Tästä tarinasta sai kyllä hullut naurutAjomies kirjoitti: ↑Ma Marras 22, 2021 3:12 pm Yksi auto jäi kyllä aikoinaan nostamatta, kun yhtä mersua öljynvaihdon takia yritin saada korkeuksiin, niin takapyörät oli jo 20 cm korkealla ja etupyörät vielä lattiassa, niin oli vaan lopetettava nostaminen. eikä ollut helmat jotka petti, vaan koko kori nitkahti lokasuojan ja oven väli kun levisi lähes viisisenttiseksi. Varovasti sitten koitin valistaa tätä auton tuonutta suorahousuista, niin kehui vaan ettei tuo haittaa, kun on menossa sillä vain Ruotsiin.
Autojen nostelu peltiosista
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:
https://www.ebay.de/itm/192017632675
Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
https://www.ebay.de/itm/192017632675
Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
-
- Viestit: 4415
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Neloskoppasessa cliossa ei ole enää sitä perinteistä pystysaumaa helmassa, tai sitten se on siellä keskemmällä. Helman alapinnassa on sellaiset soikion malliset pokkaukset ja auton omassa tunkissa tylppä pää, joka sijoitetaan sinne keskelle pienenpieneen syvennykseen. Auton omalla tunkilla en ole kokeillut nostaa, mutta siitä samasta kohdasta hallitunkilla on hyvä nostaa eikä ole vaaraa sen pystysauman nitkahtamisesta. Se auton oma tunkki aiheuttaa siihen kohtaan aika ison pistekuorman, olisko edes kahden sormenpään kokoinen se tunkin pää. Joskus taisin ihan lankun laittaa helman alle ja sain puolen kerrallaan ylös. Ehkä välissä oli joku pyyhe tms.
-
- Viestit: 738
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Kaverin Accordiin on edellinen omistaja hitsannu helmapokkauksen taakse joka kulmaan 30cm pätkät järeetä kulmarautaa. Näppärä nostella eika tartte pulata laudanpätkien tai muiden pehmikkeiden kanssa.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
- Aakku
- Viestit: 8251
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Jos tuo on kumia, tai muovia, niin ei tule kestämään yhtä renkaanvaihtoa pidempään.NH kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:
https://www.ebay.de/itm/192017632675
Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Rakenteesta riippuen monesti on tärkeämpää nostaa juurikin siitä pystysaumasta kuin sen molemmilta puolin. Varsinkin kun ne pellit eivät ole sauman molemmin puolin edes samalla korkeudella.
-
- Viestit: 221
- Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Täysin samaa mieltä. Jos tällaista uritettua palikkaa käyttää, niin ura ei saa olla liian syvä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Olet varmasti oikeassa, mutta älä kerro tuota totuutta kyseiselle kalikalle, joka on toiminut moitteettomasti kymmenissä renkaanvaihdoissa!Aakku kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 1:45 pmJos tuo on kumia, tai muovia, niin ei tule kestämään yhtä renkaanvaihtoa pidempään.NH kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:
https://www.ebay.de/itm/192017632675
Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Tuossakin on suunnitteluvirhe kun se peltikupin reuna nakertaa kanttauksesta maalin pois.NH kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:
https://www.ebay.de/itm/192017632675
Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Ei nuo uratallat tee vielä autuaaksi tässä asiassa mielestäni. Silti nosto tapahtuu pieneltä alalta suorastaan pistemäisesti. Pitkää vahvaa lankkua olen joskus itsekin käyttänyt helman päärmeen alla ja kumimattoa välissä.
Tehtaat ei tee autoja kestämään enempää kuin 10 vuotta, vaikka me Suomalaiset käytämme autot yli 30 vuotta liikenteessä ja ylikin. Paras nostella kovametallisista kohdista eikä pelleistä, vaikka kuinka on pokattu ja ohjekirjan neuvoma kohta.
Tehtaat ei tee autoja kestämään enempää kuin 10 vuotta, vaikka me Suomalaiset käytämme autot yli 30 vuotta liikenteessä ja ylikin. Paras nostella kovametallisista kohdista eikä pelleistä, vaikka kuinka on pokattu ja ohjekirjan neuvoma kohta.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 2365
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
- Paikkakunta: Oulun eteläinen
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
No nyt se tuli, onhan siitä jääkiekostakin jotain hyötyä! Eipä tule helmoista nosteltua, autoni kun ovat kaikki yli 10 vuotta vanhoja. Hallitunkilla tukivarren korvakoista niitä tulee nosteltua.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Same Explorer 65 -86
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mulla on noissa 3000kg hallitunkeissa alkuperäisen kupin tilalla 150x200mm 8mm paksu teräslevy, johon liimattu 20mm. kumimaton pala sikaflexillä. Kiinnitys tunkkiin samanlainen kuin alkuperäisessäkin. Noilla kyllä uskaltaa nostaa melko turvallisesti vaikka helmasta, kun katsoo vain että se ei kanna mistään ei halutuista paikoista.NH kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 1:17 pm Mätää autoa ei tee uudeksi, mutta vähemmän ruosteisissa autoissa toimivaksi todettu:
https://www.ebay.de/itm/192017632675
Toki kalliimpi, kuin kakkosnelonen tai jääkiekko, mutta on tukevasti tunkissa kiinni pultilla, joten ei vaaraa luiskahtamiselle.
Tärkeintä melkein harjalla pyyhkäistä mahdollinen sora yms. pois välistä, jotta ei niin maalit vioituisi.
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm
Re: Autojen nostelu peltiosista
Tunkin ja helman vahvistetun nostopaikan välissä pitää olla aina jotain pehmeää, Ei lähde edes massa pinnasta 15 vuoden nostetuilla kun oikein tekee.Alustan osista en itse nostaisi ilman suojaa välissä.
On näkynyt että hallitunkilla uuden auton helman pokkaus painettu kasaan ensimmäisessä vaihdossa, uusi mersukin vaikka kumi/muovityynyt laitettu niin tuhottua saa kertanostolla jos hampaat tunkissa jotka ottaa kiinni.
On näkynyt että hallitunkilla uuden auton helman pokkaus painettu kasaan ensimmäisessä vaihdossa, uusi mersukin vaikka kumi/muovityynyt laitettu niin tuhottua saa kertanostolla jos hampaat tunkissa jotka ottaa kiinni.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Nostokohta on vanhemmissa selvästi merkitty helmapeltiin, ja uudemmissa missä muovit päällä, on usein irrotettava pala muovissa, jonka alta löytyy nostokohta. Tuohon muovilla peitettyyn helmaan ei sitten välttämättä mikää pitkä lankku sovellu suojaksi, kun nostokohta on siellä kolossa!Paras nostella kovametallisista kohdista eikä pelleistä, vaikka kuinka on pokattu ja ohjekirjan neuvoma kohta.
Kyllä niissä pintapeltien alla on ihan oikeaa rautaa, jossa nostokohta sijaitsee, ja jos ei kestä tuosta nostaa ilman että paikat notkuu tai tulee selvää muodon muutosta, on auto muutenkin ruostekorjauksen tarpeessa.
Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!?
- Aakku
- Viestit: 8251
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Näinhän se tekee. Nostan silti, mutta kesällä on tapana sutaista maalia ja massaa, jos näyttää nihraantuneen.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 5:42 pm Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mitäs voi mennä vikaan iskarin alapäästä nostamalla sieltä pyörän sisäpuolen vierestä? Noista on tullut omilla pienillä hydraulisilla hallitunkeilla nosteltua ja onnistunut ihan hyvin. Vähän joutuu käymään rähmällään sihdatessa ja työnnellessä tunkkia kohdilleen mutta käyhän ihmiset joogassakin. Pitää olla sellainen matala tunkin malli yleensä mutta ei aina sekään tarpeellinen. Ja mieluiten se pumppuveivipätkä ympäripyörivä, niin mahtuu veivaamaan renkaan ja lokasuojan välistä sivusta.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Juu, mutta se vaurio tulee myös sinne helman sisäpuolelle!Aakku kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 6:08 pmNäinhän se tekee. Nostan silti, mutta kesällä on tapana sutaista maalia ja massaa, jos näyttää nihraantuneen.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 5:42 pm Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!?
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Jos paikka on tukeva, niin kyllä siitä voi nostaa. Jonkin farmarin takapäätä on melko huono nostaa sieltä pyörän ripustuksesta, kun ei tunkin varsi kunnolla yletä, eikä mahu heilumaa auton alla, samoin nykyautojen keulat niin matalat ettei edestä päin mitää mahiksia tunkkia työntää alle.Mitäs voi mennä vikaan iskarin alapäästä nostamalla sieltä pyörän sisäpuolen vierestä?
-
- Viestit: 1611
- Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
- Paikkakunta: kitee
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Sieltäpä se ei paista kenenkään silmään
Toimiiko jäkis lätkät pilari nostimessa helman ja kynkän välissä? Oon miettiny että koklaan joskus..
Toimiiko jäkis lätkät pilari nostimessa helman ja kynkän välissä? Oon miettiny että koklaan joskus..
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
- Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Täällä ollaan nostettu alatukivarresta mahdollisimman läheltä pyörää renkaanvaihtoa varten. Hyvä kohta nostaa eikä tarvitse nostaa kuin sentin tai pari. Jos pyöränripustus pitää saada roikkumaan vapaasti, niin sitten ei tietenkään ole käypä kohta.
Hiljaa susi tulee
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kuuskakkone, Mauri Tähkä ja 37 vierailijaa