Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Superdextaaja kirjoitti: La Joulu 04, 2021 2:50 pm
Ohjaustehostin uupuu. Nurkkapyörittelykäyttöön ja lumenauruuseen liian leveät renkaat ja sutivat varmasti piikkiketjujenkin kanssa varsinkin jäisellä alustalla. Hytti ja pyöräpainot melkein oltava, että linko tai perälevy tulee kunnolla perässä sutimatta. Pehmeälle peltomaalle jousikkaan ja kylvökoneen vetoonhan tuollaiset on tarkoitettu.
Höpö höpö taas. Kyllä noilla renkailla ketjuilla menee sinne minne pitääkin, ellei ketjut jotkin paksut sileäksi ajetut!? :roll:
Superdextaaja
Viestit: 12966
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tumppi 865 kirjoitti: La Joulu 04, 2021 7:51 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Joulu 04, 2021 2:50 pm
Ohjaustehostin uupuu. Nurkkapyörittelykäyttöön ja lumenauruuseen liian leveät renkaat ja sutivat varmasti piikkiketjujenkin kanssa varsinkin jäisellä alustalla. Hytti ja pyöräpainot melkein oltava, että linko tai perälevy tulee kunnolla perässä sutimatta. Pehmeälle peltomaalle jousikkaan ja kylvökoneen vetoonhan tuollaiset on tarkoitettu.
Höpö höpö taas. Kyllä noilla renkailla ketjuilla menee sinne minne pitääkin, ellei ketjut jotkin paksut sileäksi ajetut!? :roll:
Eli ei ollutkaan höpöä, kun tarkemmin ajattelit. Aika kovat paineet saa lykätä noihin donitsirenkaisiin, että ketjut ei muljaa vain jään pintaa sivellen renkaan antaessa ketjun alla myöten..
Ja ohjaustehostin puuttuu edelleen, vai oliko sekin höpöä mielestäsi?
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eli ei ollutkaan höpöä, kun tarkemmin ajattelit. Aika kovat paineet saa lykätä noihin donitsirenkaisiin, että ketjut ei muljaa vain jään pintaa sivellen renkaan antaessa ketjun alla myöten..
Ja ohjaustehostin puuttuu edelleen, vai oliko sekin höpöä mielestäsi?
On höpöä vaikka miten aattelis. Tietysti jos laittaa jotkut mettäkoneen 16mm sileäksi ajetut ketjut mille pyörälle tahansa, niin sitten jäänpintaa hivellää. :wink:
Ilman etukuormainta viistonnisen ohjaus ei ole mitenkää raskas, ja nostolaitteella tapahtuva tavaroitten siirtely ja perälevy tmv laite keventää ohjausta entisestää.
Tietysti tuon vaihekeppikin voi tuntua raskaalta käyttää, jos oppinu näitten nyky hiitekkien kanssa touhuamaa. :wink:
DexMasZet
Viestit: 7755
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Superdextaaja kirjoitti: La Joulu 04, 2021 8:22 pm
Tumppi 865 kirjoitti: La Joulu 04, 2021 7:51 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Joulu 04, 2021 2:50 pm
Ohjaustehostin uupuu. Nurkkapyörittelykäyttöön ja lumenauruuseen liian leveät renkaat ja sutivat varmasti piikkiketjujenkin kanssa varsinkin jäisellä alustalla. Hytti ja pyöräpainot melkein oltava, että linko tai perälevy tulee kunnolla perässä sutimatta. Pehmeälle peltomaalle jousikkaan ja kylvökoneen vetoonhan tuollaiset on tarkoitettu.
Höpö höpö taas. Kyllä noilla renkailla ketjuilla menee sinne minne pitääkin, ellei ketjut jotkin paksut sileäksi ajetut!? :roll:
Eli ei ollutkaan höpöä, kun tarkemmin ajattelit. Aika kovat paineet saa lykätä noihin donitsirenkaisiin, että ketjut ei muljaa vain jään pintaa sivellen renkaan antaessa ketjun alla myöten..
On muuten ihan vissi ero onko 13.6 vai 16.9 leveät kumit alla. Samassa koneessa juuri tuommoiset ollu. Ennen pärjäsi ilman riimuja kun juontokouraan kanssa ajoi puita metsästä, nyt tuntuu varsinkin ilman kuormaa jäävän joka rinteeseen sutimaan. Samoin linkohommat pärjäsi hyvin ilma ketjuja kapaeammilla renkailla. Kuitenkin pellolla ja pehmeällä taas ei ole ikinä liian leveitä renkaita, samoin kuormaaja hommissa vakaammat. Vähän on kompromissin tekoa traktorin rengastus.
EKo
Viestit: 4539
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja EKo »

On se vaikeaa tai peräti mahdotonta näköjään nykyään tehdä jotain pieniä nurkkahommia traktoreilla, joilla vielä 80-luvulla tehtiin kaikki maatilan työt.
Lumihommiin tarvitaan vannepainot ja vaikka mitä.
Onneksi en ole tiennyt moisia vaatimuksia - olisi jäänyt joka vuosi lumityöt tekemättä. Nyt olen vaan huristellut ja homma on hoitunut.
Eihän nuo leveät renkaat optimaalisimmat ole, mutta ketjujen kanssa ei ole ongelmaa yhden talven lumien kanssa.
Samoin tehostamattomuus on jossain määrin mukavuusasia. Varsinkin talvella tehostamatonta pyörittelee varsin kevyesti. Nostolaitteessa jos on jotain kuormaa, niin on suorastaan kevyt.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Renkaissa on melkosia etenkin talvipidon eroja, valmistajan, renkaan tyypin ja ikääntymisen vuoksi, vaikka koko olis muuten sama. :roll:
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja jake55 »

EKo kirjoitti: La Joulu 04, 2021 9:12 pm On se vaikeaa tai peräti mahdotonta näköjään nykyään tehdä jotain pieniä nurkkahommia traktoreilla, joilla vielä 80-luvulla tehtiin kaikki maatilan työt.
Lumihommiin tarvitaan vannepainot ja vaikka mitä.
Onneksi en ole tiennyt moisia vaatimuksia - olisi jäänyt joka vuosi lumityöt tekemättä. Nyt olen vaan huristellut ja homma on hoitunut.
Eihän nuo leveät renkaat optimaalisimmat ole, mutta ketjujen kanssa ei ole ongelmaa yhden talven lumien kanssa.
Samoin tehostamattomuus on jossain määrin mukavuusasia. Varsinkin talvella tehostamatonta pyörittelee varsin kevyesti. Nostolaitteessa jos on jotain kuormaa, niin on suorastaan kevyt.
Juuri näin. Ja ohjaukseen vielä että hyvät eturenkaatkin keventävät ohjausta, sekä kun muistaa vielä syödä aamulla kaurapuuroa ja ruisleipää.
Fordson Super Major -60
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Nimenomaan kun se taakka on siellä takana niin on tehostamatonkin ohjaus keveä. Enkä oo mahdottoman raskaaksi kokenut vaikka ei oo paljoo taakkaakaan. Itse ottanu sen jonkinlaisena fyysisenä harjoituksena kevyen ansiotyön lisänä niin ehkä se ei tunnu pahalta. Kukkakepille runtua, sano.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja tikman »

Enpä tiennyt minäkään, ettei 16.9 renkaista ole lumitöihin. Ja kuitenkin vuosikaudet noilla menty. Eikä koskaan ole ollut ketjujakaan. Eikä edes kaivattu. Nyt ei varmaan enää uuden tiedon valossa onnistukaan. Kyllä se on traktori ny laitettava vaihtoon :D
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meirä 165:ssa ei oo tehostajaa. Hommasta riippuen on hyvä tai paha.
Tieajossa mainio, peräkärryn peruuttamisessa vähemmän mainio.
Nostolaitekylvinkoneen kanssa kelpaa, hinattavan kylvinkoneen kanssa kamala.

Jotakin paalia nostolaitteella kuskatessa vois tehostamatonkin ohjaus olla hyvä, lumenaurauksella liukkaalla pinnallakin varmaan toimis.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Superdextaaja
Viestit: 12966
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

tikman kirjoitti: La Joulu 04, 2021 11:33 pm Enpä tiennyt minäkään, ettei 16.9 renkaista ole lumitöihin. Ja kuitenkin vuosikaudet noilla menty. Eikä koskaan ole ollut ketjujakaan. Eikä edes kaivattu. Nyt ei varmaan enää uuden tiedon valossa onnistukaan. Kyllä se on traktori ny laitettava vaihtoon :D
Ei tarvii vaihtaa kuin renkaat ja vanteet. 13,6 x 38 on Fordille todella hyvä koko. Ei ne paksut kummit raskaammassa koneessa mitään haittaa mutta tuollainen viistonninen ilman hyttiä osaa olla paksujen kumien kanssa jo aika kevyt pyllyinen vetääkseen kunnolla lumimassaa levyllä tai linkoa hankeen. Lingon kanssa piha-aurauksessa ja parkkipaikalla paljon peruuttelemaan ja taas eteen ajaen ja samalla lingolla haukkaillen sille uutta syötävää on ohjaustehostin tarpeen. Noissa Fordeissa on omasta takaa vieläpä todella hyvä ohjaustehostin ja sillä saa ketteryyden hyvin kääntyvästä koneesta esiin ihan eri tasolle, kuin ruistehostajalla. Eli kyllä noita sen verran markkinoille tulee, että odottaisin tehostajallisen version ilmestymstä kaupiteltavaksi.
Mutta toki, jos joku melkeinpä mikä tahansa kone on lähialueella omin voimin ajettavalla etäisyydellä hakea kotiin, niin ainahan sellaiset on etusijalla.
Tekemällä virheistä oppii.
rokkimatti
Viestit: 1621
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Kytkimestä riippumaton ulosotto on näppärä linkohommissa.
Ei sen puoleen ,ilmankin pärjää
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
hpniemi
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 10, 2021 8:29 pm
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja hpniemi »

Lumitöissä oma 4000 on pelannut yllättävän hyvin. Piha on melko tasainen, mikä tietenkin auttaa. Perälevy on itse tehty kääntyvä ja kyllä 4000 nätisti vetää sitä ja lumimassaa perässään ilman ketjujakin. Tietty sutimaan saa mutta ihan ookoo on ollut näinkin kun ei tässä mitään priimaa tartte pukata. Tehostinta en ole kaivannut.
porhaltaja
Viestit: 1474
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Onkahan siitä nyt pari vuotta kun varsin käytin lumilingon testi mielessä MF165:n perässä. Ketjuja ei ollut ja renkaat Verkussa 16,9 30" Good yerit jotka taitavat olla alkuperäiset... Pakkas keli oli ja lunta n10cm. Ihan hyvin Verkku suoriutui tien linkouksesta tasamaalla, mäkejä meillä ei ole. Jos lumityöt pitäisi tehdä aina Verkulla niin sitten varmasti katselin siihen ketjut. Normaalisti lingon edessä on neliveto traktori, tuo oli vain testi.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei tarvii vaihtaa kuin renkaat ja vanteet. 13,6 x 38 on Fordille todella hyvä koko. Ei ne paksut kummit raskaammassa koneessa mitään haittaa mutta tuollainen viistonninen ilman hyttiä osaa olla paksujen kumien kanssa jo aika kevyt pyllyinen vetääkseen kunnolla lumimassaa levyllä tai linkoa hankeen.
Mitä niitä vaihtamaa, jos renkaat on hyväkuntoset?! Titetysti jos sattuu hyvä tuuri, että joku on haluamassa vaihtaa tuollaset renkaat päittäin, niin sillon tietysti kannattaa vaihtaa, jos noista leveämmistä on päästävä eroo!?

Avomallin viistonninen etukuormaajalla ja 16.9-30 renkailla näky välillä talvella ilman mitää peräpainoa, ja kyllä se ihan ominvoimin liikku navetan ympäristössä joka ei ole sieltä tasasimmasta päästä.
Ei tietenkää auta etupyörää mihinkää myyränkoloo puottaa, jos keula vähän alamäkee, ja taaksepäin pitäs lähteä liikkeelle. :wink:
Ohjaustehostin tuohon on laitettu, kun auton renkaat kesäkelissä etukuormaimen asennuksen jälkee karkotti innokkaita kuskeja. :lol:
Superdextaaja
Viestit: 12966
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Pakkas keli oli ja lunta n10cm. Ihan hyvin Verkku suoriutui tien linkouksesta tasamaalla, mäkejä meillä ei ole.
Suoriutuu kai sitä tuon vertaisesta jo lasten polkuautokin.. Eri asia sitten, kun pitää lunta lykkiä ihan oikeasti vieläpä liukkaalla kelillä. Polanteinen tie ja piha vaatii takapotkuun piikkiketjut ja mieluiten kapeammat tavalliset kumit eikä mitkään peltodonitsit renkaiksi. Pitäisi vähän tässä erotella nyt jutut siten, että mikä on paras ja millä juuri ja juuri tuurillaan pärjää kippaamatta konettaan ojaan kyljelleen..
Tekemällä virheistä oppii.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja tikman »

Perälevykäytössä itsellä on Massikka leveillä renkailla. Pihalla myös paljon laatoitusta, niin ei siihen voi ketjuja ajatellakaan.

Aina on lumityöt saanut tehtyä vaikka pohja olisi peilijäällä. Hiukan pitää tietysti sillon katsoa ettei älyttömiin rotkoihin aja.

Jos traktori yksinään liikkuu, niin kyllä silloin lumetkin. Traktori pitää ensin olla liikkeellä ennen kuin levyn maahan laskee. Mitä enemmän vauhtia, sitä suurempi vuori lähtee liikkeelle. Äkkiä tuon oikean tekniikan luulisi oppivan.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kyllä takatuuppasissa talvella pittää olla piikkiketjut ainakin tässä rannikolla, kun aina on se jää siellä alimpana. Ne kun on, niin tosi pahasta paikasta mennee ja lumia kun lykkii, niin ei tarvii kikkailla, kun aina vaan mennee hiljasellakin vauhdilla, Pikkuraktorissa tullee tosin painon puutteesta johtuvaa haastetta, jos joutuu peruuttamalla lykkimään varsinkin ylämäkeen. Mutta kaikkeen tottuu.

Rengaskoosta; muistan pikkupoikana, kun kylän ukot vertaili rengastusta. Paras kyntörengas savimaalle oli kapea ja korkea. Oli 16,6 levveetä ja 13,6 levveetä Fordissa, Natikassa, Ferkussa ja kyllä se niin olikin, että se 13,6 rengas puri ja putsaantu paremmin märässä savessa. Lumi pistää niin vähän hanttiin, että ihan sama, mikkä siellä on. Ja pitoon taitaa eniten vaikuttaa se, miten kovaksi kuivunut rengas on kysessä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja dunlop »

Ihmeeksi sitä tuli vuosikausia pärjättyä 16.9x34 renkailla aurahommissa... Traktori oli suurinpiirtein samaa paino ja teholuokkaa kuin edellä mainittu viistonninen. Etuaura nokalla ja muutama sata kiloa vastapainoa vetovarsissa.Hyvinä talvina ilman ketjuja,ja välillä kun lumet tuli "peilin" jään päälle oli ketjut alla. Muuten olisi voinut vaikka aina pitää ketjuja ns. varmuuden vuoksi,mutta auralenkillä oli senverran kilometrejä suolatulla valtiontiellä ettei viitsinyt huvikseen ketjuilla kilistellä.
Tässä traktorissa Good Yearin vyörenkaat joissa varsin hyvä talvi/lumipito. Verrokkina samassa tallissa majaileva lähes tulkoon samanlainen traktori jossa alla 13.6x38 Taurus vyörenkaat.Taurukset taas ei pidä kertakaikkiaan yhtään lumella tai jäällä.Ihan ok peltorenkaat kyllä,mutta tehty jostain muoviseoksesta joka on kuin saippuaa lumella.
Mielestäni suurempi vaikutus talvipitoon on kumilaadulla kuin renkaan leveydellä silloin jos kokoero on noinkin pieni kun 13.6 versus 16.9.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Juu, ja jos nyt joutuu ostamaa tuollasen "leveärenkaisen" pihakoneen, eikä niillä pääse pihamaalla ketjuilla tai ilman mihinkää, niin halvin renkaan kaventaminen ja samalla huippupidon renkaille, onnnistuu leikkaamalla kuvion hakkua päistä 40mm puoleltaa pois! :mrgreen: Vaikka olis renkaassa matalampikin paine, niin hakut ottaa tantereeseen vain sen 13.6 renkaan leveydeltä, ja nyt sillä kiipeää vaikka puuhun. :wink: :lol:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Sederi, SPS1975 ja 56 vierailijaa