä jopa Kanadassa ja USA:n pohjoisosissa käytetään noita anti-gel - aineita. Samoin eteläeurooppalaiset rahtiyritykset voivat saapua kesälaadulla satamaan, suoraan pakkaseen.
Että enpä usko, että tämä geeliytymisen estoaine on mitään huollon laiminlyöntiä, vesitys on asia erikseen, jos farmarisäiliötä ja/tai koneen vedenerotinta ei ole tyhjennetty ajoissa. Onhan 2T-öljyissäkin osa muuta kuin sitä öljyä (jotakin sekoittumista helpottavaa liuotinta ainakin), joten samanlainen purkkisouvi ihmisillä on edessä, silloin jos voitelemattomaksi yleisesti väitettyä talvilaatua laitetaan tankkiin.
Jos osa koneenkäyttäjistä vakaasti uskoo, että talvilaatu pilaa koneen ruiskutuslaitteet, niin eihän se keneltäkään pois ole, vaikka kikkaileekin kemikaaleilla koneensa käyntikuntoon kesälaatua käyttäen.
Vai politisoidaanko ja jaetaan ryhmiin näinkin harmittomassa asiassa kuin talvilaatu vs. kesälaatu, vastakkainasetellaan jyrkästi, ja käydään henkilön kimppuun lopuksi.
No,minä meinaan, nyt kumminkin laittaa traktorin tankkiin,dieselmoottorin jäänestoa,se kun se,tankillinen saattaa hyvin riittää kevääseen ja kun,tankkaan sen farmarisäiliöstä,niin polttoaineen puhtaudesta ei ole parhaita takeita.
Autossa (ranger) en ole koskaan käyttänyt jäänestoa mutta,sitä minä tankkaankin mittarilta ja kulutan auton kanssa enemmän polttoainetta,kuin mitä traktorin kanssa menee.
fineline kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 7:16 pm
Eikös se jäänesto ja vedenpoisto oo ihan eri asia kuin polttoaineen suodatettavuus, eli kylmissä olosuhteissa polttoaineen käytettävyys?
Kaksi eri asiaa ja ei pidä sotkea.
Vesi menee jäähän.
Parafiini kiteytyy.
Lopputulos sama, mutta lääkkeet eri.
Mahtaisiko tuosta kesälaadusta saada palellutettua arktista, kun sen jäähdyttäisi oikein kunnolla. Sitten pumppaisi vaikka vielä suodattimen läpi sen mitä jää?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto
Otin polttoöljyä kanistereihin mittarista, jossa pitäisi olla talvilaatua. Kun tankkasin traktoriin tiheäsilmäisellä sihdillä varustetun suppilon kautta, ainetta jähmettyi sihtiin niin että se 20 litran jälkeen tukkeutui kokonaan. Ihan parafiinilta se näytti, lämpötila oli jotai -11 C.
Tankissa oli ennestään edellistalven talvilaatua. Pitäisikö olla huolissaan kun metsään lähtee?
Kyllä laittaisin tällaisen polttonestelämmittimen, jos lämmityslaite on traktorissa. Lämmityslaitteen letkuihin sovitetaan. Jos hytissä ei ole lämmityslaitetta, joutuu tekemään letkulenkin kannesta alavesiletkuun. Lienee hyödyksi, vaikka ei käyttäisikään kesälaatua.
Mämmilä kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 8:06 pm
Otin polttoöljyä kanistereihin mittarista, jossa pitäisi olla talvilaatua. Kun tankkasin traktoriin tiheäsilmäisellä sihdillä varustetun suppilon kautta, ainetta jähmettyi sihtiin niin että se 20 litran jälkeen tukkeutui kokonaan. Ihan parafiinilta se näytti, lämpötila oli jotai -11 C.
Saman olen huomannut pakkaskelissä jerrykannuista pumppu-PÖ/DÖ talvilaatua koneisiin tankatessa. Kyllä suppilon sakkasihti pitäisi poistaa talven pakkasilla, kun ei se tahdo laskea ainetta läpi. Tuntuu aika mahdottomalta, että siinä pumpulta haetussa aineessa olisi niin paljon vettä mukana, että vajaa 20 litraa saisi sihdin menemään jääkiteistä tukkoon.
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 11:40 am
Vielä kun kertoisivat totuuden siitä kuinka paljon sitä vettä nuo "poistaa" polttoainejärjestelmästä?
Tuossa on ohjetekstissä että "määränsä verran". Olisiko 3-5 dl.
-SS-
Mihin se poistettu vesi menee tai joutuu? Joutessani mietin. Öljysatamien säiliöissä on pohjalla 0,5 m vettä "Tiivisteenä".
Se menee vesiliuoksena ruiskutuslaitteisiin. Siinä aineessa pitäisi olla mukana voitelu- ja korroosionestoaine, jonka väitetään olevan tehokkaampi kuin pelkkä polttoöljy samalle kuormitukselle. Alkoholin vesiseos kaiketi aiheuttaa korroosiota ruiskutuslaitteisiin, siksi ei enää suositella väkiviinaa tai vastaavaa.
-SS- kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 8:51 pm
Kyllä laittaisin tällaisen polttonestelämmittimen, jos lämmityslaite on traktorissa. Lämmityslaitteen letkuihin sovitetaan. Jos hytissä ei ole lämmityslaitetta, joutuu tekemään letkulenkin kannesta alavesiletkuun. Lienee hyödyksi, vaikka ei käyttäisikään kesälaatua.
Hieno laite mutta ei toimi. Jäähdytysneste lämpiää liian hitaasti. Suodatin ehtii mennä tukkoon ennen kuin moottorin lämpö riittää polttoaineen lämmitykseen. Omassa Patrollissa oli vastaava laite aikanaan. Piti kaataa kuumaa vettä suodattimen päälle että sai kovemmalla pakkasella auton liikkeelle. Kaverin Pajerossa oli PA suodattimelle sähköinen lämmitin. Hänellä ei ollut vastaavaa ongelmaa.