D4D 2.5 75kW mysteerivika

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Antti Lahtela
Viestit: 7
Liittynyt: La Marras 20, 2021 6:11 pm
Viesti:

D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Eli potilas -03 nelikko Hiace, mittarissa himpan alle 600000. Sammuu satunnaisesti risteykseen, jos tasakaasulta laskee äkisti kaasun pois ja painaa kytkimen pohjaan. Joskus vastaavassa tilanteessa ei sammu, vaan tyhjäkäynti putoaa ~500rpm pintaan eikä reagoi kaasuun. Jos jää jurraamaan tuonne 500rpm tuntumaan ja pääsee jatkamaan risteyksen läpi pysähtymättä, niin kone elpyy kun vaihde silmässä laskee kytkimen. Ja sitten se outo juttu, joka sai itsen raapimaan päätä. Ongelmaa ei esiinny, jos kytkimen painaa pohjaan ennen kuin laskee kaasun pois. Eli leijuttaa hetken kierroksia eikä laske terävästi kaasua pois. Onko muuta vaihtoehtoa kuin käydä suuttimet ja pumppu läpi? Vai voiko tuo olla moottorinohjauspuolen häikkä? Tuo ihmetyttää kun pehmeällä kaasun laskulla tuota ei esiinny. :roll: Tähän ei ainakaan huoltokirjan perusteella ole tehty isompaa remonttia koskaan, entinen Destian auto. Onko mitään älyä ajaa useampi tankillinen suutintenpuhdistusaineen kanssa höystettynä? Ei just tällä hetkellä nappaisi suutin- ja pumppuremppa...

EGR ei oo syyllinen. Siellä oli vuoto pakopuolelta imupuolelle, ja se vuoto tukittiin. Samoten kaasuläppä on deaktivoitu. Ilmamassamittari on putsattu, liittimiä tarkisteltu, kaasupoljin vaihdettu. Vaan ei ole mikään auttanut. Kaasupolkimen vaihto tuntui tuoneen lisää tehoja, joten vanha potikka saattoi olla osittain pimeä. Vaan sammuilua se ei korjannut.

Hyviä ideoita otetaan vastaan. Henkinen valmius on jo otettu, että kesällä auto Tammerdieselille.

/Antti
Hilux
Viestit: 272
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja Hilux »

SCV venttiili vois olla yks vika paikka, mulla omassa hiluxissa samalla koneella muita oireita mutta tuota venttiiliä kaikki ehdottivat ensin vaihdettavaksi, kuulemma yleinen vikapaikka.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja rämä »

Tutulla oli jokseenkin samanlaisia murheita Hiacessa. Tuo SCV oli syynä.
KKuusela
Viestit: 106
Liittynyt: La Touko 21, 2011 11:43 am
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja KKuusela »

Moro. Mullakin 4d4 hiace -03 alkoi sammuilemaan tyhjäkäynniltä, lopuksi ei lähtenyt käyntiin ollenkaan.. syynä juurikin yllä mainittu scv -venttiili. Kohtuu helppo vaihtaa, mutta aika arvokas kapistus, muistaakseni 400e korvilla. Sen ventiilin toiminnan pystyy testaamaan Tojon huollossa..ehkä muuallakin jos on tarvittanat tietokoneet.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Kokeileppa laittaa ylimääräinen maajohto moottorin ja akun miinuksen väliin. Joskus on tulllut hiace vastaan, missä heikko maadoitus aiheutti käyntihäiriötä.
jartsa1102
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Marras 10, 2010 5:44 pm
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja jartsa1102 »

Sitä scv venttiiliä ei kannata ostaa merkkiliikkeestä puolet hinnassa ilmaa.
karir
Viestit: 829
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja karir »

Avensikseen sain Nimarkilta svc venttiilin 140e. Oli alkuperäinen Denso. OBD lukijalla kun seuraa PA painetta niin voi helposti varmistaa että svc on rikki. Kun löysää kaasun niin pa paineen pitää tippua heti. Jos jää ylös niin venttiili on rikki. Omassa meni 290tkm kohdalla. 2008 malli kyseessä.
Antti Lahtela
Viestit: 7
Liittynyt: La Marras 20, 2021 6:11 pm
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Kiitokset vinkeistä. Kokeilemma vaihtaa tuon SCV-venttiilin.

/Antti
Antti Lahtela
Viestit: 7
Liittynyt: La Marras 20, 2021 6:11 pm
Viesti:

Re: D4D 2.5 75kW mysteerivika

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Vielä kiitokset neuvoista. Parin päivän perusteella taisi diagnoosi osua niin oikeaan kun voi. Paineensäätöventtiiliä vaihdettaessa oli asentaja huomannut, että se oli jo kertaalleen vaihdettu. Siellä oli paikallaan tarvikeosa, ja lisäksi johdon liitin oli edellisessa vaihdossa rikottu. Eli vika oli ilmeisesti siinä johdossa. Vaihdettiin samalla tuo paineensäätöventtiili Densoon, kun sellainen oli jo tilattu valmiiksi. En tiedä milloin tuo tarvikeosa on tuonne vaihdettu, ei ainakaan mun aikana. Ja tämä on vanha Destian auto. :?

/Antti
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mtuitto, Semrush [Bot] ja 38 vierailijaa