Kesälaatuinen diesel

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 3:13 pm
volvo320 kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 1:59 pm Mitähän ainetta tuo nykyinen niinsanottu valopetrooli on.Ei ainakaan haise vanhanajan petroolille.
Sitä sai aikoinaan ruusuntuoksuisenakin. Itse lisäsin hajusteen 10 tuhannen litran säiliöön Nesteellä. Hajustetta ei tarvinnut varmaan litraa enempää. Oli aika ärhäkkä ruusun tuoksu pullossa kuorma-auton istuimen takana. Kotona piti hetki selittää.
Noita tuoksutteita pitäisi käyttää kaikissa polttoaineissa, eri vaihtoehtoja metsän tuoksua tms. niin vihertävätkin alkaa suosimaan autolla ajamista kun saavat luonnon tuoksuja kaupunkeihin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Minulla oli 1988-mallin VW Caravelle Syncro väkivahvalla 1,6 litran turbodieselillä.
Sen ohjekirjassa sanottiin, että kovilla pakkasilla saa dieselöljyn sekaan laittaa korkeintaan 30% bensaa(!!!)
Ja ko. kapistuksessa oli Boschin jakajapumppu.
Eli ei se jakajapumppu nyt niin hirveän ronkeli bensalle ole, kuten tuolla ylempänä väitetään.

Ehkä se ei toki kestoikää lisääkkään...
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
JKAVS
Viestit: 1328
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

volvo320 kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 1:59 pm Mitähän ainetta tuo nykyinen niinsanottu valopetrooli on.Ei ainakaan haise vanhanajan petroolille.
Melkein samaa tavaraa. Valopetroli on vain jalostettu puhtaammaksi ja hajuttomammaksi.

Moottoripetroli, valopetroli (lamppuöljy), erikoispetroli, lentopetroli (kerosiini), lämmityspetroli, rakettipolttoaine RP-1, sytytysneste ja mineraalitärpätti ovat kaikki melkein samaa ainetta eri tavalla jalostettuna.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Suodatinlämmitin on yksi vaihtoehto. Semmoinen sähkömantteli, joka kääritään suodattimen ympärille. Tankissa oleva sihti saattaa kyllä tukkeutua, jos tankin pohja on ensimmäisenä ajoviimassa, joissakin traktorimalleissa tämä on isompi ongelma, mm. etusäiliöllinen Leyland, se sihti kannattaisi ottaa hyvän sään aikana pois.

Sivupellit suodatinlämmittimen ohella, ei liene nykykesälaaduilla mitään ongelmaa pakkasellakaan. Talvilaadun välttäminen on niin periaatekysymys monella pumppunsa hyvinvoinnista huolestuneelle, että näitä muitakin hyviä ratkaisuja löytyy.

Arctic Fuel Cleaner Heater suodattimen lämmitin 37,5W (Automasa)

-SS-
Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

-SS- kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 4:25 pm Suodatinlämmitin on yksi vaihtoehto. Semmoinen sähkömantteli, joka kääritään suodattimen ympärille. Tankissa oleva sihti saattaa kyllä tukkeutua, jos tankin pohja on ensimmäisenä ajoviimassa, joissakin traktorimalleissa tämä on isompi ongelma, mm. etusäiliöllinen Leyland, se sihti kannattaisi ottaa hyvän sään aikana pois.

Sivupellit suodatinlämmittimen ohella, ei liene nykykesälaaduilla mitään ongelmaa pakkasellakaan. Talvilaadun välttäminen on niin periaatekysymys monella pumppunsa hyvinvoinnista huolestuneelle, että näitä muitakin hyviä ratkaisuja löytyy.

-SS-
Itse rakensin sellaisen lämppärin letkuun laitettavan putken joka lämmitti polttoaineen, ei Toyotan diesel kyllä temppuilut niiden talvien aikana jotka sen kanssa ajelin, muutenkaan, mutta kun tuollainen vekotin sattui silmiin, niin pitihän se sitten rakentaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jiitek kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 1:23 pm
jusipe kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 8:55 am Traktorini tankki melkotäynnä kesälaatuista dieseliä.Pakkaskausi vaatis kylmässä olevalle koneelle talvilaatuista dieseliä.
Onko tankin tyhjennys ja polttoaineen vaihto talvilaatuun ainoa vaihtoehto kun traktorille ei ole lämmintä tilaa?
On sattunut itsellekin muutaman kerran ja asiastahan voi tehdä masinistityyliin perinteisen vaikean tai sitte ostaa purkki tai kaksi tuota:

https://products.liqui-moly.com/dieseli ... b2b_com_fi

Ainakin itsellä on toiminut.
Liqui-Molyn jäätymisenestoaine maksaa noin 7 euroa 80 litran tankilliseen. Suomessa tarjotaan dieselöljyn ja polttoöljyn talvilaatua edullisena ja turvallisena vaihtoehtona, jolloin harva Liqui-Moly - kauppias pitää kyseistä jäätymisenestoainetta hyllyssä. Amazon.de:ssa on useita myymälöitä, jotka lähettävät Suomeen. Sieltä on helppo tilata.

Talvilaatua käyttämällä, tuon kiteytymispisteen alentajan sijasta, menee aika samoihin tuo kustannus. Jos vielä hankkii sen suodatinlämmittimen, voi käyttää kesälaatua huoletta ympäri vuoden.

Tilasin kokeeksi muutaman pullon tuota Liqui Moly Diesel Fliess Fit - ainetta, puhdasta kesälaatua ei löydy kuin vähän, mutta sillä voisi koettaa yhdessä Fordissa. Erehdyin ostamaan kuivurisäiliöönkin talvilaatua, joten tankkauksiin voisi nyt käyttää talvilaatuakin. Ymmärrän siis, että on olemassa periaatteellisista syistä talvilaatua vierastavia, että yleinen kaikkia käyttäjiä koskeva dieselin talvilaadun tuputtaminen ratkaisuna talviongelmiin olisi holhoavaa ja koneen käyttäjän itsemääräämisoikeutta mitätöivää.

-SS-
Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Niin se on, jokainen voi ja saa tehdä kuten haluaa noiden polttoaineiden suhteen, mutta jos neuvoja ja apua kaipaa, niin hyvähän se on antaa erilaisia vaihtoehtoja. Niistä sitten valitsee minkä haluaa, tai jatkaa omilla keinoilla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ulkona näyttää olevan 12 astetta pakkasta ja kaatelin juuri kanistereista loput kesädieselit kesätraktoriin. Näkee mielestäni väristä eron siihen mitä se aine on kesähelteellä. Voi olla harhaa mutta ihan kuin se ei olisi ollut yhtä juoksevaakaan kuin kesällä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Varma talventulon merkki tämä ikuinen kesälaatu tankissa ja talvi tulossa. Tähän on ohjeita annettu viimeksi viime syksynä. Masinistien traktorit on niin vanhoja että 20 prosenttia bensaa tai valopetroolia tankkiin ja ongelma on pois.
takana loistava tulevaisuus
Jiitek
Viestit: 5871
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

-SS- kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 5:25 pm [quote=
Traktorini Ymmärrän siis, että on olemassa periaatteellisista syistä talvilaatua vierastavia, että yleinen kaikkia käyttäjiä koskeva dieselin talvilaadun tuputtaminen ratkaisuna talviongelmiin olisi holhoavaa ja koneen käyttäjän itsemääräämisoikeutta mitätöivää.

-SS-
Olen tänne jonnekin toiseen topikkiinkin kirjoittanut mutta itselläni täysi tankki kesälaatua marraskuussa on johtunut kesäisestä traktorinlainaajasta joka toi aina koneen takaisin heinätöistä täyteen tankattuna.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja -SS- »

jarikos kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 6:26 pm Ulkona näyttää olevan 12 astetta pakkasta ja kaatelin juuri kanistereista loput kesädieselit kesätraktoriin. Näkee mielestäni väristä eron siihen mitä se aine on kesähelteellä. Voi olla harhaa mutta ihan kuin se ei olisi ollut yhtä juoksevaakaan kuin kesällä.
Kesälaatujakin on monenlaisia. Asemilla dieselissä koko syksyn on jakelumittareissa ollut -10°C samepiste, -20°C suodatettavuus. Lämmityspolttoöljyn "oikea" kesälaatu on joillakin toimittajilla 0°C samepiste, -10°C suodatettavuus. Kovin kylmänä rapsinkuivausaikana on joskus Oilonin sihtikuppi ollut semmoista voidemaista rasvaa täynnä. Henkilöautoissa tuo kesalaatu mittarista menee hyvin, Polon Dieselissä ei ollut -29 asteen kylmemmällä puolella ongelmia. Mondeo TDDi hyytyi -28 asteessa, noin 10 km ajon jälkeen, päästiin perille viidenkympin vauhtia. Peugeot 2.0 HDi hyytyi -16 asteessa, päästiin rullaamaan Kivihoville kahville sentään. Mutta puolen tunnin tauko tuulensuojassa antoi lisämatkaa vielä 30 km.

Joskus 1970-luvulla farmarisäiliöstä pumpattu tavara oli "paakkuista" ja hyytelömäistä kauttaaltaan, vaikka ei ollut kuin muutaman asteen nollan alapuolella. Käytettiin tavara lämmittämällä kannullinen hellan vieressä ja siitä öljykaminaan. Meillä turattiin löpösuodattimien ja hyytymisten kanssa, sen jälkeen kun huoleton Fordson vaihtui ronkelimmaksi Fordiksi. Talvilaatua tilattiin vastahakoisesti Fordiin kylmän kevättalven 1979 aikana, en ollut omakohtaisesti kovin innostunut siihen tyhjennys- ja huuhtelusouviin, eikä vanhaisäntä enää oiken kähmynnyt sinne pakkaseen mennä puhaltelemaan. Sen jälkeen on Fordissa ollut talvilaatua vähintään syystöiden aikana jo. Rivipumppu on kestänyt toistaiseksi.

Joka tapauksessa kesälaatu saattaa hyytyä kylmässä notkelmassa, vaikka muuten sää mahdollistaisi ajon. Joillakin traktorimerkeillä kuitenkin on luonnollista immuniteettia hyytelöitymistä vastaan. Nuffield, Fordson, ym. Jos tankki on moottorin takana suojassa, se lämpiää ajossa. Suodattimen ja putkiston sijainti lämpimässä kolossa tai moottorin päällä auttaa hyvin. Suuriläpimittaiset polttoaineputket johtavat paksuakin puuroa eteen päin. Jäähdytyspuhaltimen kaihdin vaikuttaa edullisesti, samoin sivupellit.

-SS-
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja ch »

Mulla on ollu tapana tankata aina Nesteen asemalta polttoöljyt. Niillä ei ole ainakaan tähän asti ollut ongelmia -10° paikkeille vaikka olis kesäliemiäkin seassa. Paljoa kylmemmässä mulla ei ookkaan traktorille käyttöä. Luntakin tulee täällä etelässä harvoin kylmillä ilmoilla.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei se tankkiin jämähdä kesälaatu, mutta kun joutuu ahtaaseen putkeen niin siellä se hyhmääntyy ja niin kauan kuin se siellä etenee, juuttuu sitten suodattimeen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jäärä
Viestit: 3768
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

-SS- kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 5:25 pm ...Ymmärrän siis, että on olemassa periaatteellisista syistä talvilaatua vierastavia, että yleinen kaikkia käyttäjiä koskeva dieselin talvilaadun tuputtaminen ratkaisuna talviongelmiin olisi holhoavaa ja koneen käyttäjän itsemääräämisoikeutta mitätöivää.

-SS-
Varmaan Suomessa ihmisellä on perustuslaillinen oikeus käyttää kesädieseliä ympäri vuoden dieselkoneissaan, vaikka en ole kenenkään dosentin tai professorin nähnyt mielipidettään asiasta esittävän. Totta kai ihminen saa tehdä hommansa aina vaikeimman kautta, jos saa siitä masokistista tyydytystä.
Kyllä se siitä.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Vihdoinkin löytyi talvilaatua pumpulta, otin sen verran että lumityöt onnistuu. Pitää talvella vielä ottaa kanistereihin sen verran, että voi ehkä jopa kesän yli syksyyn mennä talvilaadulla. Alkukesästä voi tankata kesälaatuakin mutta syksyä kohden on vaihdettava talvilaatuun taas ja sitä varten oltava kanistereissa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Heka
Viestit: 560
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Heka »

Silloin kun vielä oli elukoita ja niille rehun tekoa, oli kaksi säiliötä.
Elukat lähti ja polttoöljyt jäi, kesälaadun kanssa jonkun kerran tuskailin ja päätin että en koskaan enää kesälöpöä osta.
Hintaero mitätön näillä kulutuksilla, 1500 säiliö riittää 2-4 vuotta, hyvinhän tuo on säilynyt.

Jos käyttö vähäisempää, ostaa sen verran talvella varastoon että riittää. Pienemmässäkin käytössä suosittelen kyllä farmisäiliötä, paljon halvempaa ja onpahan aina saatavilla.
proto
Viestit: 405
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja proto »

Liqui-Molyn jäätymisenestoaine sisältää lentopetrolia.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja MOP »

Mitenkäs on, jatketaanko tähän viestiin sitä perinteistä syksykeskustelua dieselin jääneston käytöstä? Olen joskus käyttänyt ja sitten taas en ja en ole huomannut hyötyä jos haittaakaan. Nyt en laita, kun sakkakupeissa ei näytä vettä olevan. Vai avataanko taas uusi viestiketju? :roll: :wink: :?: :D :)
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja -SS- »

MOP kirjoitti: Ti Marras 30, 2021 10:30 am Mitenkäs on, jatketaanko tähän viestiin sitä perinteistä syksykeskustelua dieselin jääneston käytöstä? Olen joskus käyttänyt ja sitten taas en ja en ole huomannut hyötyä jos haittaakaan. Nyt en laita, kun sakkakupeissa ei näytä vettä olevan. Vai avataanko taas uusi viestiketju? :roll: :wink: :?: :D :)
Kyllä tuotteita tähänkin tarkoitukseen on: Motonet myy Red Line tuotteita, ja siellä on tällainen vedenpoistolisäaine:

Kuva

En tiedä, miten tehokas on, mutta kerrotaan toimivan 2T-öljyn kanssa, mitä ei spriipohjainen vedenpoistoaine ehkä osaa tehdä. Joten ei liene huolta pumpun vaurioitumisesta. Niissä traktoreissa, joissa ei ole erillistä vedenerotin-sakkakuppia, tai CAV - suodattimen pohjassa oleva muovikraana on niin hapero, että sitä ei pysty avaamaan, niin näissä tuota ehkä voisi käyttää. Olen välttänyt suodattimen muovisen pohjatulpan avaamista, niin useasti on se tulppa jäänyt murusina kouraan, irrotan koko suodattimen pohjan ja katson, mitä moskaa siinä on. Harvoin isompi vesihelmi kuin peukalonkynsi. Samalla tulee suodatin vaihdetuksi. Ceississä on Bosch patruunat, niissä on jokin muovitulppa alla, kaipa niitä sentään uskaltaa löysätä. Leylandissa siirtopumppu on pystyssä, vesi jää sinne pumppurungon koloihin, vaikka sen pitäisi hienosti siirtyä sinne suodattimen pohjaan. Olen irrottanut kannen, sihdin ja sitten työntänyt polttoaineella ruostemoskan ja vesihelmet pois.

Noissa autoissa - jos sellaista edes on - se vedenpoisto on niin nolossa paikassa, ettei niihin oikein töppösorminen ylety.

-SS-
Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Vielä kun kertoisivat totuuden siitä kuinka paljon sitä vettä nuo "poistaa" polttoainejärjestelmästä?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Mäenjatke ja 58 vierailijaa