Autojen nostelu peltiosista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdextaaja
Viestit: 12927
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Taas renkaanvaihtosesonki päällä ja ihmetellyt omien kotteroiden tunkin kohtien painumista lommolle. Edelliset omistajat ovat vähät välittäneet paikkojen kestävyydestä. Vissiin uudempana ja vasta muutamien nostojen jälkeen ei vielä kohdat rasitu nähtävästi mutta vanhemmiten ovat selvästi pehmeitä ja painuvat sisään varsinkin vain yhdeltä yleensä etunurkalta koko auto kallistaen.
Itse tunkannut autot ylös aina kahdella tunkilla pistäen paksun lankun pitkittäin kantamaan tunkin ja auton alahelman paksun pystysauman väliin yhtäaikaa sekä etu- että takapäässä ja kahdella tunkilla nostanut kahvoja pumpaten yhtäaikaa. Jos on mahtunut auton alle, tunkit sitten lähelle pyörän napoja esim. iskunvaimentimen alapään tai muun kiinteän kohdan alle ja nostanut sieltä.
Tekemällä virheistä oppii.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Jammu »

jos ei kestä nostaa merkitystä nostopaikasta niin se on mätä silloin
Suomi kuuluu länsimaihin
Superdextaaja
Viestit: 12927
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jammu kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 11:00 am jos ei kestä nostaa merkitystä nostopaikasta niin se on mätä silloin
Pointti onkin, että noiden nurkkakohtien nopeampi mätäneminen taitaa johtua juuri nostelusta. Että kannattaako uudempiakaan autoja nostella peltinurkista tai pistemäisesti mistään peltikohdasta, vaikka olisi ohjekirjan suosittelema kohta?
Tekemällä virheistä oppii.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mitä huomannut, niin uudemmat autot on tässä suhteessa ongelma. Paikat on pehmeitä kun pellit vissiin ohentuneet. Uudempia onkin tullut nostettua muualta kuin helmasta. Yleisesti ottaen tunkissa pitää olla kunnollinen kumityyny nostoa varten. Ne parinkympin rämpäleet, joita hallitunkkina myydään, ovat ainakin yksi syypää näihin vaurioihin. Edes kalliimmissa ja paremmissa tunkeissa ei ole ne kumityynyt kelvollisia. Siksipä pitää olla niitä kunnollisia kumityynyjä hyllyssä ja sorvaa niistä kullekin tunkille sopivalla upotuksella tyynyn.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Eikä niitä muutenkaan saa siitä helman kantista nostaa, tai no ehkä jotain malleja.
seppo1
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Osassa tunkkeja on näitä teräväreunaisia nostolautasia, joista aiheutuu pistekuormaa nostokohtaan. Itse olen kyllä nostellut semmoisella veivattavalla tunkilla, jossa on tasainen nostolautanen, enkä ole huomannut, että kynnyskotelo olisi painautunut.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kesällä nostin asiakkaan luvalla ja läsnäollessa yhtä Opel Sintraa kakspilarilla.

Olisittepa nähneet..
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Yleensä rungosta tai akselin alta nostan.
It has three speed: here, there and gone...
Heka
Viestit: 552
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Heka »

Ne helman kanttaukset on yleensä tunkattu läjään, maali vaurioituu ja sittenhän se rupeaa lahoamaan.
Itse tunkannut yleensä vetokoukusta, akselista, apurungosta tai alatukivarren korvakoista.
Hallitunkki ei sovellu helmasta nostoon.
Momesti joutunut auton keulan ajamaan lankkujen päälle että sopii tunkki alle.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei ole helppoa kaksipilari nosturilla nostaa juurikaan muualta kuin noista helmoissa olevista nostokohdista, ja kyllä se ehjäpeltinen auto sen kestää. Saa sitten nähdä kuinka nuo raskaammat sähköautot ajan kanssa kestää sitä helmoista nostelua?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Yksi auto jäi kyllä aikoinaan nostamatta, kun yhtä mersua öljynvaihdon takia yritin saada korkeuksiin, niin takapyörät oli jo 20 cm korkealla ja etupyörät vielä lattiassa, niin oli vaan lopetettava nostaminen. eikä ollut helmat jotka petti, vaan koko kori nitkahti lokasuojan ja oven väli kun levisi lähes viisisenttiseksi. Varovasti sitten koitin valistaa tätä auton tuonutta suorahousuista, niin kehui vaan ettei tuo haittaa, kun on menossa sillä vain Ruotsiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja 8400 »

123 ainakin mätäni takarunkopalkeista niin että tuo on mahdollista. Saa kyllä olla aika mätä, 123 kestää kasassa ilman kattoakin hyvin vaikka siinä takaoven alapuolella on melko olematon kohta.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Vanerista saa kerroksittain tehdyksi sellaisen laatan, jossa se helman peltireuna sopii päällimmäiseen nippuun jätetyn raon väliin.

Jos sellaista ei ole käytettävissä, laitan kaksi kumilaattaa päällekkäin.

-SS-
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

8400 kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 4:56 pm 123 ainakin mätäni takarunkopalkeista niin että tuo on mahdollista. Saa kyllä olla aika mätä, 123 kestää kasassa ilman kattoakin hyvin vaikka siinä takaoven alapuolella on melko olematon kohta.
No tuo oli se "pystylamppu" ja etuoven ja lokasuojan kohdalta rako levisi. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ai, melkoisen mätä oli :mrgreen:
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja valaut »

-SS- kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 5:21 pm Vanerista saa kerroksittain tehdyksi sellaisen laatan, jossa se helman peltireuna sopii päällimmäiseen nippuun jätetyn raon väliin.

Jos sellaista ei ole käytettävissä, laitan kaksi kumilaattaa päällekkäin.

-SS-
Jääkiekosta ajamalla lentävällä siihen uran saa aika hyvän nostotallan. Parempi aihio, mitä tunkkiin tarkoitetut kumityynyt.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Aakku »

valaut kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 6:16 pm
-SS- kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 5:21 pm Vanerista saa kerroksittain tehdyksi sellaisen laatan, jossa se helman peltireuna sopii päällimmäiseen nippuun jätetyn raon väliin.

Jos sellaista ei ole käytettävissä, laitan kaksi kumilaattaa päällekkäin.

-SS-
Jääkiekosta ajamalla lentävällä siihen uran saa aika hyvän nostotallan. Parempi aihio, mitä tunkkiin tarkoitetut kumityynyt.
Mulla on 2x4 palikka ja siinä saumalle ura poikittain.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Vaikka tässä voi vanhoja mersuja aiheesta morkatakkin, niin uudemmissa on hyviä nostopaikkoja, esim w212 ja s205 korisissa on nostopaikat helman takana, josta on myös hallitunkilla jonkin tallan kanssa helppo nostaa.

Vageissa on vahvistukset pokkauksessa. Jetassa oli helmapellissä syvennös osoittamassa vahvistuksen paikkaa.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ainahan mersussa on nostopaikat olleet
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

"Hulilla" kun esim. renkaan vaihtoon nostaa auton toiselta kyljestä ylös, niin ohut lauta ja kumimatto sen päällä niin kestää lahompikin alusta tällaisen nostamisen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 45 vierailijaa