Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Jammu kirjoitti: ↑Pe Maalis 25, 2022 12:18 pm
Diesel on halpaa.
Bensa on v1ttu ilmasta vissiin, kun kakarat huudattaa v1tun mönkkäreitään kyläraitilla ehtoot
Sitten kun mopoista ja mönkkäreistä on päästy auton rattii, niin sama huudatus jatkuu, vaikka kulutus moninkertaistuu.
Näin on aina ollu, ja tulee aina olemaa, makso menovesi mitä tahansa, kunhan sitä vaan jostain saa.
No vähän jo vanhempi kommentti mutta autot taitaa kuluttaa vähemmän kuin mönkkärit. Tai ei taida, vaan kuluttaa.
Eräässä kotimaisessa lehdessä testatut mönkkärit veivät ajossa 15-18l/100km, joten saa olla ihan kunnon auto samoihin lukemiin.
2t mopotkin vielä yllättävän paljon, varsinkin semmoisessa turhassa huudatuksessa.
Harri S kirjoitti: ↑Ke Kesä 08, 2022 9:42 am
Reilu 10v näissä vertailuissa tarkoittaa yleensä vuotta 2008 koska kuten äsken kirjoitin, finanssikriisin alla, vuoden 2008 alussa, hinta oli kalleimmillaan ja nousi lähes 150 dollariin.
Nousu tuonne on myös aika tasainen, eikä kriisistä eskaloitunut piikki joka on usein pelurien ja öljykartellien aikaansaannosta.
Siksipä ei liene epäselvää kuka vetää välistä. Verot ei oo eurolla 10 vuodessa noussu.
Jos verotusta pitää alkaa säätämään alaspäin tulee sen kohdistua tuloveroon. Muuten se valuu pelureiden katteisiin.
Viimeksi muokannut Harri S, Ke Kesä 08, 2022 1:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän tämä vähän ahdistaa, töissä olisi käytävä, ei ne työkkäristäkään mitään maksa, jos irtisanoutuu.
Toimistopäivä on tämän päivän mittarihinnalla, ~2,60€/l , 34€. Ja verotetusta ansiosta.
Ei tosiaan viitsi huvia ajella kylillä enää. En ole harrastevehjettä ottanut edes liikenteeseen. Pari semmoista vielä pitäisi rekisteröintikatsastaa mutta saa nyt nähdä.
toyopet kirjoitti: ↑Ke Kesä 08, 2022 1:16 pm
No vähän jo vanhempi kommentti mutta autot taitaa kuluttaa vähemmän kuin mönkkärit. Tai ei taida, vaan kuluttaa.
Eräässä kotimaisessa lehdessä testatut mönkkärit veivät ajossa 15-18l/100km, joten saa olla ihan kunnon auto samoihin lukemiin.
2t mopotkin vielä yllättävän paljon, varsinkin semmoisessa turhassa huudatuksessa.
Onpas mönkkärit "kehittyneet". Kyllä meidän vehkeillä pääsi satasen 10 litralla (mikä sekin on tietysti enemmän kuin autojen kulutus).
toyopet kirjoitti: ↑Ke Kesä 08, 2022 1:12 pm
Moni auto on välitysten suhteen taloudellisimmillaan juuri siinä kasikympin huitteilla.
Toisaalta taas joillakin autoilla ei 80 pysty ajamaan juuri ollenkaan. Intissä oli karvalakki diesel skodia viisilovisella laatikolla. Vitosella moottori kävi värinäalueella ja hirmu rohina ja rahina, nelosella taas huuti ku hyeena. Yheksää kymppiä meni ihan mallikkaasti. Vähän samaa vikaa on tuossa minun Transiitissa- Tuntuu siltä, että "tykkää" kulkea yheksää kymppiä.
toyopet kirjoitti: ↑Ke Kesä 08, 2022 1:19 pm
Kyllähän tämä vähän ahdistaa, töissä olisi käytävä, ei ne työkkäristäkään mitään maksa, jos irtisanoutuu.
Toimistopäivä on tämän päivän mittarihinnalla, ~2,60€/l , 34€. Ja verotetusta ansiosta.
Ei tosiaan viitsi huvia ajella kylillä enää. En ole harrastevehjettä ottanut edes liikenteeseen. Pari semmoista vielä pitäisi rekisteröintikatsastaa mutta saa nyt nähdä.
Itselläni harrasteautojen suhteen sama juttu.
Tämä kesänä rakennellaan enemmän ja ajellaan ehkä katsastukseen ja takaisin.
Muut ajot sähköllä.
toyopet kirjoitti: ↑Ke Kesä 08, 2022 1:12 pm
Kahdeksaankymppiin asti ilmanvastus ei hirveästi merkkaa, vasta siitä yli mennessä alkaa tulla kulutuslisää, ainakin tämmöiseen lopputulokseen joskus lukion fysiikan tunnilla päädyttiin. Tiedä sitten, onko fysiikan laitkin muuttuneet tässä välissä.
Fysiikan lakien kannalta ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, ajaa sitten hitaasti tai lujaa.
Toki suuremmissa nopeuksissa matematiikka alkaa vaikuttaa aika paljon rajummin kuin hitaassa nopeudessa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ihan hyvät värit. Ylhäällä ollaan niin vihreää, niinvihreää mut hintataulun lukemat kirkuu punaisena.
Jos bensa on vielä halpaa niin diesel se on edelleen puoli-ilmaista. Naapurin isäntä ajeli tossa takakautta mursullaan. Ei varmaan ollut kaupalta tulossa eikä menossa kun suorakin tie kotio vie. Seuraavana päivänä ajeli valtrallaan samaa reittiä ilman työkaluja.
Ymmärrän sen että toi yli 70v. ukko on vihdoin ja viimein saanut pakasta vedetyn mursun ja tehtaalta tilatun valtran. Naapuritiloja vaan pitää ostella ja peltojaan viljellä vaikka vähemmälläkin pääsis. Toistakytä vuotta ois voinut olla jo eläkkeellä mut eiku vaan pitää toukotöissä käydä.
Ton käärinliinoissa on vissiin semmoiset taskut joissa saa rahaakin mukaan. Antais ne peltonsa siihen naapurille viljelykseen, jotka oikeasti koittaa elää viljelemällä eikä polta dieseliä turhaan.
Ei maata viljelemällä käärinliinoihin mitää kerry. Se on semmoinen juttu, että maanviljelyssä tajuaa ajan kulumisen, seuraavan viljelyvuoden odottaminen ja aloittaminen on uusi elinvuosi, syy jatkaa hengittelemistä, koska motivaatio katsella tämä satovuosi loppuun on korkealla. Seuraavaan kylvöaikaan taas pinnistellään ja taas satovuotta kohti.
Moni maanviljelijä laskee viljelyvuosia jäljellä olevaksi lataukseksi, olen suunnitellut ainakin seuraavat kymmenen vuotta vaikka väkisten katsovani aina uuden viljelyvuoden ja sitten vuosi- kaksi kerrallaan. Eli mullan tuoksu pitää hengissä.
Niin kauan kuin ei ole laitonta kylvää ja korjata, jatkan.
-SS- kirjoitti: ↑Ti Kesä 14, 2022 4:24 pm
Ei maata viljelemällä käärinliinoihin mitää kerry. Se on semmoinen juttu, että maanviljelyssä tajuaa ajan kulumisen, seuraavan viljelyvuoden odottaminen ja aloittaminen on uusi elinvuosi, syy jatkaa hengittelemistä, koska motivaatio katsella tämä satovuosi loppuun on korkealla. Seuraavaan kylvöaikaan taas pinnistellään ja taas satovuotta kohti.
Moni maanviljelijä laskee viljelyvuosia jäljellä olevaksi lataukseksi, olen suunnitellut ainakin seuraavat kymmenen vuotta vaikka väkisten katsovani aina uuden viljelyvuoden ja sitten vuosi- kaksi kerrallaan. Eli mullan tuoksu pitää hengissä.
Niin kauan kuin ei ole laitonta kylvää ja korjata, jatkan.
Tänään harvinaisesti paluuliikenteen mukana Helsinkiä kohti. Vauhtia ja hevosvoimilla ilottelua riitti E18-Nurburgringillä. Ei ole polttoaine vielä kallista.
Ainoat mummomaisesti hitaammin ajajat olivat meikäläinen jarrullisella kärryllä, ja muutamat, varmaan sähköä säästelevät, Tesla-kuskit.
Kävin tankkaamassa talon 2 autoa ja moottoripyörän, 190 euroa meni. Moottoripyörä ei hirveitä kuluta, 5 litraa sataselle ja ajo satunnaista, harrastus joka pitää mielenterveyden kunnossa joten ei ole kipurajalla vielä
Katsokaas niin viimeistään keskiviikkona iskee juhannus-lisä 10-15snt / litra