Autojen nostelu peltiosista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ajomies kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 3:12 pm Yksi auto jäi kyllä aikoinaan nostamatta, kun yhtä mersua öljynvaihdon takia yritin saada korkeuksiin, niin takapyörät oli jo 20 cm korkealla ja etupyörät vielä lattiassa, niin oli vaan lopetettava nostaminen. eikä ollut helmat jotka petti, vaan koko kori nitkahti lokasuojan ja oven väli kun levisi lähes viisisenttiseksi. Varovasti sitten koitin valistaa tätä auton tuonutta suorahousuista, niin kehui vaan ettei tuo haittaa, kun on menossa sillä vain Ruotsiin.
Tästä tarinasta sai kyllä hullut naurut :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja NH »

Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:

https://www.ebay.de/itm/192017632675

Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Neloskoppasessa cliossa ei ole enää sitä perinteistä pystysaumaa helmassa, tai sitten se on siellä keskemmällä. Helman alapinnassa on sellaiset soikion malliset pokkaukset ja auton omassa tunkissa tylppä pää, joka sijoitetaan sinne keskelle pienenpieneen syvennykseen. Auton omalla tunkilla en ole kokeillut nostaa, mutta siitä samasta kohdasta hallitunkilla on hyvä nostaa eikä ole vaaraa sen pystysauman nitkahtamisesta. Se auton oma tunkki aiheuttaa siihen kohtaan aika ison pistekuorman, olisko edes kahden sormenpään kokoinen se tunkin pää. Joskus taisin ihan lankun laittaa helman alle ja sain puolen kerrallaan ylös. Ehkä välissä oli joku pyyhe tms.
Kuuskakkone
Viestit: 738
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Kaverin Accordiin on edellinen omistaja hitsannu helmapokkauksen taakse joka kulmaan 30cm pätkät järeetä kulmarautaa. :lol: Näppärä nostella eika tartte pulata laudanpätkien tai muiden pehmikkeiden kanssa.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Aakku »

NH kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:

https://www.ebay.de/itm/192017632675

Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
Jos tuo on kumia, tai muovia, niin ei tule kestämään yhtä renkaanvaihtoa pidempään.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Rakenteesta riippuen monesti on tärkeämpää nostaa juurikin siitä pystysaumasta kuin sen molemmilta puolin. Varsinkin kun ne pellit eivät ole sauman molemmin puolin edes samalla korkeudella.
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Jiitek kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 1:52 pm Rakenteesta riippuen monesti on tärkeämpää nostaa juurikin siitä pystysaumasta kuin sen molemmilta puolin. Varsinkin kun ne pellit eivät ole sauman molemmin puolin edes samalla korkeudella.
Täysin samaa mieltä. Jos tällaista uritettua palikkaa käyttää, niin ura ei saa olla liian syvä.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja NH »

Aakku kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 1:45 pm
NH kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:

https://www.ebay.de/itm/192017632675

Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
Jos tuo on kumia, tai muovia, niin ei tule kestämään yhtä renkaanvaihtoa pidempään.
Olet varmasti oikeassa, mutta älä kerro tuota totuutta kyseiselle kalikalle, joka on toiminut moitteettomasti kymmenissä renkaanvaihdoissa! :wink:
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja jarikos »

NH kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:

https://www.ebay.de/itm/192017632675

Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
Tuossakin on suunnitteluvirhe kun se peltikupin reuna nakertaa kanttauksesta maalin pois.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ei nuo uratallat tee vielä autuaaksi tässä asiassa mielestäni. Silti nosto tapahtuu pieneltä alalta suorastaan pistemäisesti. Pitkää vahvaa lankkua olen joskus itsekin käyttänyt helman päärmeen alla ja kumimattoa välissä.
Tehtaat ei tee autoja kestämään enempää kuin 10 vuotta, vaikka me Suomalaiset käytämme autot yli 30 vuotta liikenteessä ja ylikin. Paras nostella kovametallisista kohdista eikä pelleistä, vaikka kuinka on pokattu ja ohjekirjan neuvoma kohta.
Tekemällä virheistä oppii.
kaitsur
Viestit: 2365
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

valaut kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 6:16 pm
Jääkiekosta ajamalla lentävällä siihen uran saa aika hyvän nostotallan. Parempi aihio, mitä tunkkiin tarkoitetut kumityynyt.
No nyt se tuli, onhan siitä jääkiekostakin jotain hyötyä! Eipä tule helmoista nosteltua, autoni kun ovat kaikki yli 10 vuotta vanhoja. Hallitunkilla tukivarren korvakoista niitä tulee nosteltua.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

NH kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:

https://www.ebay.de/itm/192017632675

Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
Mulla on noissa 3000kg hallitunkeissa alkuperäisen kupin tilalla 150x200mm 8mm paksu teräslevy, johon liimattu 20mm. kumimaton pala sikaflexillä. Kiinnitys tunkkiin samanlainen kuin alkuperäisessäkin. Noilla kyllä uskaltaa nostaa melko turvallisesti vaikka helmasta, kun katsoo vain että se ei kanna mistään ei halutuista paikoista.
Tärkeintä melkein harjalla pyyhkäistä mahdollinen sora yms. pois välistä, jotta ei niin maalit vioituisi.
1sf
Viestit: 203
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja 1sf »

Tunkin ja helman vahvistetun nostopaikan välissä pitää olla aina jotain pehmeää, Ei lähde edes massa pinnasta 15 vuoden nostetuilla kun oikein tekee.Alustan osista en itse nostaisi ilman suojaa välissä.

On näkynyt että hallitunkilla uuden auton helman pokkaus painettu kasaan ensimmäisessä vaihdossa, uusi mersukin vaikka kumi/muovityynyt laitettu niin tuhottua saa kertanostolla jos hampaat tunkissa jotka ottaa kiinni.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Paras nostella kovametallisista kohdista eikä pelleistä, vaikka kuinka on pokattu ja ohjekirjan neuvoma kohta.
Nostokohta on vanhemmissa selvästi merkitty helmapeltiin, ja uudemmissa missä muovit päällä, on usein irrotettava pala muovissa, jonka alta löytyy nostokohta. Tuohon muovilla peitettyyn helmaan ei sitten välttämättä mikää pitkä lankku sovellu suojaksi, kun nostokohta on siellä kolossa!
Kyllä niissä pintapeltien alla on ihan oikeaa rautaa, jossa nostokohta sijaitsee, ja jos ei kestä tuosta nostaa ilman että paikat notkuu tai tulee selvää muodon muutosta, on auto muutenkin ruostekorjauksen tarpeessa. :wink:

Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!? :roll:
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 5:42 pm Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!? :roll:
Näinhän se tekee. Nostan silti, mutta kesällä on tapana sutaista maalia ja massaa, jos näyttää nihraantuneen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Mitäs voi mennä vikaan iskarin alapäästä nostamalla sieltä pyörän sisäpuolen vierestä? Noista on tullut omilla pienillä hydraulisilla hallitunkeilla nosteltua ja onnistunut ihan hyvin. Vähän joutuu käymään rähmällään sihdatessa ja työnnellessä tunkkia kohdilleen mutta käyhän ihmiset joogassakin. Pitää olla sellainen matala tunkin malli yleensä mutta ei aina sekään tarpeellinen. Ja mieluiten se pumppuveivipätkä ympäripyörivä, niin mahtuu veivaamaan renkaan ja lokasuojan välistä sivusta.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Aakku kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 6:08 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 5:42 pm Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!? :roll:
Näinhän se tekee. Nostan silti, mutta kesällä on tapana sutaista maalia ja massaa, jos näyttää nihraantuneen.
Juu, mutta se vaurio tulee myös sinne helman sisäpuolelle! :wink:
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mitäs voi mennä vikaan iskarin alapäästä nostamalla sieltä pyörän sisäpuolen vierestä?
Jos paikka on tukeva, niin kyllä siitä voi nostaa. Jonkin farmarin takapäätä on melko huono nostaa sieltä pyörän ripustuksesta, kun ei tunkin varsi kunnolla yletä, eikä mahu heilumaa auton alla, samoin nykyautojen keulat niin matalat ettei edestä päin mitää mahiksia tunkkia työntää alle. :roll:
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Sieltäpä se ei paista kenenkään silmään🤣
Toimiiko jäkis lätkät pilari nostimessa helman ja kynkän välissä? Oon miettiny että koklaan joskus..
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
IiHoo845
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

Täällä ollaan nostettu alatukivarresta mahdollisimman läheltä pyörää renkaanvaihtoa varten. Hyvä kohta nostaa eikä tarvitse nostaa kuin sentin tai pari. Jos pyöränripustus pitää saada roikkumaan vapaasti, niin sitten ei tietenkään ole käypä kohta.
Hiljaa susi tulee
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kuuskakkone, Mauri Tähkä ja 37 vierailijaa