Kesälaatuinen diesel

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

MOP kirjoitti: To Joulu 02, 2021 10:11 pm Kyllä ne vaan lähti. On nähty.
Muutamia kertoja on linja-autoilla tuolla naapurissa seikkailtu 70 - luvulta alkaen, eikä ikinä ole polttoaineen kanssa ollut ongelmia. Muita murheita parinkin romaanin verran kyllä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Ajomies kirjoitti: To Joulu 02, 2021 8:19 pm Venäjällä jo Neuvostoliiton aikaan oli saatavana sitä arktista "naftaa" joka toimii Siperian pakkasissa. Tuskin ne sieltä lähtee pohjolan seikkailuihin millään kesälitkuilla?
Venäjällä oli puutavara autot ajossa Kostamuksen ympärillä muutaman vuoden. Kokemusta tuli polttoaineen laadusta. Suuri maa ja suuret toleranssit. Välillä tankatessa -20 asteessa tuli letkusta harmaa mato, jota sai valuttaa tankkiin 20 litran minuutti vauhdilla. Sisuille tahna ei tuottanut ongelmia kun Cummitus on pumppusuutin kone. Tankin päältä sulaa lumet -20 asteessa. Volovoihin kuskit virittelivät polttimoita tankin sisälle ja suodattimiin laitettiin sähkölämmitys.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Pataässä kirjoitti: To Joulu 02, 2021 10:34 pm
Ajomies kirjoitti: To Joulu 02, 2021 8:19 pm Venäjällä jo Neuvostoliiton aikaan oli saatavana sitä arktista "naftaa" joka toimii Siperian pakkasissa. Tuskin ne sieltä lähtee pohjolan seikkailuihin millään kesälitkuilla?
Venäjällä oli puutavara autot ajossa Kostamuksen ympärillä muutaman vuoden. Kokemusta tuli polttoaineen laadusta. Suuri maa ja suuret toleranssit. Välillä tankatessa -20 asteessa tuli letkusta harmaa mato, jota sai valuttaa tankkiin 20 litran minuutti vauhdilla. Sisuille tahna ei tuottanut ongelmia kun Cummitus on pumppusuutin kone. Tankin päältä sulaa lumet -20 asteessa. Volovoihin kuskit virittelivät polttimoita tankin sisälle ja suodattimiin laitettiin sähkölämmitys.
No niillä maanpäällisillä olevista polttoaine pisteistä ei kyllä edes yritetty tankata, ne kyllä karkotti kauas kun sellainen silmiin osui. Samoin niissä jossa maanalaisen säiliöiden täyttöluukut oli pois tai sen näköisiä että sade ja valumavedet säiliöihin menee, niin nekin oli kierrettävä kaukaa. Reissuja siellä tehneet kyllä osasi kertoa ne turvalliset tankkauspaikat. Varmasti se polttoaine sinällään olisi toiminut, mutta jos säiliöissä on vettä enemmän kuin puolet, niin mihinkä se pakkasella "juoksee"? :) Maksu suoritettiin ennen tankkausta ja jos arvio paljonko tankkiin mahtuu, meni yli niin ainetta tuli maksetun summan mukaan, ja siihen ne maahan oli laskettava.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Eilen tankkasin 35 ferkun enkä muistanu oliko kannussa talvi-vai kesälaatua. Tein saman ko viimetalvena.... Kaatelin sahabensaa 5l sekaan....ja homma jatkui.
takana loistava tulevaisuus
proto
Viestit: 400
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja proto »

rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

☝️😂😂😂😂😂😂😂
Ai helevata päivän huutonaurut👍
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

proto kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 8:39 am https://youtu.be/pbsVaTReRwM
Hitleri se vaan on aina ajan hermolla. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jip59
Viestit: 2871
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Onneksi meidän maatilalla kesälaatua löytyy vain kuivaajan säiliöstä. Jos tuolla talvilaatua tarvitaan niin ollaan pahoin hukassa hommien kanssa. Liikkuvan kaluston kanssa olevasta säiliössä on aina talvilaatu. Ei sitten tarvi takuta eri laatujen kanssa talven "yllättäessä". Kun tuota löpöä käyttävää kalustoa on jolla ei aina syksyn tullen ole aina välttämättä käyttöä niin on iso helpotus kun ei tarvi erikseen tankkeja tyhjentään ja polttoaineita/suodattimia vaihtelemaan koneisiin joihin vain muutamia kymmeniä tunteja vuodessa tulee.

Sen ensimmäisen kerran kun joutuisin suodattimia isossa pakkasessa vaihtelemaan ja tankkia sulattelemaan vaihtaen talviaineet koneeseen on mielestäni niin suuren summan hintainen että ilomielin maksan muutaman sentin talvilaadusta lisää että koskaan ei sen takia koneet hyydy.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jip59 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 9:46 pm Onneksi meidän maatilalla kesälaatua löytyy vain kuivaajan säiliöstä. Jos tuolla talvilaatua tarvitaan niin ollaan pahoin hukassa hommien kanssa. Liikkuvan kaluston kanssa olevasta säiliössä on aina talvilaatu. Ei sitten tarvi takuta eri laatujen kanssa talven "yllättäessä". Kun tuota löpöä käyttävää kalustoa on jolla ei aina syksyn tullen ole aina välttämättä käyttöä niin on iso helpotus kun ei tarvi erikseen tankkeja tyhjentään ja polttoaineita/suodattimia vaihtelemaan koneisiin joihin vain muutamia kymmeniä tunteja vuodessa tulee.

Sen ensimmäisen kerran kun joutuisin suodattimia isossa pakkasessa vaihtelemaan ja tankkia sulattelemaan vaihtaen talviaineet koneeseen on mielestäni niin suuren summan hintainen että ilomielin maksan muutaman sentin talvilaadusta lisää että koskaan ei sen takia koneet hyydy.
No ehkä jotkut vaan tykkää että elämässä on jännitystä ja vastoinkäymisiä. Mutta nämä tuskin kyselevät neuvoja ja ohjeita. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
sata10
Viestit: 1539
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja sata10 »

pakkanen kiristyy,nyt olis hyvä aika tankata kesälaatua tankki täyteen,niin sais käytännössä kokeilla noita edellä mainittuja konsteja,mikä niistä on paras.ei tarttis kalliilla talvilaadulla ajella.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

sata10 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 10:28 pm pakkanen kiristyy,nyt olis hyvä aika tankata kesälaatua tankki täyteen,niin sais käytännössä kokeilla noita edellä mainittuja konsteja,mikä niistä on paras.ei tarttis kalliilla talvilaadulla ajella.
Sitten kun - 40 tai vieläkin isommat pakkaslukemat mittarissa, niin sitten voi joutua konsteja keksimään, tai sitten vaan odotettava kun kalenteri etenee pidemmälle keväälle. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Monipuolista vääntöä taas saatiin tällekin syksylle/talvelle. Aina tää aihe yllättää vaikka tuleekin joka vuosi niiko liukkaat.
Sen ymmärrän että jos on satojen tuhansien arvoinen/arvoiset koneet,niin pitää olla varma mitä tankkiin lorrauttaa.
Masinistit yleensä on majuri-tms kansaa joten ei pitäis olla vaikeeta löpöjen kanssa. Moni on tällä palstalla jo kertonu että bensaa tai valopetroolia vaan tankkiin jos vähänkään epäilee muistiansa. Tehdään vaan asia vaikeeksi vaihtelemalla suodatttimia (jotka kuitenkin heti tukkeutuu) ja polttoainetankkeja tyhjentelemällä. Masinisti voi olla tekemättä aina kaikkea vaikeamman kautta kuuntelemalla kokeneempien ohjeita. Täältä Masinisti-palstalta minä olen saanu vain asialllisia ja hyviä ohjeita. Kukaan ei ole fuulaa työntäny. Huumorijutut on erikseen ja nehän on mukava lisä täälä...
takana loistava tulevaisuus
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jip59 kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 9:46 pm Sen ensimmäisen kerran kun joutuisin suodattimia isossa pakkasessa vaihtelemaan ja tankkia sulattelemaan vaihtaen talviaineet koneeseen on mielestäni niin suuren summan hintainen että ilomielin maksan muutaman sentin talvilaadusta lisää että koskaan ei sen takia koneet hyydy.
Tarpeeksi monta kertaa saanut muiden koneita elvytellä, ettei tuota viitsi itselle järjestää. Sitä -20 asteista löpöä kun saa käsille niin uurtuu kyllä mieleen pitää huoli ettei kesä aineet ole tankissa. Traktorit pyörii ympärivuoden talvilaadulla.
Harvemmin käytetty kone unohtuu helpommin huolehtia. Toinen voi olla että kone jossain pidemmän matkan päässä, eikä ole mahdollisuuksia käydä vaihtamassa aineita lämpösen kelin aikaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei käy järkeen, että joku oikeesti viitsii alkaa polttoaineita tankista vaihtamaan jos sinne on vahingosta tai jostain muusta syystä kesäaineet jääneet/joutuneet.

Kaataa sinne tankkiin tuon Liqui Molyn purkin ja homma on sillä hoidettu.
Ei kait se voi olla seitsemästä eurosta kiinni? :shock: :D
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Kerran on minulla David Brown päässyt pakkasessa hyytymään. Olin lainannut sitä syksyllä naapurille, enkä älynnyt, että oli tankannut kesädieseliä. Pakkastakaan ei tainnut olla kuin puolentoistakymmentä astetta. Lappo-systeemillä tankista 15 litraa kanisteriin talteen ja tuplamäärä talvilaatua tilalle. Pienen käsitohon laitoin sopivalle hollille puhkumaan suodattimiin ja sitten menin sisätiloihin lämpimään kahvia keittelemään. Kahvit hörpättyäni lähdin yrittämään Taavettia tulille. Eipä tuo paljoa vastustanut, helposti käyntiin hörähti, olihan kone vielä aika lämmin. Suodattimia en alkanut vaihtelemaan, olinhan ne vähän aikaa aikaisemmin vaihtanut. Taavetin ilmaus sen verran viheliäistä, että sen tekee mieluimmin lämpimillä keleillä.
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Kyä se tuntuu olevan vaikiaa yksinkertainen asia. Kesällä kesälaatua ja talvella talvilaatua.
Fordson Super Major -60
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Koulukaverin pappa,70-luvulla toi polttoöljy kanisterin pirttiin lämpiämään,sillä keinoin sai deutsin käymään,sen verran,mitä hänellä ajoja oli.
Tumppi 865
Viestit: 8132
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jiitek kirjoitti: La Joulu 04, 2021 10:28 am Ei käy järkeen, että joku oikeesti viitsii alkaa polttoaineita tankista vaihtamaan jos sinne on vahingosta tai jostain muusta syystä kesäaineet jääneet/joutuneet.

Kaataa sinne tankkiin tuon Liqui Molyn purkin ja homma on sillä hoidettu.
Ei kait se voi olla seitsemästä eurosta kiinni? :shock: :D
Ei välttämättä siitä alle 10 eurosta, mut kun sitäkään ainetta ei joka kioskissa myydä, niin sen ettiminen ja hakeminen pitemmästä matkasta tulee hintoihinsa. :roll:
Tumppi 865
Viestit: 8132
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jumunen kirjoitti: La Joulu 04, 2021 10:31 am Kerran on minulla David Brown päässyt pakkasessa hyytymään.
Aika hyvin oot selvinny!
Setäukko aikoinaa 880 taavetilla piti kylätietä kärkiauralla auki, niin se hyytyminen meinas olla joka aurauskerralla ohjelmassa, vaikka oli jo kevättalvi, ettei kesäaineesta ollu tietoakaa. :? Isäukko oli monesti talkoissa kosanitoholla ym elvyttämässä taavettia käyntii. Hyytyminen tapahtu yleensä heti alkumatkasta, kun kone ei ollu täysin lämmenny.
Korjautu jonkunverran, kun toinen suodatin jätettii pois, mut ei se käynti silti mitenkää varmaa ollu kovemmalla pakkasella. Pikkupyörittelyssä toimi, mut auralla täyskaasulla meno loppu melko herkästi. :roll:
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Tumppi 865 kirjoitti: La Joulu 04, 2021 11:51 am
Jumunen kirjoitti: La Joulu 04, 2021 10:31 am Kerran on minulla David Brown päässyt pakkasessa hyytymään.
Aika hyvin oot selvinny!
Setäukko aikoinaa 880 taavetilla piti kylätietä kärkiauralla auki, niin se hyytyminen meinas olla joka aurauskerralla ohjelmassa, vaikka oli jo kevättalvi, ettei kesäaineesta ollu tietoakaa. :? Isäukko oli monesti talkoissa kosanitoholla ym elvyttämässä taavettia käyntii. Hyytyminen tapahtu yleensä heti alkumatkasta, kun kone ei ollu täysin lämmenny.
Korjautu jonkunverran, kun toinen suodatin jätettii pois, mut ei se käynti silti mitenkää varmaa ollu kovemmalla pakkasella. Pikkupyörittelyssä toimi, mut auralla täyskaasulla meno loppu melko herkästi. :roll:
Mökkitraktorina oli minulla, paljoa ei siten talvella ajeltukaan, ei edes joka talvi. Malliltaan oli 996, siinä tankki osittain koneen päällä, peltilevystä kun teki moottoriin sivusuojat, niin koneen lämpö kohdistui tankkiin. Minulla hyytyi joskus puolen tunnin käytön jälkeen, kone oli jo normaalilämmöissä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa