Talvirengaspakko
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Kyllä varmasti vakuutusyhtiö keksii keinot välttää korvausvelvollisuus tai ainakin reilu vähennys, jos vähänkin on väärät renkaat. Liian kuluneetkin on varmaan pahasta.
Pitää ajaa kitkarenkailla niin ei tarvii murehtia.
Pitää ajaa kitkarenkailla niin ei tarvii murehtia.
- Aakku
- Viestit: 8285
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Kai kitkarenkaatkin voi olla liian kuluneet?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 8202
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat.
-
- Viestit: 12978
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Ja niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8202
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Eräälle savon autoilijalle vaaditaa talvella lumiketjut, muut voi ajaa ihan normi talvirenkailla.Ja niistäkin ne nastalliset
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Siksi, kun laki sallii kitkojen käytön kaikissa olosuhteissa. Yksinkertaista.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:38 am Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
Mutta laki ei salli kesärenkaiden käyttöä talvikelillä eikä tietysti liian kuluneiden käyttämistä.
Kannattaisi pysyä aiheessa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 1320
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
miksi sitten nastarenkailla kolaroinneilta ei oteta korttia pois loppuiäksi?Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:38 amJa niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat.
-
- Viestit: 12978
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Koska ne on tehneet kaikkensa kohtuullisesti odotettavissa olevan saatavilla olevien parhaiden mahdollisten varusteidenkin käyttämisellä. Onko kitkarenkaat parhaat mahdolliset joka tilanteeseen ilman nastoja Suomen jäisillä ja märillä teillä ja kiillottuneilla risteysalueilla? Täysin yleistä tietoa on tuokin, että sekaan mahtuu väkisin sellaista tietä, ettei nastattomilla renkailla ole yksinkertaisesti tarpeeksi pitoa ajaa tuollaisilla. Jos ajaa kitkarenkailla, pitäisi olla myös nastarenkailla varustettu auto käytettävissä, jos tielle on pakko joka päivä kelistä riippumatta lähteä. Vielä on hiukset halkomatta uuden tieliikennelain ja kuljettajan vastuun suhteen kelvollisten varusteiden käytön velvollisuudesta mutta uumoilempahan, että on vain ajan kysymys, kunnes vakuutusyhtiöt keksii tuosta nastattomuudesta säästöpolitiikan itselleen.thames kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 11:21 ammiksi sitten nastarenkailla kolaroinneilta ei oteta korttia pois loppuiäksi?Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:38 amJa niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 6374
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Yks tommonen nastarengas spede aikoinaa koitti vetokoukun kestävyyttä liikennevaloissa. Volvon koukku kesti tojotan syyläri ei, hirveä vinkuminen kun muka jarrutin kesärenkailla liian nopeasti...Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:38 amJa niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1320
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Onko käytetyillä ylivuoteisilla nastoilla ajava tehnyt kaiken parhaansa turvallisuuden takia?Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 11:32 amKoska ne on tehneet kaikkensa kohtuullisesti odotettavissa olevan saatavilla olevien parhaiden mahdollisten varusteidenkin käyttämisellä. Onko kitkarenkaat parhaat mahdolliset joka tilanteeseen ilman nastoja Suomen jäisillä ja märillä teillä ja kiillottuneilla risteysalueilla? Täysin yleistä tietoa on tuokin, että sekaan mahtuu väkisin sellaista tietä, ettei nastattomilla renkailla ole yksinkertaisesti tarpeeksi pitoa ajaa tuollaisilla. Jos ajaa kitkarenkailla, pitäisi olla myös nastarenkailla varustettu auto käytettävissä, jos tielle on pakko joka päivä kelistä riippumatta lähteä. Vielä on hiukset halkomatta uuden tieliikennelain ja kuljettajan vastuun suhteen kelvollisten varusteiden käytön velvollisuudesta mutta uumoilempahan, että on vain ajan kysymys, kunnes vakuutusyhtiöt keksii tuosta nastattomuudesta säästöpolitiikan itselleen.thames kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 11:21 ammiksi sitten nastarenkailla kolaroinneilta ei oteta korttia pois loppuiäksi?Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:38 amJa niistäkin ne nastalliset. Jos varusteet ei ole keliolosuhteiden mukaiset, kuski vastaa vahingoista. Eikös laissa nyt vähän näin sanota? Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:09 am Kyllä mää vaatisin vakuutusyhtiön edustajana, jos jotain korvauksia meinaa saada vaikka ulosajon tai toisen perään ajon takia, niin renkaat pitää olla kulumattomat uudet testivoittajat.
-
- Viestit: 1320
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Alle kolme prosenttia kuolonkolareista ajetaan kitkarenkailla.
-
- Viestit: 8202
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Nastat on pikku juttu verrattuna vaatimuksiin uusien autojen kaikenmaailman hilavitkuttimet abs:ässätä automaattijarruun, ajonvakautukseen, joita vanhoissa autoissa ei ole, joten niillä ajavat joutuvat korvausten ulkopuolelle, vaikka olis millaset raaspiikit ollu sohjossa ajaessa.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 11:32 am Koska ne on tehneet kaikkensa kohtuullisesti odotettavissa olevan saatavilla olevien parhaiden mahdollisten varusteidenkin käyttämisellä. Vielä on hiukset halkomatta uuden tieliikennelain ja kuljettajan vastuun suhteen kelvollisten varusteiden käytön velvollisuudesta mutta uumoilempahan, että on vain ajan kysymys, kunnes vakuutusyhtiöt keksii tuosta nastattomuudesta säästöpolitiikan itselleen.
Ei varmaan ole kenenkään etu ja säästön tavottelu yllyttää pilaamaa tiet joillai asvalttisorveilla, kun se kostautuu kesän vesikeleillä!?
-
- Viestit: 1320
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Eihän siinä jos niitä nastoja käytetään esimerkiksi jäätiellä tai asfaltin päällä olevalla jäällä mutta ei niillä tarvitse puhtaalla asfaltilla ajaa. Ei kai kukaan vedä rekeäkään asfaltilla.
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Juurikin näin...EKo kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:50 amSiksi, kun laki sallii kitkojen käytön kaikissa olosuhteissa. Yksinkertaista.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 10:38 am Niin miksi vesijäällä kitkarenkailla ulosluistelijoille ja kiillottuneilla risteysalueilla nastattomilla peräänajajile pitäisi korvata mitään?
Mutta laki ei salli kesärenkaiden käyttöä talvikelillä eikä tietysti liian kuluneiden käyttämistä.
Itse näen ongelmaksi juuri tuon kuluneisuuden määrittelemisen... minusta pelkkä urasyvyys ei ole tae kelvollisesta talvirenkaasta. Varsinkin ikä pitäisi mielestäni ottaa huomioon. Ja nastarenkaillakin katsuri tarkistaa silmämääräisesti nastojen määrän ja antaa mahdollisesti hylyn. Ja kuluuhan nuo nastatkin...
-
- Viestit: 12978
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Ilman nastarenkaiden tienpintaa karhentavaa ja jäätä poistavaa vaikutusta kitkarenkailla luisteltaisiin vieläkin enemmän. Tämä johtaisi lisääntyneeseen suolaus- ja hiekoitustarpeeseen ja nopeusrajoitusten alentamiseen entisestään talveksi. Eli kenenkäs etu se nastarengas myös lopulta onkaan?Ei varmaan ole kenenkään etu ja säästön tavottelu yllyttää pilaamaa tiet joillai asvalttisorveilla, kun se kostautuu kesän vesikeleillä!?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Itse olen sitä mieltä, että jos kerran nastoja tulee käyttää, niin suolauksesta pitäisi luopua. Tähän ollut vasta argumentti, että raskas kalusto vaatii suolausta, kun ei ole nastarenkaita. No, nykyään raskaalla kalustolla on nastarenkaita käytössä ja pahimassa tapauksessa löytyy ketjuja.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 1:38 pmIlman nastarenkaiden tienpintaa karhentavaa ja jäätä poistavaa vaikutusta kitkarenkailla luisteltaisiin vieläkin enemmän. Tämä johtaisi lisääntyneeseen suolaus- ja hiekoitustarpeeseen ja nopeusrajoitusten alentamiseen entisestään talveksi. Eli kenenkäs etu se nastarengas myös lopulta onkaan?Ei varmaan ole kenenkään etu ja säästön tavottelu yllyttää pilaamaa tiet joillai asvalttisorveilla, kun se kostautuu kesän vesikeleillä!?
Eli jokin konsensus tähän pitäisi saada; joko ajetaan ilman nastoja/ketjuja tai sitte suolataan.
Eli miksei tuosta suolaamisesta päästä eroon; lisää turvallisuutta? mutta kun tuota monesti pystyy käyttämään aasinsiltana muuten epäturvalliselle ajokäyttäytymiselle.. (tie normaalisti suolattu, sitten onkin pätkä suolaamatonta, niin heti ollaan ongelmissa)
- Aakku
- Viestit: 8285
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Aika hyvä ymmärrys raskaasta liikenteestä.Joordis kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 2:06 pm Itse olen sitä mieltä, että jos kerran nastoja tulee käyttää, niin suolauksesta pitäisi luopua. Tähän ollut vasta argumentti, että raskas kalusto vaatii suolausta, kun ei ole nastarenkaita. No, nykyään raskaalla kalustolla on nastarenkaita käytössä ja pahimassa tapauksessa löytyy ketjuja.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Perustuu masinisti keskusteluihin,,,,Aakku kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 2:15 pmAika hyvä ymmärrys raskaasta liikenteestä.Joordis kirjoitti: ↑Pe Marras 26, 2021 2:06 pm Itse olen sitä mieltä, että jos kerran nastoja tulee käyttää, niin suolauksesta pitäisi luopua. Tähän ollut vasta argumentti, että raskas kalusto vaatii suolausta, kun ei ole nastarenkaita. No, nykyään raskaalla kalustolla on nastarenkaita käytössä ja pahimassa tapauksessa löytyy ketjuja.
-
- Viestit: 28145
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Kyllä niitä nastarenkaita mm. linja-autoissa jotkut firmat linja-autoissaan käyttää, lähinnä etupyörissä. Paikallisliikenteessä niitä ei juurikaan käytetä, mikä sinällään on ihmeellistä, kun ne petolliset liukkaudet ovat monissa kaupungeissa riesana. Kun tiet urautuvat ja kiillottuvat niin leveämpi iso rengas ei saa kosketusta kuin hivenen reunoistaan, Pysäkit luistinratoja, kun tuntuu olevan talvikunnossa pidon ulkopuolisia alueita. Kyllä siellä kuitenkin pääasiassa selviää paitsi mäet joskus luo haasteita ja sitten ne jotka omalla toiminnallaan aiheuttavat niitä tilanteita. Siellä kun koittaa itse huolehtia siitä että on edes jonkinlainen turvaväli, niin siihen kun sitten kiilaa joku hätäisempi ja survoo jarrua, niin eipä siellä ison auton ratin takana hurraa huutoja kajahda.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1320
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Talvirengaspakko
Jos se suola auttaa niin miksi eilenkin suolattu tie oli jäässä ja liukas verrattuna pienempään sivutiehen jossa oli hyvä polanne ja pito?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Simola ja 33 vierailijaa