Sähköauton lataus- valmistautumista
-
- Viestit: 1526
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Sähköauton lataus- valmistautumista
Mites tää nyt menis masinistilta. Pakkasilla pitäis priorisoida talon lämpösenä pysyminen- mutta mitenkä? Pääsulakkeet 3x25A ja autosta pystyy valitseen 3x10A tai 3x16A latauksen. Mutta silloin kun vesiboileri, ilmalämpöpumpun sulatusvastus, toisen bensa suton lihkolämppäri, joulukinkun paisto ja sähkösaunan lämmitys osuu samalle hetkelle- toi 3x25 tippuu pelistä pois.
Eli miten tuo auton lataus pitäis tiputtaa pois? Jotain tuollasiako kolmeen vaiheeseen? https://verkkokauppa.slo.fi/fi/valvont ... 9a-2707000
Auto itessään ei vissiin itke löytyykö 1,2 vai kaikki 3-vaihetta?
Tilanne siis se, että pääkaapilta useampi kymmentä metriä latauspaikalle, jossa normi kolmivaihepistorasia. Tästä oli tarkoitus ladata. Ajatus kytkeä pääkaapin jälkeen, ja ennen syötön lähtöä nuo virranrajoitus tms pulikat kiinni.
Mitä pitäis tehdä… kaverin puolesta kyselen
Eli miten tuo auton lataus pitäis tiputtaa pois? Jotain tuollasiako kolmeen vaiheeseen? https://verkkokauppa.slo.fi/fi/valvont ... 9a-2707000
Auto itessään ei vissiin itke löytyykö 1,2 vai kaikki 3-vaihetta?
Tilanne siis se, että pääkaapilta useampi kymmentä metriä latauspaikalle, jossa normi kolmivaihepistorasia. Tästä oli tarkoitus ladata. Ajatus kytkeä pääkaapin jälkeen, ja ennen syötön lähtöä nuo virranrajoitus tms pulikat kiinni.
Mitä pitäis tehdä… kaverin puolesta kyselen
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Järkevintä varmaan hankkia sellainen latausasema, joka osaa haistella koko kiinteistön tehonkulutusta ja säätää lataustehoa reaaliajassa sen mukaan, paljonko tehoa on käytettävissä.
-
- Viestit: 6672
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Auton itkemisestä en tiedä mutta monet kolmevaiheverkosta syöttönsä ottavat (lataus)laitteet on kytketty vain vaiheisiin (ja suojamaahan). Nollajohdinta ei siis siis kytketä. Tämä tarkoittaa sitä että vähintään kahdessa vaiheessa on oltava sähköä, jotkin voivat vaatia kaikki kolmekin.korpirampa kirjoitti: ↑Ma Marras 15, 2021 8:28 pm Auto itessään ei vissiin itke löytyykö 1,2 vai kaikki 3-vaihetta?
Miten lienee näissä sähköautonlatureissa?
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Kuten rautakasa sanoi,tuollainen laturi joka osaa säädellä omaa tehoaan käytettävissä olevan tehon mukaan.
Kovalla muulla kulutuksella lataus hidastuu,mutta eipä kämppä pimene
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Ei sähköauton lataus 400V käytä vaan 1, 2 tai 3 vaihetta 230V. 3-vaiheinen latauslaite toimii vaikka 1 tai 2 vaihetta puuttuu, mutta ohjausvaihe , yleensä L1, pitää olla muuten ei lataa.mauri kirjoitti: ↑Ma Marras 15, 2021 9:08 pmAuton itkemisestä en tiedä mutta monet kolmevaiheverkosta syöttönsä ottavat (lataus)laitteet on kytketty vain vaiheisiin (ja suojamaahan). Nollajohdinta ei siis siis kytketä. Tämä tarkoittaa sitä että vähintään kahdessa vaiheessa on oltava sähköä, jotkin voivat vaatia kaikki kolmekin.korpirampa kirjoitti: ↑Ma Marras 15, 2021 8:28 pm Auto itessään ei vissiin itke löytyykö 1,2 vai kaikki 3-vaihetta?
Miten lienee näissä sähköautonlatureissa?
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
korpirampa kirjoitti: ↑Ma Marras 15, 2021 8:28 pm Mites tää nyt menis masinistilta. Pakkasilla pitäis priorisoida talon lämpösenä pysyminen- mutta mitenkä? Pääsulakkeet 3x25A ja autosta pystyy valitseen 3x10A tai 3x16A latauksen. Mutta silloin kun vesiboileri, ilmalämpöpumpun sulatusvastus, toisen bensa suton lihkolämppäri, joulukinkun paisto ja sähkösaunan lämmitys osuu samalle hetkelle- toi 3x25 tippuu pelistä pois.
Eli miten tuo auton lataus pitäis tiputtaa pois? Jotain tuollasiako kolmeen vaiheeseen? https://verkkokauppa.slo.fi/fi/valvont ... 9a-2707000
Auto itessään ei vissiin itke löytyykö 1,2 vai kaikki 3-vaihetta?
Tilanne siis se, että pääkaapilta useampi kymmentä metriä latauspaikalle, jossa normi kolmivaihepistorasia. Tästä oli tarkoitus ladata. Ajatus kytkeä pääkaapin jälkeen, ja ennen syötön lähtöä nuo virranrajoitus tms pulikat kiinni.
Mitä pitäis tehdä… kaverin puolesta kyselen
Onkohan kaverisi taxsi suhari, vai mihin se tarvitsee noin paljon lataustehoja? Itse viisi vuotta pärjännyt autotallin
scukolla ja latausvirta yleensä 1x6A, joskus 1x10A jos enempi ajoja saman päivän aikana.
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Itse viisi vuotta pärjännyt autotallin
scukolla ja latausvirta yleensä 1x6A, joskus 1x10A jos enempi ajoja saman päivän aikana.
-sähköpyörälläkö ajelet?
scukolla ja latausvirta yleensä 1x6A, joskus 1x10A jos enempi ajoja saman päivän aikana.
-sähköpyörälläkö ajelet?
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Ampperalla (Volt) Amerikassa tehty. Kilometrejä vuoteen tullut keskimäärin 17 000km, sähköä mennyt noin 4000kwh/vuosi ja
bensaa noin 200l/vuosi lähinnä matkoilla.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Eikä latausta tarvitse joka kerta ihan tyhjästä ihan täyteen tehdä varsinkaan viidessä minuutissa. Onkohan tässäkin lataustarpeessa vähän markkinamiesten sanelua mukana, ettei tavallisia pistorasioita muka voisi ollenkaan käyttää auton lataukseen? Kaikilleko pitäisi joku tuhansien eurojen teholatausasema hommata, vaikka yleisin ajotarve on jonnekin muutaman kilometrin päähän pistorasian viereen päiväksi ja illalla takaisin yöksi kotiin taas pistorasian viereen.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Superdextaaja kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 7:34 am Eikä latausta tarvitse joka kerta ihan tyhjästä ihan täyteen tehdä varsinkaan viidessä minuutissa. Onkohan tässäkin lataustarpeessa vähän markkinamiesten sanelua mukana, ettei tavallisia pistorasioita muka voisi ollenkaan käyttää auton lataukseen? Kaikilleko pitäisi joku tuhansien eurojen teholatausasema hommata, vaikka yleisin ajotarve on jonnekin muutaman kilometrin päähän pistorasian viereen päiväksi ja illalla takaisin yöksi kotiin taas pistorasian viereen.
Täysin samaa mieltä, on markkinavetoista, kun haluavat kuukausimaksuilla päästä mukaan ja mikä tehokkainta, kuin
pelottelu. Sucko rasioita käytetty jo reilut 100 vuotta ja nyt yhtäkkiä ne onkin ongelma, no tunnetusti maalaisjärki on
katoava luonnonvara.
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Ihan esimerkki tosielämästä. Mun ex-täyssähkärillä ajettiin 6 kk yht 13 tkm työmatkaa päivittäin ja ladattiin vain 8A sukojohdolla öisin.
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Mimmone on Sucko rasia?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Onko hyvä asentaa Super-Schuko, vai onko sekin mainosmiesten höpinää?AV kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 7:57 amSuperdextaaja kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 7:34 am Eikä latausta tarvitse joka kerta ihan tyhjästä ihan täyteen tehdä varsinkaan viidessä minuutissa. Onkohan tässäkin lataustarpeessa vähän markkinamiesten sanelua mukana, ettei tavallisia pistorasioita muka voisi ollenkaan käyttää auton lataukseen? Kaikilleko pitäisi joku tuhansien eurojen teholatausasema hommata, vaikka yleisin ajotarve on jonnekin muutaman kilometrin päähän pistorasian viereen päiväksi ja illalla takaisin yöksi kotiin taas pistorasian viereen.
Täysin samaa mieltä, on markkinavetoista, kun haluavat kuukausimaksuilla päästä mukaan ja mikä tehokkainta, kuin
pelottelu. Sucko rasioita käytetty jo reilut 100 vuotta ja nyt yhtäkkiä ne onkin ongelma, no tunnetusti maalaisjärki on
katoava luonnonvara.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 7:35 pm
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Tavallisesta pistorasiasta ladattaessa otettava huomioon vaiheen kuormitus pitkäaikaisesti. Mieluummin jakaisin kolmelle vaiheelle. Nuo 3 vaihe pistorasiat on myös tehty kovaan käyttöön, mitä kaikki shukopistorasiat eivät ole.
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Ennen superschukoja käytettiin caravanpistorasioita isovirtaisten laitteiden syötössä, esim hitsauskoneet.
Ps, onko superschuko oikein tai ymmättettävästi kirjoitettu?
Ps, onko superschuko oikein tai ymmättettävästi kirjoitettu?
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Aika hidasta se 10 ampeerilla latailu on. Kävin eilen aamulla hybridillä kylillä ja kun 10 A laturilla lataus kesti lopun päivää, mahdollisen toisen reissun olisi joutunut tekemään bensalla.
Uuteen talliin laitoin sisään ja ulos 22 kW tehoon pystyvät latausasemat, vaikka nuo ovat yhteisen 3x25 A syötön takana eikä nykyinen hybridini osaa ladata kuin yhdestä vaiheesta. Ovatpahan valmiina, kun siirryn täyssähköön. Nuo osaavat säätää lataustehoa automaattisesti niin, ettei 3x25 A eikä kiinteistön kokonaiskulutus ylity. Osaavat myös ladata kahta 1-vaihelaturilla varustettua autoa samanaikaisesti eri vaiheista, jolloin molempiin saadaan maksimiteho. Ohjattavissa kännykkäsovelluksella, latauksen saa joko "avoimeksi" tai RFID-tägeillä avattavaksi, mittaavat ladatun energiamäärän, lataavat haluttaessa vain yöaikaan jne.
Uuteen talliin laitoin sisään ja ulos 22 kW tehoon pystyvät latausasemat, vaikka nuo ovat yhteisen 3x25 A syötön takana eikä nykyinen hybridini osaa ladata kuin yhdestä vaiheesta. Ovatpahan valmiina, kun siirryn täyssähköön. Nuo osaavat säätää lataustehoa automaattisesti niin, ettei 3x25 A eikä kiinteistön kokonaiskulutus ylity. Osaavat myös ladata kahta 1-vaihelaturilla varustettua autoa samanaikaisesti eri vaiheista, jolloin molempiin saadaan maksimiteho. Ohjattavissa kännykkäsovelluksella, latauksen saa joko "avoimeksi" tai RFID-tägeillä avattavaksi, mittaavat ladatun energiamäärän, lataavat haluttaessa vain yöaikaan jne.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Aakku kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 9:43 amOnko hyvä asentaa Super-Schuko, vai onko sekin mainosmiesten höpinää?AV kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 7:57 amSuperdextaaja kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 7:34 am Eikä latausta tarvitse joka kerta ihan tyhjästä ihan täyteen tehdä varsinkaan viidessä minuutissa. Onkohan tässäkin lataustarpeessa vähän markkinamiesten sanelua mukana, ettei tavallisia pistorasioita muka voisi ollenkaan käyttää auton lataukseen? Kaikilleko pitäisi joku tuhansien eurojen teholatausasema hommata, vaikka yleisin ajotarve on jonnekin muutaman kilometrin päähän pistorasian viereen päiväksi ja illalla takaisin yöksi kotiin taas pistorasian viereen.
Täysin samaa mieltä, on markkinavetoista, kun haluavat kuukausimaksuilla päästä mukaan ja mikä tehokkainta, kuin
pelottelu. Sucko rasioita käytetty jo reilut 100 vuotta ja nyt yhtäkkiä ne onkin ongelma, no tunnetusti maalaisjärki on
katoava luonnonvara.
Eipä niissä eroa ole kun olivat verranneet kunnon normi 16A rasiaa superiin, enempi kannattaa kiinnittää huomio latausvirtaan, joka
on suositus 8A jota en lähtisi ylittämään kuin hetkellisesti.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Toki tavallisessa töpselissä jatkuvan irroittelun ja kytkemisen johdosta saattavat kosketuspinnat kulua ja alkaa helpommin silloin hapettumaan, jos jäävät pitkiksi ajoiksi vaille suojaa ja käyttöä. Tämän takia voi kontakti olla vanhemmiten niin huono, että kytkös saattaa alkaa käytössä kuumenemaan. Töpseli ja pistorasia on tällöin kyllä hyvin helppo tunnistaa mustuneista reiän ympäristöistään ja korvata uudella. Samalla tavalla näitä super pistorasioita ja töpseleitä joutuu tarkkailemaan sekä varjelemaan lialta ja hapettumiselta.
Kevyt lataaminen tavallisesta pistorasiasta tavallisella jatkojohdolla pitäisi olla lakisääteisesti mahdollista jokaiselle sähköautolle, koska tavallisella pitkälläkin 2,5mm2 kumikaapelilla eli jatkojohdolla kuljettaa jo melkoista virtaa autoon ihan mistä tahansa. Ei ole pitkän jatkojohdon kanssa myöskään niin nuukaa tällöin sen parkkiruudun löytäminen, missä lataus onnistuu.
Tämä tukevasti hyvä infra on meillä nimittäin jo olemassa joka puolella. On täysin järjetöntä jättää erityisesti parkkipaikkojen lämmitystolpat käyttämättä autojen lataukseen sen suorituskyvyn ja varustelun mukaisesti, mihin ne pystyvät ihan siltään. Teho- ja pikalataukset tarvittaessa sitten muilla asemilla.
Kevyt lataaminen tavallisesta pistorasiasta tavallisella jatkojohdolla pitäisi olla lakisääteisesti mahdollista jokaiselle sähköautolle, koska tavallisella pitkälläkin 2,5mm2 kumikaapelilla eli jatkojohdolla kuljettaa jo melkoista virtaa autoon ihan mistä tahansa. Ei ole pitkän jatkojohdon kanssa myöskään niin nuukaa tällöin sen parkkiruudun löytäminen, missä lataus onnistuu.
Tämä tukevasti hyvä infra on meillä nimittäin jo olemassa joka puolella. On täysin järjetöntä jättää erityisesti parkkipaikkojen lämmitystolpat käyttämättä autojen lataukseen sen suorituskyvyn ja varustelun mukaisesti, mihin ne pystyvät ihan siltään. Teho- ja pikalataukset tarvittaessa sitten muilla asemilla.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Ti Marras 16, 2021 12:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1169
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Laittaisin ajastimella auton lataukseen puolilta öin 3x10A, jolloin muu kuorma on vähäistä. Pidän hyvin epätodennäköisenä pääsulakkeiden antautumista. Kuudessa tunnissa saa yli 40kWh sähköä, mikä pienemmissä on jo koko akun kapasiteetti.
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköauton lataus- valmistautumista
Joka tapauksessa tarvitaan latausasema - "suora kaapeli" voimavirtapistorasiasta autoon ei toimi. Kun hankkii fiksun latausaseman, ei tarvitse kikkailla erillisen ajastimen, kontaktorin ym. kanssa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa