Puolimoottori Dextaan
-
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Puolimoottori Dextaan
Dexta on aika huonossa hapessa Laakerit punaisina, männänrenkaita poikki, putkissa melkoinen "olas" jne. Kampuran kaulat kyllä siistin näköisiä mutta vielä paikallaan ja mittaamatta. Kansikin vaatii oman osuutensa hommassa.
Korjausmies tuumasi että puolimoottori olis paras ratkaisu, mutta pikagoogle ei löytänyt moisia.
Mitenkähän tuon kanssa nyt etenisi?
Korjauspaketit ei hirveissä hinnoissa mutta koneistamon kautta ne kuskattava eli töiden osuus korjauksessa kasvaa korkeaksi. Paljonko kannattaa 1500 €:n dextaan satsata?
Korjausmies tuumasi että puolimoottori olis paras ratkaisu, mutta pikagoogle ei löytänyt moisia.
Mitenkähän tuon kanssa nyt etenisi?
Korjauspaketit ei hirveissä hinnoissa mutta koneistamon kautta ne kuskattava eli töiden osuus korjauksessa kasvaa korkeaksi. Paljonko kannattaa 1500 €:n dextaan satsata?
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Mäntä-putki sarjat saa vajaaseen viiteen sataan. Kokonaan uusi kampura alle neljä sataa. Kannen kunnostus koneistamossa lienee 300€ tuntumassa. Tiivisteisiin ja tiivistesarjaan riittänee satanen. Kampura voi olla edukkaampi kuin uusi jos ei kaikkia pintoja tarvitse hioa.
Sitten siihen varsinaiseen kysymykseen. Saako sillä Dextan arvolla 1500€ vastaavankuntoisen traktorin kuin tuo oma remontin jälkeen? Entäs jos laittaa remonttirahat ja Dextan vaihdossa, saako sillä varmatoimisen vastaavan traktorin? Mielestäni kannattaa rempata tuo jos se muuten vastaa tarpeita. Kestäähän se sitten rempan jälkeen muutaman vuosikymmenen taas.
Sitten siihen varsinaiseen kysymykseen. Saako sillä Dextan arvolla 1500€ vastaavankuntoisen traktorin kuin tuo oma remontin jälkeen? Entäs jos laittaa remonttirahat ja Dextan vaihdossa, saako sillä varmatoimisen vastaavan traktorin? Mielestäni kannattaa rempata tuo jos se muuten vastaa tarpeita. Kestäähän se sitten rempan jälkeen muutaman vuosikymmenen taas.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Samoilla linjoilla että remppaa vaan tekemään,jos traktori on itselle sopiva ja tarkoitus pitää vähintään joitakin vuosia.
Et tuolla remonttiin menevällä rahalla saa välttämättä yhtään parempaa nettikoneestakaan.
Jos tarkoitus muutenkin myydä pois niin sitten myynti tuollaisena voisi olla järkevää.
Et tuolla remonttiin menevällä rahalla saa välttämättä yhtään parempaa nettikoneestakaan.
Jos tarkoitus muutenkin myydä pois niin sitten myynti tuollaisena voisi olla järkevää.
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... anguage=fi
Tuo sama kone sisuskaluiltaan, että jos puoli moottorin löytää, niin varmaan tuolla seudulla hinta pyörii. Kyllä sillä rahalla jo dextan nykyisen koneen kunnostaa.
Se kunnostuksen kannattavuus riippuu vähän mikä on raktorin käyttö arvo. Jos nurkalla seisoo koristeena, niin kannattaako muuta tehä kun hinata siihen. Itellä dexta taas kesän pöyhimen eessä, nurkka ajossa, puunteossa, paalin siirrossa yms niin tarpeellinen kampe, että millonka vaan tekisin parin tuhannen euron remontin siihen.
Tuo sama kone sisuskaluiltaan, että jos puoli moottorin löytää, niin varmaan tuolla seudulla hinta pyörii. Kyllä sillä rahalla jo dextan nykyisen koneen kunnostaa.
Se kunnostuksen kannattavuus riippuu vähän mikä on raktorin käyttö arvo. Jos nurkalla seisoo koristeena, niin kannattaako muuta tehä kun hinata siihen. Itellä dexta taas kesän pöyhimen eessä, nurkka ajossa, puunteossa, paalin siirrossa yms niin tarpeellinen kampe, että millonka vaan tekisin parin tuhannen euron remontin siihen.
-
- Viestit: 2796
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
nopeesti dextaa stekattuna
kansi
lohko jossa kanki ja männät yht 900 puntaa
konerem kitti 140 puntaa eikun vertaamaan agrilineen
kansi
lohko jossa kanki ja männät yht 900 puntaa
konerem kitti 140 puntaa eikun vertaamaan agrilineen
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Eikös Dextassa ja Super Dextassa ole eri moottori.
3.144 vs 3.152.
Ainakin 3.152 löytyy osat helposti ja melko halvalla.
Kumpi on kyseessä?
3.144 vs 3.152.
Ainakin 3.152 löytyy osat helposti ja melko halvalla.
Kumpi on kyseessä?
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Eipä sillä merkitystä ole, omaankin 144:seen tehtiin remontti 152:sen osilla eli onpi nyt sitten 152:nen. Olihan se hiukan hintava remontti mut erittäin toimiva kampehan siitä tuli.
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Sama kone, mutta isompi isku tilavuus, putkien poraus eri. Ja super dextassa mekaaninen pumppu joka se ratkaiseva ero tehoissa. Dextan alipaine simms on vähän nuhaisen tuntuinen. Itellä on 400buster Volvo, jossa myös perkkins 152. On huomattava ero dextan koneeseen väännössä, kun dexta on 144 koneella ja alipaine pumpulla, ja Volvossa cav jakaja. On toki paperillakin 15hv ero, mutta silti kuin eri moottori.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Eipä sillä väliä jos 152n putket ja muut osat sopii 144 lohkoon.
Sama tilanne on Perkinsin 4.107 vs 4.99.
4.99 osia on hankalampi löytää mutta voi korvata 4.107 osilla. 2 konetta laitoin syksyn mittaan.
Jos oikein hifistellä haluaisi pitäis syöttöpumppu säätää uudelleen.
Sama tilanne on Perkinsin 4.107 vs 4.99.
4.99 osia on hankalampi löytää mutta voi korvata 4.107 osilla. 2 konetta laitoin syksyn mittaan.
Jos oikein hifistellä haluaisi pitäis syöttöpumppu säätää uudelleen.
-
- Viestit: 529
- Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Laita kuntoon! Osahankinnoissa pitää muistaa myös uusi öljypumppu ja ehdottomasti välihammaspyörineen. Tutki samalla, että pumpun imuputki on varmasti ehyt. Moni Perkins 3-moottori on jopa pian muuten hyvin tehdyn remontin jälkeen leikannut imuputken väsymismurtuman takia.
Tee paras sijoitus remonttia varten: osta Masinistit- shopista tuore ja havainnollinen opas Perkinsien saloihin: Brittien dieselit ja Charles Chapman. Sen hinta on 35 euroa ja joka eurolle saat taatusti täyden vastineen!
https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... cts_id=451
https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... cts_id=452
Kuvassa näkyvään akselinpätkään kiinnitetään ehdottomasti uudet varmistin ja välihammaspyörä (alempi linkki). Öljynsaanti tulee varmasti kuntoon.
Tee paras sijoitus remonttia varten: osta Masinistit- shopista tuore ja havainnollinen opas Perkinsien saloihin: Brittien dieselit ja Charles Chapman. Sen hinta on 35 euroa ja joka eurolle saat taatusti täyden vastineen!
https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... cts_id=451
https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... cts_id=452
Kuvassa näkyvään akselinpätkään kiinnitetään ehdottomasti uudet varmistin ja välihammaspyörä (alempi linkki). Öljynsaanti tulee varmasti kuntoon.
-
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Kiitokset kaikille vastaajille.
Kaupunkilais kesämökkeilijän kesähupikone kyseessä, ei ota osaa vetokisoihin eikä hehtaarien kyntöön eikä äestykseen.
Olen tohon tehnyt ns vuosihuollot ja pari pikkuremppaa. Seuraavaksi olis ollut nostolaite fiksaus.
Alko vaan ärsyttää kun huohottimesta tulee enenpi savua kuin putkesta, öljyä tihkuu sieltä sun täältä, polttoainettakin tihkuu jostain eikä edes vesi pysy sisällä eikä oiken käynnisty ilman pilottia.
Sovittiin että viedään kone ammattisepälle ja minä jään tähän väliin ikäänkuin uskottuna miehenä ja konsulttina ( kaikkeen sitä joutuukin ).
Kampura oli vielä paikallaan mutta oletus on että liuskat sielläkin punaiset, toivotaan että sen voisi jopa hiomatta laittaa takaisin, silloin pääsis edullisesti korjauspaketilla alkuun, lisäksi tieten kansirenppa.
Jatko kysymys että mistä noita osia alkais haalia? Uskaltaisko tuolta: https://www.pmkaubamaja.ee/fi/
- kansi alle 200 e
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/sylinteri ... d0024.html
- korjaussarja alle 300 e
Kaupunkilais kesämökkeilijän kesähupikone kyseessä, ei ota osaa vetokisoihin eikä hehtaarien kyntöön eikä äestykseen.
Olen tohon tehnyt ns vuosihuollot ja pari pikkuremppaa. Seuraavaksi olis ollut nostolaite fiksaus.
Alko vaan ärsyttää kun huohottimesta tulee enenpi savua kuin putkesta, öljyä tihkuu sieltä sun täältä, polttoainettakin tihkuu jostain eikä edes vesi pysy sisällä eikä oiken käynnisty ilman pilottia.
Sovittiin että viedään kone ammattisepälle ja minä jään tähän väliin ikäänkuin uskottuna miehenä ja konsulttina ( kaikkeen sitä joutuukin ).
Kampura oli vielä paikallaan mutta oletus on että liuskat sielläkin punaiset, toivotaan että sen voisi jopa hiomatta laittaa takaisin, silloin pääsis edullisesti korjauspaketilla alkuun, lisäksi tieten kansirenppa.
Jatko kysymys että mistä noita osia alkais haalia? Uskaltaisko tuolta: https://www.pmkaubamaja.ee/fi/
- kansi alle 200 e
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/sylinteri ... d0024.html
- korjaussarja alle 300 e
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Mitäs perusteita kyseisessä tapauksessa olisi hankkia tuo puolimoottori? Tokihan uusi on aina uusi mutta edelleen sylinterikannen joutuu kuitenkin koneistamaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Halvalla tuon saa korjattua hupiajeluun. Jos männänrengasurat ei kovin pahat, niin uusit vaan männänrenkaat ja viistät ylimmästä renkaasta reunaa sen verran, ettei se tökkää putken olkapäähän. Uudet laakerit ja tiivisteet uusit ja läppäät ventiilit ja laitat moottorin nippuun. Tuolla konstilla se huohotus vähenee maltilliseksi ja käynnistyvyys paranee rutkasti. Ei näitä hupivehkeitä kannata uuden veroisiksi koittaakkaan, kun se hintalappu pompsahtaa ja moottori tälläkin tavalla toimii pitkään. Siis itse tehden näin.
Minä oon muutaman hupiraktorin mökin miehille korjannu tällä tavalla ja vanhin niistä pelannu jo 15 vuotta pikkuajossa.
Minä oon muutaman hupiraktorin mökin miehille korjannu tällä tavalla ja vanhin niistä pelannu jo 15 vuotta pikkuajossa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Se on just näin. Pitää nimenomaa arvottaa käyttöaste/korjauskulutkalvaana kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 10:33 pm Halvalla tuon saa korjattua hupiajeluun. Jos männänrengasurat ei kovin pahat, niin uusit vaan männänrenkaat ja viistät ylimmästä renkaasta reunaa sen verran, ettei se tökkää putken olkapäähän. Uudet laakerit ja tiivisteet uusit ja läppäät ventiilit ja laitat moottorin nippuun. Tuolla konstilla se huohotus vähenee maltilliseksi ja käynnistyvyys paranee rutkasti. Ei näitä hupivehkeitä kannata uuden veroisiksi koittaakkaan, kun se hintalappu pompsahtaa ja moottori tälläkin tavalla toimii pitkään. Siis itse tehden näin.
Minä oon muutaman hupiraktorin mökin miehille korjannu tällä tavalla ja vanhin niistä pelannu jo 15 vuotta pikkuajossa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
Olsson i Eslöv, toimii Ruotsissa. Voi asioida suomeksi.
Listalta löytyvät Dexta ja Super Dexta
Pro Parts, suomalainen firma joka välittää osia eri moottoreihin.
Tässä pari helppo tapaa edetä.
Listalta löytyvät Dexta ja Super Dexta
Pro Parts, suomalainen firma joka välittää osia eri moottoreihin.
Tässä pari helppo tapaa edetä.
-
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Puolimoottori Dextaan
"Asiakas nyt tykkää että "laitetaan kuntoon". Vaikeenpi homma miettiä mitä hän sillä lopunkaiken tarkoittaa?
Sain pari tarjousta, taidan kallistuttaa asiakkaan tuohon HämeenDieselin pakettiin.
ProParsin tarjous osista:
Moottorin kunnostussarja 599€ sis alv 24% sisältää:
Sylinteriputket puolivalmiit versio ilman kaulusta (porataan lohkoon asentamisen jälkeen), Männät, männänrenkaat, yläpään tiivistesarja, alapään tiivistesarja,
Kampiakselin tiivisteet, Kiertokangenhelat (koneistetaan asennuksen jälkeen), Kiertokangenpultit ja mutterit, Imu ja pakoventtiilit, venttiilinohjaimet, venttiilinjouset ja lukot, päittäisliuskat STD, runkolaakerit (STD, 0.010", 0.020" tai 0.030" alikoolle = ilmoita koko), sekä kiertokangenlaakerit (STD, 0.010", 0.020" tai 0.030" alikoolle = ilmoita koko)
HämeenDieselin tarjous:
työt 650 €, osat 550 €. Kokoonpano tuossa itse tehtynä.
Sain pari tarjousta, taidan kallistuttaa asiakkaan tuohon HämeenDieselin pakettiin.
ProParsin tarjous osista:
Moottorin kunnostussarja 599€ sis alv 24% sisältää:
Sylinteriputket puolivalmiit versio ilman kaulusta (porataan lohkoon asentamisen jälkeen), Männät, männänrenkaat, yläpään tiivistesarja, alapään tiivistesarja,
Kampiakselin tiivisteet, Kiertokangenhelat (koneistetaan asennuksen jälkeen), Kiertokangenpultit ja mutterit, Imu ja pakoventtiilit, venttiilinohjaimet, venttiilinjouset ja lukot, päittäisliuskat STD, runkolaakerit (STD, 0.010", 0.020" tai 0.030" alikoolle = ilmoita koko), sekä kiertokangenlaakerit (STD, 0.010", 0.020" tai 0.030" alikoolle = ilmoita koko)
HämeenDieselin tarjous:
työt 650 €, osat 550 €. Kokoonpano tuossa itse tehtynä.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 85 vierailijaa