Autojen nostelu peltiosista
-
- Viestit: 12927
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Autojen nostelu peltiosista
Taas renkaanvaihtosesonki päällä ja ihmetellyt omien kotteroiden tunkin kohtien painumista lommolle. Edelliset omistajat ovat vähät välittäneet paikkojen kestävyydestä. Vissiin uudempana ja vasta muutamien nostojen jälkeen ei vielä kohdat rasitu nähtävästi mutta vanhemmiten ovat selvästi pehmeitä ja painuvat sisään varsinkin vain yhdeltä yleensä etunurkalta koko auto kallistaen.
Itse tunkannut autot ylös aina kahdella tunkilla pistäen paksun lankun pitkittäin kantamaan tunkin ja auton alahelman paksun pystysauman väliin yhtäaikaa sekä etu- että takapäässä ja kahdella tunkilla nostanut kahvoja pumpaten yhtäaikaa. Jos on mahtunut auton alle, tunkit sitten lähelle pyörän napoja esim. iskunvaimentimen alapään tai muun kiinteän kohdan alle ja nostanut sieltä.
Itse tunkannut autot ylös aina kahdella tunkilla pistäen paksun lankun pitkittäin kantamaan tunkin ja auton alahelman paksun pystysauman väliin yhtäaikaa sekä etu- että takapäässä ja kahdella tunkilla nostanut kahvoja pumpaten yhtäaikaa. Jos on mahtunut auton alle, tunkit sitten lähelle pyörän napoja esim. iskunvaimentimen alapään tai muun kiinteän kohdan alle ja nostanut sieltä.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
jos ei kestä nostaa merkitystä nostopaikasta niin se on mätä silloin
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 12927
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Pointti onkin, että noiden nurkkakohtien nopeampi mätäneminen taitaa johtua juuri nostelusta. Että kannattaako uudempiakaan autoja nostella peltinurkista tai pistemäisesti mistään peltikohdasta, vaikka olisi ohjekirjan suosittelema kohta?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mitä huomannut, niin uudemmat autot on tässä suhteessa ongelma. Paikat on pehmeitä kun pellit vissiin ohentuneet. Uudempia onkin tullut nostettua muualta kuin helmasta. Yleisesti ottaen tunkissa pitää olla kunnollinen kumityyny nostoa varten. Ne parinkympin rämpäleet, joita hallitunkkina myydään, ovat ainakin yksi syypää näihin vaurioihin. Edes kalliimmissa ja paremmissa tunkeissa ei ole ne kumityynyt kelvollisia. Siksipä pitää olla niitä kunnollisia kumityynyjä hyllyssä ja sorvaa niistä kullekin tunkille sopivalla upotuksella tyynyn.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Eikä niitä muutenkaan saa siitä helman kantista nostaa, tai no ehkä jotain malleja.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Osassa tunkkeja on näitä teräväreunaisia nostolautasia, joista aiheutuu pistekuormaa nostokohtaan. Itse olen kyllä nostellut semmoisella veivattavalla tunkilla, jossa on tasainen nostolautanen, enkä ole huomannut, että kynnyskotelo olisi painautunut.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Kesällä nostin asiakkaan luvalla ja läsnäollessa yhtä Opel Sintraa kakspilarilla.
Olisittepa nähneet..
Olisittepa nähneet..
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Yleensä rungosta tai akselin alta nostan.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 552
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Ne helman kanttaukset on yleensä tunkattu läjään, maali vaurioituu ja sittenhän se rupeaa lahoamaan.
Itse tunkannut yleensä vetokoukusta, akselista, apurungosta tai alatukivarren korvakoista.
Hallitunkki ei sovellu helmasta nostoon.
Momesti joutunut auton keulan ajamaan lankkujen päälle että sopii tunkki alle.
Itse tunkannut yleensä vetokoukusta, akselista, apurungosta tai alatukivarren korvakoista.
Hallitunkki ei sovellu helmasta nostoon.
Momesti joutunut auton keulan ajamaan lankkujen päälle että sopii tunkki alle.
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Ei ole helppoa kaksipilari nosturilla nostaa juurikaan muualta kuin noista helmoissa olevista nostokohdista, ja kyllä se ehjäpeltinen auto sen kestää. Saa sitten nähdä kuinka nuo raskaammat sähköautot ajan kanssa kestää sitä helmoista nostelua?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Yksi auto jäi kyllä aikoinaan nostamatta, kun yhtä mersua öljynvaihdon takia yritin saada korkeuksiin, niin takapyörät oli jo 20 cm korkealla ja etupyörät vielä lattiassa, niin oli vaan lopetettava nostaminen. eikä ollut helmat jotka petti, vaan koko kori nitkahti lokasuojan ja oven väli kun levisi lähes viisisenttiseksi. Varovasti sitten koitin valistaa tätä auton tuonutta suorahousuista, niin kehui vaan ettei tuo haittaa, kun on menossa sillä vain Ruotsiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
123 ainakin mätäni takarunkopalkeista niin että tuo on mahdollista. Saa kyllä olla aika mätä, 123 kestää kasassa ilman kattoakin hyvin vaikka siinä takaoven alapuolella on melko olematon kohta.
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Vanerista saa kerroksittain tehdyksi sellaisen laatan, jossa se helman peltireuna sopii päällimmäiseen nippuun jätetyn raon väliin.
Jos sellaista ei ole käytettävissä, laitan kaksi kumilaattaa päällekkäin.
-SS-
Jos sellaista ei ole käytettävissä, laitan kaksi kumilaattaa päällekkäin.
-SS-
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
No tuo oli se "pystylamppu" ja etuoven ja lokasuojan kohdalta rako levisi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Ai, melkoisen mätä oli
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Jääkiekosta ajamalla lentävällä siihen uran saa aika hyvän nostotallan. Parempi aihio, mitä tunkkiin tarkoitetut kumityynyt.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mulla on 2x4 palikka ja siinä saumalle ura poikittain.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Vaikka tässä voi vanhoja mersuja aiheesta morkatakkin, niin uudemmissa on hyviä nostopaikkoja, esim w212 ja s205 korisissa on nostopaikat helman takana, josta on myös hallitunkilla jonkin tallan kanssa helppo nostaa.
Vageissa on vahvistukset pokkauksessa. Jetassa oli helmapellissä syvennös osoittamassa vahvistuksen paikkaa.
Vageissa on vahvistukset pokkauksessa. Jetassa oli helmapellissä syvennös osoittamassa vahvistuksen paikkaa.
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Ainahan mersussa on nostopaikat olleet
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
"Hulilla" kun esim. renkaan vaihtoon nostaa auton toiselta kyljestä ylös, niin ohut lauta ja kumimatto sen päällä niin kestää lahompikin alusta tällaisen nostamisen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 45 vierailijaa