Kesälaatuinen diesel

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jusipe
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 9:15 am
Viesti:

Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja jusipe »

Traktorini tankki melkotäynnä kesälaatuista dieseliä.Pakkaskausi vaatis kylmässä olevalle koneelle talvilaatuista dieseliä.
Onko tankin tyhjennys ja polttoaineen vaihto talvilaatuun ainoa vaihtoehto kun traktorille ei ole lämmintä tilaa?
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja heijo »

Kylläpä se taitaa olla ja samalla vaihda polttoaine suodatinkin. Olen oman osani taistellut asian kanssa, kun otettiin aikoinaan farmisäiliöön kesälaadun päälle talvilaatua, nehän ei sekoitu tai ainakin huonosti sekoittuu. Tuli Massikan ilmaus ja suodattimen vaihto melko tutuksi sille talvelle.
Minkä huollamme sen korjaamme.
jiba

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja jiba »

ei tietenkään ole ait vaihto ehto .ostat talvi traktorin jossa talvilaatua tankissa.
mut ton kesälaadun kanssa paras laskee pois ja uus suodatin,
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tyhjennys ja talviaineella täyttö on varmin ja helpoin. Suodatinta ei välttämättä tarvi vaihtaa, jos hiljattain vaihettu, eikä nyt kylmillä ole ajettu.
Talviaineet tankkiin, ja ajelee koneen lämpimäks, että suodatin huuhtoutuu talviaineella.

Tuo talvilaadun lisäys kelälaadun päälle ei toimi koneissa jotka on vähällä käytöllä, kun kesälaatu aikaamyöten erottuu painavampana säiliön pohjalle. Sama farmisäiliössä!
Muutenkin talvi/kesälaadun sekotus ei nosta kylmänkestoa yks yhtee, vaan talvilaatua oltava huomattavasti suurempi määrä, että edes jonkunlainen pakkasjuoksevuus saavutetaa!

On kyllä purkeissa myytävää ainetta, jolla hyytymistä estetää, mut ei ole kokemusta miten toimii!? :roll:
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 9:58 am

On kyllä purkeissa myytävää ainetta, jolla hyytymistä estetää, mut ei ole kokemusta miten toimii!? :roll:
Sama laittaa 98 bensaa, vaikka 2T-öljylisän kanssa tai valmista sahabensaa.
Ja toimiihan se, varsinkin vanhemmissa vehkeissä, joissa perinteiset syöttöpumput. Nämä modernimmat tekniikat ei välttämättä kestä sitä bensaa seassa.
It has three speed: here, there and gone...
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Sama laittaa 98 bensaa, vaikka 2T-öljylisän kanssa tai valmista sahabensaa.
Toimii, mut mikä on sekotus suhde?
80-luvun kovilla pakkasilla lamppuöljy oli diesel autojen pelastus. :roll:
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

toyopet kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 10:00 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 9:58 am

On kyllä purkeissa myytävää ainetta, jolla hyytymistä estetää, mut ei ole kokemusta miten toimii!? :roll:
Sama laittaa 98 bensaa, vaikka 2T-öljylisän kanssa tai valmista sahabensaa.
Ja toimiihan se, varsinkin vanhemmissa vehkeissä, joissa perinteiset syöttöpumput. Nämä modernimmat tekniikat ei välttämättä kestä sitä bensaa seassa.
Jakajapumpulliseen ei saa ikinä laittaa bensaa! Vanhan liiton rivipumppu ei ole niin kronkeli, kun siellä pumpun sisuksissa on erillinen voiteluöljy.
Paras homma on tyhjentää tankki ja laittaa talvilaatua tilalle. Riippuu tankista, mutta nyt on saatavan korkin riejästä sopiva sähköpumppu, jolla saa riittävän tarkasti vanhan löpön imettyä tankista ja eikun uutta talvilaadun tavaraa tilalle. Huoltikselta vaikka talvidiiseliä, jos ajot on vähäisiä tai et ole maatalous/metsätalousverovelvollinen.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 10:05 am
Sama laittaa 98 bensaa, vaikka 2T-öljylisän kanssa tai valmista sahabensaa.
Toimii, mut mikä on sekotus suhde?
80-luvun kovilla pakkasilla lamppuöljy oli diesel autojen pelastus. :roll:
Jossain vehkeessä oli jopa 30% sallittu bensan määrä mutta varmaan kannattaa aloittaa maltillisemmin.
It has three speed: here, there and gone...
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Kuinka ollakkaan sehän on taas alkutalvi ja kesädiesel ongelma!

Mutta asiaan eli siihen lisättävään aineeseen.
Dieselmoottorihan on puristussytytteinen eli polttoaineen pitää syttyä ja palaa hallitusti ruiskutettaessa korkean paineen ja lämpötilan avulla. Tätä syttymiskykyä kuvaa setaaniluku jolle on tietyt miniarvot. Kun taas bensiinin pitää kestää puristusta (ja kuumaa) ilman itsesyttymistä (nakutusta) joten tässä mielessä e98 bensa on huonointa lisättävää jopa e95 olis parempaa.
Parasta olis valopetroli sillä ei mainittavaa puristuskestoa ole eli sen setaani luku olisi hyvä jos sellainen sille määriteltäisiin.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

kalvaana kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 10:07 am
toyopet kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 10:00 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 9:58 am

On kyllä purkeissa myytävää ainetta, jolla hyytymistä estetää, mut ei ole kokemusta miten toimii!? :roll:
Sama laittaa 98 bensaa, vaikka 2T-öljylisän kanssa tai valmista sahabensaa.
Ja toimiihan se, varsinkin vanhemmissa vehkeissä, joissa perinteiset syöttöpumput. Nämä modernimmat tekniikat ei välttämättä kestä sitä bensaa seassa.
Jakajapumpulliseen ei saa ikinä laittaa bensaa! Vanhan liiton rivipumppu ei ole niin kronkeli, kun siellä pumpun sisuksissa on erillinen voiteluöljy.
Paras homma on tyhjentää tankki ja laittaa talvilaatua tilalle. Riippuu tankista, mutta nyt on saatavan korkin riejästä sopiva sähköpumppu, jolla saa riittävän tarkasti vanhan löpön imettyä tankista ja eikun uutta talvilaadun tavaraa tilalle. Huoltikselta vaikka talvidiiseliä, jos ajot on vähäisiä tai et ole maatalous/metsätalousverovelvollinen.
Noi voi helvata .......... minä olen polttanut bensaa ferguissa varmasti kymmeniä litroja, kun on näitä vahinkotankkauksen tuotoksia sattunut saamaan. Milloin on bensaa mennyt 5 l diesel auton tankkiin ja milloin enemmänkin. Niin olen ne noissa omissa koneissa käyttänyt, toki pienissä erissä, mutta vielä nuo vaan pyörii. Eipä sitä ainakaan silloin 80 - luvun alkuvuosien paukkupakkasilla kyselty minkälainen syöttöpumppu hyytyneessä laitteessa on, sinne vaan 10 - 20 % bensaa ja loraus 2 -t öljyä, ja niin selvisi senkin touhun, eikä niitä tuosta touhusta rikkoontuneita pumppuja ainakaan minun tietooni tullut. Eri asia nämä nykyiset kapistukset, niillä uskalla edes bensamittarin lähelle ajaa. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja toyopet »

95:n muut ominaisuudet ei välttämättä ole hyviä dieselin polttoainejärjestelmän kannalta, kuten mahdollisesti suurempi etanolipitoisuus sekä suuremmat eetteripitoisuudet.

Se lamppuöljy tietysti olisi, tahtoo olla vaan litran pullossa ja aika hyvän hintaista.

itse olen jännännyt, että oliko mittarilla talviainetarra ajan tasalla, kun viimeksi melko aikaiseen syksyllä tankkasin.
Mutta ei vielä näyttänyt kiteytyvän eli ehkä se oli ihan oikeasti talviainetta.
It has three speed: here, there and gone...
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

No muistu nyt mieleen että oli siitä bensankäytöstä naftan seassa yksi haitta, kun joidenkin suodattimien liimaukset eivät sitä bensaa sietäneet ja suodatin irtosi kuoristaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Lamppuöljyä / valopetrolia saa kyllä 10L kannuissa Tokmanneista, Puuilosta, yms kaupoista tyypillisesti noin 25€/kannu.
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja MOP »

Meillä tämä ongelma ratkaistiin jo aikoja sitten niin, että 1973 jälkeen on ostettu farmaritankkiin vain talvilaatua. Ja ajettu sillä kesät ja talvet. Ja hyvin toimii. Tästä tiedosta ei tosin ole kysyjälle mitään hyötyä. Luulen, että hänen on tankki tyhjennettävä ja laitettava talvilaatua tankkiin. Ja voi olla viisasta vaihtaa se suodatinkin. Yhtenä talviaamuana naapurin kanssa hänen viiattinsa kanssa temuttiin.
Suodatin toimi 10 minuuttia.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Joutsassa on ollut ongelmana ettei talvilaatua ole ollut saatavilla. Teboililta kävin viikko sitten kysymässäkin ja kesälaatua oli pumpussa. Nyt on vasta tullut talvilaatua ABC:lle ja tänään on käytävä hakemassa. Työkoneen tankissa enää edellisen vuoden talvilaaduista hajut jäljellä ja kanisteritkin tyhjillään. Luntakin on tulossa lupausten mukaan. Monestihan sitä talvilaatua alkaa saamaan jo lokakuun alussa
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Tui »

MOP kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 12:58 pm Meillä tämä ongelma ratkaistiin jo aikoja sitten niin, että 1973 jälkeen on ostettu farmaritankkiin vain talvilaatua. Ja ajettu sillä kesät ja talvet. Ja hyvin toimii. Tästä tiedosta ei tosin ole kysyjälle mitään hyötyä. Luulen, että hänen on tankki tyhjennettävä ja laitettava talvilaatua tankkiin. Ja voi olla viisasta vaihtaa se suodatinkin. Yhtenä talviaamuana naapurin kanssa hänen viiattinsa kanssa temuttiin.
Suodatin toimi 10 minuuttia.
Toi 10 min on niin hauska juttu että sillä pääsee just sopivan kauas maantielle, jonne se hyytyy.

Pari kertaa tuli tehtyä tuota "kesälaatusulkeisia" pakkasessa tienpäälä että ei enää KOSKAAN!
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

jusipe kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 8:55 am Traktorini tankki melkotäynnä kesälaatuista dieseliä.Pakkaskausi vaatis kylmässä olevalle koneelle talvilaatuista dieseliä.
Onko tankin tyhjennys ja polttoaineen vaihto talvilaatuun ainoa vaihtoehto kun traktorille ei ole lämmintä tilaa?
On sattunut itsellekin muutaman kerran ja asiastahan voi tehdä masinistityyliin perinteisen vaikean tai sitte ostaa purkki tai kaksi tuota:

https://products.liqui-moly.com/dieseli ... b2b_com_fi

Ainakin itsellä on toiminut.
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja MOP »

Menee jo vähän ohi varsinaisesta asiasta, mutta riippuu vähän traktoristakin, miten arka on polttoaine pakkaselle. Vanhemmissa verkuissa polttoainetankki on moottorin päällä. Jos moottorin saa käyntiin ja käymään lämpimäksi, niin myös polttoaine alkaa vähän lämmitä. Mikä lienee traktori kysyjällä. Tänä aamuna meillä oli -17,7º.
volvo320
Viestit: 162
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 8:24 pm
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja volvo320 »

Mitähän ainetta tuo nykyinen niinsanottu valopetrooli on.Ei ainakaan haise vanhanajan petroolille.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kesälaatuinen diesel

Viesti Kirjoittaja Aakku »

volvo320 kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 1:59 pm Mitähän ainetta tuo nykyinen niinsanottu valopetrooli on.Ei ainakaan haise vanhanajan petroolille.
Sitä sai aikoinaan ruusuntuoksuisenakin. Itse lisäsin hajusteen 10 tuhannen litran säiliöön Nesteellä. Hajustetta ei tarvinnut varmaan litraa enempää. Oli aika ärhäkkä ruusun tuoksu pullossa kuorma-auton istuimen takana. Kotona piti hetki selittää.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Mauri Tähkä, Pataässä ja 43 vierailijaa