Puolimoottori Dextaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja Tui »

Dexta on aika huonossa hapessa :( Laakerit punaisina, männänrenkaita poikki, putkissa melkoinen "olas" jne. Kampuran kaulat kyllä siistin näköisiä mutta vielä paikallaan ja mittaamatta. Kansikin vaatii oman osuutensa hommassa.
Korjausmies tuumasi että puolimoottori olis paras ratkaisu, mutta pikagoogle ei löytänyt moisia.
Mitenkähän tuon kanssa nyt etenisi?
Korjauspaketit ei hirveissä hinnoissa mutta koneistamon kautta ne kuskattava eli töiden osuus korjauksessa kasvaa korkeaksi. Paljonko kannattaa 1500 €:n dextaan satsata?
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mäntä-putki sarjat saa vajaaseen viiteen sataan. Kokonaan uusi kampura alle neljä sataa. Kannen kunnostus koneistamossa lienee 300€ tuntumassa. Tiivisteisiin ja tiivistesarjaan riittänee satanen. Kampura voi olla edukkaampi kuin uusi jos ei kaikkia pintoja tarvitse hioa.

Sitten siihen varsinaiseen kysymykseen. Saako sillä Dextan arvolla 1500€ vastaavankuntoisen traktorin kuin tuo oma remontin jälkeen? Entäs jos laittaa remonttirahat ja Dextan vaihdossa, saako sillä varmatoimisen vastaavan traktorin? Mielestäni kannattaa rempata tuo jos se muuten vastaa tarpeita. Kestäähän se sitten rempan jälkeen muutaman vuosikymmenen taas.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja zukka »

Samoilla linjoilla että remppaa vaan tekemään,jos traktori on itselle sopiva ja tarkoitus pitää vähintään joitakin vuosia.

Et tuolla remonttiin menevällä rahalla saa välttämättä yhtään parempaa nettikoneestakaan.

Jos tarkoitus muutenkin myydä pois niin sitten myynti tuollaisena voisi olla järkevää.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... anguage=fi
Tuo sama kone sisuskaluiltaan, että jos puoli moottorin löytää, niin varmaan tuolla seudulla hinta pyörii. Kyllä sillä rahalla jo dextan nykyisen koneen kunnostaa.

Se kunnostuksen kannattavuus riippuu vähän mikä on raktorin käyttö arvo. Jos nurkalla seisoo koristeena, niin kannattaako muuta tehä kun hinata siihen. Itellä dexta taas kesän pöyhimen eessä, nurkka ajossa, puunteossa, paalin siirrossa yms niin tarpeellinen kampe, että millonka vaan tekisin parin tuhannen euron remontin siihen.
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

nopeesti dextaa stekattuna
kansi
lohko jossa kanki ja männät yht 900 puntaa
konerem kitti 140 puntaa eikun vertaamaan agrilineen
Tiimo
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja Tiimo »

Eikös Dextassa ja Super Dextassa ole eri moottori.
3.144 vs 3.152.
Ainakin 3.152 löytyy osat helposti ja melko halvalla.
Kumpi on kyseessä?
roplaaja
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

Tiimo kirjoitti: Su Marras 28, 2021 11:55 am Eikös Dextassa ja Super Dextassa ole eri moottori.
3.144 vs 3.152.
Ainakin 3.152 löytyy osat helposti ja melko halvalla.
Kumpi on kyseessä?
Eipä sillä merkitystä ole, omaankin 144:seen tehtiin remontti 152:sen osilla eli onpi nyt sitten 152:nen. Olihan se hiukan hintava remontti mut erittäin toimiva kampehan siitä tuli.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Sama kone, mutta isompi isku tilavuus, putkien poraus eri. Ja super dextassa mekaaninen pumppu joka se ratkaiseva ero tehoissa. Dextan alipaine simms on vähän nuhaisen tuntuinen. Itellä on 400buster Volvo, jossa myös perkkins 152. On huomattava ero dextan koneeseen väännössä, kun dexta on 144 koneella ja alipaine pumpulla, ja Volvossa cav jakaja. On toki paperillakin 15hv ero, mutta silti kuin eri moottori. :D
Tiimo
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja Tiimo »

Eipä sillä väliä jos 152n putket ja muut osat sopii 144 lohkoon.
Sama tilanne on Perkinsin 4.107 vs 4.99.
4.99 osia on hankalampi löytää mutta voi korvata 4.107 osilla. 2 konetta laitoin syksyn mittaan.
Jos oikein hifistellä haluaisi pitäis syöttöpumppu säätää uudelleen.
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja siirimari »

Laita kuntoon! Osahankinnoissa pitää muistaa myös uusi öljypumppu ja ehdottomasti välihammaspyörineen. Tutki samalla, että pumpun imuputki on varmasti ehyt. Moni Perkins 3-moottori on jopa pian muuten hyvin tehdyn remontin jälkeen leikannut imuputken väsymismurtuman takia.

Tee paras sijoitus remonttia varten: osta Masinistit- shopista tuore ja havainnollinen opas Perkinsien saloihin: Brittien dieselit ja Charles Chapman. Sen hinta on 35 euroa ja joka eurolle saat taatusti täyden vastineen!

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... cts_id=451

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... cts_id=452

Kuvassa näkyvään akselinpätkään kiinnitetään ehdottomasti uudet varmistin ja välihammaspyörä (alempi linkki). Öljynsaanti tulee varmasti kuntoon.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja Tui »

Kiitokset kaikille vastaajille.
Kaupunkilais kesämökkeilijän kesähupikone kyseessä, ei ota osaa vetokisoihin eikä hehtaarien kyntöön eikä äestykseen.
Olen tohon tehnyt ns vuosihuollot ja pari pikkuremppaa. Seuraavaksi olis ollut nostolaite fiksaus.
Alko vaan ärsyttää kun huohottimesta tulee enenpi savua kuin putkesta, öljyä tihkuu sieltä sun täältä, polttoainettakin tihkuu jostain eikä edes vesi pysy sisällä eikä oiken käynnisty ilman pilottia.
Sovittiin että viedään kone ammattisepälle ja minä jään tähän väliin ikäänkuin uskottuna miehenä ja konsulttina ( kaikkeen sitä joutuukin ).
Kampura oli vielä paikallaan mutta oletus on että liuskat sielläkin punaiset, toivotaan että sen voisi jopa hiomatta laittaa takaisin, silloin pääsis edullisesti korjauspaketilla alkuun, lisäksi tieten kansirenppa.

Jatko kysymys että mistä noita osia alkais haalia? Uskaltaisko tuolta: https://www.pmkaubamaja.ee/fi/
- kansi alle 200 e
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/sylinteri ... d0024.html
- korjaussarja alle 300 e
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mitäs perusteita kyseisessä tapauksessa olisi hankkia tuo puolimoottori? Tokihan uusi on aina uusi mutta edelleen sylinterikannen joutuu kuitenkin koneistamaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Halvalla tuon saa korjattua hupiajeluun. Jos männänrengasurat ei kovin pahat, niin uusit vaan männänrenkaat ja viistät ylimmästä renkaasta reunaa sen verran, ettei se tökkää putken olkapäähän. Uudet laakerit ja tiivisteet uusit ja läppäät ventiilit ja laitat moottorin nippuun. Tuolla konstilla se huohotus vähenee maltilliseksi ja käynnistyvyys paranee rutkasti. Ei näitä hupivehkeitä kannata uuden veroisiksi koittaakkaan, kun se hintalappu pompsahtaa ja moottori tälläkin tavalla toimii pitkään. Siis itse tehden näin.
Minä oon muutaman hupiraktorin mökin miehille korjannu tällä tavalla ja vanhin niistä pelannu jo 15 vuotta pikkuajossa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

kalvaana kirjoitti: Su Marras 28, 2021 10:33 pm Halvalla tuon saa korjattua hupiajeluun. Jos männänrengasurat ei kovin pahat, niin uusit vaan männänrenkaat ja viistät ylimmästä renkaasta reunaa sen verran, ettei se tökkää putken olkapäähän. Uudet laakerit ja tiivisteet uusit ja läppäät ventiilit ja laitat moottorin nippuun. Tuolla konstilla se huohotus vähenee maltilliseksi ja käynnistyvyys paranee rutkasti. Ei näitä hupivehkeitä kannata uuden veroisiksi koittaakkaan, kun se hintalappu pompsahtaa ja moottori tälläkin tavalla toimii pitkään. Siis itse tehden näin.
Minä oon muutaman hupiraktorin mökin miehille korjannu tällä tavalla ja vanhin niistä pelannu jo 15 vuotta pikkuajossa.
Se on just näin. Pitää nimenomaa arvottaa käyttöaste/korjauskulut
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tiimo
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja Tiimo »

Olsson i Eslöv, toimii Ruotsissa. Voi asioida suomeksi.
Listalta löytyvät Dexta ja Super Dexta

Pro Parts, suomalainen firma joka välittää osia eri moottoreihin.

Tässä pari helppo tapaa edetä.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Puolimoottori Dextaan

Viesti Kirjoittaja Tui »

"Asiakas nyt tykkää että "laitetaan kuntoon". Vaikeenpi homma miettiä mitä hän sillä lopunkaiken tarkoittaa?
Sain pari tarjousta, taidan kallistuttaa asiakkaan tuohon HämeenDieselin pakettiin.


ProParsin tarjous osista:
Moottorin kunnostussarja 599€ sis alv 24% sisältää:
Sylinteriputket puolivalmiit versio ilman kaulusta (porataan lohkoon asentamisen jälkeen), Männät, männänrenkaat, yläpään tiivistesarja, alapään tiivistesarja,
Kampiakselin tiivisteet, Kiertokangenhelat (koneistetaan asennuksen jälkeen), Kiertokangenpultit ja mutterit, Imu ja pakoventtiilit, venttiilinohjaimet, venttiilinjouset ja lukot, päittäisliuskat STD, runkolaakerit (STD, 0.010", 0.020" tai 0.030" alikoolle = ilmoita koko), sekä kiertokangenlaakerit (STD, 0.010", 0.020" tai 0.030" alikoolle = ilmoita koko)


HämeenDieselin tarjous:
työt 650 €, osat 550 €. Kokoonpano tuossa itse tehtynä.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Marcuz ja 50 vierailijaa