Autojen nostelu peltiosista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

seppo1 kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 2:00 pm
Jiitek kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 1:52 pm Rakenteesta riippuen monesti on tärkeämpää nostaa juurikin siitä pystysaumasta kuin sen molemmilta puolin. Varsinkin kun ne pellit eivät ole sauman molemmin puolin edes samalla korkeudella.
Täysin samaa mieltä. Jos tällaista uritettua palikkaa käyttää, niin ura ei saa olla liian syvä.
Mulla on nykyään sellainen Quickjack matalanostin. Siihen ostin heti tuollaiset uritetut helmasta nostopalikat (hemmetin kalliitkin vielä...) Ensimmäisellä kokeilukerralla totesin uran olevan liian syvä ainakin meidän Skodille. Nostaisi pokkauksen kahta puolen, en sitten uskaltanut edes kokeilla, vaan normaaleilla kumisilla nostopalikoilla olen nostellut.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 7:04 pm
Aakku kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 6:08 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Marras 23, 2021 5:42 pm Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!? :roll:
Näinhän se tekee. Nostan silti, mutta kesällä on tapana sutaista maalia ja massaa, jos näyttää nihraantuneen.
Juu, mutta se vaurio tulee myös sinne helman sisäpuolelle! :wink:
Tuskin kovin suurta vaaraa kotelon sisuksille, kun ei ole pienintäkään painumaa.
En kyllä Transporterin retkiautoa nosta koskaan helmasta, koska varusteineen painoa on lähes 2,8 tonnia. Muut pakut tyhjinä kyllä helmasaumoista.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
390
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja 390 »

Mä en ole koskaan nostanu helmasta. Aina lykänny sen hallitunkin sinne alle ja nostanu siitä missä tukivarsi kiinnittyy koriin. kumipala vaan tunkin kuppiin niin ei massat lähde. Itte siitä tukivarresta olis tietysti nopea nostaa mutta on yleensä vinossa alaviistoon joten on luiskahtamisvaara. Takapäätä joskus nostanu vetokoukusta kuormaajalla ja nostoliinalla. varsinkin pakoputki yms töissä saa vähän korkeammallekin. Täytyy vaan laittaa jotain tolppaa alle ettei putoa niskaan, vaikka 2-3 renkaan pino pyörän alle.
luminpe1
Viestit: 1128
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Joskus vuosia sitten ostin ehkä Biltemasta nostotyynyn, joka on ilmeisesti polyuretaanista valmistettu. Se on väriltään vaaleanruskea ja pehmeä. Ruuvasin sen tunkin päähän ja on se ollut hyvä. Oli kyllä kalliimpi kuin nämä mustasta kovasta kumista valmistetut. Ihmeellistä ainetta on tuo polyuretaani, tosi sitkeää. Luulisi niin pehmeän leikkautuvan poikki kun helman pystysaumasta nostaa, mutta ei minkäänlaista vauriota ole vuosikausiin tullut. Ostaisin toiseen tunkkiin samanlaisen, mutta en ole mistään löytänyt. Jos näette jossain sellaisen niin voin suositella.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja solihull »

toyopet kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 12:47 pm Yleensä rungosta tai akselin alta nostan.
Tismalleen näin - ei pelti ole nostamista varten!
JVTL
Viestit: 251
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:20 am
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Yhtään autoa mitä ollut, ni ei ole helmoista tullut nostettua, sen verran ennestään jo lähes joka autosta niitä helmoja tuhottu jollain tapaan mitä on ollut, niin kuin nykyisestäkin pystysaumat vaikka alle 10cm päässä kantista on nostopaikatkin tehty.
Audistakin oli helmat painuneet edestä sisään, ruostetta tuskin ollut, v8 koneen paino varmaan osasyyllinen ja väärä nosto kohta.

Eikös nuo autojen omat helmapokkaukseen tulevat tunkit oo tilapäiseen vararenkaan vaihtoon..ainakin näissä omissa romuissa on muut nostopaikat ollut hallitunkille ja 2 pilarinostimellekkin tukevammat kohdat löytyny.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ihmeellisen lahoja tuntuu sitten jotkut uudetkin autot olevan.
Minä ole koko ikäni nostanut helmasaumoista ja mitään painumia ei ole tullut. Autot on loppuneet muuten vanhuuteen noin 20 vuoden iässä, mutta helmat sinänsä ovat kestäneet. Toki autojen koreista on pidetty hyvää huolta kotelomassauksilla, pesuilla, vahauksilla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Talumees »

JVTL kirjoitti: Ke Marras 24, 2021 4:59 am Eikös nuo autojen omat helmapokkaukseen tulevat tunkit oo tilapäiseen vararenkaan vaihtoon..ainakin näissä omissa romuissa on muut nostopaikat ollut hallitunkille ja 2 pilarinostimellekkin tukevammat kohdat löytyny.
Onneksi masinistit tietää paremmin kuin autonvalmistajat.... :?
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tässähän koko aloituksen pointti piileekin. Herää epäillys, että ovatko autonvalmistajien itse suosittelemat nostokohdat suurimmalla osalla markkinoita tarkoitettu vain satunnaiseen yksittäisen renkaan vaihtoon ehkä kerran viidessä tai jopa kymmenessä vuodessa eikä pitkäaikaiseen toistuvaan kaksi kertaa vuodessa nosteluun? Korjaamoilla autonostureilla nostetaan useammasta pisteestä koko auto tasaisesti ja renkaan vaihdossa yhdestä pisteestä auto kallelleen. Vanhemmat kotterot ovat järjestään aina hapertuneita nostokohtien tienoilta, vaikka on käytetty asianmukaisia välineitä ja huolellisuutta. Silti paikat joutuvat pisterasitukseen, joka säteilee lähikori- ja peltirakenteeseen ja pidemmän ajan kuluessa kohdat ovat selvästi pehmeämmät, vaikka eivät olisi ruosteessakaan mutta erityisesti ruostumninen alkaa sitten maalipinnan murtumista ja metallin rispaantumisesta jatkuvan sämppääntymisen seurauksena.l.
Tekemällä virheistä oppii.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja NH »

Kaikesta voi tehdä itselle vaikeaa, vaikkapa auton tunkkaamisesta alkuperäistunkilla käyttäen osoitettua nostokohtaa. :wink:
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Huomaa kyllä, että aika moni tähän mielipiteitä kertova ei ole töikseen nykyautojen kanssa tekemisissä, eikä tietenkään pidäkään olla. Ja omaa autoahan saa nostaa vaikka trukkipiikeillä jos siltä tuntuu.

Autoahan kannattaa nostaa ensisijaisesti niistä valmistajan ilmoittamista nostopisteistä ja ne ovat hyvin monesti helmoissa. Nostopisteen kohdalla on todennäköisesti suora yhteys helmapellin sisällä olevaan tukevampaan palkkiin ja ylipäätään monesti koko helma voi olla verhoilumuovin sisällä jossa on sitten aukko nostopisteen kohdalla.

Kaksipilarinostinta käyttäessä on myös selkeä turvallisuusriski jos nostotallat joudutaan esim. maasturissa viemään runkopalkkien alle ja jotka tietenkin lähtevät nousemaan taka-akselin yli juuri nostotallan kohdalla so. kalteva ja luistava nostopinta.. ei hyvä. Näitä paikkoja löytyy paljon myös tavallisten henkiöautojen alta jos jostain syystä ei virallisia paikkoja voi käyttää.

Korjaukset ja huollot ovat myös monesti sellaisia(apurungon irroitus hyvin yleinen, akselisto ja tukivarsikorjaukset, pohjamuovien irroitukset, jarru-ja polttoaineputkien vaihdot) , että nostoa ei muualta kuin helmoista voi tehdä.
JVTL
Viestit: 251
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:20 am
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Onneksi masinistit tietää paremmin kuin autonvalmistajat.... :?
[/quote]

Auton valmistajat ei tiedä mitään..eräästä autosta piti nosto kohta vahvistaa, kun heiden laskelmien mukaan z rauta oisi pitänyt kestää..ei kestänyt. Helma auki ja vahvempaa lootua tilalle hitsata. Alle 10v oli autolla ikää siihen aikaan.

Omat romut on uusin 11v ja vanhin 53v ja molemmissa on nosta paikat muualle tehty kuin helman pystysaumassa.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ei pelti ole nostamista varten!
Juu, ei missään tapauksessa pellistä, vaan siitä merkitystä nostokohdasta. Se on siihen tarkotukseen tehty, ja mahollinen pelti on siinä päällä vaan koristeena. :wink:

Pilarinostin tietenkin paras, kun nostaa tasan, mut ehjä auto kestää millä tahansa tunkilla oikeasta nostokohasta nostamisen, kunhan tukki on asennettu oikein, että nostaa mahollisimman suoraa. Tietysti muun kun auton oman tunkin kanssa pitää käyttää jotain pehmiketallaa.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Talumees kirjoitti: Ke Marras 24, 2021 7:40 am

Onneksi masinistit tietää paremmin kuin autonvalmistajat.... :?
Tämmöinen kommentti tulee aina vastaan, kun autojen "parantelusta" puhutaan.
No varmasti autonvalmistajat ovat asioita tutkineet ja ovat myös perillä mutta aina se tieto ei siirry siihen valmiiseen lopputuotteeseen.
Siihen taas on yleensä syynä se kustannusrakenne ja vaikka tiedettäisiin, ettei se ole pitkällä jänteellä toimiva mutta kuitenkin satunnaisesti vastaantuleva asia, niin saattaa olla halvempi vaan jättää asia sikseen kuin tehdä siltä kohti kestävä ja ongelma kuitenkin kohtaa vain prosenttia valmistuneista.
Autoissa voi siis olla paljonkin semmoista, mikä ei ole parhaalla mahdollisella tavalla tehty.

Yleensä näitä väitöksiä tulee, kun aletaan puhumaan ecujen ohjelmoinnista, että eikö se autotehdas ole tutkinut asiaa. Ja onhan se tutkinut ja autotehdas on omasta tuotteestaan vastuussa lainsäädännön vaatimuksiin vastaamisesta sekä jossain määrin tuotteen laadusta/kestävyydestä. Nekin on aina kompromisseja esimerkiksi parhaan toiminnan ja päästönormien välillä.

Peltiosien suhteen voi siis masinistipalstalla olla myös se parempi tieto, tehtaallakin kyllä mutta sitä ei ole valmistus- ja/tai kustannusteknisistä syistä tehty parhaalla mahdollisella tavalla

Mutta jos autoon on merkitty nostopaikat, niin ehkä niistä silti ensin nostaisin. :)
It has three speed: here, there and gone...
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ehkä autonvalmistajatkin olettaa että suurinta osaa autoista nostellaan vain nostureilla eikä sillä omalla tunkilla. Suurin osa autoista kun taitaa olla alueilla, joissa ei tätä kausivaihtoa ole kaksi kertaa vuodessa. Liekö heille yllätys, että jossain kaukaisessa pohjolassa nostellaan autoa kaksi kertaa vuodessa auton omalla tunkilla.
Hallitunkki on hyvä, mutta sen pitäs myös liikkua hyvin silla alustallaan, jottei väännä sitä helmaa.

Ralliautoissa taiaa olla jonkinlaiset poikittaiset putke, joihin pujottavat pukit. Samanlaiset oli C-kadetissa vain takaosassa ja siinä nousi molemmat pyörät kerralla.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Enemmän olen nähnyt vääntyneitä nostokohtia, kuin ehjiä.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mä tunkkaan aina tukivarresta. Ei tarvi nostaa niin paljoakaan
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jussi77 kirjoitti: Ke Marras 24, 2021 10:04 am

Ralliautoissa taiaa olla jonkinlaiset poikittaiset putke, joihin pujottavat pukit. Samanlaiset oli C-kadetissa vain takaosassa ja siinä nousi molemmat pyörät kerralla.
näin on mutta auto nostetaan muualta ilmaan esim keulasta pohjapansarista ja takaa esim takaakseli palkista tai apurungosta.
omassakin ralliautossa on nuo putket helmakoteloissa
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 3:12 pm Yksi auto jäi kyllä aikoinaan nostamatta, kun yhtä mersua öljynvaihdon takia yritin saada korkeuksiin, niin takapyörät oli jo 20 cm korkealla ja etupyörät vielä lattiassa, niin oli vaan lopetettava nostaminen. eikä ollut helmat jotka petti, vaan koko kori nitkahti lokasuojan ja oven väli kun levisi lähes viisisenttiseksi. Varovasti sitten koitin valistaa tätä auton tuonutta suorahousuista, niin kehui vaan ettei tuo haittaa, kun on menossa sillä vain Ruotsiin.
Mahtoikohan tämä olla sellainen tyypillinen Mersu, joka on lahonnut?

https://www.ita-savo.fi/paikalliset/4384946
Kuva
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojen nostelu peltiosista

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Turvallinen auto tuo mersu, Purkautuu pehmeästi ympäriltä ja matkustajat ei joudu liian suurien G-voimien armoille. Tuossa tapauksessa kyllä ollut kaikki suojelusenkelit matkassa, ettei jäänyt kenellekään viimeiseksi matkaksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 16 vierailijaa