Talvirengaspakko

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

elk
Viestit: 1301
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja elk »

Kyllä varmasti vakuutusyhtiö keksii keinot välttää korvausvelvollisuus tai ainakin reilu vähennys, jos vähänkin on väärät renkaat. Liian kuluneetkin on varmaan pahasta.
Pitää ajaa kitkarenkailla niin ei tarvii murehtia.
Avatar
Aakku
Viestit: 8285
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Aakku »

elk kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 1:23 am Kyllä varmasti vakuutusyhtiö keksii keinot välttää korvausvelvollisuus tai ainakin reilu vähennys, jos vähänkin on väärät renkaat. Liian kuluneetkin on varmaan pahasta.
Pitää ajaa kitkarenkailla niin ei tarvii murehtia.
Kai kitkarenkaatkin voi olla liian kuluneet?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Tumppi 865
Viestit: 8202
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat. :mrgreen:
Superdextaaja
Viestit: 12978
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat. :mrgreen:
Ja niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8202
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ja niistäkin ne nastalliset
Eräälle savon autoilijalle vaaditaa talvella lumiketjut, muut voi ajaa ihan normi talvirenkailla. :mrgreen:
EKo
Viestit: 4545
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:38 am Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
Siksi, kun laki sallii kitkojen käytön kaikissa olosuhteissa. Yksinkertaista.

Mutta laki ei salli kesärenkaiden käyttöä talvikelillä eikä tietysti liian kuluneiden käyttämistä.

Kannattaisi pysyä aiheessa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
thames
Viestit: 1320
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja thames »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:38 am
Tumppi 865 kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat. :mrgreen:
Ja niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
miksi sitten nastarenkailla kolaroinneilta ei oteta korttia pois loppuiäksi?
Superdextaaja
Viestit: 12978
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

thames kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 11:21 am
Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:38 am
Tumppi 865 kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat. :mrgreen:
Ja niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
miksi sitten nastarenkailla kolaroinneilta ei oteta korttia pois loppuiäksi?
Koska ne on tehneet kaikkensa kohtuullisesti odotettavissa olevan saatavilla olevien parhaiden mahdollisten varusteidenkin käyttämisellä. Onko kitkarenkaat parhaat mahdolliset joka tilanteeseen ilman nastoja Suomen jäisillä ja märillä teillä ja kiillottuneilla risteysalueilla? Täysin yleistä tietoa on tuokin, että sekaan mahtuu väkisin sellaista tietä, ettei nastattomilla renkailla ole yksinkertaisesti tarpeeksi pitoa ajaa tuollaisilla. Jos ajaa kitkarenkailla, pitäisi olla myös nastarenkailla varustettu auto käytettävissä, jos tielle on pakko joka päivä kelistä riippumatta lähteä. Vielä on hiukset halkomatta uuden tieliikennelain ja kuljettajan vastuun suhteen kelvollisten varusteiden käytön velvollisuudesta mutta uumoilempahan, että on vain ajan kysymys, kunnes vakuutusyhtiöt keksii tuosta nastattomuudesta säästöpolitiikan itselleen.
Tekemällä virheistä oppii.
Talumees
Viestit: 6374
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:38 am
Tumppi 865 kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat. :mrgreen:
Ja niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
Yks tommonen nastarengas spede aikoinaa koitti vetokoukun kestävyyttä liikennevaloissa. Volvon koukku kesti tojotan syyläri ei, hirveä vinkuminen kun muka jarrutin kesärenkailla liian nopeasti... :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
thames
Viestit: 1320
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja thames »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 11:32 am
thames kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 11:21 am
Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:38 am
Tumppi 865 kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat. :mrgreen:
Ja niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
miksi sitten nastarenkailla kolaroinneilta ei oteta korttia pois loppuiäksi?
Koska ne on tehneet kaikkensa kohtuullisesti odotettavissa olevan saatavilla olevien parhaiden mahdollisten varusteidenkin käyttämisellä. Onko kitkarenkaat parhaat mahdolliset joka tilanteeseen ilman nastoja Suomen jäisillä ja märillä teillä ja kiillottuneilla risteysalueilla? Täysin yleistä tietoa on tuokin, että sekaan mahtuu väkisin sellaista tietä, ettei nastattomilla renkailla ole yksinkertaisesti tarpeeksi pitoa ajaa tuollaisilla. Jos ajaa kitkarenkailla, pitäisi olla myös nastarenkailla varustettu auto käytettävissä, jos tielle on pakko joka päivä kelistä riippumatta lähteä. Vielä on hiukset halkomatta uuden tieliikennelain ja kuljettajan vastuun suhteen kelvollisten varusteiden käytön velvollisuudesta mutta uumoilempahan, että on vain ajan kysymys, kunnes vakuutusyhtiöt keksii tuosta nastattomuudesta säästöpolitiikan itselleen.
Onko käytetyillä ylivuoteisilla nastoilla ajava tehnyt kaiken parhaansa turvallisuuden takia?
thames
Viestit: 1320
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja thames »

Alle kolme prosenttia kuolonkolareista ajetaan kitkarenkailla.
Tumppi 865
Viestit: 8202
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

thames kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 11:21 am miksi sitten nastarenkailla kolaroinneilta ei oteta korttia pois loppuiäksi?
Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 11:32 am Koska ne on tehneet kaikkensa kohtuullisesti odotettavissa olevan saatavilla olevien parhaiden mahdollisten varusteidenkin käyttämisellä. Vielä on hiukset halkomatta uuden tieliikennelain ja kuljettajan vastuun suhteen kelvollisten varusteiden käytön velvollisuudesta mutta uumoilempahan, että on vain ajan kysymys, kunnes vakuutusyhtiöt keksii tuosta nastattomuudesta säästöpolitiikan itselleen.
Nastat on pikku juttu verrattuna vaatimuksiin uusien autojen kaikenmaailman hilavitkuttimet abs:ässätä automaattijarruun, ajonvakautukseen, joita vanhoissa autoissa ei ole, joten niillä ajavat joutuvat korvausten ulkopuolelle, vaikka olis millaset raaspiikit ollu sohjossa ajaessa. :mrgreen:
Ei varmaan ole kenenkään etu ja säästön tavottelu yllyttää pilaamaa tiet joillai asvalttisorveilla, kun se kostautuu kesän vesikeleillä!? :roll:
thames
Viestit: 1320
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja thames »

Eihän siinä jos niitä nastoja käytetään esimerkiksi jäätiellä tai asfaltin päällä olevalla jäällä mutta ei niillä tarvitse puhtaalla asfaltilla ajaa. Ei kai kukaan vedä rekeäkään asfaltilla.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Joordis »

EKo kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:50 am
Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 10:38 am Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
Siksi, kun laki sallii kitkojen käytön kaikissa olosuhteissa. Yksinkertaista.
Mutta laki ei salli kesärenkaiden käyttöä talvikelillä eikä tietysti liian kuluneiden käyttämistä.
Juurikin näin...
Itse näen ongelmaksi juuri tuon kuluneisuuden määrittelemisen... minusta pelkkä urasyvyys ei ole tae kelvollisesta talvirenkaasta. Varsinkin ikä pitäisi mielestäni ottaa huomioon. Ja nastarenkaillakin katsuri tarkistaa silmämääräisesti nastojen määrän ja antaa mahdollisesti hylyn. Ja kuluuhan nuo nastatkin...
Superdextaaja
Viestit: 12978
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ei varmaan ole kenenkään etu ja säästön tavottelu yllyttää pilaamaa tiet joillai asvalttisorveilla, kun se kostautuu kesän vesikeleillä!?
Ilman nastarenkaiden tienpintaa karhentavaa ja jäätä poistavaa vaikutusta kitkarenkailla luisteltaisiin vieläkin enemmän. Tämä johtaisi lisääntyneeseen suolaus- ja hiekoitustarpeeseen ja nopeusrajoitusten alentamiseen entisestään talveksi. Eli kenenkäs etu se nastarengas myös lopulta onkaan?
Tekemällä virheistä oppii.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 1:38 pm
Ei varmaan ole kenenkään etu ja säästön tavottelu yllyttää pilaamaa tiet joillai asvalttisorveilla, kun se kostautuu kesän vesikeleillä!?
Ilman nastarenkaiden tienpintaa karhentavaa ja jäätä poistavaa vaikutusta kitkarenkailla luisteltaisiin vieläkin enemmän. Tämä johtaisi lisääntyneeseen suolaus- ja hiekoitustarpeeseen ja nopeusrajoitusten alentamiseen entisestään talveksi. Eli kenenkäs etu se nastarengas myös lopulta onkaan?
Itse olen sitä mieltä, että jos kerran nastoja tulee käyttää, niin suolauksesta pitäisi luopua. Tähän ollut vasta argumentti, että raskas kalusto vaatii suolausta, kun ei ole nastarenkaita. No, nykyään raskaalla kalustolla on nastarenkaita käytössä ja pahimassa tapauksessa löytyy ketjuja.
Eli jokin konsensus tähän pitäisi saada; joko ajetaan ilman nastoja/ketjuja tai sitte suolataan.
Eli miksei tuosta suolaamisesta päästä eroon; lisää turvallisuutta? mutta kun tuota monesti pystyy käyttämään aasinsiltana muuten epäturvalliselle ajokäyttäytymiselle.. (tie normaalisti suolattu, sitten onkin pätkä suolaamatonta, niin heti ollaan ongelmissa)
Avatar
Aakku
Viestit: 8285
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Joordis kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 2:06 pm Itse olen sitä mieltä, että jos kerran nastoja tulee käyttää, niin suolauksesta pitäisi luopua. Tähän ollut vasta argumentti, että raskas kalusto vaatii suolausta, kun ei ole nastarenkaita. No, nykyään raskaalla kalustolla on nastarenkaita käytössä ja pahimassa tapauksessa löytyy ketjuja.
Aika hyvä ymmärrys raskaasta liikenteestä. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Aakku kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 2:15 pm
Joordis kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 2:06 pm Itse olen sitä mieltä, että jos kerran nastoja tulee käyttää, niin suolauksesta pitäisi luopua. Tähän ollut vasta argumentti, että raskas kalusto vaatii suolausta, kun ei ole nastarenkaita. No, nykyään raskaalla kalustolla on nastarenkaita käytössä ja pahimassa tapauksessa löytyy ketjuja.
Aika hyvä ymmärrys raskaasta liikenteestä. :)
:D Perustuu masinisti keskusteluihin,,,, :D
Ajomies
Viestit: 28145
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä niitä nastarenkaita mm. linja-autoissa jotkut firmat linja-autoissaan käyttää, lähinnä etupyörissä. Paikallisliikenteessä niitä ei juurikaan käytetä, mikä sinällään on ihmeellistä, kun ne petolliset liukkaudet ovat monissa kaupungeissa riesana. Kun tiet urautuvat ja kiillottuvat niin leveämpi iso rengas ei saa kosketusta kuin hivenen reunoistaan, Pysäkit luistinratoja, kun tuntuu olevan talvikunnossa pidon ulkopuolisia alueita. Kyllä siellä kuitenkin pääasiassa selviää paitsi mäet joskus luo haasteita ja sitten ne jotka omalla toiminnallaan aiheuttavat niitä tilanteita. Siellä kun koittaa itse huolehtia siitä että on edes jonkinlainen turvaväli, niin siihen kun sitten kiilaa joku hätäisempi ja survoo jarrua, niin eipä siellä ison auton ratin takana hurraa huutoja kajahda.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
thames
Viestit: 1320
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Talvirengaspakko

Viesti Kirjoittaja thames »

Jos se suola auttaa niin miksi eilenkin suolattu tie oli jäässä ja liukas verrattuna pienempään sivutiehen jossa oli hyvä polanne ja pito?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Simola ja 33 vierailijaa