Kun ajelee ensin suolaamattomilla teillä, joilla vallitsee "normaali talvikeli" ja sitten joutuu suolatulle tielle, tuntuu, kuin olisivat saippuaa levittäneet. Liukkaampaa kuin lumisilla teillä.
Talvirengaspakko
-
- Viestit: 2078
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
- Aakku
- Viestit: 8255
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Kyllä se vain niin on, että raskaalla kalustolla ajelen mielummin suolatulla tiellä. Kevyellä sitten taas suolaamattomalla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1839
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Kyllä se vain niin on että itse mielummin toisinpäin. Jos raskaan kaluston pyöräksi valitaan millään tavalla talveen sopiva rengas, niin pito on todella hyvä. On poikkeus kelejä, ja paikkoja jotka nuljaantuu, mutta lähtökohtaisesti pärjä pirun hyvin ilman suoloja. Tuollaisiin erikoispaikkoihin sitten mekaaninen työstö, lämmitys tai hiekka ja suola varauksin.
Eilen viimeksi vedin sivuluisua telivedolla hyvin suolatussa risteyksessä, niin siitä aiemmin levitetystä suolasta ei ole ainakaan mitään hyötyä. Päinvastoin, se pitää muuten jo nahkeaksi muuttuneen jäätikön juuri sellaisena saippuaisena. Sitten kun pääsi suolasaattomalle, niin piti ihan testata että miten hyvin pysähtyy lähtee liikkeelle, ja pysähtyyhän se, ja lähtee liikkeellekkin, kun pinta nahkeampi.
Eilen viimeksi vedin sivuluisua telivedolla hyvin suolatussa risteyksessä, niin siitä aiemmin levitetystä suolasta ei ole ainakaan mitään hyötyä. Päinvastoin, se pitää muuten jo nahkeaksi muuttuneen jäätikön juuri sellaisena saippuaisena. Sitten kun pääsi suolasaattomalle, niin piti ihan testata että miten hyvin pysähtyy lähtee liikkeelle, ja pysähtyyhän se, ja lähtee liikkeellekkin, kun pinta nahkeampi.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Kyllä kunnon talvikelillä varmasti tasaisilla teillä pärjää isoillakin autoilla ihan hyvin. Mutta kun ainakin eteläisessä Suomessa se on melko harvinaista, ja kelit kun menee muutaman plussa asteen ja jokusen pakkasasteen välillä jopa yhden päivän aikana ja siihen eri muodossa olevaa "lunta" tulee, niin kyllä se suolaus siellä auttaa turvallisemmin liikkumaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Nuo mäkiset tiet sitten tahtoo olla sellaisia paikkoja jos ei niihin kunnon vauhtia saa, niin ne kyllä raskaassa lastissa "sutivien" rekkojen jälkeen, tulevat todella liukkaiksi vaikka olisi enemmänkin pakkasta. Se ajolämmin rengas kyllä kiillottaa karkeammankin lumen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1839
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Ihan totta, mitä ajomies kirjoitit. Nuo kiillotetut paikat vaativat erityistä huomiota jokatapauksessa.
Tuntuu vain nykyisin olevan aivan unohdettu, että liukkautta voitaisiin torjua vanhanajan keinoin, vaan aina tarjotaan pelkkää suolaa. Suolaa ennen aurausta että saadaan polanne irti ja pöpperö aikaan, suolaa aurauksen jälkeen että ei varmaan normaalia polannetta pääse kertymään vaan sellainen saippua tai rapakko lämpötilasta riippuen, suolaa yöksi että varmasti on tiet märkänä, suolaa taas sitten lumisateelle että taas on joko sohjoa tai pöpperöä jokapaikka täynnä. Auran teriä ei kuluteta vahingossakaan liikaa.
Se sohjoliirto ja pöpperö ei tunnu olevan mikään ongelma, mitä nyt turvallinen ajonopeus laskee etenkin pikkukalustolla sinne 50 nurkille kun sohjoa vähänkin kertynyt, kun oikealla lumella auto on vielä ohjattavissa normaaleissa maantievauhdeissa vaikka lunta olisi 10 senttiä tiellä. Raskas kalusto kulkee vähän paremmin, mutta kyllä se 1pyörä kärri sohjon päälle nousee iloisesti.
Tuntuu vain nykyisin olevan aivan unohdettu, että liukkautta voitaisiin torjua vanhanajan keinoin, vaan aina tarjotaan pelkkää suolaa. Suolaa ennen aurausta että saadaan polanne irti ja pöpperö aikaan, suolaa aurauksen jälkeen että ei varmaan normaalia polannetta pääse kertymään vaan sellainen saippua tai rapakko lämpötilasta riippuen, suolaa yöksi että varmasti on tiet märkänä, suolaa taas sitten lumisateelle että taas on joko sohjoa tai pöpperöä jokapaikka täynnä. Auran teriä ei kuluteta vahingossakaan liikaa.
Se sohjoliirto ja pöpperö ei tunnu olevan mikään ongelma, mitä nyt turvallinen ajonopeus laskee etenkin pikkukalustolla sinne 50 nurkille kun sohjoa vähänkin kertynyt, kun oikealla lumella auto on vielä ohjattavissa normaaleissa maantievauhdeissa vaikka lunta olisi 10 senttiä tiellä. Raskas kalusto kulkee vähän paremmin, mutta kyllä se 1pyörä kärri sohjon päälle nousee iloisesti.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Iso tykkäys tästä kommentistaaarne kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 1:58 pm Ihan totta, mitä ajomies kirjoitit. Nuo kiillotetut paikat vaativat erityistä huomiota jokatapauksessa.
Tuntuu vain nykyisin olevan aivan unohdettu, että liukkautta voitaisiin torjua vanhanajan keinoin, vaan aina tarjotaan pelkkää suolaa. Suolaa ennen aurausta että saadaan polanne irti ja pöpperö aikaan, suolaa aurauksen jälkeen että ei varmaan normaalia polannetta pääse kertymään vaan sellainen saippua tai rapakko lämpötilasta riippuen, suolaa yöksi että varmasti on tiet märkänä, suolaa taas sitten lumisateelle että taas on joko sohjoa tai pöpperöä jokapaikka täynnä. Auran teriä ei kuluteta vahingossakaan liikaa.
Se sohjoliirto ja pöpperö ei tunnu olevan mikään ongelma, mitä nyt turvallinen ajonopeus laskee etenkin pikkukalustolla sinne 50 nurkille kun sohjoa vähänkin kertynyt, kun oikealla lumella auto on vielä ohjattavissa normaaleissa maantievauhdeissa vaikka lunta olisi 10 senttiä tiellä. Raskas kalusto kulkee vähän paremmin, mutta kyllä se 1pyörä kärri sohjon päälle nousee iloisesti.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Hiekka onkin sitten ainoa keino liukkautta torjumaan, kun pakkasta on 7 astetta ja enemmän, mutta kun se ei vaan pysy pitkään varsinkaan sellaisella kiillotetulla jäätiköllä. Mutta tuo yleinen teiden talvikunnossapito, ei kyllä ole sillä tasolla että "kesäkeliä" vastaavissa olosuhteissa pääsisi ajelemaan. Vai liekö sitten aika kullannut muistoja, kun vielä tuolla etelä Suomen teillä tuli enemmän liikuttua, niin ei niitä tosi liukkaita päiviä montaa talvessa ollut? Toisaalta viime vuosina etelärannikkoseudulla on ollut useampia "talvia" yhden talven aikana ja ainakin Helsingissä on haasteellista saada edes niitä lumitöitä saada tehdyksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2078
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Ei ollut Savon ja Kilpisjärven välillä yhtään rekkaa jumissa, vaikkei ainakaan Tornion jälkeen oltu suolaa käytetty. Jokunen mäki tuohon välille mahtuu ja aika paljon tuli rekkaa etenkin etelään päin.Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 11:59 am Nuo mäkiset tiet sitten tahtoo olla sellaisia paikkoja jos ei niihin kunnon vauhtia saa, niin ne kyllä raskaassa lastissa "sutivien" rekkojen jälkeen, tulevat todella liukkaiksi vaikka olisi enemmänkin pakkasta. Se ajolämmin rengas kyllä kiillottaa karkeammankin lumen.
- Aakku
- Viestit: 8255
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Jaa valtatie 21. Aika haastava se tie on varsinkin ulkolaisille rekoille.rautakasa kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 4:03 pmEi ollut Savon ja Kilpisjärven välillä yhtään rekkaa jumissa, vaikkei ainakaan Tornion jälkeen oltu suolaa käytetty. Jokunen mäki tuohon välille mahtuu ja aika paljon tuli rekkaa etenkin etelään päin.Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 11:59 am Nuo mäkiset tiet sitten tahtoo olla sellaisia paikkoja jos ei niihin kunnon vauhtia saa, niin ne kyllä raskaassa lastissa "sutivien" rekkojen jälkeen, tulevat todella liukkaiksi vaikka olisi enemmänkin pakkasta. Se ajolämmin rengas kyllä kiillottaa karkeammankin lumen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
No etelämmässä niitä kyllä on ollut ainakin jonkinlaisissa hankaluuksissa. Riippuu vaan hyvin paljon monista eri asioista mitenkä se "jumiintuminen" tapahtuu. Kyllä osaava kuljettaja joka vielä tuntee reitin, osaa sovittaa vauhtinsa niin ettei ne mäetkään muodostu esteeksi, mutta sitten kun jokin "sekoittaa" sen ajamisen, niin että tilanne muuttuu, niin silloin se ennakointi ei onnistu.rautakasa kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 4:03 pmEi ollut Savon ja Kilpisjärven välillä yhtään rekkaa jumissa, vaikkei ainakaan Tornion jälkeen oltu suolaa käytetty. Jokunen mäki tuohon välille mahtuu ja aika paljon tuli rekkaa etenkin etelään päin.Ajomies kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 11:59 am Nuo mäkiset tiet sitten tahtoo olla sellaisia paikkoja jos ei niihin kunnon vauhtia saa, niin ne kyllä raskaassa lastissa "sutivien" rekkojen jälkeen, tulevat todella liukkaiksi vaikka olisi enemmänkin pakkasta. Se ajolämmin rengas kyllä kiillottaa karkeammankin lumen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arpe, Jiitek, Kardaani ja 32 vierailijaa